بلاکچین

خالق بلاکچین کیست؟؛ با سازنده حقیقی این تکنولوژی جذاب آشنا شوید

چندی است که بلاکچین در دنیای وب غوغا به‌پا کرده و توانسته اخبار و توجهات زیادی را به خود جلب کند. با این تفاسیر، آیا تا به حال برای شما سوال شده که چه کسی اولین بار ‌ایده‌ی بلاکچین را مطرح کرد؟ آیا به این فکر کرده‌اید که مخترع شبکه بلاکچین چه کسی بود؟ اگر برای شما هم این سوالات ایجاد شده اما جوابی برای آن پیدا نکردید، در این مقاله به شما خواهیم گفت که خالق بلاکچین کیست و تاریخچه‌ی حضور زنجیره‌ی بلوکی، ارزهای دیجیتال و این دنیای گسترده به کجا بر می‌گردد. اما قبل از آن بیایید کمی با مفاهیم پایه به‌صورت خلاصه‌وار آشنایی بیشتری داشته باشیم.

بلاکچین چیست؟

دو کلمه‌ی بلاک (Block) به معنی بلوکه و چین (Chain) به معنی زنجیره‌ی تشکیل دهنده‌ی عبارت بلاک چین هستند که می‌توان مفهوم این عبارت را زنجیره‌ی بلوکی دانست. در این زنجیره‌ی بلوکی، داده‌های مختلفی را می‌توان ذخیره کرد که از جمله‌ی این داده‌ها، اطلاعات تراکنش‌های مالی، آمار جرم و جنایت افراد مختلف، داده‌های شبکه‌های بانکی و… است.

معرفی زنجیره‌ بلوکی

تفاوتی که این زنجیره‌ی بلوکی با یک پایگاه داده‌ی ساده دارد، ذخیره‌ی داده‌ها به‌صورت هش شده است. به بیان ساده‌تر، تمامی داده‌های بلاکچین، رمزنگاری شده‌ هستند که این موضوع کمک می‌کند دستکاری داده‌ها کاری تقریبا غیرممکن باشد. از سویی شما بدون هویت اصلی خود می‌توانید در دنیای بلاکچین فعالیت کنید. این یعنی هر شخص دارای یک امضای دیجیتال منحصربفرد خواهد بود. حالا که با مفهوم اولیه‌ی بلاکچین آشنا شدید، بیشتر شما را با این موضوع درگیر نمی‌کنیم.

تاریخچه‌ بلاکچین

موضوع بلاکچین در سال‌های مختلفی مطرح بود اما اولین بار در سال ۱۹۹۱ بود که چیزی به نام بلاکچین وارد دنیای دیجیتال شد. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه‌ی بلاک چین بیاندازیم، سال‌های زیر، نقاط عطفی برای این پدیده‌ محسوب می‌شوند:

  • ۱۹۹۱: زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری شده برای اولین بار توسط استوارت هابر (Stuart Haber) و دبلیو اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta)  توصیف شد.
  • ۱۹۹۸: نیک سابو (Nick Szabo)، دانشمند کامپیوتر، روی «بیت طلایی»، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز کار خود را آغاز کرد.
  • ۲۰۰۰: استفان کنست (Stefan Konst) نظریه خود را در مورد زنجیره‌های امن رمزنگاری، به علاوه ایده‌هایی برای پیاده‌سازی منتشر کرد.
  • ۲۰۰۸: توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، وایت‌ پیپری منتشر می‌کند که مدل یک بلاک چین را ایجاد کرد.
  • ۲۰۰۹: ناکاموتو اولین بلاک چین را به عنوان دفتر کل برای تراکنش‌های انجام شده با استفاده از بیت کوین پیاده سازی کرد.
  • ۲۰۱۴: فناوری بلاک چین از ارز جدا و پتانسیل آن برای سایر معاملات مالی و بین سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. بلاک چین ۲.۰ متولد شد و به برنامه‌های کاربردی فراتر از ارز اشاره داشت.

خالق بلاکچین چه کسی است؟

اگر اولین کسانی که ایده‌ی بلاک چین را مطرح کردند خالق بلاکچین بدانیم، نام‌های استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا (Stuart Haber and W Scott Stornetta) به عنوان پاسخ به این سوال دانسته می‌شود. فناوری بلاک چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا، دو محققی که می‌خواستند سیستمی را پیاده‌سازی کنند که در آن مُهرهای اسناد دستکاری نشود، مطرح شد.

Stuart Haber and W Scott Stornetta

البته یکسال قبل، در اواخر سال ۱۹۹۰، Nick Szabo پیشنهاد استفاده از یک بلاک چین برای ایمن کردن سیستم پرداخت دیجیتال، معروف به بیت طلایی را مطرح کرده بود. اما چون این ایده هیچوقت عملی نشد، نمی‌توان عنوان خالق بلاکچین را به این شخص اعطا کرد.

اما اگر حضور بلاکچین در دنیای واقعی را بخواهیم منشا خلق آن بدانیم، با نام خالق بیت کوین، یعنی ساتوشی ناکاموتو روبه‌رو خواهیم بود که پیشنهاد می‌دهیم برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی این شخص، به بلاگ مربوط مراجعه کنید. تقریباً دو دهه بعد، با راه اندازی بیت کوین در ژانویه ۲۰۰۹، بلاک چین اولین کاربرد خود را در دنیای واقعی داشت.

بیوگرافی استوارت هابر

استوارت هابر رمزنگار و دانشمند کامپیوتر آمریکایی است که به دلیل مشارکت در فناوری‌های رمزنگاری و حفظ حریم خصوصی شهرت دارد و به عنوان یکی از خالقین بلاکچین شناخته می‌شود. مقاله او در سال ۱۹۹۱ با عنوان «چگونه یک سند دیجیتالی را زمان‌بندی کنیم؟» که با همکاری دبلیو اسکات استورنتتا نوشته شده بود، برنده جایزه Discover برای نرم افزار کامپیوتری در سال ۱۹۹۲ شد که تا امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین مقالات در زمینه‌ی توسعه ارزهای رمزنگاری شده شناخته می‌شود.

هابر که دانش آموخته‌ی هاروارد است، در سال ۱۹۷۸ با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد. او در سال ۱۹۸۷ موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضیات خود را در دانشگاه کلمبیا تحت نظر زوی گالیل با پایان نامه‌ای تحت عنوان محاسبات رمزنگاری چند حزبی ایمن اثبات شده، تکنیک‌ها و کاربردها، به دست آورد. درست در همین سال به عنوان یک دانشمند پژوهشی به Bell communication research که به Bellcore معروف است، پیوست.

خالق بلاک چین استورات هابر

دو سال بعد، هابر با دبلیو اسکات استورنتا، شریک و همکار علمی آینده‌اش، زمانی که او هم همکاریش با Bellcore را آغاز کرد، ملاقات کرد. در سال ۱۹۹۴، هابر و استورنتا شرکت Surety Technologies را که یک اسپین‌آف از Bellcore بود، تأسیس کردند و یک سال بعد، Surety اولین استقرار تجاری یک بلاک چین را تشکیل داد و در حال حاضر قدیمی‌ترین بلاک چین است که به طور مداوم در حال اجرا است.

هابر در حال حاضر به عنوان عضوی از هیئت مشاوره برای Kadena، که یک پلتفرم ترکیبی بلاک چین به حساب می‌آید، مشغول است.

بیوگرافی دبلیو اسکات استورنتا

ویکفیلد اسکات استورنتا متولد ژوئن ۱۹۵۹ فیزیکدان و محقق علمی آمریکایی است. او نیز با برنده شدن مقاله‌ی «چگونه یک سند دیجیتالی را زمان‌بندی کنیم؟» که با همکاری هابر نوشته شده بود، جایزه Discover را در لیست افتخارات خود دارد.

استورنتا در حال حاضر یک همکار در آزمایشگاه تخریب خلاق، یک شتاب دهنده استارتاپ مبتنی بر علم و فناوری در دانشکده مدیریت روتمن در دانشگاه تورنتو است. او همچنین یک شریک موسس و دانشمند ارشد Yugen Partners بوده، یک شرکت سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و متمرکز بر بلاک چین که به سرمایه‌گذاران در مورد فرصت‌های راه‌اندازی بلاک چین و به دولت‌ها در مورد سیاست‌های بلاک چین مشاوره می‌دهد. همچنین مدیریت مشاوران بلاک چین آمریکا را به‌عهده دارد.

خالق بلاکچین دبلیو اسکات استورنتا

شروع کار در Bellcore و راه‌اندازی شرکت Surety Technology که در بیوگرافی هابر نیز اشاره شد، از جمله نقاط عطف کاری استورنتا است. در سال ۲۰۱۹، استورنتا و هابر سخنرانی اصلی را در موسسه تحقیقات اقتصاد بکر فریدمن در کنفرانس ارزهای دیجیتال و بلاک چین دانشگاه شیکاگو ارائه کردند. او همچنین در هر دو مجموعه سخنرانی‌های برجسته در دانشگاه فناوری ویرجینیا و مجموعه آموزش غیرمتمرکز در دانشگاه نیکوزیا سخنرانی کرد.

نقش ساتوشی ناکاموتو در دنیای بلاکچین

ساتوشی ناکاموتو به عنوان اولین شخصیتی که کاربرد بلاکچین را در دنیای واقعی برای عموم راه‌اندازی کرد شناخته می‌شود. با اینکه هنوز هم مشخص نیست این شخصیت دقیقا چه کسی است، بسیاری او را به عنوان خالق بلاکچین می‌شناسند. اما اصلش را بخواهید، مخترع بلاکچین که برای اولین بار این تکنولوژی را پیاده‌سازی کردند، همان دو شخصی که پیش از این اشاره شد بودند.در مجموع می‌توان گفت خالق هر ارز دیجیتال، از جمله جاستین سان، خالق ترون، به نوعی در مسیر خلق ارزش و تکنولوژی جدید در زمینه‌ی بلاکچین فعالیت داشته است. بنابراین بهتر است بگوییم خالق بلاکچین اولین ارائه دهندگان آن نیستند، بلکه هر زمان یک رمزارز جدید به این تکنولوژی اضافه شد، یک مخترع بلاکچین جدید به این لیست افزوده می‌شود.

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین

با این حال، ساتوشی ناکاموتو را می‌توان یک پدر ناشناس برای رمزارزها دانست! شخصی که با وجود نداشتن یک هویت حقیقی، انقلابی در دنیای مالی به‌پا و یک شبه بسیاری را میلیونر کرد!

شروع فعالیت در بلاکچین به چه صورت است؟

اگر بخواهید به یکی از فعالین در حوزه‌ی بلاک چین تبدیل شوید، می‌توانید به دنیای رمزارزها ورود کنید. از طرفی برنامه‌نویسی بلاک چین نیز این روزها بسیار رواج یافته است. شاید شما هم با ورود به برنامه نویسی بلاک چین روزی به عنوان یک خالق بلاکچین شناخته شدید و نامتان کنار افراد بزرگ این حوزه مثل خالق دوج کوین، آورده شود!

اگر شروع معاملات ارزهای دیجیتال را انتخاب کردید، تمام مسیر شما خلاصه می‌شود به افتتاح حساب در یک صرافی ارز دیجیتال، انجام معاملات و کسب سود از این معاملات. البته که باید حواستان باشد تا با زیر و بم بازار کریپتو آشنا شوید و تحلیل‌های درست ارز دیجیتال را درک کنید تا ضررهای مالی در این زمینه را به حداقل برسانید.

آینده‌ دنیای بلاک چین چطور پیش‌بینی می‌شود؟

در اینکه خالق بلاکچین توانست توجهات زیادی را به این زمینه جلب کند شکی نیست، اما انقلاب اصلی از زمان ظهور بیت کوین شکل گرفت. بلاک چین در نهایت با ارزهای دیجیتال مختلفی که برای خود دست و پا کرده است، خالقین مختلفی را به خود اختصاص داده‌ است. پس شاید بی‌انصافی باشد اگر بگوییم خالق بلاکچین، کسی است که این فناوری را در سال ۱۹۹۱ راه‌اندازی کرد، بلکه خالقین ارزهای دیجیتال مختلف به نوعی در تشکیل این شبکه‌ی عظیم، دست داشتند.

بلاک چین به عنوان یک کلمه کلیدی بر زبان هر سرمایه‌گذار در کشور، با واسطه‌های کمتر، عملیات تجاری و دولتی را دقیق‌تر، کارآمدتر، امن‌تر و ارزان‌تر می‌کند. از طرفی، پس از گذشت بیش از ۳ دهه از حضور بلاکچین و ۲ دهه از ارزهای دیجیتال، دیگر بحث این نیست که آیا همه با این فناوری شروع به کار می‌کنند یا خیر، بلکه این سوال است که چه زمانی می‌خواهند فعالیت خود را آغاز کنند؟

سوالات متداول

بلاکچین چیست؟

بلاک چین را می‌توان نوعی پایگاه داده دانست که به زنجیره‌ای از بلوک‌ها اشاره دارد و داده‌های رمزنگاری شده و غیرقابل دستکاری در آن ذخیره می‌شوند. این داده‌ها می‌توانند اطلاعات تراکنش‌های مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال باشد، یا حتی سابقه جرم و جنایت افراد را در خود ذخیره کند.

خالق بلاکچین کسیت؟

در سال ۱۹۹۱ دو محقق به نام‌های استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا برای پیاده‌سازی سیستمی که از تقلب و دستکاری در مهرهای اسناد جلوگیری کند، بلاکچین را مطرح کردند و تقریبا ۲۰ سال بعد، در سال ۲۰۰۹ بیت کوین توسط شخصی انتزاعی با نام ساتوشی ناکاموتو، کاربرد بلاکچین در دنیای واقعی نمایان شد.

آیا ساتوشی ناکاموتو خالق بلاکچین است؟

اگر در گوگل سرچ کنید خالق بلاکچین چه کسی است، پاسخ‌های بسیاری نام ساتوشی ناکاموتو را نشان می‌دهند چرا که این شخص، اولین فردی بود که کاربرد بلاکچین در دنیای واقعی را با اختراع بیت کوین، خلق کرد. اما در حقیقت افرادی که برای اولین بار ایده‌ی بلاکچین را اجرا کردند، دو محقق با نام‌های استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا بودند.

آیا خالق بلاکچین و بیت کوین یک نفر هستند؟

اشخاصی که برای نخستین بار فناوری زنجیره‌ی بلوکی یا همان بلاکچین را ارائه کردند دو محقق همکار با نام‌های هابر و استورنتا بودند. این درحالی است که خالق بیت کوین، شخصی مجهول‌الهویه با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا