NFT

حقایقی در مورد عرضه اولیه بازی یا IGO؛ در جستجوی اولین های کریپتو گیم

عرضه اولیه بازی یا Initial Game Offering مفهومی در دنیای بازی‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که این روزها در بین دوستداران ارزهای دیجیتال محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند. اگر با این مفهوم که nft چیست آشنایی داشته باشید، بخش اعظمی از اطلاعات مورد نیاز درخصوص این فناوری نوظهور را به راحتی بدست خواهید آورد. در این فناوری، nft یا توکن‌ها به عنوان ارز و پاداش درون بازی در پروژه‌های عرضه شده نقش اساسی ایفا می‌کنند. شما در IGO می‌توانید توکن یک بازی بلاکچین را پیش خرید کنید. به عبارتی دیگر، پیش از شروع یک پروژه بازی مبتنی بر بلاکچین روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. در نتیجه راه اندازی و توسعه بازی و ارائه آن در صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال می‌توانید انتظار بازگشت سرمایه قابل توجهی را داشته باشید. در این مطلب در مورد این فناوری و نحوه مشارکت در آن توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

عرضه اولیه بازی چیست؟

برای افرادی که به تازگی با دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری‌های وابسته به آن آشنا شده اند ممکن این سؤال پیش آید که عرضه اولیه بازی یا IGO چیست. به طور مختصر می‌توان IGO را سرمایه‌گذاری روی یک بازی مبتنی بر بلاکچین معرفی کرد. این فناوری از طریق پلتفرم‌های لانچ پد به اجرا در می‌آیند. این پلتفرم‌ها روند کلی بازی را تسهیل می‌کنند. BSCPad، TrustSwap و Binance از جمله پلتفرم‌هایی هستند که جهت خرید و مشارکت در رویدادهای IGO راه اندازی شده‌اند. با توجه به مشارکت سرمایه‌گذار در IGO از طریق هر کدام از این پلتفرم‌ها، لازم است تا مقدار مشخصی از توکن‌های اصلی آن پلتفرم خریداری شود. توکن‌های خریداری شده باید برای مدتی در استخر قفل شوند. با شروع تخصیص و توسعه بازی، این توکن‌ها بر اساس الگوریتمی معین بین سرمایه گذاران تقسیم می‌شوند.

IGO در بایننس

عرضه اولیه بازی را می‌توان روشی جهت جمع آوری و افزایش سرمایه در بازی‌های بلاکچین معرفی کرد. شرکت کنندگان با خرید nft یا توکن هر پروژه بازی از طریق صرافی‌های غیر متمرکز و بازارهای nft روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر سرمایه‌گذار می‌تواند علاوه بر توکن‌های ارز دیجیتال بازی به دارایی‌های درون بازی از قبیل شخصیت‌ها، لوازم جانبی، جعبه‌های سحرآمیز و سلاح‌ها نیز دسترسی داشته باشد. 

در دنیای ارزهای دیجیتال کسب سودهای بزرگ مستلزم سرمایه‌گذاری در اولین فرصت است. سرمایه‌گذاری زودتر در بازی به صورت خرید توکن مربوط به آن با کمترین قیمت ممکن تعریف می‌شود. در IGO نیز با سرمایه‌گذاری زود هنگام و خرید توکن مربوط به بازی با کمترین قیمت ممکن، می‌توانید انتظار رشد قابل توجه ارزش توکن خریداری شده را داشته باشید. 

جذب سرمایه در دنیای رمز ارزها

در دنیای رمز ارزها روش‌های مختلفی برای جذب سرمایه وجود دارد. با توجه به توضیحات ارائه شده درباره این پرسش که عرضه اولیه بازی چیست، می‌توان آن را یکی از راهکارهای جمع آوری سرمایه در دنیای کرپتوکارنسی معرفی کرد. علاوه بر IGO، گزینه‌های دیگری چون عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO، عرضه اولیه دکس یا IDO نیز راهکارهایی مناسب برای سرمایه‌گذاری در این عرصه به شمار می‌آیند. آنچه باعث تمایز این راهکارها از یکدیگر می‌شود، تفاوت عملکرد هر یک از آنهاست.

عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO 

یکی از اولین طرح‌های جمع آوری سرمایه در دنیای کریپتو، عرضه اولیه ارز دیجیتال است. این فناوری راهکاری مفید جهت تأمین سرمایه مورد نیاز پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین از طریق ارزهای دیجیتال معرفی شده است. در این فرایند توسعه دهندگان ICO، به منظور تأمین سرمایه مورد نیاز خود جهت توسعه یک ارز دیجیتال، بخشی از توکن‌های آن را به کاربران عرضه می‌کنند.

عرضه اولیه ارز دیجیتال یکی از اولین طرح‌های جمع آوری سرمایه

در فناوری ICO تیم توسعه دهنده رمز ارز مورد نظر را در یک بلاکچین اختصاصی یا بلاکچین سایر ارزهای دیجیتال پیاده می‌کنند و از طریق سایت‌های معتبر در دسترس کاربران قرار می‌دهند. در این سایت‌ها، شرایط عرضه اولیه معرفی می‌شود. در فرایند ICO عامل مهم در کسب موفقیت عرضه اولیه و سرمایه بیشتر، اعتبار سایت و میزان بازدید کاربران از آن است. به بیانی دیگر، سایت‌های عرضه اولیه معتبرتر و با درصد بالایی از بازدید کاربران، کسب سرمایه را برای تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال با امکان بیشتری فراهم می‌سازند.

عرضه اولیه دکس یا IDO

عرضه اولیه دکس یا Ido چیست؟ در ادامه معرفی راهکارهای جمع آوری سرمایه، معرفی این فناوری نیز حائز اهمیت است. عرضه اولیه دکس روشی دیگر جهت جذب سرمایه حوزه رمز ارزهاست که در آن توکن از طریق صرافی‌های غیر متمرکز عرضه می‌شود. در این فناوری شرکت‌ها می‌توانند با صادر کردن یک توکن، دسترسی سریعی به نقدینگی داشته باشند. Ido، امکان سرمایه‌گذاری افراد بدون کنترل دیگران را فراهم می‌سازد.

عرضه اولیه دکس یا ido چیست؟

عرضه اولیه دکس یکی از بهترین روش‌ها جهت توزیع توکن‌های طرح‌ها یا پروژه‌های استارت آپی است. این فرایند با در اختیار قرار دادن توکن‌های پروژه‌های رمزنگاری شده در صرافی‌های غیر متمرکز، بلوکه کردن سرمایه کاربران در پلتفرم مورد نظر و در نهایت توزیع توکن‌ها بین سرمایه گذاران انجام می‌شود.  

مشارکت در IGO 

بعد از معرفی این مفهوم که IGO چیست، بهتر است درباره مشارکت در این فناوری نیز اطلاعاتی ارائه دهیم. برای مشارکت در پروژه‌های IGO می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی و سرچ گزینه هشتگ #IGO اقدام کنید. اما، بهترین روش برای این کار استفاده از پلتفرم‌های راه اندازی یا لانچ پدهای IGO است. به طور کلی، لانچ پدها پلتفرم‌هایی جهت ارائه اولین عرضه دارایی استارت آپ‌ها تعریف می‌شوند. این پلتفرم‌ها به عنوان کانالی جهت تسهیل تأمین سرمایه پروژه‌ها و سرمایه گذاران عمل می‌کنند.

سرمایه گذاران یک پروژه IGO جهت تهیه توکن بومی و دارایی عرضه شده بازی باید از طریق لانچ پدهای عرضه اولیه بازی اقدام کنند. کاربران می‌توانند از طریق ثبت نام یا دریافت اشتراک در پلتفرم مورد نظر و خرید توکن بومی لانچ پدها، در یک پروژه IGO سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به ارزش سرمایه وارد شده هر کاربر به پلتفرم مورد نظر، استفاده از سطوح مشخصی برای آنها مجاز می‌شود. این سطوح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه بازی را برای هر کاربر تعیین می‌کنند.

لانچ پدهای محبوب حوزه گیمینگ

از پلتفرم‌های رایج و محبوب در حوزه بازی می‌توان به مواردی مانند Speedify، Binance NFT، Gamefi و EnjinStarter اشاره کرد. در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

Binance NFT

بایننس ان اف تی

Binance nft یکی از پلتفرم‌های محبوب عرضه اولیه بازی به شمار می‌رود.

پروژه‌های عرضه اولیه بازی در این پلتفرم امکان دسترسی سرمایه گذاران به دارایی‌های انحصاری درون بازی را فراهم می‌سازند. این پلتفرم از طریق ارائه توکن‌های غیر مثلی بر اساس الگوریتمی خاص عمل می‌کند. در بایننس ان اف تی تمامی کاربران فرصتی یکسان و برابر جهت مشارکت در رویدادهای IGO عرضه شده در آن را دارند. از مزایای این پلتفرم می‌توان به دسترسی سرمایه‌گذار به اطلاعات و جزئیات بیشتر بازی و امکان تعامل بیشتر او با تیم توسعه دهنده بازی اشاره کرد.

Gamefi

گیم فای هم یکی دیگر از لانچ پدهای مطرح IGO معرفی می‌شود. امکان سرمایه‌گذاری هر کاربر برای پروژه‌های تعریف شده در این پلتفرم با توجه به میزان توکن GAFI تعیین می‌شود. در این پلتفرم چهار سطح سرمایه‌گذاری وجود دارد. تنها در یک سطح از این پلتفرم کاربران می‌توانند به رویدادهای IGO عرضه شده دسترسی داشته باشند. در سه سطح دیگر، مجوز دسترسی به این رویدادها از طریق قرعه کشی تعیین می‌شود.

Speedify Fund

پلتفرم Speedify

Speedyfy از پلتفرم‌های محبوب عرضه اولیه بازی جهت ارزیابی بازی‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین است.

یکی دیگر از لانچ پدهای محبوب IGO جهت ارزیابی بازی‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین، سیدیفای است. عرضه اولیه بازی از طریق Speedify و ارزیابی مثبت آن می‌تواند در جذب سرمایه مورد نیاز با استفاده از این پلتفرم نقش داشته باشد. جهت مشارکت در پروژه‌های IGO عرضه شده در این پلتفرم، هر شرکت کننده باید ۲۵۰-۱۰۰ هزار توکن SFUND داشته باشد. در این پلتفرم ۹ سطح وجود دارد. با توجه به میزان توکن SFUND هر کاربر، سطح او برای دسترسی به پروژه‌های عرضه شده در این پلتفرم تعیین می‌شود.

EnjinStarter

در پلتفرم EnjinStarter شرکت در رویدادهای IGO عرضه شده از طریق میزان توکن EJS تعیین می‌شود. هر کاربر با ارائه ۱۲۵۰ توکن EJS می‌تواند در پروژه‌های تعریف شده در این پلتفرم مشارکت کند.

نکات قابل توجه جهت مشارکت در یک IGO

به طور حتم تا این قسمت درباره این موضوع که IGO چیست و چگونه کار می‌کند، اطلاعات کامل‌تری بدست آورده‌اید. نکته مهم جهت مشارکت در رویدادهای IGO جستجوی پروژه‌هایی است که ریسک سرمایه‌گذاری شما را در آینده کاهش دهند. دستیابی به این نوع پروژه‌های قوی بنیاد و با آینده از طریق تحقیق درباره اعضای تیم توسعه دهنده بازی، سوابق آنها، نظارت افراد معروف درباره پروژه و وایت پیپر پروژه امکان پذیر است. به عبارت دیگر، با بررسی هر یک از فاکتورهای ذکر شده می‌توانید اعتبار یک پروژه عرضه اولیه بازی را مورد سنجش قرار دهید. بهتر است جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری در یک پروژه بازی به هیچ عنوان احساساتی یا هیجانی عمل نکنید.

شیوه اجرا و لانچ پد یا پلتفرم راه اندازی یک پروژه IGO از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت آن تلقی می‌شوند. تجربه بازیکنان شرکت کننده در بازی، نقش آنها در توسعه تعداد زیادی پروژه و مدت زمان مورد انتظار برای کسب دستاوردهای مورد انتظار جهت سرمایه‌گذاری و کسب سود نیز از دیگر فاکتورهای قابل تأمل در ارزیابی یک پروژه IGO معرفی می‌شوند.

از دیگر موارد قابل توجه جهت مشارکت در یک عرضه اولیه بازی، جامعه فعال آن است. در واقع شانس بیشتر برای کسب موفقیت در بازی تا حد زیادی به تلاش گروه بزرگی از افراد و همفکری آنها با فعالان پروژه بازی وابسته است. سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان یک پروژه IGO نیز از دیگر عوامل مهم در موفقیت این پروژه هستند. حضور اسامی مشهوری از سرمایه گذاران و شرکای پروژه، به عنوان یک نقطه قوت در پروژه به شمار می‌آید. 

 نکته قابل توجه جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه بازی عدم تضمین این فناوری در کسب سود است. IGO هم مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر پر ریسک خواهد بود و خطرات احتمالی مرتبط با خود را داراست. به عنوان مثال ممکن است پروژه بازی شما جعلی یا کلاهبرداری باشد. بنابراین، بهتر است پیش از هر گونه اقدام و سرمایه‌گذاری در پروژه تحقیقات کاملی انجام دهید و از شیوه سازماندهی پروژه اطلاعاتی کافی بدست آورید. علاوه بر این، ممکن است بازی ساخته شده به درستی کار نکند و در نتیجه با استقبال زیادی از طرف افراد جهت بازی و مشارکت مواجه نشود.

پیش بینی آینده IGO

در میان راهکارهای جذب و جمع آوری سرمایه در دنیای رمز ارزها، عرضه اولیه بازی یک فناوری نوظهور و در عین حال کارآمد معرفی می‌شود. گرچه این فناوری جهت جمع آوری کمک مالی پروژه‌های بازی‌های دیجیتال بر پایه بلاکچین بسیار موفق عمل کرده است، اما هنوز هم خطر سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در این رویدادها وجود دارد. بنابراین، بررسی و اعتبارسنجی پروژه‌ها بر اساس فاکتورهای ذکر شده در این مقاله می‌تواند سهم مهمی در جلوگیری از ریسک از دست دادن سرمایه در این مسیر داشته باشد. شما تاکنون تجربه حضور در عرضه اولیه بازی را داشته‌اید؟

سؤالات متداول

مزایای IGO چیست؟

تأمین تمام سرمایه مورد نیاز در یک بازه زمانی کوتاه، انجام فرایندهای تأمین مالی چندین پروژه به طور همزمان از مزایای این فناوری به شمار می‌روند. علاوه بر این، هر شرکت کننده می‌تواند کلیه تصمیمات مربوط به توسعه پروژه را شخصاً بر عهده بگیرد.

معایب عرضه اولیه بازی چیست؟

در صورت عدم موفقیت IGO در دور اول، باید تمام سهام خریداری سرمایه‌گذار به او برگرداننده شود. از معایب دیگر یک پروژه IGO این است که با توجه به بالا بودن تعداد افراد شرکت کننده در این پروژه، پایان دادن زودتر از موعد آن کار آسانی نیست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coinmarketcap
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا