معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال کربن (CSIX) چیست؟ معرفی کامل رمز ارز Carbon browser

دنیای اینترنت در حال انتقال به وب ۳.۰ (Web3) است که پیشرفت‌های مرتبط با بلاکچین، پرداخت‌ با ارزهای دیجیتال و تمرکز بیشتر بر حفظ حریم خصوصی کاربران را به ارمغان می‌آورد. مرورگرهای وب ۳.۰ راه اصلی ما برای برقراری ارتباط با وب سایت‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خواهند بود. در حال حاضر، مرورگرهای فعلی (وب ۲.۰) از این ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال یک مرورگر سریع و غیرمتمرکز هستید، در این مقاله قرار است شما را با مرورگر کربن (Carbon browser) و توکن بومی آن یعنی ارز دیجیتال کربن (CSIX) آشنا کنیم.

مرورگر کربن چیست؟

کربن یک مرورگر وب ۳.۰ رایگان و منبع باز است که توسط شرکت کربن ایکس لبز (Carbon X Labs) بر پایه فورک سفارشی مرورگر وب کرومیوم (Chromium) توسعه یافته است. این مرورگر سریع، متمرکز بر حریم خصوصی است که تبلیغات آنلاین و ترکرها (Tracker) را مسدود می‌کند.

کربن صفحات وب را ۳ برابر سریع‌تر بارگیری می‌کند، ۹۵ درصد از داده‌های کاربر محافظت کرده و حتی با اتصال ضعیف، مروری روان را فراهم می‌کند. همچنین این مرورگر نسبت به رقبای خود تا ۵۶.۷ درصد فضای کمتری را در حافظه دستگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

در حال حاضر، مرورگر وب کربن در فروشگاه Google Play برای سیستم عامل اندروید قابل دانلود است و به‌زودی برای سیستم‌عامل‌های iOS ،Mac OS و PC عرضه خواهد شد. Carbon browser در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از پنج میلیون کاربر دارد.

مرورگر Carbon Browser

ارز دیجیتال کربن چیست؟

ارز کربن (CSIX) یک توکن کاربردی (utility token) در اکوسیستم مرورگر کربن است. کاربران با استفاده از این توکن می‌توانند ضمن دریافت پاداش CSIX، به صورت ناشناس، ایمن و بدون تبلیغ وب‌گردی کنند.

این توکن مبتنی بر زنجیره بایننس بوده و با استاندارد BEP-20 ساخته شده است. CSIX یک رمزارز اثبات سهام (Proof-of-Stake) است؛ به این معنی که از مکانیسم ماینینگ برای تولید توکن‌های جدید استفاده نمی‌کند. این موضوع باعث شده که ارز Carbon browser یک توکن سازگار با محیط زیست باشد، چرا که مانند بیت کوین نیاز به مصرف انرژی زیادی ندارد. در این مکانیسم، کاربران با استیک کردن ارز دیجیتال کربن ضمن کمک به شبکه در تأیید تراکنش‌ها، توکن CSIX پاداش می‌گیرند.

ارز دیجیتال کربن (CSIX)

مرورگر کربن (CSIX) چگونه کار می‌کند؟

برخلاف مرورگرهای وب ۲.۰ مانند گوگل کروم که از بلاکچین استفاده نمی‌کنند، مرورگر کربن از معماری بلاکچین برای ارائه خدمات جستجوی سریع و ویژگی‌های وب ۳.۰ مانند اتصال dAppها و کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کند.

این مرورگر برای محافظت از آدرس‌های IP کاربر و مسدود کردن انواع تبلیغات از وی پی ان غیرمتمرکز (dVPN) استفاده می‌کند و بسیار سریع است. در مرورگر کربن موتور جستجوی Bing نیز ادغام شده است. کاربران کربن علاوه بر وب‌گردی، به لطف ویژگی کیف پول ارز دیجیتال آن، به همراه یک بریج بلاکچین و سرویس سواپ رمز ارزها، می‌توانند ارزهای دیجیتال را ذخیره کنند. همچنین، امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) بی‌شماری نیز برایشان فراهم است.

با توضیحات داده شده، یک مرورگر برای تسهیل دسترسی به این ویژگی‌های بلاکچینی، باید توکن مخصوص خودش را داشته باشد و ارز دیجیتال CSIX یک جزء ضروری در پروژه کربن است.

مرورگر کربن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

تمام تراکنش‌ها در Carbon Browser با ارز دیجیتال CSIX انجام می‌شوند. به لطف فناوری بلاکچین، نتایج جستجو در کربن، در مقایسه با سایر مرورگرهای محبوب سریع‌تر ظاهر می‌شوند. با کمک CSIX، کاربران نتایج جستجوی خود را در ۰.۵ ثانیه (در مقایسه با ۲.۲۵ ثانیه گوگل کروم) دریافت می‌کنند.

امکاناتی که مرورگر کربن ارائه می‌دهد در مقایسه با مرورگر کروم و سایر رقبا بیشتر است. برخی از آنها عبارتند از:

  • dVPN رایگان
  • فایروال ToR رایگان
  • e2ee 3rd (رمزنگاری End to End) رایگان
  • AdBlock (مسدود کردن تمام تبلیغات و ترکرها)
  • کیف پول چند زنجیره‌ای (Multi-chain wallet)
  • امکان انجام معاملات اتمی (atomic swaps)
  • ارائه پاداش (CSIX) برای استفاده از مرورگر
  • Carbon Pro

قرار است توزیع پاداش‌های استفاده از مرورگر از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ آغاز شود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با استیک ارز دیجیتال CSIX در مرورگر کربن برای یک دوره ۶۰ روزه ۵ درصد، برای دوره ۹۰ روزه ۱۲ درصد و برای دوره ۱۸۰ روزه ۱۵ درصد سود سالانه (APY) دریافت کنند.

مقایسه کربن با رقبا

معرفی Carbon PRO

Carbon Pro یک مرورگر با امکانات بیشتر است که به کاربران ویژه مرورگر کربن ارائه خواهد شد. Carbon Pro فقط با ارز دیجیتال CSIX درون برنامه‌ای قابل ارتقا است. امکانات آن عبارتند از:

  • حریم خصوصی و امنیت پیشرفته‌تر
  • AdBlock/Filtering قوی‌تر
  • افزونه‌ها
  • کسب پاداش بیشتر

بزرگترین رقبای مرورگر کربن

رقیب اصلی کربن، مرورگر وب ۳.۰ Brave است. Brave پیشگام کانسپت مرورگرها برای کسب درآمد (browse-to-earn) است و BAT توکن بومی آن نام دارد. در این مرورگر نیز سازندگان، کاربران و تبلیغ‌کنندگان با شرکت در آن پاداش‌های BAT کسب می‌کنند.

مرورگر کربن ادعا می‌کند که سریع‌تر از Brave است و توسعه‌دهندگان اعلام کرد‌ه‌اند که پاداش‌های CSIX در مقایسه با Brave بالاتر خواهد بود. با این حال، Brave بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که ۱۰ برابر بیشتر از Carbon Browser است. اگر CSIX بخواهد پیروز این میدان رقابت باشد، باید به نقشه راه خود پایبند بوده و تمام ویژگی‌های وب ۳.۰ وعده داده شده را برای رقابت با توکن‌ BAT ارائه کند.

نقشه راه پروژه کربن

وب سایت CSIX یک نقشه راه توسعه کامل را برای سال ۲۰۲۳ و سه ماهه اول ۲۰۲۴ درنظر گرفته است. سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به راه‌اندازی کامل پروژه و توکن CSIX و سه ماهه دوم بر ادغام‌ها و مشارکت‌ها برای اطمینان از گسترش اکوسیستم با ارائه خدمات و ویژگی‌های جدید تمرکز دارد.

این تیم قصد دارد در ادامه سال ۲۰۲۳ بر عرضه اپلیکیشن Carbon Pro با ویژگی‌های پیشرفته، راه‌اندازی انجمن DAO برای اداره پروژه و انتشار نسخه‌های جدید مرورگر کربن با تمرکز بر ویژگی‌های کریپتو تمرکز کند.

نقشه راه پروژه Carbon Browser

مزایا و معایب مرورگر کربن

هر چند از راه‌اندازی اکوسیستم کربن زمان زیادی نمی‌گذرد، اما با استقبال خوبی مواجه شده است. در بحث مزایا و معایب این مرورگر تازه‌نفس، در مقایسه با رقبا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مزایا:

  • پاداش‌های بالاتر در مقایسه با Brave
  • گزینه استیکینگ کریپتو
  • امکان استفاده از CSIX به عنوان یک ارز دیجیتال واسطه برای مبادله ارزهای دیجیتال در مرورگر کربن

معایب:

رقیب اصلی ارز دیجیتال کربن توکن BAT است که نرخ پذیرش بسیار بالاتری دارد و رقابت با این ارز دیجیتال برای CSIX چالش برانگیز خواهد بود.

ارز دیجیتال CSIX را از کجا بخریم؟

معاملات توکن CSIX اولین بار در ۱۸ فوریه ۲۰۲۳ آغاز شد. علی‌رغم اینکه CSIX یک رمز ارز بسیار جوان است، می‌توانید آن را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز زیر پیدا کنید:

  • KuCoin
  • Gate.io
  • BKEX
  • BiSwap
  • BitMart
  • Hotbit
  • PancakeSwap

همان طور که می‌دانید صرافی‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها قادر به ارائه خدمات به کاربران ایرانی نیستند، از طرفی برای اتصال به آن‌ها باید از آی پی کشور دیگری استفاده کنید. ارز دیجیتال کربن در صرافی ایرانی والکس به‌راحتی قابل خریدوفروش است و مشکلات تغییر آی پی را هم ندارد.

کیف پول‌های ارز Carbon browser

همیشه پیشنهاد می‌شود برای نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های امن استفاده کنید تا دارایی شما در امان بماند. دو کیف پول‌ مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال کربن که از امکانات مناسبی برخوردارند و در عین حال رابط کاربرای آنها پیچیدگی زیادی ندارد عبارتند از:

  • متامسک
  • تراست والت

آینده Carbon Browser و ارز دیجیتال کربن

مرورگر Carbon قرار است در سال ۲۰۲۳ ویژگی‌های متعددی همچون حفاظت از فیشینگ و گالری NFT را ارائه کند و تاکنون به‌روزرسانی‌های این پروژه به طور منظم انجام شده است.

کربن برای تسهیل دسترسی بیشتر به دیفای، با شرکت چند زنجیره‌ای Beefy وارد همکاری شده تا یک صندوق (vault) جدید CSIX-CAKE را در زنجیره BNB راه‌اندازی کند. همچنین، این پروژه با شرکت‌های برتر صنعت کریپتو مانند:

  • Akash Network
  • Polygon Edge
  • BNB Chain

همکاری دارد که نشان از اعتماد این شرکت‌ها به دورنمای پروژه کربن است.

ارز دیجیتال کربن (CSIX) به عنوان نیروی محرکه این اکوسیستم نقش کلیدی در توسعه آن خواهد داشت. چراکه دروازه ورود برای دسترسی به ویژگی‌های کریپتو در این پلتفرم سریع، ارز Carbon browser است. باتوجه به اقتصاد توکنی CSIX و توکن سوزی سالانه کربن (تا زمانی که ۵۰٪ از عرضه باقی بماند)، رشد قیمت آن در آینده، دور از انتظار نخواهد بود.

آیا شما استفاده از مرورگرهای غیرمتمرکز را تجربه کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود در خصوص مرورگرهای وب ۳.۰، سرعت و آینده ارز دیجیتال آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا