مقالات ارز دیجیتال

لانچ پد ارز دیجیتال؛ آشنایی با لانچ پد در بازار کریپتو

یکی از مهم‌ترین مفاهیم دنیای رمز ارزها که این روزها شاید به گوشتان خورده باشد، لانچ پد ارز دیجیتال است. لانچ پد در واقع یک پلتفرم برای فروش توکن‌های پروژه‌های نوپا است. لانچ پد نیز مانند روش‌های دیگر فروش توکن از جمله عرضه اولیه توکن و عرضه اولیه صرافی عمل می‌کند.

بسیاری از توسعه دهندگان پروژه‌های نوپا، برای معرفی پروژه خود و فروش توکن‌ها، از لانچ پدهای معتبر استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله شما را با لانچ پد ارز دیجیتال که یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است آشنا می‌کنیم و به بررسی چند نمونه از معتبرترین آن‌ها می‌پردازیم.

لانچ پد ارز دیجیتال چیست؟

پروژه‌های نوپا ارز دیجیتال برای ورود به این دنیا و کسب سرمایه اولیه، می‌توانند از روش‌های زیادی از جمله ICO، IEO، STO، SHO و … استفاده کنند. علاوه بر این روش‌ها، یک روش به نام لانچ پد (LaunchPad) برای فروش توکن وجود دارد که پروژه جوان ارز دیجیتال شما را به عموم مردم نشان داده و آن‌ها جذب می‌کند. با این روش، پا گذاشتن در دنیای ارزهای دیجیتال، بسیار ساده‌تر از گذشته می‌شود و به راحتی امکان کسب سرمایه اولیه وجود دارد.

به زبان ساده‌تر، لانچ پد ارز دیجیتال به نوعی استخرهای تبلیغاتی است که امکان تبلیغ پروژه‌های نوپا را دارد تا به سرمایه مورد نیاز برای توسعه خود برسند. بسیاری از لانچ پدها به بررسی تمام جنبه‌های پروژه‌های جدید می‌پردازند تا از سرمایه‌گذاران آن پروژه‌ها محافظت شود. در واقع این یکی از اصلی‌ترین وظایف لانچ پدها است. با این تفاسیر LaunchPad را می‌توان یک روش ایمن برای به دست آوردن سرمایه اولیه پروژه در مقایسه با دیگر روش‌ها دانست.

LaunchPad چیست

پروژه‌های جوان می‌توانند از چهار بستر برای معرفی و کسب سرمایه اولیه استفاده کنند:

  • Initial Dex Offering (IDO) Launchpads
  • Initial NFT Offering (INO) Launchpads
  • Initial Coin Offering (ICO) Launchpads
  • Initial Game Offering (IGO) Launchpads

مزایای استفاده از لانچ پد ارز دیجیتال

تقریبا تمامی توسعه‌دهندگان بر این باورند که استفاده از لانچ پد مزایای زیادی دارد. یکی از آن‌ها افزایش اعتبار یک پروژه ارز دیجیتال قبل از شروع ارائه محصول و بازاریابی آن است؛ به این معنی که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار، معمولا به توکن‌هایی که در لانچ پد راه‌اندازی می‌شوند، اعتماد بیشتری دارند.

از دیگر مزایای Launchpad کریپتو، ارائه منابع مختلف به تیم پشتیبانی پروژه است. از مرحله ایده تا راه‌اندازی یک پروژه ارز دیجیتال، زمان طولانی‌ای صرف می‌شود و ممکن است در این مسیر، هر لحظه دچار شکست شود. در این مسیر، پروژه‌های نوپا برای پیشرفت و توسعه نیازمند سرمایه برای انجام بازاریابی و تبلیغات هستند. اگر این سرمایه اولیه در زمان معین به کمک پروژه نیاید، باز هم با شکست مواجه می‌شود. از این رو، لانچ پد ارز دیجیتال با در اختیار گذاشتن منابع مختلف برای این پروژه‌ها، به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند. در نگاه کلی باید این سیستم جذب سرمایه را با سه مزیت بزرگ دید:

۱. طرفدار مبتدی‌ها

۲. امن

۳. امکان دریافت آنی توکن‌های جدید

عملکرد لانچ پد و نقش آن در پروژه‌های ارز دیجیتال

لانچ پد ارز دیجیتال یک روش فروش توکن با رویکرد مبتنی بر بلاک چین است که کاربران از آن برای سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه پروژه‌های نوپا با اطمینان از توزیع عادلانه توکن، استفاده می‌کنند. چرا که این روش، به کمک بلاک چین انجام می‌شود و ردیابی توکن‌ها با شفافیت بیشتری صورت می‌گیرد. البته، در گذشته معمولا سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) از این روش استفاده می‌کردند.

پس از راه اندازی یک پروژه ارز دیجیتال و قبل از عرضه عمومی در لانچ پد، حتی سرمایه گذاران معمولی نیز امکان خرید توکن با قیمت پایین‌تر را دارند. این نوع فروش توکن در برابر کاهش ناگهانی قیمت به دلیل پمپاژ و تخلیه نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال محافظت می‌کند.

شما به‌عنوان سرمایه‌گذار لانچ پدها این شانس را دارید تا توکن‌ها را ارزان‌تر خریدار کنید؛ طوری که وقتی بعداً ارزش آن‌ها افزایش یافت و امکان فروش فراهم شد، بتوانید بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانید.

معرفی و بررسی چند نمونه از بهترین لانچ پدهای ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولا از لانچ پدهای معتبر برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند تا کمتر در خطر و ریسک قرار بگیرند. برخی از این لانچ پدهای معتبر ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

لانچ پد بایننس (Binance)

یکی از نمونه‌های لانچ پد ارز دیجیتال موفقیت‌آمیز، لانچ پد بایننس بود که پروژه‌های زیادی را به بازار ارزهای دیجیتال اضافه کرد. بایننس با راه اندازی پروژه‌های مهمی از جمله پروتکل Injective و پنکیک سواپ (Pancake Swap) که به ترویج پذیرش ارزهای دیجیتال کمک می‌کرد، نقش مهمی به دست آورد.

بخش مهمی از اکوسیستم خدمات پروژه ارزهای دیجیتال، لانچ پد بایننس است که از طرف صرافی آن ارائه می‌شود. خدمات این لانچ پد شامل مشاوره، تامین بودجه در مرحله اولیه، بازاریابی و راه اندازی مراحل ضرب توکن می‌شود. بایننس نسخه بهبود یافته عرضه اولیه توکن (ICO) در سال ۲۰۱۷ را در عرضه اولیه صرافی (IEO) ارائه داد. با همه این تفاسیر، لانچ پد بایننس پیشرفت‌های مهمی را ارائه داد که باعث کاهش خطرات در سرمایه گذاری شد.

لانچ پد بایننس

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های بایننس، در کنار لانچ پد، لانچ پول (LaunchPool) قرار دارد که پلتفرمی برای استیکینگ ارز دیجیتال و دریافت پاداش در ازای آن است. البته، به این شیوه از کسب پاداش در پروتکل‌های دیفای، ییلد فارمینگ (Yield Farming) گفته می‌شود.

مزایای لانچ پد بایننس عبارت‌اند از:

  • امکان دسترسی پروژه‌های جدید به جامعه بسیار بزرگی از سرمایه‌گذاران.
  • حفظ ایمنی سرمایه گذار با سیاست‌های موجود در لانچ پد بایننس.

معایب لانچ پد بایننس عبارت‌اند از:

  • به دلیل حفظ مقررات موجود در لانچ پد، انجام پروژه در آن کمی طولانی است.

یونی کریپت (UniCrypt)

قبل از آشنایی با لانچ پد یونی کریپت، باید بگوییم که یونس کریپت یک اکوسیستم بلاک چین است که قصد دارد مشکل اعتماد سرمایه‌گذاران در زمینه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را به کمک یک رویکرد غیرمتمرکز برطرف کند. این شبکه برای تقویت تمرکز زدایی، یک لانچ پد ارز دیجیتال غیرمتمرکز را راه‌اندازی کرد تا همه مالکان پروژه امکان پیش‌فروش توکن خود را داشته باشند.

لانچ پد یونی کریپت

لانچ پد یونی کریپت برخلاف بایننس، با سرعت بالایی پیش فروش را اجرا کرده و نیازی به انتظار کشیدن نیست. همچنین، یونی کریپت برای حفظ غیرمتمرکز بودن خود، از صرافی یونی سواپ (UniSwap) استفاده می‌کند تا همه امکان لیست کردن توکن خود را داشته باشند. به طور کلی، پلتفرم یونی کریپت، عرضه اولیه توکن (ICO) برای پروژه‌های نوپا را بدون رعایت الزامات خاصی، امکان‌پذیر می‌کند.

مزایای لانچ پد یونی کریپت عبارت‌اند از:

  • غیرمتمرکز و خودکار
  • عدم وجود لیست مقررات طولانی و وقت‌گیر برای ثبت پروژه
  • حفظ امنیت پول با حسابرسی دقیق

معایب لانچ پد یونی کریپت عبارت‌اند از:

  • این لانچ پد نسبتا جدید است و افراد زیادی آن را نمی‌شناسند.
  • امکان حفظ امنیت کامل کاربران در برابر کلاهبرداری در این لانچ پد وجود ندارد.

لانچ پدها، سکوی پرتابی برای پروژه‌های جوان

در این مقاله به بررسی چیستی لانچ پد ارز دیجیتال و کارکردهای آن پرداختیم. در کنار موارد بررسی شده، Polkastarter، TrustSwap ،WeStarter ،BullPerks و  The Qube Launchpad پلتفرم‌هایی هستند که به تیم‌های توسعه‌دهنده ارزهای جدید، امکان جذب سرمایه و بازاریابی می‌دهند.

مدل جذب سرمایه در لانچ پدها یکی از هوشمندانه‌ترین استراتژی‌های تامین مالی جمعی است که برای هر دو طرف این معامله سود آور و جذاب عمل می‌کند.

شما تاکنون این شیوه از سرمایه گذاری را تجربه کرده‌اید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شاهین فروهر
شاهین فروهر
1 سال قبل

بسیار عالی و جامع لطفا در مورد ساخت لانچ پد از سایت netvam.com آموزش قرار دهید

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  شاهین فروهر

سلام
ممنون از همراهی شما شاهین عزیز و این که پیشنهاد خود را با ما در میان گذاشتید.

دکمه بازگشت به بالا