معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال سان چیست؟ آشنایی با رمز ارز SUN و کاربردهای آن

SUN یک پروژه رمزنگاری اجتماعی است که به توسعه امور مالی غیرمتمرکز DeFi در شبکه  TRON اختصاص یافته است. ارز دیجیتال سان به عنوان معادل بیت کوین در شبکه بلاکچین ترون طراحی شده است. رمز ارز sun یک پروژه کاربر محور است که بر روی استاندارد TRC-20 اجرا می‌شود. یک جامعه اختصاصی عملیات این پروژه را از طریق قراردادهای هوشمند مدیریت می‌کند. پروتکل sun به طور کامل توسط جامعه از طریق قراردادهای هوشمند منبع باز اداره می‌شود و از طریق استخراج نقدینگی غیرمتمرکز، روابط خود را با چندین پروژه DeFi دیگر در زنجیره عمومی ترون برقرار کرده است. SUN.io به دنبال ایجاد یک اکوسیستم ترکیبی DEX با عملکرد، سود و امنیت بهتر است. این پلتفرم مشوق‌های متفاوتی را مانند پرداخت هزینه‌های تراکنش به سازندگان بازار نقدینگی، پاداش‌های توکن SUN و استخراج نقدینگی با توکن‌های LP به کاربران ارائه می‌کند. با کمک ارز دیجیتال سان می‌توان جامعه مستقل را در شبکه TRON توسعه دهیم. در ادامه به این سوال خواهیم پرداخت که جزییات معماری و کاربردهای ارز دیجیتال سان چیست؟

بنیانگذاران SUN چه کسانی هستند؟

جاستین سان

ارز دیجیتال سان ارتباط نزدیکی با TRON دارد. SUN توکن بومی یک مزرعه فارمینگ و اقتصاد غیرمتمرکز مبتنی بر TRON است. نام آن از میلیاردر معروف جاستین سان گرفته شده که TRON را تاسیس کرده و مدیرعامل بیت تورنت است. در حالی که هویت توسعه‌دهندگان SUN هنوز به طور رسمی فاش نشده، Justin Sun به طور گسترده ارز دیجیتال سان را تبلیغ کرده است. Justin Sun به علت رفتارهایی مانند تاسیس و تبلیغ زیاد برای TRON و برگزاری ضیافت ناهار با وارن بافت (Warren Buffett) که ۴.۵ میلیون دلار هزینه داشت، یک چهره شناخته شده در جامعه ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این‌ها، جاستین سان یک استیبل کوین الگوریتمی به نام USDD را سه روز قبل از فروپاشی Terra، بر روی بلاکچین Cosmos راه‌اندازی کرد.

رمز ارز SUN که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد، در ماه مه ۲۰۲۱ به یک قرارداد هوشمند جدید روی آورد و پروتکل خود را به کد جدید منتقل کرد. این ارتقا SUN v2 نامیده شد. با ارتقاء پروتکل SUN در می ۲۰۲۱، توکن‌های قدیمی SUN با نسبت ۱:۱۰۰۰ تغییر کردند. سان در اوایل اکتبر سال ۲۰۲۱، JustSwap را خرید. JustSwap یک پروتکل وام غیر متمرکز مبتنی بر TRON بود که توسط بنیان‌گذار TRON یعنی همان Justin Sun راه‌اندازی شده بود.

توکن‌های قدیمی SUN بدون سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی راه‌اندازی شده بودند. پروتکل ارز دیجیتال سان هیچ توکنی را برای خود استخراج نکرد یا از قبل رزرو نکرد. با این حال، این پروتکل قبل از راه‌اندازی برای یک دوره دو هفته‌ای اجازه استخراج عمومی را داد. پیدایش استخراج رمزارز SUN در سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد که تا دو هفته مانده به راه اندازی رسمی پروژه ادامه یافت. پس از ارتقا و تغییر نام، توکن جدید SUN به عنوان یک توکن حکومتی چند منظوره بر روی پلتفرم SUN به دارندگان، حق رای و همچنین حق حاکمیت اعطا می‌کند.

کاربردهای ارز دیجیتال سان

وایت پیپر ارز دیجیتال سان، این ارز را یک آزمایش اجتماعی می‌نامد و برنامه‌هایی را برای آینده پروتکل سان بیان می‌کند. این توکن ممکن است در وام‌دهی غیرمتمرکز، بیمه نقدینگی، استیبل کوین‌ها و غیره نیز شرکت کند. با توجه به وایت پیپر، SUN.io شامل مبادله توکن‌ها بین چندین پروتکل، مبادلات استیبل کوین، استخراج نقدینگی و موارد دیگر در زنجیره TRON است. پلتفرم سان سرویس‌های زیر را به کاربران ارائه می‌کند:

  • SunSwap: مبادلات کارآمد و قابل اعتماد بین توکن‌ها با قیمت‌های بهتر.
  • استخر بر پایه استیبل کوین: مبادلات مفید بین استیبل‌کوین‌ها با لغزش و هزینه کمتر.
  • استخراج حاکمیتی: استخراج نقدینگی مبتنی بر کاربر که می‌تواند افزایش یابد.
  • veSUN: پاداش استیک و سپرده گذاری توکن SUN و دریافت شده از حق رای.

علاوه بر این، ارز دیجیتال سان شبکه‌های بلاکچین ناهمگن متعددی را به هم متصل می‌کند. این پلتفرم مبادله بین زنجیره‌ای دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند و راه مناسب‌تر، مقرون به صرفه و ایمن‌تری را برای تبادل دارایی‌ها در بلاکچین‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مکانیسم اکوسیستم sun

معماری پلتفرم sun

ارز دیجیتال سان از اکوسیستم sun پشتیبانی می‌کند. اکوسیستم  sun شامل SunSwap و مجموعه‌ای از مزارع فارمینگ مرتبط با آن است. SunSwap یک بازارساز خودکار است. پروتکلی که مبادله توکن‌ها را با استفاده از ذخایر گسترده‌ استخرهای نقدینگی، تسهیل می‌کند. کسانی که وجوه استخرهای نقدینگی را تامین می‌کنند، می‌توانند توکن‌هایی به عنوان پاداش کسب کنند. در واقع، SunSwap از همان الگوریتم منحنی پیوند x*y=k برای قیمت‌گذاری توکن‌ها در استخرهای نقدینگی خود استفاده می‌کند.

یک جامعه اختصاصی وظیفه کنترل و نظارت بر عملیات و رشد توکن‌های سان را بر عهده دارد. تمام فعالیت‎ها و به‌روز‌رسانی‌های پروتکل سان مطابق با رویه‌های حاکمیت جامعه آن اجرا می‌شوند. شرکت‌کنندگان می‌توانند توکن TRX یا دیگر توکن‌های استاندارد trc-20 را برای کسب حقوق حاکمیت در اکوسیستم SUN به اشتراک بگذارند.

ارز دیجیتال سان همچنین می‌تواند برای کسب توکن veSUN استیک شود.  veSUN توکن سهامداری lp برای مزارع فارمینگ SunSwap است. توکن‌های veSUN به ارائه‌دهندگان نقدینگی، حق دریافت پاداش‌های اضافی مانند کارمزد تراکنش‌ها از استخرهای نقدینگی استیبل‌کوین پروتکل را می‌دهد. همچنین veSUN می‌تواند به عنوان یک توکن حاکمیتی برای رای دادن به شرایط استخرهای نقدینگی استفاده شود.

پروتکل SunSwap بخشی از کارمزد تراکنش‌ها در DEX را به عنوان پاداش استخر نقدینگی در نظر می‌گیرد. در مقابل مقدار مشخصی از آن را بازخرید کرده و یا می‌سوزاند. اکوسیستم sun مکانیزم کاهش تورم به نام خرید و سوزاندن را معرفی کرد که به موجب آن ۰.۰۵ درصد از کارمزد تراکنش‌های ماهانه خود را برای خرید رمزارز SUN استفاده می‌کند.

روش بازپرداخت و سوزاندن توکن‌های SUN‌به شرح زیر است:

  • روش بازپرداخت: حدود ۰.۰۵ درصد از کارمزد تراکنش‌‌ها به توکن‌های LP اختصاص داده می‌شود. سپرده‌ها در یک آدرس مشخص نگهداری می‌شوند تا توکن‌های lp ایجاد شوند. این توکن‌ها می‌تواند با نرخ تعیین شده با ارز دیجیتال سان مبادله شوند.
  • روش سوزاندن: توکن‌های SUN که در آدرس‌های خاص نگهداری می‌شوند، با انتقال به آدرس سیاهچاله TRON هر ماه سوزانده می‌شوند. فرآیند سوزاندن با ارسال توکن‌ها به کیف پولی بدون کلید خصوصی انجام می‌شود. بدین صورت توکن‌ها برای همیشه غیرقابل دسترس می‌شوند.

ویژگی‌های منحصر به فرد ارز دیجیتال سان

پلتفرم SUN.io اولین پلتفرم تک مرحله‌ای TRON است که از مبادله استیبل کوین، استخراج توکن و خودگردانی پشتیبانی می‌کند. هدف اصلی ارز دیجیتال سان پشتیبانی از پروتکل TRON با هدف ایجاد یک اکوسیستم اینترنتی غیرمتمرکز است. ارز دیجیتال سان به طور خاص بر روی توسعه DeFi در بلاکچین ترون تمرکز دارد. به این ترتیب، عملکرد آن مشابه توکن‌های بومی پلتفرم‌های DeFi است. البته کارکردهای این پروتکل بیشتر برای کاربران اکوسیستم TRON و کسانی که با DeFi staking و فعالیت‌های مرتبط با آن آشنا باشند، مفید خواهد بود. این پروتکل به کاربران برای سپرده‌گذاری و مشارکت در رویه‌های حاکمیتی پاداش می‌دهد. از ابتدا میزان سودآوری آن، نامشخص بود ولی کاربران می‌توانند در هر زمانی که بخواهند از استیک انصراف دهند و رمزارز sun سپرده خود را پس بگیرند.

میزان در گردش ارز دیجیتال سان

نحوه توزیع sun در استخرهای ماینینگ

برخلاف TRON که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ میلیون دلار در عرضه اولیه کوین (ICO) منتشر کرد، توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال سان امتیاز کامل توزیع توکن‌ها را حفظ کردند. اما در عین حال هیچ درصدی از توزیع رمزارز sun برای خود یا اعضای تیم TRON رزرو نکرده‌اند. پروتکل SUN در هنگام راه اندازی هیچ توکن عرضه شده‌ای نداشت. عرضه کل ارز دیجیتال سان ۱۹/۹۰۰/۷۳۰ است که تنها راه برای کسب آن، استخراج است. این کار با قرار دادن TRX یا سایر توکن‌ها براساس استاندارد TRC-۲۰ انجام می‌شود. دو مرحله استخراج در نقشه راه sun وجود دارد:

  • استخراج پیدایش که به مدت دو هفته در سپتامبر ۲۰۲۰ به طول انجامید و  درصدی از کل عرضه ارز دیجیتال سان را استخراج کرد.
  • استخراج منظم پس از راه اندازی که در طی روند آن میزان استخراج به مقدار ارزی که در اختیار سیستم قرار داده‌ شده و مدت زمان اختصاص آن به سهام بستگی دارد.

ارزش کل قفل شده (TVL) در SunSwap در ۷ آوریل ۲۰۲۱ به ۲.۲ میلیارد دلار رسید که البته در ماه ژوئن همان سال کاهش یافت. JustLend متعلق به Sun نیز با ۲.۴۲ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) تا ژوئن ۲۰۲۲ بزرگترین پروتکل DeFi در TRON است.

پروتکل SUN چگونه ایمن شده است؟

علیرغم تبلیغ شباهت‌های آن به بیت‌کوین، این توکن مبتنی بر اثبات کار (PoW) نیست و از همان ویژگی اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاکچین پیروی نمی‌کند. راهکارهای امنیتی ارز دیجیتال سان مشابه بسیاری از ارزهای دیجیتال اثبات سهام (PoS) براساس اجماع جامعه و انگیزه‌های مالی برای ایمن کردن شبکه متکی است. علیرغم اینکه پروتکل ارز دیجیتال سان قبلاً به طور مستقل حساب‌رسی شده است، سهامداران بالقوه باید از خطرات مربوط به قفل کردن وجوه در قراردادهای هوشمند آگاه باشند.

ارز دیجیتال سان را چگونه بخریم؟

برای خرید و فروش ارز دیجیتال سان تعداد بسیار زیادی صرافی با جفت ارزهای مختلف در دسترس است. بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای معامله ارز دیجیتال سان در حال حاضر Binance، CoinW، OKX، MEXC و Bitrue هستند. از آنجایی که ارز دیجیتال سان روی شبکه بلاکچین ترون اجرا می‌شود، می‌توان آن را در تمامی کیف پول‌هایی که از استاندارد trc-20 پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد. از آنجایی که Tron یک بلاکچین محبوب است، به‌طور گسترده توسط بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبانی می‌شود که شامل کیف پول سخت‌افزاری لجر و کیف پول ترون (ساخته شده توسط بنیاد ترون) می‌شود.

آینده ارز دیجیتال سان برای سرمایه گذاری مناسب است؟

 نقدینگی استخرهای پلتفرم Sun

در حال حاضر قیمت رمزارز سان ۰.۰۰۵۳۳۶ دلار آمریکا و با حجم معاملات ۲۴ ساعته ۱۵/۱۱/۲۲۸دلار آمریکا است. رتبه فعلی آن در سایت CoinMarketCap با ارزش بازار ۴۷/۸۰۷/۹۵۵ دلار برابر ۳۵۱ است. توکن SUN دارای عرضه در گردش ۸/۵۹۵/۹۲۰/۹۷۲ است که البته حداکثر عرضه در دسترس نیست. با ارتقا پروتکل آن مجموع عرضه توکن‌های SUN با نسبت ۱:۱۰۰۰ از ۱۹/۹۰۰/۷۳۰ به ۱۹/۹۰۰/۷۳۰/۰۰۰ افزایش یافت در حالی که ارزش بازار آن بدون تغییر باقی ماند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا