آموزش استخراجاستخراج

بررسی صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین (آپدیت سال ۲۰۲۴)

یکی از روش‌های پرطرفدار و البته کمی دشوار در بدست آوردن ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)، استخراج آن است. از ابتدا پیدایش بیت کوین، ماینر‌‌های خصوصی و بعد‌ها بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری و حتی دولت‌ها به سمت استخراج این رمزارز محبوب حرکت کردند. همچنین با توجه به افزایش تعداد کاربران ارزهای دیجیتال، احتمال می‌رود در سال آینده نیز شاهد تغییراتی در بازار خرید و فروش و همچنین مسائل مربوط به ماینینگ بیت کوین باشیم. در این مقاله به بررسی صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ و عوامل تاثیرگذار در آن پرداخته‌ایم. همچنین در ادامه تاثیر نحوه استخراج بیت کوین بر هزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 چرا استخراج رمزارز مهم است؟

استخراج رمزارز

ماینینگ یا استخراج یک امر ضروری برای اکثر کوین‌های رایج در شبکه است. استخراج رمزارز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اطمینان از امنیت شبکه امری حیاتی و ضروری تلقی می‌شود. با این وجود، در حال حاضر ارزهای دیجیتال بسیاری نظیر اتریوم به سمت مکانیزم اجماع اثبات سهام یا سایر روش‌های دیگر برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه حرکت کرده‌اند. این امر بیانگر وابستگی کمتر به استخراج است؛ اما علیرغم این مسئله، اهمیت استخراج به حدی است که هرگز از بین نخواهد رفت.

استخراج ارزهای دیجیتال با همه اهمیت خود، نیازمند بررسی عوامل مختلفی از لحاظ سود و هزینه است. به عنوان مثال اغلب ماینرهای Bitcoin پیش از آغاز فرآیند استخراج و خرید تجهیزات مورد نیاز، صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین را با توجه به شرایط مورد بررسی قرار می‌دهند؛ چرا که انتخاب یک زمان نامناسب برای استخراج نه‌تنها باعث سودآوری نخواهد شد، بلکه ممکن است از لحاظ مالی ضررده نیز باشد! زیرا همان‌طور که انتظار می‌رود، میزان پاداش استخراج بیت کوین در طول زمان متغیر است.

محبوبیت بیت کوین

محبوبیت بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین در سال‌های اولیه ورود به بازار از محبوبیت چندانی برخوردار نبوده و استخراج آن به دلیل  قوانین سختگیرانه‌ای که در برخی کشورها اعمال شد با پستی بلندی‌هایی مواجه شد. اما با گذشت زمان؛ آگاهی عمومی از این ارز دیجیتال افزایش پیدا کرد و استخراج کنندگان و سرمایه گذاران، رویکرد خود را نسبت به آن تغییر دادند. در این بین حتی سازمان‌های مالی بزرگ نیز به بیت کوین علاقه‌مند شدند. رشد قیمت پادشاه رمزارزها خصوصاً در چند سال گذشته، توجه بسیاری از نهاد‌های خصوصی و دولتی را به سمت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین جلب کرده است. استخراج این رمزارز برای این شرکت‌های بزرگ به مراتب نسبت به افراد عمومی جامعه آسان‌تر خواهد بود؛ زیرا شرکت‌های بزرگ اغلب از امکانات کافی برای استفاده از روش‌های عمده استخراج مانند فارم ماینینگ برخوردار هستند.

استخراج بیت کوین هر روز سخت تر می‌شود!

همان‌طور که اشاره شد، میزان پاداش و همچنین صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین همواره ثابت نبوده و در طول سال‌های گذشته کاهش یافته است. علاوه بر کمبود دستگاه‌های ماینر و تراشه‌های استخراج،  چند دلیل دیگر هم وجود دارد که استخراج بیت کوین را به امری نسبتاً دشوار بدل می‌کند. مورد اول سختی شبکه این رمزارز است؛ با توجه به افزایش تعداد ماینر‌های شبکه و همچنین افزایش نرخ هش ریت بیت کوین در شبکه، استخراج این رمزارز سخت شده است. مورد دوم محدود بودن تعداد Bitcoin عرضه شده در بازار است؛ در زمان انتشار این مقاله حدود ۹۳ درصد بیت کوین قابل عرضه در شبکه استخراج شده است و کمتر از۷ درصد آن باقی مانده است.

شرایط اقتصادی موجود در دنیا نیز بر فرآیند استخراج بیت کوین بی‌تاثیر نیست چرا که روش استخراج این رمزارز از طریق اثبات کار است و استفاده از این روش به قدرت پردازش بالای کامپیوتری نیاز دارد. لازم به‌ذکر است که انرژی مورد نیاز برای تامین چنین قدرتی بسیار گران خواهد بود.

تاثیر فناوری های جدید در صنعت استخراج

یکی از مواردی که برای درک بهتر چشم‌انداز صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ باید مدنظر قرار داد، توجه به تکنولوژی‌های جدید در این حوزه است. با ورود تکنولوژی‌های جدید به حوزه ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین احتمال پیشرفت و رشد این صنعت بسیار بالا پیش‌بینی می‌شود. از آنجا که استخراج کارآمد به ابزاری مهم برای پیشی گرفتن از رقبا تبدیل شده، تعدادی از شرکت‌های سازنده دستگاه‌های ماینینگ، همواره بر به‌روزرسانی و بهبود ابزارهای استخراج متمرکز شده‌اند. در حال حاضر، ماینرها به منظور بهبود کیفیت عملکرد و کاهش هزینه استخراج همچنین قرارگیری در دسته بهترین ماینر بیت کوین، بدون نیاز به خرید دستگاه‌های اضافه، به فناوری‌هایی همچون خنک‌کننده غوطه‌وری (Immersion Cooling) روی آورده‌اند. این دستگاه‌ها به کاهش مصرف برق و هزینه‌های مرتبط با استخراج کمک کرده و حجم کمتری را در محیط اشغال می کنند. شاید بتوان گفت صرفه استخراج بیت کوین به این ترتیب بیشتر است. اما با توجه به این فناوری‌های جدید، آیا استخراج Bitcoin هنوز هم به صرفه و سودآور است؟

 استخراج Bitcoin

جواب این سوال می‌تواند هم بله و هم خیر باشد. بله به دلیل اینکه بیت کوین رمزارز اول بازار کریپتوکارنسی است. شرکت‌های مالی بسیار بزرگی در دنیا حامی این رمزارز بوده و به گفته بسیاری از کارشناسان، آینده دنیای اقتصادی در اختیار رمزارز‌ها خواهد بود. اما خیر به دلیل اینکه سختی شبکه بیت کوین هر روز بیشتر می‌شود و تعداد ماینر‌ها نیز رو به افزایش است. استفاده از سیستم‌های کامپیتوری گران قیمت برای استخراج و هزینه‌های سرسام آور برق مصرفی برای استخراج این رمزارز از عوامل منفی در این قضیه به حساب می‌آید.

با این وجود استخراج بیت کوین، هنوز هم می‌تواند برای برخی افراد منطقی و سودآور باشد. به عنوان مثال، برخی از سخت‌افزارها به کاربران این اجازه را می‌دهند تا تنظیمات سیستم کامپیوتری خود را به میزان انرژی کمتری تغییر داده و در نتیجه هزینه‌های کلی هم کاهش پیدا می‌کنند. همچنین دسترسی به تجهیزات مورد نیاز جهت استخراج نیز این روز‌ها راحت‌تر است. برای رسیدن به درک کلی که آیا استخراج در این شرایط برای شما مناسب است یا خیر، باید محاسبات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا هزینه برقی که در سال باید بابت استخراج بپردازید، به‌صرفه است یا خیر؟
  • سیستم شما چقدر انرژی مصرف می‌کند؟
  • مدت زمان پیش‌بینی‌شده برای استخراج چه مقدار تخمین زده می‌شود؟
  • ارزش Bitcoin به دلار آمریکا یا ارزهای رسمی دیگر چقدر است؟

موارد بالا ممکن است برای استخراج‌کنندگان شخصی کمی دلسرد کننده به نظر برسند؛ ولی روش‌های دیگری نظیر پیوستن به استخر‌های استخراج یا Mining pool پیش روی علاقه‌مندان به ماین بیت کوین قرار دارد. با عضویت در این استخر‌ها عملاً هزینه‌های خود را تا حد قابل توجهی کاهش داده‌ و حداقل یک قدم پیش افتاده‌اید. البته باید در نظر داشته باشید که پاداش کلی در نظر گرفته شده در این استخر‌ها به مراتب کمتر از استفاده از ریگ‌های استخراج است.

عوامل سودآوری در فرایند استخراج

استخراج بیت کوین

اگرچه بیت کوین  یک سیستم منبع باز است که در آن هر کسی می‌تواند استخراج را در شبکه آغاز کند، اما انجام این کار به صورت سودآور کار ساده‌ای نیست. در زیر عوامل مؤثر در سودآوری فرایند استخراج بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

قیمت ASIC

کامپیوترهای تخصصی مورد استفاده برای استخراج بیت کوین اسیک ماینر (ASIC) نامیده می‌شوند. این دستگاه‌ها از نظر قیمت و کارایی متفاوت هستند. مدل‌های جدیدتر کارایی بیشتری را ارائه می‌کنند و بنابراین توانایی استخراج بیت‌کوین بیشتری را به ازای برق مصرفی دارند، اما در سمت دیگر هزینه بیشتری دارند.

هزینه برق برای استخراج بیت کوین

توانایی تأمین برق ارزان قیمت اغلب به عنوان یکی از مهم‌ترین عامل برای تعیین سودآوری عملیات استخراج شناخته می‌شود. با توجه به قیمت‌های بالای مصارف خانگی انرژی، صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین در خانه چندان بالا و معقول نخواهد بود. با توجه به این موضوع، مقرون به صرفه‌ بودن استخراج به طور فزاینده‌ای به مکان آن بستگی دارد. در حال حاضر بیشتر شرکت‌های استخراجی در مناطقی با برق ارزان قیمت یا منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان فعالیت می‌کنند.

انتخاب یک استخر استخراج بیت کوین

استخرهای ماینینگ برای تطبیق هزینه‌های ثابت و پاداش‌های متناقض مرتبط با استخراج انفرادی بیت کوین وجود دارند. ماینرها تنها در صورت استخراج بلوک قادر به کسب درآمد هستند؛ از این رو استخراج به عنوان یک فرد با توجه به میزان هش کمی شبیه به یک بازی مبتنی بر شانس است. بنابراین ماینرها برای مواردی نظیر پیوستن به یک استخر استخراج مناسب، جمع‌آوری هش ریت و همچنین استفاده از آن برای استخراج بلوک‌های بیت‌کوین نیاز به تصمیم‌گیری‌های دقیق دارند. پس از پیوستن به یک استخر و آغاز استخراج، درآمد حاصل از آن بین ماینرها بر اساس میزان هش ریت آنها توزیع می‌شود.

چگونه بهترین ماینر بیت کوین را پیدا کنیم؟

استخراج و خرید بیت کوین از زمان راه اندازی شبکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در طول چند سال اول فعالیت شبکه بیت کوین، استخراج بیت کوین  تقریباً بر روی هر رایانه خانگی با یک پردازنده نسبتاً قدرتمند انجام می‌شد. با این حال، با رشد شبکه بیت کوین، فرایندهای محاسباتی مورد نیاز برای ایمن سازی شبکه بیت کوین به طور فزاینده‌ای پیچیده شد و ماینرها را وادار کرد تا به سمت پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندتر حرکت کنند تا بتوانند با سختی استخراج خود را تطبیق دهند.

در نهایت کار به جایی رسید که فرآیند استخراج نیازمند سخت افزار با قدرت هش بالا منجر شد. این مسئله به ایجاد سخت افزار اختصاصی ASIC انجامید. ماهیت بسیار تخصصی سخت افزار ASIC به ماینرهای بیت کوین اجازه می‌دهد تا با استفاده از برق کمتر، سریع‌تر استخراج کنند. سخت افزار ASIC اکنون برای استخراج کنندگان بیت کوین ضروری است. برای انتخاب بهترین سخت افزار استخراج بیت کوین سه عامل اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

قیمت

قیمت سخت افزار استخراج بیت کوین بر اساس کارایی عملیاتی، دوام و قدرت محاسباتی متفاوت است. به عنوان یک قاعده، سخت‌افزار ارزان‌تر، راندمان کمتر و سودآوری کمتری را به همراه خواهد داشت. هزینه سخت افزار استخراج باید با در نظر گرفتن طول عمر مورد انتظار سخت افزار در هر تحلیل سودآوری گنجانده شود.

بهره وری

سخت افزار استخراج بیت کوین اساسا برای تبدیل برق به بیت کوین طراحی شده است. اگر مطمئن نیستید که چگونه بهترین سخت افزار استخراج بیت کوین را انتخاب کنید، تمرکز بر بهره وری انرژی بهترین نقطه برای شروع است.

نرخ هش

نرخ هش نرخی است که سخت افزار استخراج بیت کوین قادر به انجام عملیات ریاضی فشرده است. به زبان ساده، هرچه نرخ هش سخت افزار بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که ماینر یا استخر استخراجی که سخت افزار به آن متصل است، بلوک بعدی در بلاک چین بیت کوین را حل کند.

چشم انداز کلی استخراج بیت کوین در ۲۰۲۴

شکی نیست که با توجه به پذیرش گسترده بازار ارزهای دیجیتال و همچنین افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، خیل عظیمی از افراد به سمت استخراج رمزارزها روانه شده‌اند. با این حال صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ ممکن است تحت عوامل مختلفی قرار گیرد. برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر استخراج این ارز در سال میلادی جاری عبارت‌اند از:

  • پیشرفت‌های فناوری: تغییر مداوم فناوری و به‌روزرسانی سخت‌افزار مورد استفاده در مدارهای ASIC می‌تواند یک نقطه قوت برای استخراج‌کنندگان بیت کوین باشد. همچنین استفاده از منابع تجدیدپذیر می‌تواند چالش‌های محیط‌زیستی استخراج این ارز را برطرف کند.
  • رویداد هلوینگ: پاداش استخراج بیت‌کوین به منظور ایجاد تعادل در بازار و تنظیم سختی، هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود. ماینرها به منظور تنظیم سودآوری و جلوگیری از ضرر، نیازمند تنظیم مجدد استراتژی‌های خود هستند.
  • پویایی بازار: قیمت بیت‌کوین و نوسانات آن یک عامل غیرقابل چشم‌پوشی در استخراج آن در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در صورت صعودی شدن روند قیمت بیت‌کوین، می‌توان انتظار استقبال بیشتر استخراج‌کنندگان از این ارز را داشت.
  • نگرانی‌های زیست محیطی: افزایش آگاهی از پیامدهای محیط‌زیستی استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ می‌تواند منجر به نظارت‌های قانونی بیشتری در مورد آن شود. از همین‌رو ممکن است استخراج‌کنندگان ناچار به استفاده از منابع تجدیدپذیر یا فناوری‌های بهینه‌تری باشند.
  • عوامل ژئوپولیتیکی: تنش‌های سیاسی کشورهای تأثیرگذار نظیر چین، آمریکا و روسیه ممکن است تعادل استخراج جهانی را تغییر دهد. تغییر در پویایی ژئوپولیتیکی استخراج بیت‌کوین می‌تواند دسترسی به منابع و ثبات کلی بازار را با تغییراتی همراه کند.

در آخرین بخش از این مقاله به چند سوال رایج در مورد بیت‌کوین پاسخ داده‌ایم. البته با توجه به محبوبیت این ارز دیجیتال، ممکن است سوالات بسیاری در مورد استخراج و شرایط آن نیز مطرح شود. از همین رو اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، مطالعه مقاله سوالات رایج در مورد استخراج بیت کوین ممکن است گزینه مناسبی برایتان باشد.

سوالات متداول

آیا استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ به صرفه است؟

با توجه به افزایش سختی شبکه بیت کوین و هزینه‌های بالای انرژی استخراج بیت کوین به صورت انفرادی سودآور نیست. با این حال استفاده از مزارع استخراج و دسترسی به منابع ارزان‌قیمت می‌تواند این روند را مقرون‌به‌صرفه کند.

استخراج یک بیت کوین چقدر طول می کشد؟

پاسخ این سوال بسته به روش یا نحوه استخراج بیت کوین و مواردی از جمله، تعداد دستگاه‌های ماینر، نوع و مدل دستگاه ماینر، متفاوت است.

چه عواملی بر استخراج بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

عواملی نظیر تغییرات فناوری، رویدادهای مرتبط با بیت‌کوین، نوسان قیمت و حتی تعاملات سیاسی ممکن است روند استخراج بیت‌کوین را تحت تأثیر خود قرار دهد.

آیا استخراج بیت کوین در خانه امکان‌پذیر است؟

با توجه به هزینه مصرف انرژی خانگی، استخراج بیت کوین در خانه به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

۱۴

استخراج بیت کوین به‌صرفه است؟

گام قبلی (۱۴/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
investopedia
کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مینا
مینا
3 ماه قبل

استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال دیگه سود نداره چون مزارع و فارم های زیادی توسط چینی یا و .. در سرتاسر جهان راه اندازی شده سختی شبکه هم زیاد شده اگه فکرتون اینه که یکی دو دستگاه بخرید ضرر میکنید در اصل دیگه تایمش نیست موفق باشید

آزاده بهارستان
آزاده بهارستان
1 سال قبل

سلام علیکم متشکرم ازتلاش وسعیتان در ماه حق
امیدوار و پر انگیزه باشید
الهی آمین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
از لطفی که به ما دارید بی‌نهایت ممنونیم. بدون شک تمام سعی ما هم رضایت کاربران عزیز است.
در صورتی که موضوع خاصی در زمینه استخراج رمزارزها و دنیای کریپتو مد نظر شماست که جای آن را در بلاگ والکس خالی میبینید، لطفا با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن بپردازیم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا