کیف پولمقالات ارز دیجیتال

آشنایی با بهترین کیف پول های آیوتا (آپدیت ۲۰۲۴)

اگر جزء افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال باشید احتمالا تا کنون با رمز ارز آیوتا آشنایی پیدا کرده‌اید. آیوتا (IOTA) یک دفتر کل توزیع شده است که تراکنش‌های بین ماشین و دستگاه‌های فیزیکی را در اکوسیستم اینترنت اشیا (IoT) تسهیل می‌کند. توکن IOTA، یک ارز دیجیتال است که به کاربران کمک می کند تا تراکنش‌های درون شبکه را تسویه کنند. خرید ارز دیجیتال آیوتا از صرافی‌های مختلف امکان‌پذیر است، اما نگهداری و مدیریت IOTA در کیف پول ایمن و قابل اعتماد آیوتا بسیار مهم است. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع کیف پول آیوتا آشنا کنیم و راه‌های تامین امنیت این ارز را بررسی کنیم.

کیف پول‌های آیوتا

شبکه آیوتا از نوعی تکنولوژی مخصوص به خود تحت عنوان تنگل (Tangle) استفاده می‌کند. این سیستم به انرژی کمتری نیاز دارد و سریع‌تر از فناوری‌های سنتی بلاکچین است که در سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. تیم توسعه‌دهنده آیوتا برای این کار از یک نوع فناوری به نام گراف جهت‌دار غیر مدور یا همان تکنولوژی dag استفاده می‌کنند.

بهترین گزینه برای نگهداری درست از رمز ارز آیوتا، استفاده از ولت‌ شناخته شده آیوتا است. خرید ارز دیجیتال از برخی صرافی‌ها مثل بیترکس یا بایننس و نگهداری آن‌ها در همان صرافی‌ها به معنای اعتماد شما به آن صرافی است. با وجود قابل اعتماد بودن بسیاری از این صرافی‌ها، خطر بزرگ هک شدن آن‌ها همیشه وجود دارد.

افزایش امنیت در نگهداری آیوتا

استفاده از کیف پول آیوتا و نگهداری ارزهای دیجیتال خود در آن به شدت توصیه می‌شود. زیرا در صورت هک شدن یک صرافی، تمام پایگاه داده آن دچار آسیب می‌شود. این حملات سایبری به صرافی‌ها از همان سال ۲۰۰۹ و ایجاد بیت کوین شروع شد و هنوز ادامه دارد. برای مثال، صرافی بیت فینکس (Bitfinex) در سال ۲۰۱۶ توسط افرادی سودجو هک شد و مجرمان موفق به سرقت بیش از ۱۲۰ هزار بیت کوین شدند. ارزش این مقدار بیت کوین در آن سال چیزی حدود ۷۲ میلیون دلار بود.

بنابراین، انتقال دارایی به یک کیف پول رمز ارز باعث جلوگیری از نابود شدن سرمایه و دارایی شما خواهد شد. رمز ارز آیوتا به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال آینده‌دار در این بازار شناخته شده و دارای زیربنای علمی قوی بین سایر رمز ارزها است. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از کیف پول آیوتا می‌پردازیم.

معرفی بهترین کیف پول آیوتا

ارز دیجیتال آیوتا از سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده و هنوز در حال توسعه است. در حال حاضر، برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به معرفی این کیف پول‌ها خواهیم پرداخت.

کیف پول جی‌یو‌آی (GUI)

کیف پول آیوتا

در کیف پول GUI شما به عنوان تنها شخصی که اجازه دسترسی به دارایی‌های شما را دارد تعریف شده‌اید. این کیف پول به دلیل نصب آسانی که دارد، برای افرادی که تازه شروع به کار در بازار ارز دیجیتال کرده‌اند و اصطلاحا مبتدی هستند بسیار مناسب است. لازم به ذکر است کیف پول GUI IOTA در گوشی موبایل قابل نصب نیست اما قابل دانلود و نصب در سیستم‌های زیر است:

  • Windows
  • MAC
  • Linux

نکته جالب درباره این کیف پول آیوتا این است که بعد از نصب و تنظیم آن روی سیستم از شما سؤال می‌شود که به نصب نود کامل (full node) یا نود سبک (light node) تمایل دارید؟ پیشنهاد می‌شود که اگر تازه کار هستید نود سبک را انتخاب کنید.

ویژگی‌ها:

  • رابط کاربری آن بسیار ساده است.
  • بهترین کیف پول‌‌ آیوتا برای ویندوز محسوب می‌شود.
  • ایمنی بالایی دارد و کلید خصوصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کیف پول نوستالژیا لایت (Nostalgia Light Wallet)

کیف پول نوستالژیا لایت آیوتا

این ولت آیوتا جزو کیف پول‌های بسیار امن بوده و در دسته کیف پول‌های مبتنی بر وب قرار دارد. لازم به ذکر است این کیف پول به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارد نیازمند دانش پایه کدنویسی است. بنابراین، اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید استفاده از آن به شما توصیه نخواهد شد. اما اگر بتوانید این کیف پول را نصب کنید، دسترسی سریع و آسانی به شبکه IOTA خواهید داشت. از این نظر، نوستالژیا به عنوان یک کیف پول آیوتا بسیار برایتان مناسب خواهد بود.

ویژگی‌ها:

  • یک کیف پول آیوتا از نوع متن باز است.
  • برنامه دسکتاپ آن با تمام سیستم عامل‌های اصلی از جمله لینوکس، ویندوز و macOS سازگار است.
  • تراکنش‌ها را بسیار سریع پردازش می‌کند.
  • رایگان است.
  • بسیار سبک بوده و نیازی به دانلود یک نود کامل ندارد.

کیف پول فایر فلای (Firefly Wallet)

کیف پول آیوتا، فایرفلای

فایرفلای یکی از بهترین کیف پول‌های آیوتا برای معامله‌گران است. این کیف پول می‌تواند به راحتی برای ذخیره، انتقال و معامله توکن آیوتا استفاده شود. همچنین، به دلیل آنکه از سوی شبکه IOTA پشتیبانی می‌شود، یک کیف پول معتبر است.

ویژگی‌ها:

  • به صورت نسخه دسکتاپ برای ویندوز، مک و لینوکس موجود است.
  • به راحتی امکان دسترسی به شبکه Tangle را فراهم می‌کند تا تراکنش ها را با استفاده از توکن‌های آیوتا انجام دهید.
  • رابط کاربری آن بسیار راحت و آسان است.

لینک دانلود:

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول لجر نانو اس برای آیوتا

کیف پول لجر نانو اس که سازگاری خود را با ارز دیجیتال آیوتا از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده، یک نوع کیف پول سخت‌افزاری است. اما جالب است بدانید در صورت گم شدن آن، باز هم امکان بازگرداندن اموال و دارایی‌های خود را دارید. این ولت، دارای امنیت بسیار بالایی بوده و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری رمز ارزهاست.

ویژگی‌ها:

  • دارای صفحه نمایش داخلی جهت بررسی تراکنش‌ها و تایید آن‌هاست.
  • دارای تراشه داخلی ایمن و تایید شده است.
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان از آن وجود دارد.

لینک دانلود Ledger Live:

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول تراست والت برای آیوتا

کیف پول تراست ولت با داشتن رابط گرافیکی کاربر پسند، توانسته یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال شود. نکته جالب این است که این کیف پول دارای یک صرافی داخلی است که از طریق آن امکان مبادله ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این کیف پول این است که در اپلیکیشن آن، امکان نمایش قیمت‌ها و نمودارهای رمز ارزها وجود دارد.

ویژگی‌ها:

  • برای محافظت از دارایی‌ها، کلید خصوصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • از بیش از یک میلیون ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.
  • امکان استیکینگ رمز ارزها با نرخ بهره متغیر در آن فراهم است.

لینک دانلود:

کیف پول ترزور مدل وان (Trezor Model One)

با توجه به اینکه امکان هک شدن هر سیستمی که به اینترنت وصل باشد وجود دارد، اصولا کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت بیشتری برای نگهداری ارزهای دیجیتال دارند؛ زیرا همیشه به اینترنت متصل نیستند. ترزور هم به عنوان یک کیف پول سخت‌افزاری با امنیت بالا نظر بسیاری از کاربران را سمت خود جلب کرده است. هنگام انتخاب کیف پول آیوتا این ولت را فراموش نکنید.

کیف پول ترزور: کیف پول‌سخت افزاری آیوتا

ویژگی‌ها:

  • مقرون به صرفه‌ترین مدل ترزور است.
  • پشتیبانی گام‌به‌گام برای راه‌اندازی کیف پول، خرید رمز ارزها و مبادله آن‌ها ارائه می‌کند.

لینک دانلود:

مقایسه بهترین کیف پول آیوتا

در جدول زیر، انواع کیف پول آیوتا را بر اساس نوع کیف پول، پلتفرم‌های در دسترس، سطح امنیت و … مقایسه کرده‌ایم تا بهتر بتوانید گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید.

نوع کیف پولپلتفرم‌های در دسترسسطح ایمنینحوه ذخیره کلید خصوصیهزینه استفاده
GUI IOTAنرم‌افزاریدسکتاپبالاآنلاینرایگان
Nostalgia Light Walletنرم‌افزاریدسکتاپبالاآنلاینرایگان
Firefly Walletنرم‌افزاریدسکتاپ، گوشی‌های هوشمندبالاآنلاینرایگان
Trust Walletنرم‌افزاریدسکتاپ، گوشی‌های هوشمندبالاآنلاینرایگان
Ledger Nano Sسخت‌افزاریدسکتاپ، گوشی‌های هوشمند، دستگاه سخت‌افزاریبسیار بالاآفلایننیازمند خرید دستگاه
Trezor Model Oneسخت‌افزاریدسکتاپ، گوشی‌های هوشمند، دستگاه سخت‌افزاریبسیار بالاآفلایننیازمند خرید دستگاه

آیوتا، قدم گذاشتن به جامعه سرمایه‌گذاران آینده‌نگر

اگر در زمینه خریدوفروش ارزهای دیجیتال فعالیت داشته یا قصد خرید ارز آیوتا را دارید، بهتر است امن‌ترین کیف پول آیوتا را نیز بشناسید. درست است که می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌ها هم نگهداری کنید، اما  نگهداری آن‌ها در کیف پول اختصاصی راهی منطقی‌تر و عاقلانه‌تر است؛ زیرا در این صورت امینت دارایی خود را چندین برابر کرده‌اید. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نمونه‌هایی از کیف پول های آیوتا و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم. شما می‌توانید با انتخاب و سپس دانلود و نصب یکی از آن‌ها، ارزهای خود را به آن منتقل کنید.

چرا باید از کیف پول آیوتا استفاده کنیم؟

با توجه به امکان هک شدن صرافی‌ها، استفاده از کیف پول آیوتا برای نگهداری ارز دیجیتال آیوتا باعث بالا رفتن امنیت در نگهداری از دارایی‌ها می‌شود.

چند نمونه کیف پول برای ارز آیوتا داریم؟

ارز دیجیتال آیوتا از سال ۲۰۱۸ شروع به فعالیت کرد و تاکنون کیف پول‌هایی مثل GUI IOTA ،Firefly ،Nostalgia ،Ledger Nano S ،Trust Wallet و Trezor از آن پشتیبانی می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مسعود
مسعود
1 ماه قبل

کیف پول ترینیتی مدتهاست که غیر فعال شده است.
من خودم داخل ترینیتی مقداری آیوتا دارم. ولی متاسفانه امکان انتقال وجود نداره و از کیف پول جدید که فایرفلای نام داره هم امکان بازیابی وجود نداره.
کسی می تونه راهنمایی کنه؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  مسعود

سلام
مسعود جان فعالیت ترینیتی از حدود دو سال پیش متوقف شده است. شما باید کیف پول خود را در اپلیکیشن فایرفلای در لینک زیر ایمپورت کنید.
https://firefly.iota.org/

برای آموزش این کار لینک زیر را مطالعه کنید:
https://blog.iota.org/firefly-token-migration/

دکمه بازگشت به بالا