اخبار ارزهای دیجیتال

صرافی بایننس به سرنوشت FTX دچار می‌شود؟

مدل کسب و کار صرافی بایننس اخیرا هدف گمانه‌زنی‌های جامعه کاربری قرار گرفته است

در اواسط ماه دسامبر،‌ کاربران بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، بایننس، اقدام به برداشت گسترده دارایی‌های دیجیتال خود کردند. بایننس با وجود این آزمون استرس سنگین، کارآمد نشان داده و توانسته درخواست‌های برداشت را مدیریت و پردازش کند. اما آیا سرنوشتی مشابه صرافی FTX می‌توان برای این صرافی متصور بود؟

به گزارش والکس و به نقل از BeinCrypto، اخیرا «فاد» (FUD) زیادی در خصوص سلامت صرافی بایننس شکل گرفته است. این وحشت همگانی با انتشار خبر فشار نهادهای قانونی بر بایننس آغاز شد. برخی از کارشناس‌ها و فعالان این حوزه در خصوص سلامت صرافی بایننس اظهار نظر کرده‌اند.

ایوونا گوتوویچ (Ivona Gutovic)، مدیر اجرایی شرکت Green Crypto Processing، اعتقاد دارد که مشتریان صرافی بایننس دلیلی برای نگرانی ندارند. او در این خصوص گفت:

در حال حاضر به نظر من می‌توان گفت که بایننس پس از ورشکستگی صرافی FTX به دردسر نخواهد افتاد. کل مساله این است که تمامی مشکلات حاضر تبعات وضعیت FTX است.

رومن کورزنف (Roman Kurzenev)، سرمایه‌گذار و فعال حوزه ارزهای دیجیتال، نظری مشابه گوتوویچ دارد. او توجه عموم را به دو نکته جلب کرد:

  • بایننس از سال ۲۰۱۸ زیر نظر نهادهای قانونی است. در طی این زمان هیچ اثری از اقدامات خلاف قانون کشف نشده است.
  • صرافی بایننس به شکل فعالانه در حال همکاری با نهادهای قانون‌گذار است.

ترکیب این دو عامل به گفته کورزنف مانع این خواهد شد تا بایننس به سرنوشتی مشابه اف‌تی‌ایکس دچار شود.

دمیتری نوسکوف (Dmitry Noskov)، کارشناس صرافی استورم‌گین (StormGain)، نظری متفاوت دارد. به نظر او جامعه فعال حوزه رمزارزها باید به دلایل زیر به رعایت اصول حرفه‌ای توسط بایننس مشکوک باشد:

  • این صرافی تلاشی در راستای افشای روش کار و سیاست‌های مالی خود نمی‌کند.
  • ساختار بایننس سوالات زیادی در اذهان ایجاد می‌کند. (مدیر اجرایی صرافی بایننس در مصاحبه با خبرنگاران نمی‌تواند نام شرکت مادر این صرافی را بیان کند و از آن اطلاعی ندارد.)
  • ممکن است بایننس از کوین‌های خود (بایننس کوین و بایننس دلار) که هر دو جزو ۱۰ ارز دیجیتال برتر هستند، برای سرمایه‌گذاری چندباره استفاده کند. اگر این فرض درست باشد، خطر ایجاد موجی از لیکویید شدن را نمی‌توان رد کرد.

نوسکوف افزود:

صرافی FTX وام‌هایی به فرم توکن FTT به شرکت وابسته خود، آلامدا ریسرچ، می‌داد و در عین حال وجود رابطه بین این دو را تکذیب می‌کرد. وقتی که حقیقت افشا شد، موج خروج سرمایه از این صرافی منجر به کمبود نقدینگی شد. وضعیتی مشابه ممکن است برای بایننس رخ دهد.

آنتی دانیلوفسکی (Anti Danilevsky)، بنیان‌گذار اکوسیستم کیک نیز دیدگاهی منفی در این باره دارد. او به افزایش سود خدمات استکینگ و وام‌دهی صرافی بایننس اشاره می‌کند. این مشاهدات به زعم دانلوفسکی، به بایننس این امکان را می‌دهد تا بتواند سرمایه بیشتری جذب کند و رد فعالیت‌های اصلی خود را بپوشاند؛ فعالیت‌هایی که منجر به فروپاشی FTX شد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۳

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا