مقالات ارز دیجیتال

تنگل چیست؟ آشنایی با Tangle مکانیزم پردازش تراکنش آیوتا

خرید آیوتا می‌تواند انتخابی حرفه‌ای و آینده‌نگری‌ای دقیق باشد، اما چه چیزی این رمز ارز را تا این حد خاص کرده است؟ وقتی وارد دنیای ارز دیجیتال، انجام معامله، خریدوفروش انواع رمزارزها می‌شوید یکی از اولین مفاهیمی که به گوشتان می‌خورد، بلاکچین است. در واقع بلاکچین بستر و شبکۀ انجام تراکنش‌های بیت‌کوین است که به‌عنوان یکی از اولین شبکه‌های دنیای کریپتوکارنسی وارد بازار شد. با توسعۀ دیگر رمزارزها، توسعه‌دهندگان شروع به رقابت با بلاکچین بیت کوین کرده و هرکدام برای ارز دیجیتال خودشان شبکه‌ای طراحی کردند که گاهی موفق و گاهی همراه با نقاط ضعف و باگ‌های مختلف بود.

ارز دیجیتال آیوتا که ورود موفقی به بازار داشت، در همان بدو ورود به بازار ارزهای دیجیتال شبکۀ اختصاصی خودش را بر اساس تکنولوژی تنگل به کاربران معرفی کرد. این تکنولوژی توانسته بود با طراحی متفاوت دقیقاً دست روی نیاز کاربران بگذارد و آن چیزی را در اختیارشان قرار بدهد که شبکه بلاکچین از عهدۀ آن برنیامده بود. با مطرح‌شدن مفهوم اینترنت اشیا و بدون هزینه بودن تراکنش‌ها، تکنولوژی tangle به‌سرعت از رقبایش پیشی گرفت و به‌عنوان یکی از بهترین نوآوری‌های دنیای ارز دیجیتال با امکانات، شرایط و مزایایی به‌مراتب بهتر در اختیار کاربران قرار گرفت.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله مفصل دربارۀ تکنولوژی تنگل اینترنت اشیا، خریدوفروش آیوتا و از همه مهم‌تر کیف پول‌های آیوتا صحبت کنیم تا اگر قصد سرمایه‌گذاری در این رمزارز را دارید، با آموزش بیشتری تصمیم مناسب را بگیرید. با ما همراه شوید.

تنگل چیست؟

در همین ابتدای بحث ببینیم که تنگل چیست و چه ارتباطی با رمزارز آیوتا (IOTA) دارد!

تنگل در اصل یک تکنولوژی نوآورانه است که به‌صورت انحصاری برای انجام تراکنش‌های آیوتا و البته تسهیل اینترنت اشیا طراحی شده است. این طراحی نوآورانه برخلاف سایر تکنولوژی‌های این حوزه بر پایه مدل سنتی بلاکچین نیست و نوع جدیدی از DLT است که توسط طراح و بنیان‌گذار رمزارز آیوتا به‌صورت یک همکاری بدون سود (NON PROFIT) بنیان‌گذاری شده است. در حال حاضر تکنولوژی تنگل که در آلمان به ثبت رسیده برای پشتیبانی از توسعه‌ DLTهای جدید استفاده می‌شود.

خب احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که اصلاً چرا باید چنین شبکه‌ای طراحی شود و چه اهدافی را دنبال می‌کند!تنگل با هدف انجام تراکنش‌های بدون کارمزد یا اصطلاحاً ۰-FEE طراحی شد. این تکنولوژی که در خدمت رمزارز آیوتا است عمدتاً برای اینترنت اشیا، وسایل هوشمند، سیستم امنیت خانه، اسپیکرهای هوشمند، اینترنت وای‌فای و اتصالات بلوتوثی و … استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان تنگل ادعا دارند که طراحی آن‌ها با هدف ارائۀ شبکه‌ای بدون کارمزد با استاندارد و سرعت بالا به کاربران معرفی شده است.

مقایسه بلاکچین، تنگل و هش گراف

نگاهی به مفهوم کاربردی اینترنت اشیا

در بخش قبلی به مفهوم اینترنت اشیا اشاره‌ای گذرا کردیم که شاید هنوز برایتان انتزاعی باشد، پس بگذارید با مثالی ساده دربارۀ آن صحبت کنیم.

اگر یادتان باشد چند سال قبل سریال معروف بازی تاج‌وتخت از شبکۀ جهانی HBO پخش می‌شد و در سراسر دنیا طرفداران پروپاقرصی داشت. برای تماشای این سریال که به‌صورت انحصاری فقط از این شبکه پخش می‌شد، کاربران در هر کشوری که بودند باید حق عضویت شبکه را به‌صورت ماهانه و یا سالانه پرداخت می‌کردند. در پایان دوره عضویت هم برای کاربران پیامی به‌صورت ایمیل یا نوتیفیکیشن ارسال می‌شد تا در جریان اتمام عضویت قرار گرفته و در صورت نیاز آن را تمدید کنند. در بسیاری از مواقع افراد مختلف به دلیل مشغله کاری اصلاً ایمیل یا پیام‌هایشان را چک نمی‌کردند و در واقع عضویت را از دست می‌دانند. با پایان حق عضویت دیگر شما به تماشای هیچ سریالی دسترسی نداشته و باید دوباره حق عضویت می‌خریدید.

اینترنت اشیا در بستر تنگل با رمزارز آیوتا با هدف برطرف‌کردن این مشکل پا به عرصه گذاشت تا کاربران بتوانند بلافاصله بعد از اتمام هر حق عضویتی به‌صورت خودکار هزینه اشتراک مجدد را با آیوتا پرداخت کرده و با پیام اتمام عضویت مواجه نشوند. البته این مسئله در صورتی رخ می‌دهد که شرکت آیوتا و شبکه تنگل با شرکت‌های موردنظر قرارداد پرداخت بر اساس آیوتا را داشته باشند.

در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگی از جمله فولکس‌واگن، فوجیتسو و حتی سامسونگ با آیوتا قرارداد بستند تا کاربرانشان بتوانند پرداخت‌هایشان را برحسب این رمزارز انجام دهند.

احتمالاً تا حدی متوجه مفهوم اینترنت اشیا شدید که به کمک آن توسعه‌دهندگان تلاش کردند تا هرچه بیشتر شرایط زندگی را آسان‌تر کرده و از این تکنولوژی برای ساده‌ترین مسائل هم استفاده مناسب داشته باشند. اینترنت اشیا تنها یک بخش کوچک استفاده از آیوتا و شبکۀ تنگل است. این شبکه امکانات دیگری هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در این قسمت قصد بررسی و معرفی‌شان را داریم.

آیوتا و فعالیت آن بر بستر تنگل

امکاناتی که شبکه تنگل در اختیار کاربرانش می‌گذارد

سیستم تنگل مشابه شبکه‌های دیگر رمزارزها عمل می‌کند با این تفاوت که نیازمند انرژی و زمان کمتری است. ارتباطات درونی و اینترکانکشن‌های شبکه تکنولوژی Tangle نیازی به تأیید (VERIFICATION) در کل سیستم ندارد، بلکه به‌جای آن تمامی بخش‌ها تأیید و اصطلاحاً وریفای را به‌صورت هم‌زمان انجام می‌دهند. در نتیجه انجام یک تراکنش هم کوتاه‌تر است و هم انرژی و زمان زیادی از کاربران نمی‌گیرد.

تا اینجا متوجه شدید که تنگل بستر انجام تراکنش‌های رمزارز آیوتا است. برخلاف دیگر شبکه‌ها مانند بلاکچین (برای تراکنش‌های بیت‌کوین) توسعه‌دهندگان تنگل اطمینان سرعت بالا و بیشترین میزان امنیت را به کاربران دادند. در واقع آن‌ها این ادعا را دارند که با انجام هر میزان تراکنش در ثانیه آن هم به‌صورت جهانی از سرعت شبکه هرگز کم نخواهد شد و این پروسه تأثیری در کاهش امنیت کاربران نخواهد داشت.

احتمالاً مثل هر کاربر دیگر دنیای کریپتوکارنسی امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها برایتان اهمیت ویژه دارد و بر اساس اینکه تراکنش‌های تنگل ۰-FEE است، در این باره کمی مردد هستید. خوب است بدانید که برای انجام تراکنش در آیوتا اول باید وارد کیف پول شده و بعد تراکنش‌هایتان را شروع کنید. انجام هر معامله در تنگل به‌صورت زنجیری به دیگران متصل است، یعنی برای شروع معامله شما باید دو تراکنش قبلی را تأیید کرده و سپس معامله را انجام دهید، دو کاربر قبلی نیز باید تراکنش شما را تأیید دهند که این تأیید خود مستلزم تأیید تراکنش‌های خود آن کاربران است. به‌این‌ترتیب تمام کاربران مثل زنجیر به یکدیگر وصل هستند و باید صحت معاملاتشان را تأیید کنند. همین اتصال امنیت شبکه تنگل را افزایش داده تا هیچ خطری کیف پول و اطلاعات کاربران آیوتا را تهدید نکند.بااین‌حال توسعه‌دهندگان آیوتا برای حفظ امنیت سیستم در برابر هکرها نقش کوردیناتور (Coordinator) را طراحی کردند که در سال ۲۰۱۹ در یک به‌روزرسانی از سیستم تنگل حذف شد.

تفاوت تنگل و بلاک چین در نحوه کار

مزایای تنگل برای کاربران

تا اینجا با مفهوم کلی تنگل آشنا شدید و به‌خوبی می‌دانید که رمزارز آیوتا قرار است زندگی شلوغ و پرهیاهو را با استفاده از تکنولوژی Tangle آسان کند و خب احتمالاً این سؤال جدید برایتان پیش‌آمده که این شبکه یا همان تنگل اصلاً چه مزایا و اصطلاحاً ADVANTAGEهایی دارد؟ چرا توسعه‌دهندگان آیوتا شبکه‌ای جدید طراحی کردند و از دیگر پلتفرم‌ها استفاده نکردند؟!

تکنولوژی Tangle امنیت و البته سرعت بالایی دارد، هر تراکنش نیازمند تأیید است و البته به‌صورت ۰-FEE انجام می‌شود. تا سال ۲۰۱۹ مکانیسم امنیت کوردیناتور از داده‌ها و تراکنش‌های کاربران محافظت می‌کرد. این مکانیسم در پی این بود که از اورجینال بودن معامله مطمئن شود و در صورت بروز هر مشکل اجازه تراکنش و معامله را ندهد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد و اتصال تأیید کاربران مسئولیت حفظ امنیت کاربران را بر عهده گرفت.

در حال حاضر نیز برآورد می‌شود که حدود دو تریلیارد آیوتا در شبکه تنگل ماین شده که همین میزان بالا باعث شده هر کاربر معامله و تراکنش آسان‌تری داشته باشد. در ضمن کیف پول‌های بسیاری از رمزارز آیوتا و شبکه تنگل پشتیبانی می‌کنند که تمامی آن‌ها هم روی سیستم اندروید و آیفون و هم روی لینوکس قابل نصب هستند. سایت آیوتا به‌صورت رسمی تمام کیف پول‌های آیوتا را برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده و امنیت آن‌ها را تضمین کرده است. برای شروع کار می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، ترزور وان و ترزور تی استفاده کنید.

به‌عنوان یکی از آخرین مزایای شبکه تنگل و رمزارز آیوتا هم خوب است بدانید که این شبکه سود خوبی برای معاملات مختلف در آینده دارد. تنگل توانست از سال ۲۰۲۰ و علی‌رغم رکود اقتصادی ناشی از پاندمی بیماری کرونا، توجه تعداد زیادی از کاربران و معامله‌گران را به خودش اختصاص دهد و امنیت کاربران را نیز تضمین کند. متخصصان ارزش سرمایه آیوتا در شبکه تنگل را برای ۳ سال آینده تا ده برابر پیش‌بینی کردند و حدود قیمت هر آیوتا را برای سال ۲۰۲۵ حدود ده دلار تخمین زدند.

آیوتا رتبه خوبی در رمزارزهای موفق دنیا را به خودش اختصاص داده و آینده روشنی دارد. پیشنهاد می‌کنم نگاهی به نمودار معاملات شبکه تنگل داشته باشید و در بهترین زمان خرید و تراکنش را از سایت والکس انجام دهید.

رمز ارز آیوتا

عملکرد شبکه تنگل به چه صورت است؟

خب حالا که با فرایند کلی تنگل، رمزارز آیوتا و کیف پول‌های مناسب شبکه تنگل آشنا شدیم، به‌عنوان آخرین بخش مقاله می‌خواهیم اشاره‌ای به نحوۀ عملکرد شبکه نیز داشته باشیم.

عملکرد شبکۀ تنگل بر اساس فناوری گراف یا همان Directed Acyclic Graph است که بر اساس داده‌های مختلف تراکش هر کاربر را پردازش می‌کند. پردازش تراکنش‎ها اول‌ازهمه با شروع معامله است، یعنی زمانی که پیام شروع تراکنش از طریق آدرس گیرنده و فرستنده روی شبکه گذاشته می‌شود.

در مرحلۀ بعد با کلید خصوصی SEED اصالت مالکیت باید تأیید شده تا  تراکنش جدید انتخاب شود. انجام تراکنش هم همان‌طوری که می‌دانید مستلزم تأیید تراکنش‌های قبلی است تا معامله در شبکه منتشر شده و تأیید دیگران را نیز بگیرد. همین عملکرد امنیت معامله و اطلاعات کاربران را تأمین کرده، سرعت بالایی دارد، بدون ماینر و کارمزد نیز خواهد بود که در ادامه جزئی‌تر بررسی کردیم.

سرعت بالای تراکنش‌ها در سیستم

برخلاف سیستم بلاکچین که برای معاملات رمزارز بیت‌کوین استفاده شده و به گفتۀ کاربران سرعت پایینی دارد، شبکه تنگل می‌تواند در هر ثانیه تا ۸۰۰ تراکنش را مدیریت کرده و سرعت بالایی هم داشته باشد. در نتیجه از این تکنولوژی انتظار نمی‌رود مگر در موارد خاص افت سرعت داشته باشد.

معاملات بدون کارمزد

احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که شبکه تنگل چگونه بدون هزینه تراکنش‌ها و معاملاتش را انجام می‌دهند؟! تکنولوژی Tangle برای انجام هر معامله و تأیید آن از فرایند DAG استفاده می‌کند، یعنی به‌جای ماینرها همان افرادی که در حال معامله هستند، تراکنش دیگر کاربران را تأیید می‌کنند. در نتیجه تمام معاملات هم سریع‌تر انجام شده و هم بدون کارمزد و اصطلاحاً FEE-0 خواهد بود.

هر معامله‌ای انجام می‌شود!

انجام هر معامله و تراکنش در تنگل نیازمند تأیید کاربران است، در نتیجه عدالت حفظ می‌شود. برخلاف تنگل در دیگر شبکه‌ها، این ماینرها هستند که می‌توانند تأیید یا عدم تأیید یک معامله را انتخاب کنند و چون هر معامله برایشان همراه با کارمزد است، معمولاً رقم‌های بالا را تأیید می‌کنند. درصورتی‌که توسعه‌دهندگان تنگل با هدف حذف این ناعدالتی وارد بازار شدند تا حتی معامله‌گران خرد یا اصطلاحاً مینور هم بتوانند به‌راحتی و بدون پرداخت هزینۀ مازاد، تراکنش داشته باشند. همین مسئله کوچک و ساده از معاملات کاربران تنگل در برابر حملات هکرها محافظت خواهد کرد.

حفظ امنیت در برابر هکرها

تنگل امنیت بیشتری نسبت به شبکه بلاکچین دارد و در یکی از اعلام‌های رسمی نشان داد که با اطمینان و اعتماد بالا در برابر اتک سایبری DDOS مقاومت دارد. این تأییدیه رسمی تأثیر خوبی در جلب اعتماد کاربران ارز دیجیتال برای خرید آیوتا داشت.

مسیر آسان اشتراک‌گذاری داده برای کاربران

یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه‌دهندگان شبکه تنگل این بود که همه کاربران هم دسترسی راحتی به شبکه داشته باشند هم بتوانند به‌سادگی داده‌هایشان را در مدت‌زمان قابل‌قبولی به اشتراک بگذارند. بر اساس ایده توسعه‌دهندگان تمام کاربران و حتی دستگاه‌هایی که قدرت محاسباتی ضعیف و یا پایین‌تری دارند می‌توانند داده طراحی کرده و سپس آن‌ها را به دیگران بفروشند. در نتیجه مسیر به‌اشتراک‌گذاری داده‌های مختلف در کل شبکه برای کاربران آسان‌تر و در واقع برای همه میسر شده است.

نودها در تنگل

تنگل، تکنولوژی‌ای همیشه جذاب و متفاوت 

در این مقاله مفصل با تکنولوژی Tangle که شبکۀ انجام تراکنش‌های رمزارز آیوتا است آشنا شدیم و به مزایای مختلف آن از جمله سرعت بالا، حفظ امنیت کاربران، بدون هزینه بودن تراکنش‌ها، امکان آسان اشتراک‌گذاری داده‌ها و … اشاره کردیم.

خوشبختانه شبکه تنگل از کیف‌ پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند که در بیشتر سیستم‌ها قابل نصب است. از طرف دیگر با پیش‌بینی متخصصین دنیای ارز دیجیتال برای ده برابر شدن قیمت آیوتا ظرف سه سال آینده فرصت خوبی است که بعد از بررسی نمودار بازار و فراگیری آموزش‌های مربوط به شبکه تنگل از طریق صرافی والکس اقدام به خرید آیوتا کنید.

برای شروع باید در سایت صرافی والکس حساب کاربری داشته باشید و سپس نسبت به احراز هویت اقدام کنید تا حساب شما فعال شود. برای آموزش‌های بیشتر هم می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید و بلاگ آموزشی والکس را مطالعه کنید.

آیا Tangle یک بلاک چین است؟

IOTA Tangle یک نوع خلاقانه از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است که به طور خاص برای محیط اینترنت اشیا (IoT) طراحی شده است. آیوتا به جای مدل سنتی بلاک چین، بر اساس نوع جدیدی از DLT است.

چه فناوری بهتر از بلاک چین است؟

Hashgraph یکی از این فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده است که شتاب بیشتری به دست می‌آورد زیرا ادعا می‌کند امن‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر از بلاک چین است.

Tangle Crypto چیست؟

آیوتا یک ارز دیجیتال با معماری جدید به نام Tangle است که نوید مقیاس پذیری بالا، بدون کارمزد و انتقال تقریباً فوری را می‌دهد و بر راه حل‌های اینترنت اشیا (IoT) متمرکز است.

Tangle Devops چیست؟

Tangle به عنوان رشته‌ای از تراکنش‌های فردی عمل می‌کند که به یکدیگر متصل هستند و در یک گره شبکه غیرمتمرکز از شرکت کنندگان ذخیره می‌شوند. اینگونه است که Tangle بلاک چین را با DAG جایگزین کرده است تا دفتر کل آن را ذخیره کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا