معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال وان اینچ چیست؟ معرفی صرافی غیر متمرکز وان اینچ

با رونق‌ یافتن خریدوفروش ارزهای دیجیتال، افراد زیادی پا به میدان گذاشتند تا با توسعه فناوری‌های جدید، گره از مشکلات کاربران باز کنند و نواقص موجود را رفع کنند. ارز وان اینچ یکی از جدیدترین فناوری‌هایی است که در ۲ سال اخیر توسعه پیدا کرده و هدف آن یافتن بهترین مسیرهای مبادله در صرافی‌های غیر متمرکز است.

ارز دیجیتال وان اینچ چیست و چه مزایایی دارد؟ کدام کیف‌پول‌ها از این ارز پشتیبانی می‌کنند؟ چه آینده‌ای برای وان‌اینچ پیش‌بینی می‌شود؟ برای آن‌که با این فناوری مهم و تاثیر آن بر معاملات ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید، حتما تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

تعریف

۱Inch شبکه‌ای‌ست که چند صرافی غیر متمرکز را به یک پلتفرم یکپارچه متصل می‌کند. صرافی وان‌اینچ این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بدون مراجعه به صرافی‌ها، معاملات و مبادلات خود را مقایسه و بهینه‌سازی کنند.

هدف اصلی این ارز، ارائه بهترین نرخ ممکن به کاربران است و برای نیل به این هدف، از APIها (واسط برنامه‌نویسی کاربردی) برای یافتن بهترین مسیر ممکن جهت تعویض توکن استفاده می‌کند. تامین امنیت و کاهش هزینه گس، از جمله اهداف اصلی شبکه وان‌اینچ هستند. این پلتفرم با استفاده از Chi GasTokens در تلاش است هزینه‌های گس اتریوم را کاهش دهد.

پروتکل‌های شبکه

در شبکه چند پروتکل مورد استفاده قرار می‌گیرد که از هم‌افزایی این پروتکل‌ها، امکان انجام عملیات‌های سریع و محافظت‌شده در فضای DeFi فراهم می‌شود. این پروتکل‌ها عبارت‌اند از:

۱. پروتکل تجمیع (Aggregation Protocol)

این پروتکل نقدینگی را از صرافی‌های مختلف تامین می‌کند و برای آن‌که معاملات با بهترین نرخ ممکن انجام شوند، هر معامله را در چند صرافی تقسیم می‌کند. هسته اصلی این پروتکل قرارداد هوشمند V3 است که تایید زمان اجرای تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. پروتکل تجمیع از الگوریتم مسیریاب (pathfinder) برای پیدا کردن بهترین مسیرها در بازار در عرض کمتر از یک ثانیه استفاده می‌کند.

۲. پروتکل نقدینگی (Liquidity Protocol)

این پروتکل، یک بازارساز خودکار است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به‌طور خودکار دارایی‌های خود را با استفاده از استخرهای نقدینگی معامله کنند. پروتکل مذکور نقدینگی استخرها را تامین می‌کند و کاربران از طریق آن برای کسب پاداش می‌توانند در برنامه‌های استخراج نقدینگی شرکت کنند.

۳. پروتکل لیمیت اوردر (Limit Order)

این پروتکل، نوآوری و انعطاف‌پذیری را به فرایند لیمیت اوردر (سفارش محدود)می‌بخشد. پروتکل مذکور فاقد کارمزد، قیمت‌گذاری پویا بر اساس تقاضا و عرضه، اجرای مشروط سفارشات و پشتیبانی چندزنجیره‌ای است و به درخواست‌های قیمت‌گذاری رسیدگی می‌کند. به‌علاوه، این پروتکل سفارشات استاپ‌لاس، تریلینگ استاپ (trailing stop) و مزایده را هم اجرا می‌کند که این‌ها به انعطاف‌پذیری پروتکل دامن زده‌اند.

لوگوی وان اینچ

تاریخچه

شبکه وان‌اینچ در می ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و توکن آن نیز در دسامبر ۲۰۲۰ توسط تیم توسعه وان اینچ سرگز کونز (Sergez Kunz) و آنتون بوکوف (Anton Bukove)– به‌وجود آمد. پیش از آن، سرگز کونز به‌عنوان متخصص امنیت سایبری در پورشه کار می‌کرد و آنتون بوکوف نیز سابقه کار در توسعه نرم‌افزار و فعالیت در امور مالی غیر مترکز را دارا است.

تاریخچه قیمتی

اگر نسبت به نحوه خرید وان اینچ تردید دارید، آگاهی از تاریخچه قیمت آن می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری درست یاری برساند. در زمان نگارش مقاله حاضر (می ۲۰۲۲)، قیمت این ارز ۱.۱۴۳ دلار است و این ارز، رتبه ۱۱۸ام را در میان ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. در یک سال گذشته، قیمت این ارز از ۱.۰۷۱ دلار به ۷.۸۷۴۸ دلار هم افزایش پیدا کرد اما بعدها مجددا به رقم ۱.۱ دلار نزدیک شد. در حال حاضر، حجم معاملات این ارز در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵.۸۳۴ میلیون دلار و ارزش بازار آن معادل ۴۷۳.۵۳۰ میلیون دلار است.

نحوه عملکرد

همه افرادی که از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده می‌کنند، بلااستثنا این مانع را تجربه کرده‌اند: هزینه گس (GAS FEE). افزایش ازدحام در شبکه اتریوم موجب شده است که هزینه گس برای معاملات صرافی‌های غیر متمرکز از سقف متداول فراتر برود.

از این رو، هنگام بررسی قیمت توکن‌ها در صرافی‌های مختلف، باید هزینه‌های گس این صرافی‌ها را هم مد نظر قرار دهید. بعضی از صرافی‌ها توکن مورد نظر شما را دارند اما پس از فاکتورگیری ممکن است هزینه گس به‌اندازه‌ای بالا باشد که ارزش معامله را کاهش دهد.

صرافی وان‌اینچ با هدف حل این معضل پا به عرصه وجود گذاشت. بدین منظور، صرافی مذکور معامله شما را خرد کرده و در چند صرافی توزیع می‌کند. این کار علاوه بر کاهش هزینه گس، باعث می‌شود که بهترین بازده ممکن را از معامله خود دریافت کنید.

وان‌اینچ با چه هدفی ساخته شده است؟

فرض کنید قرار است مقداری بیت‌کوین را با استفاده از اتریوم در یک صرافی غیر متمرکز خریداری کنید. قبل از هر چیزی احتمالا صرافی‌های مختلفی را از نظر کارمزد و قیمت بررسی خواهید کرد. اما اگر پلتفرمی وجود داشته باشد که این کار را برای شما انجام دهد چه؟

شبکه و ارز ۱Inch هم دقیقا با همین هدف روی کار آمده است. این فناوری، با بررسی صرافی‌های مختلف و استفاده از پروتکل‌های نقدینگی، معاملات شما را تسهیل می‌بخشد و ارزان‌ترین راه برای خریدوفروش را پیدا می‌کند. در واقع، این پلتفرم به شما کمک می‌کند که بهترین نرخ و کارمزد را برای معاملات خود پیدا کنید. در نظر داشته باشید دستیابی به وان اینچ رایگان تنها از طریق ایردراپ ممکن است.

معامله در وان اینچ

مزایا و معایب

فناوری نوظهور شبکه وان‌اینچ مزایا و معایب خاص خود را دارد. آشنایی با این مزایا و معایب به شما کمک می‌کند که درباره استفاده یا عدم استفاده از این شبکه، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

مزایا

از جمله مهم‌ترین مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وان‌اینچ بهترین قیمت و نرخ کارمزد را برای معامله‌گران پیدا می‌کند؛
  • وان‌اینچ فاقد کارمزد است؛
  • وان‌اینچ فاقد هزینه برداشت یا واریز است؛
  • وان‌اینچ در بسیاری از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود؛
  • وان‌اینچ به کاربران کمک می‌کند لیمیت اوردر تعیین کنند؛
  • وان‌اینچ با تمامی توکن‌های ERC-20 قابل معاوضه است.

معایب

آن‌چه در زیر از آن‌ها نام برده شده است، مشخصه‌هایی از وان‌اینچ هستند که باید در آینده بهبود پیدا کند:

  • وان‌اینچ برای ساکنین ایالات متحده قابل استفاده نیست؛
  • وان‌اینچ هزینه گس زیادی دارد؛
  • وان‌اینچ برای سرمایه‌گذاران مبتدی و جدید مناسب نیست؛
  • وان‌اینچ از ارزهای فیات محدودی پشتیبانی می‌کند.

وجه تمایز وان‌اینچ با سایر پروژه‌ها چیست؟

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز صرافی وان اینچ با سایر پروژه‌های صنعت کریپتو این است که این ارز تمامی صرافی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا کاربران بتوانند ارزهای خود را با حداقل کارمزد، حداکثر سود و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنند. علاوه بر این، کاربران با دارابودن این ارز دیجیتال، همواره می‌توانند در مدیریت شبکه نقش داشته باشند و با توجه به نقش حاکمیتی این رمزارز، کاربران با داشتن توکن ۱INCH می‌توانند در رای‌گیری درباره تغییرات پروتکل شرکت کنند.   

تعداد توکن‌های درگردش چقدر است؟

۱INCH توکن اصلی شبکه است که یک توکن اتریومی محسوب می‌شود و به‌عنوان توکن حاکمیتی عمل می‌کند. این توکن در ماژول‌های حاکمیت پروتکل تجمیع و پروتکل نقدینگی استفاده می‌شود. ۱Inch DAO یک سازمان غیر متمرکز است که پارامترهای شبکه را کنترل می‌کند و این امکان را برای دارندگان توکن ۱INCH فراهم می‌کند که به پارامترهای پروتکل رای دهند و پاداش دریافت کنند. به‌علاوه، ۱INCH رمزارز شبکه است و در بسیاری از صرافی‌ها قابل معامله است.

کل توکن‌های در گردش و عرضه‌شده ۱INCH، معادل ۱.۵ میلیارد است. ۳۰ درصد از کل عرضه به برنامه‌های تشویقی جامعه وان‌اینچ اختصاص پیدا کرده است و ۱۴.۵ درصد آن برای رشد و توسعه شبکه کنار گذاشته شده است. توکن‌های باقی‌مانده هم به حامیان و مشارکت‌کنندگان اصلی تعلق پیدا می‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز وان اینچ

توکن‌های جدید ۱INCH چگونه ایجاد می‌شوند؟

۱INCH DAO به‌عنوان یک توکن حکومتی، به دارندگان توکن اجازه می‌دهد به پارامترهای ضروری رای دهند. همچنین، دارندگان برای دریافت پاداش در روند حاکمیت مشارکت می‌کنند. این سازمان ، از طریق فعالیت‌های تشویقی مختلف، توکن‌ها را بین اعضای جامعه توزیع می‌کند.

همچنین، سرمایه‌گذاران می‌توانند در برنامه‌های استخراج نقدینگی شرکت کنند و در ازای آن، توکن دریافت کنند. توکن‌های شبکه را می‌توان در استخرهای نقدینگی قفل کرد تا به تامین‌کنندگان نقدینگی تبدیل شوند. سرمایه‌گذاران با تامین نقدینگی استخرهای وان‌انیچ، می‌توانند پاداش‌های کشت سود (yield farming) را در قالب توکن‌های جدید ۱INCH دریافت کنند.

بهترین کیف‌پول‌های ارز ۱inch چیست؟

کیف‌پول‌های زیادی وجود دارند که از این ارز پشتیبانی می‌کنند. در ادامه، ۵ مورد از بهترین آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم:

لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)

به‌طور کلی، کیف‌پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه برای ذخیره و نگهداری دارایی‌های دیجیتال هستند. در این بین، کیف پول لجر و ترزور از امن‌ترین گزینه‌ها برای محافظت از دارایی‌هایتان در برابر حملات هکرها و کلاهبرداری‌های فیشینگ محسوب می‌شوند. لجر و ترزور مدل‌های گوناگونی دارند که از بین آن‌ها لجر نانو اس (Ledger Nano S) و ترزور وان (Trezor One) از نظر امکانات و قیمت، بهترین انتخاب برای نگهداری وان‌اینچ و سایر رمزارزها هستند.

تراست والت (Trust Wallet)

تراست والت، کیف پولی‌ست که بایننس از آن پشتیبانی می‌کند و یکی از محبوب‌ترین کیف‌پول‌ها در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. تراست والت یک کیف پول موبایلی است که برای ذخیره وان‌اینچ و سایر ارزهای دیجیتال گزینه مناسبی محسوب می‌شود. برای استفاده از خدمات این کیف پول، از اپ‌استور یا پلی‌استور اپلیکیشن کیف پول تراست والت را دانلود و روی تلفن همراهتان نصب کنید. تراست والت بهترین کیف پول وان اینچ محسوب می‌شود.

اتمیک والت (Atomic Wallet)

اتمیک والت نیز یک کیف پول موبایلی‌ست که از بیش از ۳۰۰ رمزارز از جمله ارز وان اینچ و سایر توکن‌های ERC20 و BEP2 پشتیبانی می‌کند. این کیف پول نسخه دسکتاپ هم دارد؛ در صورتی که مایل به نصب نسخه دسکتاپ آن هستید، باید جانب احتیاط را رعایت کنید و آن را روی سیستمی نصب کنید که فاقد بدافزار بوده و حداقل دسترسی به اینترنت را داشته باشد.

کیف‌پول‌های ارز دیجیتال وان اینچ

مای اتر والت (MyEtherWallet)

مای اتر والت یکی از مطمئن‌ترین کیف‌پول‌ها برای ذخیره توکن‌های ERC20 از جمله ۱INCH روی بلاکچین اتریوم است. از آن‌جایی که این کیف پول مبتنی بر وب است، از هر مکانی و با هر سیستمی به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و معاملات مد نظرتان را انجام دهید.

سایر کیف‌پول‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • کیف پول ۱Inch
  • متامسک (MetaMask)
  • والت کانکت (WalletConnect)
  • پورتیز (Portis)
  • توروز (Torus)
  •  فورتماتیک (Fortmatic)
  • بیتسکی (Bitski)
  • آتریوم (Authereum)
  • کیف پول زنجیره‌ای بایننس (Binance Chain Wallet)
  • آرکان (Arkane)

چه آینده‌ای برای ارز وان اینچ پیش‌بینی می‌شود؟

آینده وان اینچ به آینده DeFi وابسته است. در حال حاضر، صرافی‌های غیر متمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز و قدرتمندی مثل بایننس، گران‌تر و کندتر هستند و عملا حرفی برای گفتن ندارند. اما از آن‌جایی که صرافی‌های متمرکز در دوره نوسان قیمت رمزارزها از رکود مستمر رنج می‌برند، تمایل افراد به روی‌آوردن به صرافی‌های غیر متمرکز به‌شدت روبه‌افزایش است و فناوری‌هایی مثل وان اینچ هم برای جبران این کسادی در صحنه حاضر هستند.

بخشی از عرضه توکن ۱INCH به رشد و توسعه شبکه اختصاص پیدا کرده است. این مسئله موجب شده است که صرافی پروتکل‌های نقدینگی جدیدی را برای تسهیل معامله‌های کاربران ایجاد کند. بنابراین، تا زمانی که بازار به ته خط نرسیده باشد، دلیلی برای تردید درباره سرعت توسعه فناوری شبکه وان‌اینچ و سایر فناوری‌های مبتنی بر DeFi وجود نخواهد داشت.

می‌توانید اخبار مربوط به پروژه را در شبکه‌های اجتماعی آن دنبال کنید:

توییتر: https://twitter.com/1inch

دیسکورد: https://discord.com/invite/1inch

ردیت: https://www.reddit.com/r/1inch/

تلگرام: https://t.me/OneInchNetwork

وان‌اینچ، یک قدم تا سودآوری

صرافی وان اینچ، به شما کمک می‌کند بهترین صرافی را برای مبادله رمزارزهای خود پیدا کنید و معامله‌ای ساده و پربازده را برای شما به‌ارمغان می‌آورد. این پلتفرم با خردکردن معاملات و توزیع آن‌ها بین چند صرافی، هزینه گس را هم کاهش می‌دهد. در مقاله حاضر به سوال ارز دیجیتال وان اینچ چیست پرداختیم و مزایا، کاربردها و نحوه کارکرد آن را به شما معرفی کردیم. فکر می‌کنید وان‌اینچ ارزش سرمایه‌گذاری و خرید را دارد؟

سوالات متداول

وجه تمایز وان‌اینچ با سایر فناوری‌های صنعت ارزهای دیجیتال چیست؟

پلتفرم وان‌اینچ به شما کمک می‌کند که در زمان خریدوفروش توکن‌ها، معاملات خود را با مناسب‌ترین قیمت و کمترین کارمزد انجام دهید. این، اصلی‌ترین وجه تمایز ۱Inch با سایر رمزارزها و پلتفرم‌های دیفای است.

ارز وان اینچ چیست؟

وان اینچ، پلتفرمی‌ست که چند صرافی غیر متمرکز را به شبکه‌ای یکپارچه متصل می‌کند و به کاربران کمک می‌کند معاملات ساده‌تر و پربازده‌تری انجام دهند.

کدام کیف‌پول‌ها از ارز وان اینچ پشتیبانی می‌کنند؟

کیف‌پول‌های زیادی از ۱Inch پشتیبانی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به متامسک، مای اتر والت، لجر، ترزور و کیف پول ۱Inch اشاره کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا