مقالات ارز دیجیتال

چگونگی محاسبه مدت زمان استخراج یک بیت کوین

چه زمانی برای استخراج بیت کوین لازم است؟

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که استخراج بیت کوین در دنیای کریپتوکارنسی یکی از راه‌های عالی برای کسب درآمد است. اما آیا به مدت زمان استخراج یک بیت کوین فکر کرده‌اید؟ سختی شبکه بیت کوین که با افزایش تعداد ماینرها افزایش یافته، یکی از موارد مهمی است که روی زمان استخراج یک بیت کوین تاثیرگذار است. ضمن اینکه هر روز با کم شدن بیت کوین‌های قابل استخراج موجود، انجام عملیات ماینینگ در این شبکه نیز سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

عموما افرادی که به دنبال سودهای کلان هستند به سراغ استخراج بیت کوین می‌روند. این روش کسب درآمد در کنار سود عظیمی که دارد به سرمایه اولیه زیادی هم نیاز دارد. ضمن اینکه این روش معمولا در طولانی مدت به نتیجه می‌رسد. حال در ادامه این مقاله قصد داریم تا مدت زمان لازم برای استخراج هر بیت کوین را بررسی کنیم.

فرایند استخراج بیت کوین

فرایند استخراج بیت کوین جزو آن دسته از مواردی است که برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال باید با آن آشنا باشید. فکر می‌کنید زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است؟ برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کنید ابتدا باید با مفهوم کلی استخراج بیت کوین آشنا شوید. ماینینگ بیت کوین یک عملیات داوطلبانه است که ماینرها یا همان استخراج کننده‌ها آن را انجام می‌دهند. طی این عملیات، یک ماینر قدرت دستگاه استخراج خود را در اختیار بلاکچین بیت کوین قرار می‌دهد تا علاوه بر حفظ امنیت شبکه به تأیید تراکنش‌های آن نیز کمک کند.

استخراج بیت کوین و کسب پاداش

ماینرها در ازای این عملیات پاداش می‌گیرند که این پاداش برابر با واحدهای بیت کوین است. در واقع زمانی که شما طی یک تراکنش ارزی برای طرف مقابل خود بیت کوین ارسال می‌کنید، این ماینرها هستند که تراکنش شما را تأیید می‌کنند. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که در استخراج بیت کوین سه کار مهم تأیید تراکنش‌ها، حفظ امنیت شبکه و تولید واحدهای بیت کوین به شکل غیرمتمرکز انجام می‌شود.

استخراج بیت کوین باید توسط دستگاه‌های مخصوص این کار انجام شود. زمان استخراج یک بیت کوین ممکن است به نوع این دستگاه بستگی داشته باشد. زیرا دستگاه‌های استخراج انواع مختلفی دارند و نمونه‌های آن از عرضه اولین این رمز ارز تاکنون تغییرات زیادی کرده است. نکته مهم دیگری که وجود دارد، محدود بودن تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج است. فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد که می‌توان به استخراج آن پرداخت.

فرایند استخراج بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کند. طبق این الگوریتم ماینرها به واسطه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند می‌توانند یک بلاک معتبر ایجاد کنند و سپس به بیت کوین دسترسی داشته باشند. این تولید بلاک جدید و اتصال آن به بلاکچین، پاداش چشمگیری دارد.

با توجه به محدود بودن بیت کوین‌های قابل استخراج فرایند ماینینگ این رمز ارز روز به روز سخت‌تر می‌شود. در همین راستا سؤالی که ذهن اکثر ماینرها را مشغول کرده است این است که استخراج آخرین بیت کوین به دست چه کسی انجام می‌شود؟

عرضه ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین برای استخراج

زمان مورد نیاز برای استخراج یک بیت کوین

زمان استخراج یک بیت کوین در بازه‌های زمانی مختلف ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی طبق نظرات تیم توسعه دهنده شبکه بیت کوین، فرایند کشف بلاک جدید در بیت کوین نهایتا ممکن است ۱۰ دقیقه زمان ببرد و پاداش این کشف نیز معادل ۶٫۲۵ بیت کوین است. اما مسئله مهمی که وجود دارد، تعداد زیاد رقبا برای کشف بلاک جدید است. در واقع تعداد زیادی از ماینرهای بیت کوین برای این کشف و رسیدن به پاداش آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. حال برای اینکه زمان استخراج هر بیت کوین را به طور حدودی تخمین بزنیم، باید موارد تاثیرگذار روی آن را بررسی کنیم.

سختی شبکه

یکی از متغیرهایی که زمان استخراج یک بیت کوین را تعیین می‌کند سختی شبکه است. استخراج بیت کوین در اصل همان حل مسائل ریاضی سخت و پیچیده است. زمانی که تعداد ماینرهای یک ارز دیجیتال افزایش یاد، سختی آن شبکه نیز به مراتب بیشتر می‌شود. زیرا این افزایش ماینر، معادلات ریاضی را نیز پیچیده‌تر می‌کند. در این صورت اگر دستگاه ماینر خوب و قدرتمندی نداشته باشید ممکن است با شکست مواجه شوید.

ماینرهای بیت کوین و افزایش سختی شبکه

کار کردن به صورت تیمی

یکی دیگر از مواردی که زمان استخراج یک بیت کوین را تعیین می‌کند تعداد ماینرهایی است که روی این عملیات فعالیت می‌کنند. ممکن است فکر کنید که کار کردن به صورت فردی سود زیادی به همراه دارد. اما باید در نظر داشته باشید که در این صورت هزینه‌ها و سختی کار نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که اکثر ماینرها به صورت تیمی و در قالب یک استخر استخراج با یکدیگر همکاری می‌کنند.

اعضای یک استخر استخراج نرخ هش خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا برای کشف یک بلوک جدید شانس بیشتری داشته باشند. در این صورت است که زمان استخراج یک بیت کوین نیز به مراتب کم‌تر خواهد شد. در نهایت نیز پس از کشف بلوک جدید و اتصال آن به بلاکچین، پاداش به دست آمده را با یکدیگر تقسیم می‌کنند.

محاسبه مدت زمان استخراج یک بیت کوین

برای محاسبه مدت زمان استخراج یک بیت کوین باید با مفهوم نرخ هش آشنا باشید. نرخ هش در واقع همان قدرت هش کردن یا حدس زدن رایانه است. به همین دلیل است که زمان استخراج یک بیت کوین به آن وابسته است. برای محاسبه آن کافی است از معادله زیر استفاده کنید:

نرخ هش x ۰٫۰۰۶۶ = مدت زمان استخراج یک بیت کوین

تایم استخراج بیت کوین و نرخ هش

استخراج رمز ارز بیت کوین به تنهایی نیازمند کار کردن حدود ۲۳۳۱ دستگاه اسیک ماینر (ASIC) مدل “SIVe 64Th” است. این راه اندازی نیز چیزی حدود ۱٫۸۶ دلار هزینه خواهد داشت. ماینینگ بیت کوین به صورت فردی نیازمند چنین سرمایه‌های هنگفتی است. در مقابل افرادی که بودجه کمتری دارند می‌توانند به استخر استخراج بپیوندند. در این صورت تولید یک بیت کوین با یک دستگاه Antminer مدل S19 pro چیزی حدود ۱۳۵۶ روز زمان می‌برد. در این صورت می‌توان گفت روزانه چیزی حدود ۰٫۰۰۰۷۳ واحد بیت کوین استخراج می‌شود.

به طور کلی می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که استخراج بیت کوین به صورت فردی تنها زمانی با موفقیت همراه می‌شود که در مقیاسی بزرگ و با سرمایه‌ای عظیم شروع به کار کند. اما زمان استخراج یک بیت کوین با تجهیزات و سیستم‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای مثال یک دستگاه ممکن است استخراج بیت کوین را در ۳ سال و دستگاهی دیگر در ۱۰ سال انجام دهد. برای اینکه بتوانید این محاسبات حدودی را واقع‌بینانه‌تر انجام دهید می‌توانید به سایت “AsicMiner” مراجعه کنید. نمودار قیمتی دستگاه‌های استخراج مختلف در آن ذکر شده و می‌توان برای محاسبه حدودی مدت زمان استخراج یک بیت کوین از آن استفاده کرد.

استخراج بیت کوین، عملیاتی سودآور

به طور کلی استخراج بیت کوین جزو فعالیت‌های پرطرفدار و سودآور دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. ضمن اینکه یکی از اولین راه‌های کسب درآمد در این بازار، همین استخراج بیت کوین بود. اما اکنون پس از گذشت زمان و هاوینگ بیت کوین، نه تنها تعداد ماینرهای علاقه‌مند به استخراج بیت کوین زیاد شده است، بلکه پاداش کشف یک بلاک جدید در این شبکه نیز به ۶٫۲۵ کاهش یافته است؛ در نتیجه موفق شدن در این کار کمی سخت شده است. در نهایت با داشتن سرمایه اولیه مناسب، آگاهی کامل از زمان استخراج یک بیت کوین و روند انجام این فرایند می‌توانید به یکی از ماینرهای بیت کوین تبدیل شوید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۶ / ۵. مجموع آرا: ۵

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
1 سال قبل

یعنی چی که با ماینر s19 تو ۱۳۰۰ روز یک بیت کوین استخراج میکنه ولی اگه به تنهایی بخواد استخراج بشه نیاز به دو هزار تا دستگاه ماینر داره ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام وعرض ادب
علی جان اعداد و زمان تخمینی بر اساس شرابط سختی استخراج در زمان نگارش مقاله نوشته شده است. اجازه بدید با شرایط فعلی بازار منظور نویسنده را خدمت شما عرض کنم. در حال حاضر یک ماینر با قدرت ۶۴ تراهش روزانه ۰.۰۰۰۱۸ بیت کوین استخراج میکند. بنابراین با فرض کارکرد ۲۴ ساعته این ماینر، ما بعد از ۵۵۰۰ روز صاحب یک واحد بیت کوین کامل هستیم. به عبارت دیگر اگر بخواهید یک بیت کوین در روز استخراج کنید، ما به ۵۵۰۰ ماینر ۶۴ تراهش نیاز داریم!. این عدد برای ماینرهای مختلف (با نرخ هش مختلف) متفاوت است.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا