مقالات ارز دیجیتال

کشورهای پذیرنده بیت کوین کدامند؟ BTC و پرچم کشورها

قبل از اقدام به معامله بیت کوین، بهتر است بدانید کشور شما جز کشورهای پذیرنده بیت کوین به شمار می‌آید یا هنوز بیت کوین در آن قانونی نشده است! این ارز دیجیتال غیر متمرکز که زیر نفوذ بانک مرکزی قرار ندارد، در چند سال اخیر حسابی سروصدا به پا کرده است و کشور‌های مختلفی درباره استفاده از این رمز ارز مواضع خود را مشخص کرده‌اند. بعضی از کشور‌ها خرید و فروش بیت کوین و استفاده از آن را قانونی کرده‌اند، بعضی دیگر کاملا دست رد به سینه این ارز دیجیتال زده‌اند و گروه سوم آنهایی هستند که هنوز درباره قانونی بودن یا نبودن بیت کوین به توافق نرسیده‌اند! به‌هرحال کشور‌هایی پیشرو شده‌اند و این ارز دیجیتال را در کشورشان پذیرفته‌اند که در این مقاله به آنها پرداخته‌ایم.

بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

السالوالدور، در ۹ ژوئن ۲۰۲۱ به دنیا اعلام کرد اولین کشوری است که بیت کوین را به طور رسمی به‌عنوان ارز قانونی پذیرفته است. رئیس‌جمهور این کشور نقش مهمی در این زمینه داشت و قانون‌گذاران این کشور نیز با پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر قراردادن بیت کوین به‌عنوان یک ارز قانونی موافقت کردند. بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، این کار را برای راحتی هرچه بیشتر مردم کشورش انجام داد و با توییتی این خبر را به همه اعلام کرد.

بیت کوین و السالواردو

هرچند که انتظار می‌رفت کشور‌های بیشتری این قانون را تصویب کنند، اما قانون‌گذاری بیت کوین در ایران چیز دیگری می‌گوید!

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال و غیر‌قابل‌پیش‌بینی بودن این ارز‌ها را می‌توان از دلایل مهم شک و تردید دولت‌ها برای پیوستن به قانون السالوادور بیان کرد. کشورهای پذیرنده بیت کوین خرید و فروش این ارز را قانونی می‌دانند، اما هنوز این ارز دیجیتال را به طور رسمی قانونی نکرده‌اند. قانونی کردن به این معنی است که کسب‌وکارها باید بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت در کنار ارزهای فیات مانند دلار، یورو و … بپذیرند. با‌این‌حال، بسیاری از شرکت‌ها افراد از جمله مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، پتانسیل زیادی برای ارز‌های دیجیتال متصور هستند و برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین پرداخت با بیت کوین را در خدمات خود قرار داده‌اند.

کشورهایی که بیت کوین را پذیرفته‌‌اند

ارز دیجیتال بیت کوین از سال ۲۰۰۹ مفهوم مالی جدیدی به نام غیر متمرکز را به جهان معرفی کرد، اما هنوز دولت‌های زیادی درباره معاملات بیت کوین که به‌صورت ناشناس انجام می‌شود نگرانی‌هایی دارند. علی‌رغم اینکه در حال حاضر از بیت کوین برای خرید کالا و خدمات استفاده می‌شود، اما هنوز قوانین بین‌المللی یکسانی برای استفاده از این ارز دیجیتال وضع نشده است. اینکه آیا با خرید بیت کوین در ایران می‌توانید از آن استفاده کنید یا نه بستگی به زندگی شما در یکی از کشورهای پذیرنده بیت کوین دارد که در زیر آورده شده است.

ایالات متحده

شبکه مقابله با جرایم مالی خزانه داری ایالات متحده (FinCEN) از سال ۲۰۱۳ راهنمایی درباره خرید و فروش و استفاده از بیت کوین منتشر کرده است. طبق این دستورالعمل هر نهادی که بیت کوین را مدیریت و مبادله می‌کند، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، تحت تعریف کسب‌وکار خدمات پولی (MSB) قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، یک MSB باید در خزانه داری ایالات متحده ثبت‌نام کند و تراکنش‌های بالاتر از ۱۰۰۰۰ دلار را در آنجا ثبت کند. این مقررات از صرافی‌ها می‌خواهد تا تراکنش‌های خاص و فعالیت‌های مشکوک را گزارش کنند. این گزارش‌ها به آنها این امکان را می‌دهد تا جرایم مشکوک و فعالیت‌های غیر قانونی در زمینه مبادلات ارز دیجیتال در کشورهای پذیرنده بیت کوین سریع‌تر پیگیری شود. 

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و استفاده از بیت کوین در این اتحادیه قانونی است. بااین‌حال، سازمان بانکداری اتحادیه اروپا اعلام کرده است که فعالیت‌های این‌چنینی خارج از کنترل آنها قرار دارد و مردم باید حواسشان را بیشتر در این زمینه جمع کنند. در سال ۲۰۲۰ نیز این اتحادیه قانونی را تصویب کرد تا چارچوب‌های نظارت مالی در سراسر اتحادیه اروپا یکپارچه باشد. این کمیسیون می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مردم به ارز‌های دیجیتال دسترسی دارند و با خیال راحت از آن استفاده می‌کنند.

کانادا

کشور کانادا موضع مشابهی با ایالات متحده در مقابل بیت کوین دارد و کسب‌وکارهایی امکان خرید از طریق بیت کوین را به مشتریان خود داده‌اند. درآمد حاصل از تراکنش‌های بیت کوین به‌عنوان درآمد کسب‌وکار یا سود سرمایه در نظر گرفته می‌شود و باید به این صورت گزارش شوند. کانادا صرافی‌های ارزهای دیجیتال را کسب‌وکار خدمات پولی می‌داند و صرافی‌ها باید در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا ثبت‌نام کنند و تراکنش‌های مشکوک را گزارش دهند. این کار برای این است که تاحدامکان جلوی استفاده ابزاری از بیت کوین برای پولشویی و دیگر فساد‌های مالی گرفته شود.

استرالیا

اداره مالیات استرالیا به دلیل با‌ارزش بودن بیت کوین آن را مشمول مالیات می‌داند. فرقی نمی‌کند بیت کوین را هدیه می‌دهید، بیت کوین را می‌خرید، آن را معامله می‌کنید یا به ارز فیات تبدیل می‌کنید، شما باید مالیاتی را برای تراکنش‌های خود در استرالیا بپردازید و حتماً سوابق تراکنش‌هایی که دررابطه‌با پرداخت مالیات بیت کوین است را ذخیره کنید. هرچند در شرایط خاصی که بیت کوین را هولد می‌کنید، ممکن است نیاز نباشد تا مالیت خاصی پرداخت کنید.

کشورهای پذیرنده بیت کوین دیگری نیز هستند که اجازه استفاده تراکنش‌های بیت کوین را می‌دهند و مقررات خاصی در کشور خود دارند. در زیر به ذکر نام این کشورهای پذیرنده بیت کوین بسنده می‌کنیم:

  • دانمارک
  • فرانسه
  • آلمان
  • ایسلند
  • ژاپن
  • مکزیک
  • اسپانیا
  • انگلستان

کشور‌های دیگری هم هستند که مواضع سفت و سختی در مقابل استفاده از بیت کوین دارند و باتوجه‌به نوساناتی که بیت کوین در انتهای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تجربه کرده است، بعید می‌دانیم این کشور‌ها به دسته کشورهای پذیرنده بیت کوین بپیوندند.

در ایران بیت کوین بخریم یا دست نگه داریم؟

ایران در دسته کشور‌های قرار می‌گیرد که قانونی برای موافقت یا مخالفت با بیت کوین ثبت نکرده است. علاوه بر این، به دلیل تحریم‌های که در بازار‌های مالی جهانی علیه ایران شده‌اند، صرافی‌های ایرانی تاحدامکان خرید و فروش بیت کوین را برای کاربران تسهیل کرده‌اند. شما با حفظ امنیت اطلاعات شخصی خود می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز از صرافی‌ها بیت کوین بخرید و با استفاده از امکاناتی مانند پرایس آلرت و استاپ لاس حد ضرر خود را مشخص کنید. دیر یا زود نیز فشار جامعه جهانی باعث می‌شود تا قانون گذار‌های ایرانی فکری به حال این ارز دیجیتال پرطرفدار کنند و چه‌بهتر که در آن روز همه ما مقداری بیت کوین در کیف خود داشته باشیم تا از این قافله عقب نمانیم.

صرافی خرید بیت کوین
خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

خرید و فروش بیت کوین در این غیر قانونی نیست و قانون در این باره هنوز موضع خود را مشخص نکرده است. شما می‌توانید با استفاده صرافی‌هایی مانند والکس در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید.

کشورهای پذیرنده بیت کوین کدام هستند؟

السالوادور تنها کشوری است که بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی کشورش پذیرفته است، اما ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن، دانمارک، ایسلند، آلمان، فرانسه، انگلستان، مکزیک و اسپانیا در دسته کشورهای پذیرنده بیت کوین قرار می‌گیرند.

بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

قانونی‌ بودن به این معنی است که کسب‌وکارها باید بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت مانند فیات بپذیرند. هرچند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعدادی فروشگاه آنلاین امکان پرداخت با بیت کوین را فراهم کرده‌اند، اما فقط کشور السالوادور است که بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی کشورش اعلام کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cryptonews
نوشتن برای من خروج از منطقه امن ذهنم و پا گذاشتن در دنیایی است که بار‌ها به من ثابت کرده از تصورات من چیزی فراتر دارد.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
22 روز قبل

یک ریال یا یک دلار به خودی خود یک قطعه کاغذ است آن چیزی که آن را ارزشمند و نگهداری آن به عنوان دارایی منقول مطمئن می کند پشتیبانی دولت آن کشور است . رمز ارزها که هیچ پشتیبان دولتی و کشوری و سازمانی ندارند ، من چطوری آن را به عنوان دارایی نگه دارم و فردا خاموش و بی ارزش شدند چیکار کنم به کجا رجوع کنم از چه کسی طلبکار شوم .می توانم ریال را به دولت بدم و در مقابل آن طلا بگیرم آیا رمز ارز همچون تعهد کننده ای داره . نتیجه اینکه آینده این پول دیجیتالی در پرده ابهام است .

دکمه بازگشت به بالا