تحلیل تکنیکالترید

بررسی تفاوت های تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن در ترید

در بازار ارزهای دیجیتال، ترید کردن از دید بسیاری از کاربران یکی از پولسازترین روش‌های کسب درآمد به شمار می‌رود. شما می‌توانید به کمک تحلیل رفتارهای بازار به یک تریدر تبدیل شوید. روش‌های گوناگونی برای این امر وجود دارند که دو مورد از آن‌ها تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن هستند. تحلیل تکنیکال از طریق بررسی تاریخچه‌ی داده‌های بازار رخ می‌دهد و پرایس اکشن، بر تغییرات قیمتی دارایی در طول زمان تمرکز دارد. در این مقاله علاوه بر پرداختن به تفاوت تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن، آن‌ها را با یکدیگر به طور دقیق مقایسه کرده و به سوالات احتمالی شما پیرامون این موضوع پاسخ می‌دهیم.

مفهوم تحلیل تکنیکال

به‌طور مختصر، این سبک بر اساس مطالعه‌ی داده‌های قیمتی و حجم معاملات در چارت شکل گرفته است. تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) بر خلاف نوع فاندامنتال آن ارتباطی با ارزش ذاتی و وضعیت مالی شرکت سهام مورد نظر ندارد و صرفا بر آمار و ارقام چارت‌ها متکی است. این نوع تحلیل بر سه اصل استوار است: هرچیزی در بازار تخفیف می‌خورد، قیمت‌ها در روند (trend) و ضد روند (countertrend) حرکت می‌کنند و عملکرد قیمتی بر اساس الگوهای مشخصی تکرار می‌شود.

در واقع، در این روش به کمک اندیکاتور (Indicator) از ابزارهای مرتبط جهت بررسی تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت، حجم معاملات و نوسانات یک دارایی استفاده می‌شود. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که گذشته‌ی تغییرات قیمتی یک دارایی و معاملات آن در کنار اصول و قواعد سرمایه‌گذاری و معاملاتی، می‌تواند به‌خوبی نشانگر حرکات و نوسانات آن در آینده باشد. این شیوه روی هرگونه دارایی با سابقه‌ی معاملاتی از جمله ارز، بورس، کریپتو و … قابل استفاده و در مواردی که تریدرها بر حرکات قیمتی کوتاه‌مدت تمرکز دارند، رایج است.

مفهوم پرایس اکشن

پرایس اکشن (Price Action) به حرکات قیمتی یک دارایی در یک مقطع زمانی مشخص گفته می‌شود. به عبارت ساده، معادل فارسی آن را می‌توان «رفتار قیمت» دانست. این شیوه صرفا بر سابقه‌ی عملکرد قیمتی یک سهام یا ارز تمرکز می‌کند و هیچ ارتباطی با مفاهیم فاندامنتال ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت که گونه‌ای از تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود.

معمولا تریدرهای پرایس اکشن در یک چارت کندل استیک بر عملکرد قیمتی یک دارایی در مدت ۳ تا ۶ ماه اخیر اتکا می‌کنند و به گذشته‌ی دورتر از این مقطع توجه کمتری دارند. علاوه بر این باور دارند که بسیاری از افراد در تحلیل مسائل را بیش از حد پیچیده می‌کنند، در حالی که در Price Action روند کار بسیار ساده است و اخبار و اتفاقات هیچ اهمیتی ندارند. در حقیقت، آن‌ها عقیده دارند که حرکات قیمتی تمام اتفاقات و عوامل موثر را بازتاب می‌کنند.

پرایس اکشن

تفاوت تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن

به طور کلی پرایس اکشن زیرمجموعه‌ی تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. خود تحلیل تکنیکال شامل رویکردها و شیوه‌های گوناگونی می‌شود که Price Action یکی از آن‌ها است. در ادامه به بررسی تفاوت‌های تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن می‌پردازیم.

میزان سختی و پیچیدگی

Price Action برای افراد تازه‌کار و کم‌تجربه گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که تنها با تحرکات قیمتی و الگوهای پرایس اکشن کار دارد و در آن با یک چارت بسیار ساده و بی‌آلایش طرف هستیم. از سوی دیگر، تحلیل تکنیکال با اندیکاتورها و قواعد متعدد و گوناگونی سروکار دارد. شاید تریدرها با دانش و تجربه‌ی محدودتر نتوانند از این شیوه به راحتی نتیجه‌ی دلخواهی بگیرند.

داده‌های مورد مطالعه

در روش پرایس اکشن ما صرفا رفتارهای قیمتی را مطالعه می‌کنیم، اما در Technical Analysis موارد بیشتری از جمله حجم معاملات، خط روند، سنجش آمار مختلف و … اهمیت دارند. معمولا در تحلیل تکنیکال از ابزارهایی همچون میانگین محرک (Moving Average) و شاخص RSI استفاده می‌شود.

احساسات بازار

تحلیلگران پرایس اکشن به طور مستقیم با نظارت بر رفتار خریداران و فروشندگان، احساسات بازار را در کار خود وارد می‌کنند و آن را مهم می‌دانند. آن‌ها الگوهای کندل استیک را به عنوان بیانگر وضعیت روانی در بازار برمی‌شمارند. از طرف دیگر، در تحلیل تکنیکال اندیکاتورها و شاخص‌های چارت به طور غیرمستقیم نشانگر این احساسات هستند.

استفاده از اندیکاتورها

تریدرهای سبک Price Action در تحلیل تتر یا ارزهای دیگر از الگوهای قیمتی، چینش کندل استیک‌ها و شکل چارت برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند، در حالی که در روش Technical Analysis کاربران جهت دریافت سیگنال‌های خرید و فروش از اندیکاتورها و اسیلاتورها بهره می‌گیرند که به کمک ریاضی با ورودی قیمت و حجم معاملات محاسبه می‌شوند.

تایم‌فریم معاملات

در شیوه‌ی پرایس اکشن، ترید در تایم‌فریم‌های بزرگتر به دلیل ساده بودن فرآیند و اهمیت تصمیم‌گیری سریع کمی دشوار است، اما تحلیل تکنیکال در مقاطع زمانی گوناگون از معاملات روزانه تا بلندمدت کاربرد دارد. تحلیلگران می‌توانند از اندیکاتورهای گوناگون برای تایم‌فریم‌های خاص استفاده کنند.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

این روش توسط بسیاری از معامله‌گران در بازارهای مختلف به کار گرفته می‌شود، اما هرکسی می‌تواند دیدگاه خودش را داشته باشد. تعدادی از مزایای مهم این روش عبارتند از:

  • امکان مانور و شخصی‌سازی زیادی در آن وجود دارد.
  • می‌توانید معاملات خود را بر اساس آن زمان‌بندی کنید تا فرصت‌های سوددهی را از دست ندهید.
  • اجرای آن به زمان زیادی نیاز ندارد
  • به جای درک و نوع دید فرد، بر دانش و قواعد ریاضی تکیه دارد.

در عین حال، باید معایب این نوع تحلیل را هم در نظر داشته باشیم تا در عمل و برخورد با آن‌ها غافلگیر نشویم:

  • استفاده از آن نسبتا دشوار است.
  • فرد تریدر در تحلیل تکنیکال باید دانش و تجربه‌ی قبلی داشته باشد.
  • احتمال بروز سیگنال‌های متضاد از سوی اندیکاتورها وجود دارد.
  • نتیجه‌ی آن همیشه دقیق نیست.
چارت تحلیل تکنیکال

مزایا و معایب پرایس اکشن

این روش هم مزایا و معایب مختص خود را دارد. اگر شما به‌عنوان یک تریدر ارز دیجیتال یا بازارهای دیگر به دنبال پیش گرفتن آن هستید، حتما می‌خواهید نکات مثبت و منفی این شکل از تحلیل را بدانید. در ابتدا مزایای برجسته‌ی پرایس اکشن را مطالعه می‌کنید:

  • تقریبا هر تریدری حتی با دانش و تجربه‌ی محدود می‌تواند از آن بهره ببرد.
  • امکان به‌کارگیری آن برای انواع گوناگون دارایی وجود دارد.
  • به دلیل نبود اندیکاتورهای خاص، انطباق با شرایط مختلف در بازار به آسانی صورت می‌گیرد.
  • این روش فاقد پیچیدگی‌های تحلیل تکنیکال است.
  • در پرایس اکشن معمولا از شاخص‌های فنی استفاده نمی‌شود و تمرکز بر روی قیمت و حجم معاملات بازار است.

با این حال، نباید از مهم‌ترین معایب آن غافل شد:

  • به‌شدت به دیدگاه و درک تحلیلگر بستگی دارد.
  • درصد خطای آن نسبت به تحلیل تکنیکال بالاتر است.
  • پارامترهای کمّی در آن وجود ندارند و بر الگوهای بصری تکیه می‌کند.
  • به تسلط خوبی بر احساسات بازار نیاز دارد.

مقایسه تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن

تا اینجای مقاله تا حدی به تفاوت تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن پرداختیم، اما هنوز ویژگی‌های متمایزکننده‌ی این دو را کنار هم قرار نداده‌ایم. با جدول زیر می‌توانید در یک نگاه مقایسه‌ای کلی از این دو روش را داشته باشید:

ویژگی‌های تحلیل تکنیکالویژگی‌های پرایس اکشن
تمرکز بالا بر قواعد ریاضی و اندیکاتورهاوابسته به درک و تحلیل خود تحلیلگر
چارت پیچیده و شلوغچارت ساده و بی‌آلایش
نیاز به دانش و تجربه از ریاضیات و تحلیلنیاز به تسلط بر احساسات و رفتارهای بازار
رویکرد مشخص و ساختاریافتهانعطاف‌پذیری بالا در شرایط گوناگون و تغییرات بازار

استفاده از اندیکاتورها یا تمرکز بر عملکرد قیمتی؟

تفاوت تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن در ابعاد مختلفی دیده می‌شود، در حالی که Price Action زیرمجموعه‌ای از Technical Analysis است. برخی از تریدرها از این روش همراه با تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. با این حال، امکان به کارگیری آن به تنهایی هم وجود دارد. اگر در حوزه‌ی معاملات، بازارهای مالی و تحلیل آن‌ها تجربه‌ی زیاد و دانش عمیقی ندارید احتمالا با پرایس اکشن عملکرد بهتری خواهید داشت، اما اگر تحلیلگر باتجربه‌ای هستید و بر اندیکاتورهای گوناگون و ابزارهای مختلف در این زمینه تسلط کافی دارید، پیشنهاد ما بهره‌گیری از تحلیل تکنیکال و حتی ترکیب آن با پرایس اکشن است.

نظر شما در رابطه با تحلیل بازارهای مالی و روش‌‌های مذکور چیست؟ دیدگاه خود را با ما در وب‌سایت والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا