کیف پول

آموزش تنظیمات مهم کیف پول ترزور Trezor

کیف پول‌های دیجیتالی جزو الزامات فعالیت در دنیای کریپتوکارنسی هستند. در این میان کیف پولی مثل ترزور به عنوان یکی از والت‌های سخت افزاری پرکاربر، می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که در کیف پول خود دارایی‌هایی ارزشمند و با قیمت بالا نگهداری می‌کنند. کیف پول ترزور یکی از امن‌ترین و معتبرترین والت‌های ارز دیجیتال است. این والت در انواع مختلفی ارائه شده و به همین دلیل ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. اما به طور کلی در مقایسه با کیف پول‌های نرم افزاری، محصولات گران‌تری هستند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که از مراکز معتبر برای خرید این کیف پول، اقدام کنید.

تنظیمات کیف پول ترزور و نصب و راه اندازی آن در دفترچه راهنمای داخل بسته بندی آن توضیح داده شده است. با این حال ما در این مقاله نحوه کار با این والت را توضیح می‌دهیم و به اصلی‌ترین گزینه‌هایی که در تنظیمات کیف پول ترزور وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

کیف پول ترزور چیست؟

یکی از گزینه‌های انتخابی کاربران در دنیای کریپتوکارنسی بین والت‌های ارز دیجیتال، کیف پول سخت افزاری ترزور است. این والت توسط “SatoshiLabs” و در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. یادگیری تنظیمات کیف پول ترزور برای استفاده درست از قابلیت‌های آن جزو یکی از مهم‌ترین اموری است که بعد از خرید آن باید انجام دهید.

راه اندازی کیف پول ترزور با SatoshiLabs

معمولا سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که به انجام معاملات ارزی بزرگ می‌پردازند و دارایی زیادی برای ذخیره دارند، از والت‌های سخت افزاری استفاده می‌کنند، زیرا این دسته از کیف پول‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند. برای مثال در مقایسه کیف پول ترزور و لجر به عنوان دو مورد از بهترین والت‌های سخت افزاری، خواهید دید که هر دوی آن‌های امنیت زیادی را برای کاربران خود فراهم می‌کنند و علاوه بر کاربری آسان از ارزهای زیادی هم پشتیبانی می‌کنند. شاید مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در قیمتشان باشد که ترزور عموما والت گران‌تری است.

راه اندازی و نصب کیف پول ترزور

کیف پول ترزور در انواع مختلفی ارائه شده است و ویژگی‌های خاصی که دارد، آن را تبدیل به والتی محبوب بین فعالان بازار ارز دیجیتال کرده است. رابط کاربری نسخه جدید آن به قدری آسان است که حتی برای کاربران مبتدی نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ضمن اینکه دارایی‌های کاربران را در برابر هرگونه حمله اینترنتی محافظت می‌کند.

هنگام انجام تنظیمات کیف پول ترزور متوجه خواهید شد که این والت در سیستم عامل‌های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس و مک قابل اجرا است. اگر این کیف پول سخت افزاری را خریده باشید، می‌بینید که محتویات بسته بندی آن شامل این موارد است:

  • دستگاه سخت افزاری ترزور
  • کابل USB
  • دفترچه راهنما
  • کارت عبارت بازیابی (Recovery seed)
کیف پول ترزور از امن‌ترین والت‌های ارز دیجیتال

در کنار تمام این موارد خوب است بدانید که کیف پول ترزور از ارزهای دیجیتال زیادی مثل بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT) و … را پشتیبانی می‌کند. برای مشاهده کامل این لیست بهتر است به سایت رسمی ترزور مراجعه کنید.

روش راه اندازی کیف پول ترزور

تنظیمات کیف پول ترزور و نصب آن نیازمند اتصال آن به سیستم کامپیوتری شما است که از طریق کابل USB انجام می‌شود. پس از این اتصال، روی صفحه نمایش کیف پول ارز دیجیتال شما، لینک وب سایت ترزور و لوگوی آن نمایش داده می‌شود. در صفحه نمایش ترزور، روی آن ضربه بزنید.

راه اندازی کیف پول ترزور و نحوه نصب آن

برای شروع تنظیمات کیف پول ترزور در مرحله بعد باید در سیستم کامپیوتری خود وارد سایت ترزور شوید و مدل کیف پول (Trezor one یا Trezor T) خود را انتخاب کنید. برای این کار باید از مرورگر فایرفاکس یا کروم استفاده کنید.

دانلود trezor bridge

سپس نوبت به دانلود “Trezor bridge” می‌رسد. آن را دانلود و نصب کنید و سپس صفحه مرورگر خود را رفرش کنید. زمانی که برای بار اول کیف پول ترزور دستگاه شما را شناسایی کند از شما درخواست می‌کند تا فریمور (Firmware) دستگاه را نیز نصب کند. در این مرحله تنها کافی است روی گزینه نصب کلیک کنید و منتظر تمام شدن عملیات نصب بمانید.

تنظیمات کیف پول ترزور به گونه‌ای است که هیچ سیستم عامل از پیش نصب شده‌ای ندارند. در این صورت مطمئن خواهید بود که در هنگام راه‌اندازی، آخرین سیستم عامل موجود روی آن نصب شده است. در نهایت روی گزینه “Install Firmware” کلیک کنید.

سپس روی دستگاه شما گزینه‌ای تحت عنوان “Create a new wallet” نمایش داده می‌شود که باید آن را انتخاب کنید. در این صورت یک آدرس منحصربه‌فرد و جدید برای شما ایجاد می‌شود تا تمام آدرس‌ها و حساب‌های خود را در آن نگهداری کنید.

انتخاب گزینه Create a new wallet در ترزور

تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول Trezor

در تنظیمات کیف پول ارز دیجیتال، گزینه‌ای تحت عنوان پشتیبان‌گیری یا همان Backup وجود دارد. گذراندن این مراحل و استفاده از این گزینه به همه افراد توصیه می‌شود؛ مخصوصا کاربرانی که در گم کردن وسایل یا فراموش کردن رمز عبورهای خود سابقه دارند. این گزینه باعث می‌شود تا در صورت دزدیده شدن یا گم شدن دستگاه سخت افزاری، امکان بازیابی دارایی‌ها برای کاربر وجود داشته باشد.

برای شروع در تنظیمات کیف پول ترزور روی گزینه “Create a backup in 3 minutes” کلیک کنید تا نسخه پشتیبان والت شما در سه دقیقه ایجاد شود. هم‌زمان برای نوشتن عبارت بازیابی (recovery seed) روی کارت‌های موجود در بسته بندی والت خود آماده باشید.

تهیه نسخه پشتیبان از والت ترزور

این عبارت در تنظیمات کیف پول ترزور شامل مجموعه‌ای از کلمات انگلیسی است که به ترتیب در صفحه نمایش کیف پول شما نمایش داده می‌شود. لطفا در نوشتن این کلمات دقت و سرعت کافی به خرج دهید زیرا تنها دو بار به شما نمایش داده می‌شود. پس از آن دیگر هرگز امکان مشاهده آن‌ها وجود نخواهد داشت.

انتخاب نام و رمز عبور برای کیف پول ترزور

در قسمت تنظیمات کیف پول ترزور، این امکان وجود دارد که نام والت خود را تغییر دهید. استفاده از این گزینه برای افرادی که از طریق سیستم‌های مختلف به والت خود وصل می‌شوند، بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که نام انتخابی شما باید حداکثر ۱۶ کاراکتر باشد.

انتخاب نام برای والت ترزور

حال نوبت به انتخاب رمز عبور در تنظیمات کیف پول ترزور می‌رسد. استفاده از این گزینه نیز به همه کاربران توصیه می‌شود زیرا امنیت دارایی‌های شما را چند برابر می‌کند. در واقع زمانی که فرد دیگری قصد نفوذ به کیف پول شما را داشته باشد، این رمز عبور می‌تواند مانع ورود او شود. توصیه می‌شود زمانی که والت خود را راه‌اندازی کردید، در همان ابتدا اقدام به تنظیم رمز عبور نیز بکنید.

انتخاب رمز عبور برای والت ترزور

دقیقا پس از اتمام مراحل راه اندازی کیف پول ترزور در صفحه نمایشگر والت از شما پرسیده می‌شود که ” آیا مایل به تغییر رمز عبور خود هستید؟” در این قسمت باید گزینه «بله» را انتخاب کنید. تعداد این رمز باید بین ۴ تا ۹ رقم باشد. فقط فراموش نکنید که پس از تنظیم کیف پول ترزور و انتخاب رمز، هر بار برای ورود به والت خود باید این رمز را وارد کنید.

تنظیمات کیف پول ترزور

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در تنظیمات کیف پول ترزور باید یاد گرفت، روش ارسال و دریافت ارز دیجیتال است. به هر حال یادگیری این کاربری لازمه انجام معاملات ارزی است. اما قبل از آن اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که در تنظیمات کیف پول ترزور قابلیتی تحت عنوان نشانه گذاری (Bookmark) وجود دارد. با انتخاب این گزینه شما می‌توانید به رابط کیف پول خود در مرورگر مورد نظر دسترسی آسانی داشته باشید.

روش دریافت ارز در کیف پول ترزور

 برای یادگیری کامل تنظیمات کیف پول ترزور و دریافت ارز در آن، ابتدا باید ارز دیجیتال مورد نظر خود را در قسمت بالا سمت چپ انتخاب کنید و سپس روی گزینه “Receive” کلیک کنید.

دریافت ارز دیجیتال در تنظیمات والت ترزور

در مرحله بعد باید روی گزینه “Show full address” کلیک کنید. آدرسی که به شما نمایش داده می‌شود را باید در دستگاه سخت افزاری والت خود تأیید کنید. برای مثال فرض کنید که قصد دارید ارز دیجیتال مشخصی را از صرافی “Binance” به ترزور انتقال دهید. در این صورت آدرسی که کمی قبل گفتیم را کپی می‌کنید و سپس در Binance پیست می‌کنید و روی گزینه ارسال کلیک می‌کنید.

انتقال ارز دیجیتال در والت ترزور

نکات مهمی که در این قسمت باید بدانید این است که با کلیک بر روی گزینه “Show new address” امکان مشاهده آدرس‌های بیشتری وجود دارد. همچنین بهتر است برای شروع، از مبالغ کم برای جابه‌جایی شروع کنید تا دچار دردسر و ضرر هنگفتی نشوید.

روش ارسال ارز دیجیتال در کیف پول ترزور

برای ارسال ارز دیجیتال در تنظیمات کیف پول ترزور باید ابتدا از منوی کشویی بالا سمت چپ، رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه “Send” کلیک کنید.

ارسال ارز دیجیتال در تنظیمات والت ترزور

پس از آن نوبت به وارد کردن آدرس مقصد می‌رسد. برای مثال اگر قصد ارسال ارز دیجیتال به صرافی Binance را داشته باشید، می‌توانید ابتدا آدرس دریافتی در این صرافی را کپی کنید و سپس در کیف پول ترزور آن را پیست کنید. دقیقا برعکس عملیاتی که هنگام دریافت ارز دیجیتال انجام می‌دهید. در نهایت باید هزینه و مبلغ تراکنش را مشخص کنید تا عملیات ارسال تکمیل شود. فقط توجه داشته باشید که هر چه کارمزد انتخابی شما بیشتر باشد، معامله در زمان کمتری انجام می‌شود.

انتقال ارز دیجیتال در کیف پول ترزور

یکی دیگر از گزینه‌های تنظیمات کیف پول ترزور، ارسال ارز دیجیتال به چند آدرس به طور هم‌زمان است. برای این کار باید گزینه “Add recipient” را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این قابلیت برای افرادی که در قسمت پرداخت کارمزد تراکنش حساسیت به خرج می‌دهند، می‌تواند مفید واقع شود؛ زیرا کارمزد معاملات در این صورت کم‌تر خواهد بود. در نهایت روی گزینه «ارسال» کلیک کنید و سپس معامله مورد نظر را در دستگاه والت خود نیز تأیید کنید.

شخصی سازی کیف پول ترزور

یکی دیگر از مواردی که در بحث تنظیمات کیف پول ترزور می‌توان به آن اشاره کرد، شخصی سازی این والت است. البته انجام این کار عموما توسط افرادی که به علم برنامه نویسی آشنا هستند انجام می‌شود. اما به طور کلی، داشتن صفحه اصلی سفارشی به عنوان یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از حملات و آسیب‌های فیزیکی شناخته می‌شود. در واقع شما از این طریق خیلی سریع متوجه می‌شوید که آیا دستگاه برای شما است یا نسخه کپی شده آن است.

تنظیمات والت ترزور و افزایش امنیت دارایی‌ها

امنیت کیف پول ترزور

همان‌طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، کیف پول ترزور یکی از امن‌ترین والت‌های سخت افزاری موجود در دنیای کریپتوکارنسی است. ضمن اینکه در تنظیمات کیف پول ترزور نیز گزینه‌هایی وجود دارد که این امنیت را برای کاربران خود چند برابر می‌کند. گزینه‌هایی مثل رمز عبور و عبارت بازیابی.

فقط توجه داشته باشید که رمز عبور انتخابی شما بهتر است یک عدد ۴ تا ۶ رقمی و بدون اعداد تکراری باشد. در رابطه با نگهداری از عبارت بازیابی نیز خوب است بدانید که نوشتن این عبارت در گوشی موبایل، اسکرین شات گرفتن از آن و نگهداری آن در سیستم کامپیوتر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است آن را به صورت فیزیکی در جایی امن نگهداری کنید.

سؤالات متداول

کدام یک از کیف پول‌های ترزور و لجر برای معاملات ارز دیجیتال مناسب‌تر است؟

کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور هر دو جزو امن‌ترین و معتبرترین والت‌های ارز دیجیتال هستند. برای انتخاب نهایی از بین این دو گزینه باید به بودجه خود، هدف خود از سرمایه گذاری، میزان دارایی و شرایط جغرافیایی خود توجه کنید.

آیا امکان استیک ارز دیجیتال در کیف پول ترزور وجود دارد؟

در تنظیمات کیف پول ترزور گزینه‌ای تحت عنوان استیک ارز دیجیتال وجود ندارد. اما از طریق اتصال والت خود به کیف پول اکسودوس می‌توان عملیات استیکینگ رمز ارز را انجام داد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا