مقالات ارز دیجیتال

بیت سیزن چیست؟ راهنمای تشخیص فصل بیت کوین و کسب سود از آن

بیت سیزن (bitseason) در لغت به معنای فصل بیت کوین است. شاید مفهوم واقعی آن را از معنای لغوی آن بتوانید متوجه شوید. به بازه زمانی خاصی که عملکرد و مارکت کپ بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بهتر است، بیت سیزن می‌گویند. در واقع مفهوم بیت سیزن درست مقابل آلت سیزن بوده و پارامتری برای مقایسه عملکرد انواع آلت کوین با بیت کوین است. با ما همراه باشید تا مفهوم bitseason و راه‌های تشخیص آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

بیت سیزن چیست؟

بیت سیزن (bitseason) به عنوان دوره‌ای شناخته می‌شود که عملکرد قیمت بیت کوین و نوسانات آن نسبت به سایز رمزارزها بهتر باشد. در این بازه زمانی تریدرها و معامله‌گران به معامله و خرید بیت کوین متمایل می‌شوند. توجه داشته باشید این مفهوم لزوما در زمان رشد رخ نمی‌دهد؛ ممکن است روند نزولی قیمت بیت کوین نسبت به سایر آلت کوین‌ها کندتر باشد که در این حالت نیز شاهد بیت سیزن خواهیم بود.

آلت سیزن چیست و چه تفاوتی با بیت سیزن دارد؟

آیا تاکنون اصطلاح آلت سیزن (AltSeason) به گوشتان خورده است؟ به دوره‌ای که عملکرد آلت کوین‌ها بهتر از بیت کوین باشد، آلت سیزن می‌گویند. حجم معاملات بالای بیت کوین در سراسر دنیا باعث شده است که به عنوان رهبر ارزهای دیجیتال و روند‌های صعودی و نزولی بازار شناخته شود. رمز ارزهای جدیدی که وارد بازار کریپتو شده‌اند به دلیل اتفاقات مختلفی مثل حمایت سلبریتی‌ها، فناوری‌های نوینی مثل قراردادهای هوشمند، انفجار عرضه اولیه کوین، ترندهای جدید و … محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا می‌کنند. در چنین مواقعی، تریدرها به جای سرمایه‌گذاری در بیت کوین به سمت آلت‌کوین‌های دیگر می‌روند. این بازه زمانی آلت سیزن نام دارد.

به طور کلی آلت سیزن میزان علاقه سرمایه‌گذاران به بیت کوین و سایر آلت‌کوین‌ها را نشان می‌دهد. اگر مارکت کپ (قیمت و حجم معاملات) سه چهارم ۵۰ آلت کوین برتر بازار در یک بازه زمانی ۹۰ روزه بهتر از بیت کوین باشد، شاهد آلت سیزن هستیم. اما اگر این ۷۵ درصد آلت کوین‌های برتر بازار نتوانند عملکرد بهتری از بیت کوین داشته باشند، شاهد بیت سیزن خواهیم بود.

تعریف بیت سیزن

معیارهای تشخیص و شناسایی بیت سیزن

تشخیص آغاز بیت سیزن، راه مشخص و واحدی ندارد. اما با توجه به برخی از فاکتورها و داده‌های بازار می‌توانیم به پیش بینی بیت سیزن بپردازیم. در ادامه راه‌های تشخیص آن را مرور می‌کنیم.

راه‌های تشخیص بیت سیزن

افزایش دامیننس بیت کوین

یکی از فاکتورهایی که توجه به آن می‌تواند موجب تشخیص زمان شروع بیت سیزن شود، دامیننس بیت کوین است. دامیننس (Dominance) معیاری است که نرخ تسلط بیت کوین بر بازار کریپتو را مشخص می‌کند. این مفهوم تعداد تریدرها، خریداران، فروشندگان و هولدرهای یک بازار را مشخص می‌کند. افزایش دامیننس بیت کوین نشان‌دهنده این است که مارکت کپ رمز ارز بیت کوین در وضعیت بهتری قرار داشته و روی آلت کوین‌ها مسلط است. بنابراین افزایش نرخ تسلط بیت کوین روی بازار نشان‌دهنده آغاز بیت سیزن است.

کاهش قیمت آلت‌کوین‌های برتر بازار

به جز بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگری هم هستند که مارکت کپ بالایی داشته و نقش موثری در بازار کریپتو ایفا می‌کنند. برای مثال زمانی که شاهد کاهش دامیننس تتر یا کاهش قیمت اتریوم باشیم، احتمالا زمان مناسبی برای آغاز بیت سیزن خواهد بود. زیرا سودآوری از آلت کوین‌ها کاهش پیدا کرده و به سمت بیت کوین منتقل شده است. بنابراین می‌توان این گونه گفت که انتقال سرمایه از بازار آلت کوین‌ها به سمت بازار بیت کوین، محرکی برای تسلط بیت کوین بر بازار و شروع بیت سیزن است.

استفاده از شاخص پلتفرم‌های تحلیلی بازار کریپتو

وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های متعددی در بازار کریپتو در زمینه تحلیل ارزهای دیجیتال فعالیت دارند. استفاده از این ابزارهای تحلیلی و تحلیل بازار کریپتو راه دیگری برای تشخیص آغاز بیت سیزن است. برای مثال سایت بلاکچین سنتر (BlockchainCenter) یکی از سایت‌های تحلیل بازار است که ابزارهای متعددی برای سنجش احساسات بازار و نوسانات قیمت ارز دیجیتال دارد. بهره‌مندی از این ابزار کمک می‌کند تا بیت سیزن یا آلت سیزن را تشخیص دهید.

تاثیر بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال

همانطور که می‌دانید، بیت کوین در ۴ دسامبر سال جاری یعنی سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود به رشد ۵۵ درصدی رسید. این رشد طولی نکشید و پس از آن روند نزولی شدیدی را در پیش گرفت. این اتفاق باعث شد اکنون سرمایه گذاران به سمت آلت کوین‌ها هدایت شوند تا سبد ارز دیجیتال خود را متنوع کنند و به سمت سود تقویت کنند.

زمانی که قیمت بیت کوین در این ماه (بازه زمانی آذر ماه تا دی ماه) کاهش پیدا کرد ارزهای دیجیتالی همچون  Solana, DogeCoin و Avax افزایش قیمت قابل توجهی داشتند. اگر این روند ادامه پیدا کند آلت کوین های با ارزش قله‌‌های جدیدی را تجربه خواهند کرد. زیرا سرمایه‌گذاران مبالغ هنگفتی را روانه آلت کوین‌ها خواهند کرد.

تشخیص بیت سیزن و کسب سود از آن

اگر قرار باشد با تشخیص بیت سیزن وارد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو شوید، باید با عوامل ایجاد آن آشنا شوید. البته عوامل دقیقی برای تشخیص بیت سیزن وجود ندارد؛ اما توجه دائم به برخی فاکتورها می‌تواند شناسایی آن را برای شما آسان‌تر کند. مثلا انتقال سرمایه از ارزهای دیجیتال به بیت کوین یکی از این عوامل است. همچنین افزایش دامیننس بیت کوین به عنوان یکی دیگر از عوامل تشخیص این رویداد بوده که از طریق نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و سایت‌های تحلیلی بازار کریپتو می‌توان متوجه آن شد. در نهایت یک تریدر خوب و سرمایه‌گذار واقعی کسی است که تسلط کافی روی بازار و وقایع و نوسانات آن داشته باشد و مطابق با استراتژی خود وارد عمل شود. اگر با مطالعه این مقاله تصمیمتان برای سرمایه‌گذاری در این بازار قطعی شد، می‌توانید از طریق یک صرافی مطمئن ایرانی مثل صرافی والکس اقدام کنید.

آیا بیت سیزن اتفاق خوبی است؟

مزایا و معایب بیت سیزن در شرایط مختلف و برای افراد گوناگون، کاملا متفاوت است. برای مثال اگر شما سرمایه‌گذاری در ترندهای روز مثل NFT و سایر آلت کوین‌ها را آغاز کرده باشید، شروع بیت سیزن می‌تواند کسب سود را برای شما سخت کند. زیرا دارایی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید احتمالا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

یکی از مواردی که شاید از محبوبیت بیت سیزن بکاهد، قیمت بالای بیت کوین است. سرمایه‌گذاری و خریدوفروش رمزارز ارزشمندی مثل بیت کوین یا استخراج آن، نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است. طوری که شاید برای هر کسی مقدور نباشد که وارد سرمایه‌گذاری روی آن شود. در صورتی که خرید و فروش آلت کوین‌ها حتی با سرمایه اندک و برای افراد مبتدی هم مقدور خواهد بود.

از طرفی اگر شما یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و تریدر باتجربه باشید، می‌توانید از بیت سیزن به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کرده و معاملات خود را مطابق با استراتژی خود پیش ببرید. معمولا تریدرهای قدیمی‌تر به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند تا سوددهی عملکرد خود را چندین برابر کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا