استخراج

میزان پاداش استخراج بیت کوین و نحوه افزایش آن چگونه است؟

با نزدیک شدن به هاوینگ بعدی بیت کوین در ماه می ‌۲۰۲۴ میزان پاداش استخراج بیت کوین مجددا به موضوعی داغ بدل شده است. ماینینگ یا استخراج، روش تعریف‌شده در کد این ارز دیجیتال است که به‌موجب آن، کوین‌های جدید تولید شده و امنیت شبکه افزایش می‌یابد. این عملیات که در ماه‌ها و حتی سال‌های اولیه‌ی آغاز به کار این شبکه به‌راحتی و توسط پردازنده‌های ساده کامپیوترهای خانگی انجام می‌شد، امروزه دشوارتر شده و بدون دستگاه‌های مخصوص قدرتمند و پرمصرف، بازدهی چندانی ندارد. موضوع این است که پاداش استخراج Bitcoin‌ چقدر است؟ چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند و چطور محاسبه می‌شود؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات به معرفی چه نکته به‌منظور افزایش بازدهی استخراج ارزشمندترین رمزارز دنیا می‌پردازیم. با ما همراه شده و با زوایای کسب درآمد از استخراج BTC  آشنا شوید.

مروری کلی بر فرآیند استخراج بیت کوین

پاداش استخراج bitcoin

ماینینگ فرآیندی است که طی آن پردازنده‌ها یا همان ماینرها با واردکردن مستقل توان محاسباتی‌شان به شبکه یا به کمک یکدیگر به حل معادلات ریاضی پیچیده می‌پردازند. نتیجه‌ی این محاسبات در واحدهایی به نام بلوک یا به عبارت صحیح‌تر بلاک (Block) ذخیره شده به بلاکچین اضافه می‌شود. ماینینگ همچنین سازوکاری برای تایید صحت و درستی‌تراکنش‌ها و نیز تامین امنیت شبکه است که استخراج بیت کوین نیز این قاعده مستثنی نیست.

پاداش استخراج بیت کوین توسط این شبکه به اولین ماینر یا گروهی از ماینرها که بتوانند معادلات ریاضی را حل کرده یا‌ تراکنش‌ها را تایید کنند، برحسب ارز دیجیتال Bitcoin پرداخت می‌شود.

با توجه به تورم شبکه BITCOIN، افزایش سختی استخراج و متعاقبا کاهش پاداش‌ها طی چند نوبت فرآیند هاوینگ، کسب سود از مشارکت در فرآیند ماینینگ یا تبدیل شدن به یک نود استخراج، امروزه دشوارتر از قبل شده است. منظور از دشواری، نیاز به توان محاسباتی بیشتر است که پردازنده‌های CPU و GPU معمولی دیگر از عهده‌ی آن برنمی‌آیند.

دستگاه‌های ایسیک (ASIC) چندسالی است که تبدیل به سخت‌افزارهای اصلی استخراج BTC شده‌اند. آنها معمولا برق زیادی مصرف می‌کنند که تاثیر زیادی بر سود ماینینگ دارد. استخراج لایت کوین، بیت کوین کش، دش و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال تنها با دستگاه‌های ASIC توجیه اقتصادی دارد.

پاداش فعلی استخراج بیت کوین

پاداش استخراج بیت کوین مقداری ثابت و تعیین‌شده توسط توسعه‌دهنده‌ی اصلی این رمزارز یعنی ساتوشی ناکاموتو است. این مقدار تقریبا هر چهار سال یکبار و با تولید هر ۲۱۰ هزار بلوک، نصف می‌شود. اتفاقی که به آن Halving گفته شده و تاکنون چهار مرتبه رخ داده است. در زمان نگارش این مقاله، پاداش استخراج هر بلوک، ۶٫۲۵ BTC است. این مقدار در سال ۲۰۰۹، ۵۰ واحد بود! پاداش استخراج درواقع تعداد BTC موجود در هر بلوک است.

همچنین لازم است بدانید که ماینینگ در این بلاکچین تا زمان تولید هر ۲۱ میلیون واحد تعیین‌شده برای سقف عرضه‌ی این رمزارز ادامه می‌یابد. مطابق زمان‌بندی تعیین‌شده در کد انتشار این ارز دیجیتال، آخرین کوین BTC در سال ۲۰۴۰ تولید خواهد شد.

هرچه قدرت یا هش‌ریت دستگاه ماینر شما بیشتر باشد، مشارکت نود ایجادشده توسط شما در شبکه نیز بیشتر بوده و در‌نتیجه سهم‌تان از ۶٫۲۵ BTC‌ به ازای هر بلوک افزایش می‌یابد. لازم‌به‌ذکر است که با کاهش پاداش استخراج بیت کوین و افزایش سختی شبکه، نرخ تولید بلوک‌های جدید نیز کاهش می‌یابد. به این‌ترتیب با کاهش عرضه‌ی این دارایی و قیمت آن رشد خواهد کرد. این سازوکار، اساس ایده‌ی ساتوشی ناکاموتو برای حفظ و سپس رشد ارزش BTC در طول زمان بود.

عوامل موثر بر درآمد استخراج بیت کوین

علاوه بر میزان پاداش استخراج که عاملی ثابت است و قیمت این دارایی، عوامل دیگری نیز هستند که بر درآمد ماینرها از محل این فعالیت تاثیر می‌گذارند. لازم‌به‌ذکر است که خرید بیت کوین نیز در کنار استخراج آن روش آسان‌تر و در مقاطعی مقرون‌به‌صرفه‌تر به دست آوردن این دارایی است. در ادامه عوامل موثر بر درآمد ماین BTC را بررسی می‌کنیم.

سختی شبکه و سرعت تولید بلاک

سختی استخراج بیت کوین

سختی شبکه یا سختی استخراج (Mining Difficulty) درحقیقت به معنی سختی معادله‌ای است که ماینرها باید به‌منظور تولید یک بلوک در شبکه آن را حل کنند. هرچه این شاخص افزایش یابد، زمان بیشتری نیز طول می‌کشد که معادلات حل شوند.

سختی شبکه بیت کوین تقریبا هر دو هفته یکبار و بنا به کد این ارز دیجیتال مجددا تنظیم می‌شود. دلیل اصلی این موضوع، ثابت نگه داشتن نرخ تولید بلوک یا بلاک تایم (Block Time) روی عدد ۱۰ دقیقه است؛ چراکه به‌طور طبیعی با افزایش یا کاهش تعداد ماینرها، حل معادلات و تولید هش برای هر بلوک، سریع‌تر یا کندتر انجام می‌شود. این روند معمولا در درازمدت افزایشی است. هرچندکه در مقاطعی، شاهد کاهش مداوم آن به دلایلی مانند کاهش استقبال از انجام این فعالیت به دلیل عدم تناسب پاداش استخراج با هزینه‌های آن یا کاهش قیمت این رمزارز بوده‌ایم.

با توجه به ارقام ذکرشده، سختی شبکه پس از تولید ۲۰۱۶ بلوک مجددا تنظیم می‌شود. این کار در قطعه‌ای از کد پروژه پیش‌بینی شده است. به تعداد بلوک‌های تولیدشده در یک زمان واحد، ارتفاع بلاک یا Block Height‌ گفته می‌شود. سختی شبکه BITCOIN مرتبا تغییر کرده و در زمان نگارش این مقاله در ارتفاع بلوک ۷۹۱۸۸۱ برابر با ۴۹٫۵۵ است.

هزینه های ماینینگ بیت کوین

هزینه استخراج بیت کوین

هزینه‌های استخراج به دو دسته‌ی ثابت و جاری تقسیم می‌شوند. موارد ثابت شامل دستگاه ماینر، دستگاه‌های خنک‌کننده و اجاره یا خرید محل نگهداری راه‌اندازی نود ماینینگ می‌شود. مسلما باید دستگاهی خریداری کنید که با توجه به سختی فعلی شبکه و نیز مقداری که پیش‌بینی می‌شود در آینده افزایش یابد، توان محاسباتی یا سرعت تولید هش کافی داشته باشد. قدرت دستگاه ماینر با واحد‌ تراهش بر ثانیه مشخص می‌شود و هرچه بیشتر باشد، سهم شما از پاداش استخراج بیت کوین افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین هزینه‌ی جاری شما برای ماینینگ  BTC نیز هزینه‌ی برق است. هنگام خرید دستگاه‌های ماینر باید به نسبت مصرف انرژی و توان محاسباتی آنها دقت کنید. هرچه این نسبت کمتر باشد، سود شما بیشتر خواهد شد.

کارمزد استخر استخراج

با توجه به هزینه‌های ثابت و جاری ذکرشده و حداقل قدرت پردازش لازم برای راه‌اندازی یک نود سودده، انجام این فعالیت برای بیشتر افراد به‌صورت مستقل بازدهی مناسبی ندارد. درواقع امروزه اصلی‌ترین روش ماینینگ پیوستن به یک استخر استخراج است. Mining Pool ها، قدرت تعداد زیادی ماینر را تجمیع کرده و متعاقبا پاداش استخراج را نیز بین آنها توزیع می‌کنند. آنها برای این خدمات خود، کارمزد دریافت می‌کنند که معمولا بین یک تا ۲٫۵ درصد است. PEGA Pool، Slush Pool و F2Pool نمونه‌هایی از این استخرها هستند.

هزینه اجاره قدرت فضای ابری

استخراج ابری بیت کوین

استفاده از خدمات استخراج ابری یا Cloud Mining می‌تواند جایگزین مناسبی برای استخراج با دستگاه ASIC یا حتی پیوستن به استخرهای استخراج باشد. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات به ماینرها امکان می‌دهند که با اجاره‌ی تجهیزات به‌صورت مجازی، در پاداش استخراج بیت کوین سهیم شوند. دراین‌صورت لازم است که در یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات حساب کاربری باز کرده و هزینه‌ی اجاره‌ی قدرت پردازش یا هش‌ریت را پرداخت کنید.

نحوه محاسبه پاداش استخراج بیت کوین

بهترین روش محاسبه‌ی درآمد و سهم ما از پاداش استخراج Bitcoin، استفاده از ماشین‌حساب‌های محاسبه‌ی سودآوری این فعالیت است. این ماشین‌حساب‌ها آنلاین بوده و برای استفاده از آنها به اطلاعاتی نظیر موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • قدرت دستگاه ماینر یا مجموع قدرت دستگاه‌ها برحسب تراهش بر ثانیه (TH/s)
  • میزان برق مصرفی مجموع دستگاه‌ها بر حسب وات
  • هزینه‌ی هر کیلووات ساعت (به تومان یا دلار)
  • کارمزد استخر استخراج

با این حال بد نیست بدانید که مطابق آمارهای موجود درحال‌حاضر برای تولید یک BTC در روز به گروهی ASIC ها با مجموع قدرت محاسباتی ۱۲۲ هزار‌ تراهش بر ثانیه نیاز دارید. در سال ۲۰۲۳، متوسط سرعت تولید هش در دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت کوین حدود ۱۴۰ TH/s بر ثانیه است. با این توان محاسباتی، پاداش استخراج شما در روز حدود ۰٫۰۰۰۳۵۵۲۳۶ واحد خواهد بود. با توجه به قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله، سود شما بدون کسر هزینه‌های انرژی، اجاره‌ی فضای ابری یا کارمزد استخر برابر با حدود ۹٫۸۵۴۸ دلار در روز خواهد بود.

روش های افزایش درآمد استخراج بیت کوین

سوال مهمی که در بخش آخر این مقاله، قصد پاسخ به آن را داریم این است که چطور می‌توان سود یا درواقع سهم خود از پاداش استخراج بیت کوین را افزایش دهیم. در ادامه، چند تکنیک آسان و ارزان برای تحقق این هدف معرفی می‌کنیم.

استفاده از اینترنت پایدار

ناپایداری اینترنت، یکی از دلایل اصلی افت سرعت تولید هش در دستگاه‌های ASIC است. برای اینکه بتوانید از حداکثر سرعت دستگاه خود استفاده کنید، لازم است اینترنتی پایدار با سرعت مناسب داشته باشید. نصب VPN‌ های مناسب و امن می‌تواند یک راه‌حل مناسب باشد.

کنترل دمای سخت افزار ماینینگ

ماینرها

شاید در ابتدا، خرید دستگاه‌های خنک‌کننده‌ی اضافی هزینه‌ای غیرضروری به‌نظر برسد که بخشی از پاداش استخراج بیت کوین شما را از بین می‌برد؛ اما این کار در میان‌مدت، سبب بهبود بهره‌وری سخت‌افزارها یا به‌اصطلاح ریگ ماینینگ شما می‌شود. علاوه‌براین، با نصب برخی نرم‌افزارهای مانیتورینگ دمای ASIC، می‌توانید بهتر دمای محیط را کنترل کنید. Mineitor و Awesome Miner نمونه‌هایی از این نرم‌افزارها هستند که حتی برای مدیریت دمای مزارع استخراج تا ۲۰۰ هزار دستگاه ASIC نیز به کار می‌روند.

استفاده از نرم افزار ماینینگ مناسب و به روز

نرم‌افزارهای زیادی برای استخراج وجود دارند که لزوما همه‌ی آنها بازدهی یکسانی ندارند. بهتر است از گزینه‌های شناخته‌شده مانند CGMiner، BFGMiner و MultiMiner استفاده کنید. همچنین تحقیق کنید که نرم‌افزار موردنظر با ظرفیت‌های سخت‌افزاری شما و به‌خصوص برند دستگاه ماینرتان سازگاری داشته باشد.

همچنین همواره درمورد به‌روزرسانی نرم‌افزار خود حساس باشید. یک پلتفرم به‌روز، سریع‌تر عمل کرده، مصرف برق دستگاه را کاهش داده و دستیابی به حداکثر توان تولید هش سخت‌افزار را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب، سهم شما از پاداش استخراج بیت کوین بیشتر می‌شود.

ارتقاء سخت افزار ماینینگ

برخی از دستگاه‌های ASIC قابلیت ارتقاء قدرت پردازش تا سقف مشخصی را فراهم کرده‌اند؛ بنابراین با رسیدن سختی شبکه به مقداری مشخص، می‌توانید برخی سخت‌افزارهای پردازشی دستگاه‌های ASIC را ارتقا دهید. بنابراین، سرعت تولید هش کل ریگ افزایش یافته و یا حداقل افت نمی‌کند.

پیوستن به استخرهای بزرگ ماینینگ

مطابق آمار وب‌سایت بایننس، در زمان نگارش این مقاله، حدود ۹۹ درصد هش‌ریت‌های فعلی BITCOIN در اختیار ۱۶ استخر برتر است. استخری را پیدا کنید که علاوه بر دریافت سود کمتر، نسبت قدرت پردازش به جامعه‌ی کاربران آن بزرگتر بوده و بنابراین شانس بیشتری هم برای پیدا کردن بلوک‌های بعدی و دریافت پاداش استخراج بیت کوین دارد. مشوق‌ها، زمان تسویه و کارمزد استخر را نیز مدنظر قرار دهید.

سوددهی و پاداش استخراج بیت کوین در سال های آینده

هاوینگ بیت کوین در ماه می‌۲۰۲۴، پاداش استخراج برای ماینرها را نصف کرده و به ۳٫۱۲۵ کوین به ازای هر بلوک کاهش می‌دهد. اتفاقی که با افزایش سختی شبکه نیز همراه خواهد بود. اما عامل مهمی که ماینرها را به حفظ ریگ‌های استخراج خود و حتی ارتقاء آنها تشویق می‌کند، احتمال افزایش قیمت این ارز دیجیتال و حتی شکسته شدن رکورد تاریخی آن یعنی ۶۴٫۸۰۰ دلار در آوریل ۲۰۲۱، یعنی یک سال پس از آخرین هاوینگ است.

درصورت تکرار چنین روندی، می‌توان انتظار داشت که قیمت این ارز در ۶ ماه اول پس از هاوینگ ۲۰۲۴، تا ۵۰ هزار دلار نیز افزایش یابد. چنین گمانه‌زنی‌هایی باعث شده است که بسیاری از ماینرها از حالا عزم خود را برای تلاش بیشتر و ذخیره‌ی پاداش استخراج بیت کوین خود جزم کنند. به‌نظر شما این فعالیت در سال‌های آینده همچنان سودآور خواهد بود؟ پیشنهاد شما برای بهبود بازدهی استخراج بیت کوین چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
binance
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا