Defiبلاکچین

اوربیتر فاینانس چیست؟ همه چیز درباره پروژه Orbiter finance

تعاملات بین زنجیره‌ای با توجه به هزینه و زمانی که از کاربران صرف می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای در دنیای بلاکچین دارند. اصلی‌ترین تکنولوژی فراهم‌کننده این امکان به پل یا بریج ارز دیجیتال معروف است. تاکنون پروژه‌های متعددی در این حوزه پدید آمده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها Orbiter Finance نام دارد؛ پروتکلی که امکان انتقال آسان دارایی‌های ساخته‌ شده روی شبکه‌های لایه یک و دو اتریوم را فراهم می‌کند.

با توجه به مزایا و به‌خصوص ایردراپ‌های احتمالی پل اوربیتر فاینانس به‌عنوان یک پروژه نسبتا جدید، آشنایی با آن برای تریدرهای آلت کوین‌ها ضروری است. در این مقاله، ضمن معرفی این پل و سازوکارش، به مرور مزایای آن پرداخته و روش کار با آن را آموزش می‌دهیم. همچنین نگاهی به روش‌های مشارکت در ایردراپ احتمالی آن در آینده خواهیم داشت. با ما همراه شده و با یکی از پروژه‌های قابل تامل و دارای پتانسیل رشد در بلاکچین آشنا شوید.

Orbiter Finance چیست و چه هدفی دارد؟

اربیتر فاینانس

اربیتر فایننس، یک پل متقاطع رول‌آپ غیرمتمرکز (Decentralized Cross-Rollup Bridge) است. این پل لایه دو با استفاده از تکنولوژی اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) عمل می‌کند. هدف آن نیز انتقال آسان، سریع، ارزان و امن توکن‌های ساخته شده روی شبکه اتریوم و شبکه‌های لایه دوم آن است.

به عبارت دیگر با استفاده از پل Orbiter Finance، انتقال همه دارایی‌های متعلق به بلاک چین‌ها و راه‌حل‌های لایه دو ساخته شده روی اتریوم و به‌طور‌ کلی همه توکن‌های منتشر شده روی این شبکه فراهم می‌شود. در زمان نگارش این مقاله، بریج کردن سه رمزارز اتر، USDC و تتر در شبکه‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • استارک نت (Starknet)
  • لینیا (Linea)
  • zkSync Era
  • منتل (Mantle)
  • بیس (Base)
  • اسکرول (Scroll)
  • لوپرینگ (Loopring)
  • آپتیمیزم (Optimism)
  • آربیتروم (Arbitrum)
  • آربیتروم نوا (Arbitrum Nova)
  • زنجیره هوشمند BNB
  • زورا (Zora)
  • پالیگان (Polygon)
  • zkEVM
  • Immutable X

بنیان‌گذاران Orbiter Finance

مطابق اطلاعات وب‌سایت‌های متعدد مانند Tracxn، Pitchbook و Coincarp پروژه اربیتر فاینانس از سال ۲۰۲۱ مشغول به کار است. شرکت آن نیز در سنگاپور به ثبت رسیده و بیش از ۲۰ سرمایه‌گذار دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به A&T Capital، StarkWare، Cobo Ventures، Mask Network، Amber Group، CatcherVC و از همه مهم‌تر ویتالیک بوترین خالق اتریوم هستند. با‌ این حال در ابتدای سال ۲۰۲۴، اطلاعاتی در مورد بنیان‌گذاران این پروژه در دست نیست.

نقاط قوت Orbiter Finance

مطابق اطلاعات وب‌سایت رسمی اربیتر فاینانس این پروژه تا زمان نگارش این مقاله در ابتدای سال ۲۰۲۴، موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است. از مهم‌ترین آنها رسیدن به جامعه ۷۰۰ هزار نفری، ارزش تراکنش‌های ۹٫۶ میلیارد دلاری و انجام بیش از ۹٫۵ میلیون تراکنش هستند. از جمله دلایل دستیابی این پروتکل به این موفقیت‌ها، می‌توان به چهار مزیت زیر اشاره کرد.

امنیت بالا در اربیتر فاینانس

اوربیتر فاینانس از مکانیزم موسوم به لایه دو استفاده می‌کند و به همین دلیل، نگرانی‌های امنیتی ناشی از انجام تراکنش روی بلاکچین‌های لایه یک را ندارد. امنیت Orbiter Finance’s Bridge مانند سایر راه‌حل‌های لایه دو، مدیون رول‌آپ‌های zk است. با استفاده از این تکنولوژی، فرآیند جمع‌آوری داده در پل با بلاکچین اصلی لایه یک با دقت و سرعت بسیار خوبی همگام‌سازی می‌شود.

انعطاف‌پذیری و سرعت بالای تراکنش در Orbiter Finance

دیگر مزیت مهم پل اربیتر فاینانس، سرعت بالای تراکنش‌های آن است. در حال حاضر، متوسط زمان تراکنش‌های خارجی در این پروتکل بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه برآورد می‌شود. انتقال‌های داخلی در این پل نیز ممکن است زمان کمتری به‌طول بیانجامد. مزیتی که به دلیل عدم درگیری فرستنده با قرارداد هوشمند به دست آمده است.

از سوی دیگر، این پروتکل با مجموعه‌ای از راه‌حل‌های لایه دو ناسازگار با ماشین مجازی اتریوم، رول‌آپ‌های EVM و نیز طیف وسیعی از رول‌آپ‌های dApp سازگاری دارد. به‌این‌ترتیب، Orbiter Finance یکی از انعطاف‌پذیرترین تکنولوژی‌ها در نوع خود است. این پروتکل، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر رول‌آپ را نیز به توسعه‌دهندگان می‌دهد.

هزینه پایین انتقال در پل اربیتر فاینانس

پل Orbiter Finance تنها دو کارمزد از کاربران خود به ازای هر تراکنش دریافت می‌کند که به‌ترتیب، کارمزد معامله (Trading Fee) و کارمزد کسر (Withholding Fee) نام دارند. این هزینه‌ها مربوط به شبکه‌های مبدا و مقصد هستند. این پل، هزینه‌ای بابت خدماتش از کاربران کسر نمی‌کند.

سازوکار این پروتکل به‌گونه‌ای است که نیازی به مینت یا ضرب کردن دارایی‌ها ندارد. به همین دلیل، هزینه‌های مربوط به آن نیز حذف می‌شوند. این مزیت در نهایت سبب افزایش نقدینگی و نیز تمرکززدایی بیشتر روی این پل می‌شود.

کارکرد پل اربیتر فاینانس

Orbiter finance’s bridge

سازوکار تعامل بین بلاکچینی در Orbiter Finance شامل نقش‌های ‌زیر است:

  • فرستنده یا Sender: شروع‌کننده تراکنش یا درخواست‌دهنده انتقال توکن‌ها بین بلاکچین‌هاست.
  • بازارساز یا Maker: خدمات رول‌آپ بین زنجیره‌ای را ارائه داده و از اتصال یکپارچه بلاکچین‌ها اطمینان حاصل می‌کند.
  • Dealer و Submitter: که مسئول ساختن برنامه‌های dApp، بخش Frontend یا اینترفیس‌های مبادلاتی، تامین امنیت و دیگر نقش‌های زیرساختی هستند. آنها در ازای خدمات خود، پاداش دریافت می‌کنند.

توسعه‌دهنده‌های Orbiter Finance از کیت‌های ZKP برای ساخت dApp‌های خود استفاده می‌کنند. این کیت‌ها به دو دسته کلی ZK-SPV و ZkProver‌ تقسیم می‌شوند. این پروتکل در وب‌سایت خود، کد متن باز OpenAPI خود را نیز قرار داده است.

آموزش کار با اربیتر فاینانس

برای استفاده از Orbiter Finance ابتدا باید وارد این وب‌سایت شده و مطابق تصویر زیر، روی گزینه Connect Wallet کلیک کرده و کیف پول ارز دیجیتال اتریوم، پالیگان یا هریک از والت‌های مخصوص بلاکچین‌های لایه دو خود را به آن متصل کنید.

اتصال کیف پول به اربیتر فاینانس

در ادامه باید بلاکچین‌های مبدا و مقصد خود را انتخاب کرده و مقدار مورد نظر خود را برای بریج کردن ارز اولیه وارد نمایید. همانطور که می‌بینید، سیستم Orbiter Finance به‌طور خودکار تبدیل آن به ارز دیجیتال مقصد را انجام می‌دهد.

در قسمت پایین صفحه نیز تخفیف دریافت شده روی کارمزد تراکنش با توجه به کارمزد دریافتی روی پل لایه یک، نمایش داده می‌شود. با قرار دادن ماوس خود روی علامت سوال روبه‌روی عبارت Gas Fee Saved کارمزد دریافتی از شما نمایش داده خواهد شد. در پایین‌ترین قسمت نیز می‌توانید زمان انجام تراکنش و مقایسه آن با زمان تراکنش روی پل بومی لایه یک را مشاهده کنید. در نهایت نیز لازم است که روی گزینه Send کلیک کرده و پس از Confirm کردن تراکنش، آن را در کیف پول خود امضا کنید.

اطلاعات تراکنش در Orbiter Finance

علاوه بر این، اگر کیف پول ارز دیجیتال شما از Orbiter Finance‌ پشتیبانی کند، می‌توانید مستقیما نسبت به بریج کردن کوین‌های ERC-20‌ از این اقدام طریق کنید. کیف پول‌های مناسب برای ارزهای دیجیتال ساخته شده روی اتریوم معمولا بریج کردن آنها را نیز با استفاده از پل‌های لایه دو فراهم کرده‌اند. متامسک و آرجنت تنها دو نمونه از آنها هستند. مسیر انجام این کار در هریک از کیف پول‌ها متفاوت، اما به‌طور کلی شامل مراحل زیر است:

  • انتخاب گزینه Bridge From Ethereum یا گزینه‌های مشابه آن از بخش Add Funds
  • انتخاب Orbiter Finance
  • کانکت کردن کیف پول مقصد
  • انتخاب توکن‌های مبدا و مقصد و سپس مقدار توکن مبدا

ایردراپ احتمالی اوربیتر فاینانس

ایردراپ اوربیتر فاینانس

در زمان نگارش این مقاله Orbiter Finance هنوز توکن بومی ندارد. البته اکانت این پروژه در شبکه اجتماعی دیسکورد از احتمال انتشار آن در آینده نزدیک خبر داده است. بنابراین، احتمال اعلام ایردراپ برای آن نیز وجود دارد. به دلیل پتانسیل‌های قابل توجه این پروتکل و محبوبیت کنونی‌اش، بسیاری از کاربران فضای کریپتوکارنسی، منتظر اعلام برنامه ایردراپ آن هستند.

چگونه در ایردراپ اوربیتر فاینانس شرکت کنیم؟

مهم‌ترین فاکتوری که پروژه‌های رمزارز امروزی به آن توجه می‌کنند، فعالیت مداوم در پلتفرم‌ها، شبکه‌ها و اکوسیستم‌هاست. بنابراین می‌توانید فعالانه با بریج اوربیتر تعامل داشته باشید تا شانس خود برای دریافت ایردراپ احتمالی آن را افزایش دهید. در ادامه، فعالیت‌هایی که باید انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

تعامل با پل اربیتر فاینانس

مانند رویدادهای مشابه در اکوسیستم‌های دیگر، بهترین راه افزایش شانس در ایردراپ با Orbiter Finance’s Bridge، تعامل هرچه بیشتر با آن است. با فعالیت بیشتر در این اکوسیستم و تبدیل مداوم دارایی‌های لایه یک به دو و بالعکس، امتیازاتی به نام O-Points جمع‌آوری خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین کارکردهای این امتیازات، مشارکت در ایردراپ است.

مشارکت در ماموریت‌های صفحه Guild

Orbiter Finance یک صفحه در شبکه اجتماعی Guild.xyz دارد. بسیاری از پلتفرم‌ها از این اکوسیستم برای پاداش‌دهی خودکار به اعضای خود استفاده می‌کنند. در صفحه ماموریت‌هایی برای کسب امتیاز O بیشتر قرار داده می‌شود. برای عضویت در آن باید یکی از کیف پول‌های متامسک، کوین بیس، والت کانکت یا دلگیت خود را متصل کنید.

در صفحه Guild پروژه Orbiter Finance نقش‌های مختلفی تعریف شده‌اند که هریک پیش‌نیازها و جوایز متفاوتی دارند. آنها به همراه پیش‌نیازهایشان عبارتند از:

  • Member: اتصال کیف پول به اکانت Guild
  • Flying Alien: قرار دادن یک ایموجی UFO در اکانت توییتر و سپس فالو کردن حساب توییتر اربیتر فاینانس
  • Trainee Pilot: انجام سه تا ۹ تراکنش با Orbiter Finance
  • Pilot: انجام ده تا ۴۹ تراکنش
  • Elite Pilot: انجام ۵۰ تا ۹۹ تراکنش
  • Expert Pilot: انجام ۱۰۰ تا ۴۹۹ تراکنش
  • Ace Pilot: انجام بیش از ۵۰۰ تراکنش

خرید NFT‌های Orbiter Finance

ان افی تی اربیتر فایننس

پروتکل اربیتر فاینانس، پنج مجموعه NFT طراحی کرده است که کاربران سطوح Pilot‌ آن می‌توانند با امتیازات کسب شده خود آنها را خریداری کنند. این مجموعه‌ها از طریق صفحه این پروتکل در اکوسیستم Galxe در دسترس هستند. برای دریافت آنها لازم است کیف پول خود را در این اکوسیستم متصل کنید. علاوه بر این برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها باید به اندازه کافی موجودی MATIC داشته باشید.

ممکن است Orbiter Finance جوایز ویژه‌ای برای هولدرهای NFT‌های خود در ایردراپ‌های احتمالی‌اش در نظر بگیرد. علاوه بر این، احتمال فراهم شدن امکان کسب سود از خرید و فروش آنها در بازارهای دیگر نیز وجود دارد.

دیگر روش‌های مشارکت در ایردراپ اربیتر فاینانس

روش دیگر کسب امتیاز O در اوربیتر فاینانس به پایان رساندن ماموریت‌هایی است که در صفحه اول وب‌سایت یا اکانت‌های توییتر و دیسکورد این بریج ارز دیجیتال قرار داده می‌گیرند. آنها ممکن است شامل نظرسنجی و ماموریت‌های این‌چنینی شوند. همچنین با استفاده از پل اوربیتر فایننس برای انتقال دارایی‌ها از لایه یک اتریوم به zkSync و Scroll مستقیما در ایردراپ‌های این دو بلاکچین مشارکت داده می‌شوید.

لازم به ذکر است که برگزاری ایردراپ از سوی Orbiter Finance‌ قطعی نیست و صرافی والکس مسئولیتی از این بابت نمی‌پذیرد. همچنین باید مراقب انتشار اخبار جعلی مبنی بر ایردراپ این پروتکل در شبکه‌های اجتماعی باشید. توصیه می‌شود هرگونه خبر احتمالی در این زمینه را از طریق وب‌سایت رسمی این پل به آدرس Orbiter.finance اعتبارسنجی کنید.

اهداف و رقبای بزرگ پل Orbiter‌

پروتکل Orbiter Finance وعده‌های زیادی دارد و در حال حاضر امکان نقل و‌ انتقال آسان دارایی‌های بیش از ۱۷ بلاکچین لایه دو و اتریوم را فراهم کرده است. این پل، مدعی است که زمان انجام تراکنش‌ها و هزینه‌های آن نسبت به پل‌های اصلی، بسیار کمتر خواهد بود. با این حال موفقیت این پروژه نیازمند توانایی رقابت با رقبایی جدی مانند Gravity، Across و StarGate است.

نظر شما درباره این پروتکل و ایردراپ‌های احتمالی‌اش چیست؟ آیا حاضرید برای کسب شانس در آنها از این پروتکل استفاده کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا