اخبار ارزهای دیجیتال

ورشکستگی صرافی FTX؛ نظر تحلیلگران چیست؟

در پی ورشکستگی غیرمنتظره صرافی FTX، نظرات کارشناسان و بازیگران بزرگ حوزه ارزهای دیجیتال را در مورد آثار این اتفاق بررسی کرده‌ایم.

پس از اینکه چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، مدیر صرافی بایننس، اعلام کرد که موجودی توکن FTT خود را به فروش خواهد رساند، قیمت این توکن به سرعت سقوط کرد و اعتماد مشتریان به صرافی FTX خدشه‌دار شد. با هجوم کاربران به صرافی برای برداشت سرمایه، دیری نپایید که حقیقت آشکار شد و همه فهمیدند که صرافی FTX ورشکسته است.

به گزارش والکس و به نقل از forkast، در پی ورشکستگی صرافی FTX که می‌توان آن را کلاهبرداری نامید،‌ تعدادی از افراد تاثیرگذار صنعت کریپتو دیدگاه‌های خود در خصوص آثار این اتفاق را مطرح کردند که در ادامه آن را می‌خوانیم.

دیوید دونگ (David Duong)، مدیر بخش تحقیقات سازمانی در صرافی کوین بیس پیش‌بینی می‌کند که سرایت بحران FTX به دیگر بخش‌ها سبب کاهش قیمت بیت کوین به ۱۳۵۰۰ دلار خواهد شد. او در این باره گفت:

ثبات نسبی بازار کریپتو در ماه‌‌های اخیر از بین رفت. علی‌رغم وقوع برخی تحولات کلان اقتصادی مثبت برای دارایی‌های ریسکی، شاهد بی‌ثباتی گسترده‌تری در بازار بودیم. هنوز مشخص نیست که چه طرف‌هایی ممکن است با FTX یا Alameda تعامل داشته‌ بودند یا به آن‌ها وام داده باشند و این بدهی‌ها دقیقا چقدر هستند. بیت کوین نه تنها ممکن است دوباره پایین‌ترین سطح قیمتی سال را آزمایش کند، بلکه رسیدن به ۱۳۵۰۰ دلار نیز دور از ذهن نیست. ما فکر می‌کنیم که سطح حمایت در ۱۳۵۰۰ دلار است.

آنتو پارویان (Anto Paroian)، مدیر ارشد اجرایی صندوق پوشش ریسک ARK36، اعتقاد دارد که هفته‌ها طول خواهد کشید تا ابعاد کامل ورشکستگی صرافی FTX آشکار شود. او در این خصوص اظهار کرد:

FTX به جرگه بدنامان شرکت‌های متمرکزی پیوست که در این چرخه نابود شدند؛ چرا که نه تنها با سرمایه مشتریانشان بازی کردند بلکه اخلاق، تعهد و اصول کریپتو را زیر پا گذاشتند.
اکنون می‌توان تبلیغ مناسب‌تری از بازار خرسی کنونی برای تمرکززدایی پیدا کرد چون خطرات اعتماد بیش از حد به بازیگران بزرگ متمرکز آشکار شده است؛ حتی اگر این بازیگران مبلغ ترویج ارزهای دیجیتال باشند.
در آینده، کاربران باید هر صرافی را به طور بالقوه ورشکسته در نظر بگیرند مگر اینکه خلاف آن با ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده و اثبات ذخایر ثابت شود. سرمایه‌گذاران باید خود را برای سرایت بحران FTX به دیگر بخش‌ها آماده کنند. FTX پیوندهای قوی و گسترده‌ای با صنعت ارزهای دیجیتال داشت و به عنوان سرمایه‌گذار (VC) و وام‌دهنده فعالیت می‌کرد. هفته‌ها طول می‌کشد تا شاهد ابعاد کامل آسیب‌های وارد شده باشیم.

CZ، مدیر ارشد اجرایی صرافی بایننس ادعا کرد که این صرافی هیچ‌گاه توکن‌های FTT را به فروش نرسانده است. او در این زمینه گفت:

بایننس هیچ‌گاه توکن FTT را شورت نکرد. ما همچنان مقدار زیادی از آن را در اختیار داریم چرا که به محض اینکه سم بنکمن فراید با من تماس گرفت، فروش را متوقف کردیم.

چانگ‌پنگ ژائو همچنین اعلام کرد که صرافی بایننس در ایجاد یک صندوق بازیابی صنعت پیش‌قدم خواهد شد و در ادامه گفت:

برای کاهش اثرات منفی ادامه‌دار FTX، بایننس در حال تشکیل یک صندوق بازیابی صنعت است تا به پروژه‌هایی که قوی هستند اما اکنون به بحران نقدینگی بر خورده‌اند، کمک کند… همچنین از دیگر بازیگران صنعت که پول دارند و می‌خواهند مشارکت کنند استقبال می‌کنیم. کریپتو از بین نمی‌رود. ما هنوز اینجا هستیم. بیایید دوباره آن را بسازیم.

شان فرل (Sean Farrell)، مدیر بخش استراتژی دارایی‌های دیجیتال در FundStrat، پیش‌بینی کرد که کف‌های قیمتی بیشتری در انتظار بازار است و توضیح داد:

در شش ماه گذشته شاهد گشودن اهرم‌هایی بودیم که همچون تار عنکبوت فضای کریپتو را در بر گرفته بود. با لونا آغاز شد که ظاهرا با ورشکستگی ۳AC به پایان رسید تا اینکه متوجه شدیم که حالا سم بنکمن نیز ورشکسته است. ما فکر می‌کنیم که باید انتظار کف‌های پایین‌تر را بکشیم زیرا دلایل مناسبی وجود دارد که قربانیان دیگری در کار باشند که می‌تواند سبب فروش اجباری دارایی‌ها شود.

جو دی‌پاسکواله (Joe DiPasquale)، مدیر عامل شرکت BitBull Capital، می‌گوید که با آشکار شدن اطلاعات بیشتر، بیت کوین ممکن است به زیر ۱۶۰۰۰ دلار سقوط کند. او در این خصوص بیان کرد:

در چند روز گذشته فضا به دلیل فروپاشی امپراتوری SBF متزلزل شد و انتظار می‌رود که علی‌رغم اینکه بازارهای سنتی قدرت نشان می‌دهند، بیت‌کوین و کریپتو به دلیل احساسات منفی ضربه بخورند. اگرچه بیت کوین در حال حاضر در محدوده ۱۶۰۰۰ دلار آرام گرفته است، اما میزان خسارت وارده به سایر شرکت‌ها، صندوق‌ها، صرافی‌ها هنوز مشخص نیست و ممکن است در هفته‌های آینده مشخص شود.
مانند قبل، ما معتقدیم که بیت کوین زیر ۲۰۰۰۰ دلار یک منطقه انباشت طولانی مدت جذاب است، اما همچنین تا زمانی که وضعیت فعلی به طور رضایت‌بخش حل نشود و احساسات به سمت عادی شدن نسبی حرکت کند، محتاط می‌مانیم. چند روز گذشته شاهد کاهش قابل توجه ذخایر ارزی بیت کوین و استیبل کوین بوده‌ایم که نشان‌دهنده عدم اعتماد و شیوع ترس در بازار است. ما چشم‌انتظار نشانه‌هایی از بازگشت اعتماد در میان مردم به عنوان یک شاخص مثبت خواهیم بود.

جاناتان میلر (Jonathan Miller)، مدیر منطقه استرالیا صرافی کراکن اعتقاد دارد که به منظور رشد مجدد صنعت، اعتماد کاربران باید بازیابی شود. میلر گفت:

داستان FTX یک شکست بزرگ برای صنعت کریپتو بوده است و مدتی طول خواهد کشید تا صنعت و بازار از این وضعیت بدر آیند. به عنوان پاسخ اولیه، شاهد هستیم که بازار تردید فزاینده‌ای نسبت به توکن‌های صرافی‌ها پیدا کرده است. اقدامات معقول صنعت، مانند اثبات منظم ذخایر، شروعی برای بازیابی اعتماد از دست‌رفته اکوسیستم خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
forkast
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا