معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال کوئیک سواپ چیست؟ معرفی کامل رمز ارز quickswap

دیفای یکی از اصلی‌ترین ترندهای بازار در سال‌های قبل بود و هر لحظه امکان بازگشت آن وجود دارد. QuickSwap یا QUICK یکی از ارزهای دیفای است که محبوبیت بالایی داشته و متعلق به صرافی کوئیک سواپ است. آیا QUICK انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ چه آینده‌ای در انتظار آن است؟ برای پاسخ به تمام این سوالات با ما در بلاگ والکس همراه باشید تا طی سفری چند دقیقه‌ای به‌طور کامل با این ارز و پروژه‌ی آن آشنا شویم.

معرفی توکن QUICK؛ یک اژدهای غیرمتمرکز

QUICK یک توکن اتریومی است که در فوریه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و به‌عنوان توکن حاکمیتی و بومی صرافی کوئیک سواپ فعالیت می‌کند. ۹۰ درصد از کل عرضه‌ی رمز ارز quickswap به‌عنوان پاداش بین کسانی که به تامین نقدینگی این توکن کمک کنند تقسیم می‌شود. در واقع با اینکار ارائه‌ دهندگان نقدینگی به سهامداران صرافی تبدیل می‌شوند. مدل حاکمیتی این پلتفرم به‌صورتی راه‌اندازی شده که هولدرها می‌توانند برای افزودن ویژگی‌ها یا تغییرات جدید پیشنهاد داده یا به دیگر نظرات رای بدهند. علاوه‌بر توزیع بین تامین‌کنندگان نقدینگی، می‌توان ارز QUICK را استیک کرده و dQUICK را پاداش گرفت.

نماد quickswap

رمز ارز کوئیک عرضه‌ی یک میلیون واحدی داشته و در زمان نگارش این مقاله، مارکت کپ ۳۸ میلیون دلاری دارد. هم‌اکنون در سطح قیمتی ۷۵.۶۳ دلار ترید شده و حجم معاملاتی در حدود ۶ میلیون دلار دارد.

تاریخچه ارز کوئیک سواپ

رمز ارز کوئیک ابتدا در ماه می ۲۰۲۱ و به‌عنوان توکن حاکمیتی صرافی کوئیک سواپ عرضه شد. در آن زمان اختلاف‌نظر بسیاری بین اعضای تیم مبنی بر قیمت اولیه‌ی QUICK وجود داشت؛ چرا که برخی ارزهای حاکمیتی غیرمتمرکز همچون UNI و ۱INCH با ارزشی کمتر از ۱۰ دلار کار خود را شروع کردند. با این حال در نهایت ارز دیجیتال کوئیک با قیمتی بیشتر از ۱۰۰ دلار متولد شد و یک سال قبل به اوج قیمت ۱۳۷۳۲ دلاری رسید. با ریزش سنگین بازار و شروع چرخه‌ی نزولی، کوئیک نیز دچار افت شد و ۱۰ ماه قبل طی اتفاقی باورنکردنی به کف خود در سطح ۳۸.۳۳ دلار رسید.

با این حال قیمت بالا در زمان شروع این تصور را برای مردم ایجاد کرد که کوئیک بسیار بیشتر از رقم واقعی خود معامله شده و ارزش خرید ندارد. همین برداشت اشتباه منجر به فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران از آن شد و تیم توسعه‌دهنده برای جبران ، پیشنهاد راه‌اندازی ارز جدیدی با نام Quickswap [New] QUICK را در سال ۲۰۲۲ مطرح کرد. درنهایت و پس از رای‌گیری‌، جامعه‌ی کوئیک سواپ با این پیشنهاد موافقت کردند. ارز جدید در می ۲۰۲۲ با حداکثر عرضه یک میلیارد واحدی راه‌اندازی شد و کاربران می‌توانند کوئیک‌های قدیمی خود را با نسبت ۱:۱۰۰۰ تبدیل کنند.

ارز دیجیتال New QUICK چیست؟

رمز ارز New Quick دومین نسخه از ارز دیجیتال حاکمیتی صرافی کوئیک سواپ است. این ارز با حداکثر عرضه‌ ۱ میلیارد واحدی متولد شد و روی شبکه پالیگان راه‌اندازی شده است. تفاوت ارز جدید و قدیم تنها به اسم آنها ختم نشده و توکن‌های مستقلی هستند. به‌عنوان مثال کوئیک جدید را می‌توان در استخرهای سیروپ استیک کرد اما نسخه قدیمی در استخر Dragon Lair استیک می‎شود و میزان سود سالانه‌ی آنها متفاوت است. با این حال عملکرد و اهداف اصلی آنها یکسان هستند؛ همچون توکن قدیمی می‌توان از ارز جدید نیز در تامین نقدینیگی، ییلد فارمینگ، استیکینگ و … استفاده است.

درباره ارز کوئیک سواپ

پس از یک سال راه‌اندازی، ارز دیجیتال New QUICK تنها در ۳ صرافی یعنی هیوبی، AscendEX و کوئیک سواپ معامله شده و به‌نظر تیم توسعه‌دهنده‌ی آن لیست کردن آن در صرافی‌های بزرگ مشکل دارد.

چه کسانی QUICK را راه‌اندازی کردند؟

 صرافی کوئیک سواپ از سوی سمیپ سینگانیا (Sameep Singhania)، روک زاکاریاس (Roc Zacharias) و نیک ماج (Nick Mudge) در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد. این افراد یک سال بعد رمز ارز quickswap را عرضه کردند. نیک ماج در برنامه‌نویسی بلاکچین بیش از شش سال تجربه و تخصص داشته و بخشی از فرآیند توسعه استاندارد ERC721 توسط او نوشته شده است.

سمیپ سینگانیا نیز مدیر و بنیان‌گذار شرکت Ginete Technologies است و در زمینه مشاوره و توسعه بلاکچین فعالیت می‌کند. روک زاکاریاس نیز پیش از راه‌اندازی کوئیک سواپ از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده‌ی پروژه‌های ارز دیجیتال در Lunar Digital Assets فعالیت کرده است. متاسفانه اطلاعات بیشتری از دیگر اعضای تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال QUICK در دسترس نیست.

کسب درآمد از کوئیک سواپ بدون ترید

یکی از مواردی که کوئیک سواپ را به ارزی دوست‌داشتنی و جذاب تبدیل می‌کند، امکان کسب درآمد بدون ترید کردن QUICK است. در ادامه به بررسی راه‌های کسب درآمد از این ارز می‌پردازیم.

ییلد فارمینگ

ییلد فارمینیگ یکی از راه‌های کسب درآمد از سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در برنامه‌های غیرمتمرکز است. این روش شباهت بسیاری به استیکینگ داشته و در هر دو مدل، کاربران ارزهای‌ خود را در پروتکل یا برنامه قفل می‌کنند. در ییلد فارمینیگ کوئیک سواپ، کاربرانی که در طرح‌های تامین نقدینگی شرکت داشته و ارز دیجیتال QUICK را قفل می‌کنند، درصدی از کارمزد تراکنش‌ها را متناسب با میزان نقدینگی تامین شده دریافت خواهند کرد. در این روش ۰.۳ درصد از کل کارمزد برای پاداش ییلد فارمینگ درنظر گرفته شده است.

استخراج نقدینگی

با تامین نقدینگی استخرهای صرافی کوییک سواپ، LP Token به کاربران تعلق می‌گیرند. کاربران می‌توانند با ارسال این توکن‌ به استخرهای استخراج، رمز ارز quickswap را دریافت کنند. با اینکار فرد نه‌تنها به سوددهی رسیده بلکه حق رای و قدرت تصمیم‌گیری در امور صرافی کوئیک سواپ نیز به وی تعلق می‌گیرد.

استیکینگ

کاربران با قفل کردن دارایی خود به اعتبارسنجی‌ تراکنش‌ها کمک کرده و در ازای آن پاداش می‌گیرند. در استیکینگ صرافی کوئیک سواپ، کاربران ارز کوئیک قدیمی را در استخر لانه اژدها (Dragon’s Lair) استیک کرده و در ازای آن ارز dQUICK را دریافت خواهند کرد. علاوه‌بر پاداش استیکینگ، ۰.۰۴ درصد از کل کارمزدهای معاملاتی این استخر نیز به حساب کاربران واریز می‌شود. ارز dQUICK در زمان نگارش این مقاله ارزشی معادل ۰.۰۷۶ دلار دارد.

همچنین کاربران می‌توانند ارز کوئیک جدید خود را در استخرهای سیروپ استیک کرده و از این ارز هم درآمد داشته باشند.

کسب درآمد از کوئیک

بررسی مزایا و معایب ارز دیجیتال QUICK

همچون تمامی پروژه‌ و رمز ارزهای بازار ارز دیجیتال، کوئیک نیز از ویژگی‌های مثبت و مهمی برخوردار است و در کنار آنها، ویژگی‌های منفی نیز دیده می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی این ویژگی‌های مثبت و منفی می‌پردازیم.

مزایا:

پروژه کوئیک سواپ راه‌های مختلف برای کسب درآمد از این ارز و حضور فعال در پلتفرم و دریافت حق رای درنظر گرفته است. کاربران با استیک کردن QUICK و شرکت در طرح‌های ییلد فارمینگ، سود مناسبی کسب می‌کنند و در ازای خدمات خود توکن دریافت می‌کنند. همچنین هولدرها و استیک‌کنندگان کوئیک نیز حق رای و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کوئیک سواپ را دریافت کرده و حتی می‌توانند پیشنهادهای خود را با دیگر کاربران جامعه کوئیک سواپ مطرح کنند.

دومین مزیت بزرگ رمز ارز quickswap برای ایرانیان، امکان خریدوفروش این ارز در صرافی QuickSwap بدون نیاز به احراز هویت است. این صرافی غیرمتمرکز بوده و تحریم کاربران ایرانی در آن معنایی ندارد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند رمز ارز کوئیک سواپ را به‌راحتی و بدون دردسر خریداری کنند.

معایب:

بزرگ‌ترین محدودیت ارز کوئیک با مفهومی به‌ نام ضرر ناپایدار تعریف می‌شود. در impermanent loss، با تغییر قیمت توکن در مقایسه با زمان شروع ییلد فارمینیگ، ارزش آن کمتر از ارزش اولیه خواهد بود. توجه داشته باشید که این اتفاق درصورت افزایش یا کاهش قیمت‌ها رخ می‌دهد. با این حال اگر قیمت‌ها را به سطح اولیه خود برگردانید، زیان ناپایدار معکوس شده و دریافتی شما افزایش می‎یابد.

دومین محدودیت صرافی کوئیک سواپ، امنیت آزمایش نشده‌ی آن است. این صرافی روی شبکه پالیگان راه‌اندازی شده و امنیت این شبکه هنوز به‌طور جدی محک نخورده است. همین موضوع منجر شده تا شک‌وتردیدهایی نسبت به آن در مقایسه با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز وجود داشته باشد.

کوئیک سواپ و پالیگان

رقبای کوئیک سواپ چه پروژه‌هایی هستند؟

صرافی کوئیک سواپ رقبای ارزنده و شایسته‌ای دارد. برخی از مهم‌ترین رقبای این پروژه، پلتفرم‌هایی همچون Uniswap، PancakeSwap و dYdX هستند. بنابر داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ، پروژه کوئیک سواپ در جایگاه دوازدهمین صرافی برتر لیست صرافی‌های غیرمتمرکز قرار گرفته و تنها ۱.۲۲ درصد از کل بازار صرافی‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است. این صرافی به‌عنوان فورکی از یونی سواپ فعالیت خود را آغاز کرد و اگرچه به‌نظر گوی رقابت را به آن باخته است اما اعضای تیم پروژه Quickswap دائما به‌دنبال اضافه کردن ویژگی‌های جدید هستند تا با این روش کاربران جدید را جذب کنند.

ارز دیجیتال کوئیک سواپ را از کجا بخریم؟

رمز ارز quickswap قدیمی در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بزرگ جهانی لیست شده است. هم‌اکنون ارز دیجیتال QUICK در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز زیر قابل معامله است:

  • بایننس (Binance)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • کوکوین (Kucoin)
  • هیوبی (Huobi)
  • یونی سواپ (UniSwap)
  • کوئیک سواپ (QuickSwap)
  • سوشی‌سواپ (SushiSwap)
  • بنکور (Bancor)
  • بالانسر (Balancer)

با این حال به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های بسیار، امکان احراز هویت و استفاده از صرافی‌های متمرکزی همچون بایننس، کوکوین و کوین بیس برای کاربران ایرانی وجود ندارد. خوشبختانه برای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز همچون کوئیک سواپ، سوشی سواپ، یونی سواپ و … محدودیتی متوجه کاربران ایرانی نیست اما بهتر است با IP کشور دیگری به معامله‌ی کوئیک در صرافی‌های غیرمتمرکز بپردازید. همچنین برای خرید ارز کوئیک سواپ جدید نیز می‌توانید از صرافی‌های زیر استفاده کنید.

  • اسند اکس (AscendEX)
  • هیوبی (Huobi)
  • کوئیک سواپ (QuickSwap)

شما می‌توانید برای دوری از چالش‌های خرید از پلتفرم‌های خارجی ارز دیجیتال QUICK را در صرافی ایرانی والکس معامله کنید.

رمز ارز کوئیک سواپ را در چه کیف پولی ذخیره کنیم؟

برای انتخاب کیف پول باید فاکتورهای مهمی همچون امنیت، راحتی استفاده و امکانات را درنظر بگیرید. هر کدام از کیف پول‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

کیف پول تراست ولت برای QUICK

برخی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره‌سازی رمز ارز کوئیک سواپ به شرح زیر هستند:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • لجر (Ledger)
  • آیم توکن (imToken)
  • توروس (Torus)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • سیف پل (SafePal)

آینده ارز دیجیتال QUICK به چه صورت است؟

ارز دیجیتال کوئیک قدیمی یا Old QUICK در کلیه قراردادهای هوشمند کوئیک سواپ و پلتفرم‌های شبکه پالیگان ادغام شده و در صرافی‌های بزرگی همچون بایننس یا کوین بیس لیست شده و حذف کردن آن امری زمان‌بر است. با این حال تیم کوئیک سواپ برنامه دارد تا به‌مرور میزان استفاده از نسخه قدیمی را کمتر کرده و آنرا با توکن جدید جایگزین کند. QUICK جدید مسیر پرپیچ‌‌وخم و جذابی را در پیش داشته و در صرافی‌های بسیاری لیست خواهد شد که همین موضوع یکی از عوامل مثبت تاثیرگذار بر قیمت آن است.

آیا روی ارز دیجیتال کوئیک سواپ سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟ لطفا پیش‌بینی و نظرات خود نسبت به ارز دیجیتال QUICK را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
academy.binance.com
کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا