معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال دش چیست؛ یک فورک لایت کوین از ونزوئلا

بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد، تنها با ارزشمندترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین آشنایی دارند؛ اما تابه‌حال از خود سؤال کرده‌اید که سازوکار ارزهای دیجیتال دیگر چیست؟ خرید و فروش آن چگونه است؟ مهم‌ترین اتفاقی که برای دسترسی یک تریدر یا معامله‌گر به سودآوری در دنیای ارزهای دیجیتال منجر می‌شود، شناخت کافی در مورد رمزارزهای دیگر است. ارز دش (Dash) یکی از انواع رمزارزهاست که به صورت مستقیم بر اساس مبنای کد هسته اصلی بیت کوین (BTC) ساخته شده است و از این لحاظ، مهم و قابل توجه تلقی می‌‌شود. اما ارز دیجیتال دش چیست؟ ویژگی‌های این رمزارز دقیقاً چه چیزهایی هستند؟

تعریف

دش (DASH) یک فورک از لایت‌ کوین (Litecoin) است که برای اولین بار در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ توسط Evan Duffield با نام Xcoin) XCO) منتشر شد. اما تنها پس از گذشت ده روز در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴، نام این رمزارز تازه راه‌اندازی شده به Darkcoin تغییر یافت. در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ توسط تیم سازنده دش یک تغییر نام دیگر صورت گرفت و نام Dash نهایی شد.

توسعه‌دهندگان در وایت پیپر (white paper) این ارز دیجیتال ادعا کرده‌اند که این ارز دقیقاً بر مبنای کد هسته اصلی بیت کوین ساخته شده است و مانند بیت کوین متن باز با مدل شبکه‌ همتا به همتا و مبتنی بر فناوری بلاکچین است.

اهداف اصلی

بررسی اهداف دش

با وجود این که رمزارزهای معتبر و ارزشمندی مثل بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند، هدف این ارز تبدیل شدن به یک واسطه برای انجام معاملات روزانه است و شبکه گسترده‌ای را برای عملی کردن آن ایجاد کرده است. تعداد کاربران از زمان معرفی این ارز مجازی از سه سال پیش به سرعت افزایش یافته است. دلیل این امر نیاز به ارز مبادله‌ای است. ونزوئلا در حال حاضر دوره‌ای از نا آرامی‌های اقتصادی و ابر تورم را تا حد زیادی تجربه می‌کند؛ به طوری که اساساً ارز محلی (بولیوا) بی ارزش شده است.

رایان تیلور (Ryan Taylor) مدیر عامل شرکت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کریپتو اسلیت (CryptoSlate)، گفت:

رمزارز پایه برای بقا در کشورهایی مانند ونزوئلا حیاتی است.

جالب است بدانید که آمار دانلود کیف پول این ارز دیجیتال در این کشور روندی صعودی دارد و مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند.

همچنین این ارز اخیراً با همکاری دانشگاه ایالتی (ASU) در زمینه بلاکچین شروع به همکاری کرده است. هدف از این همکاری، سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه روش‌هایی است که سرعت معاملات بلاکچین، کارایی و امنیت آن را افزایش می‌دهد.

برررسی تعداد واحدهای ارزی Dash 

اگر به صورت کامل با ساختار ارز دیجیتال بیت کوین آشنایی داشته باشید، حتماً به خوبی می‌دانید که تعداد عرضه این ارز دیجیتال محدود است و کلاً ۲۱ میلیون واحد از آن در بازار ارزهای دیجیتال وجود خواهد داشت. این نکته مهم در مورد این رمزارز هم صدق می‌کند، اما با توجه به یک نکته مهم که در مورد بیت کوین وجود ندارد.

این رمزارز به نحوی طراحی و راه‌اندازی شده است که کلاً ۱۸ میلیون واحد از آن در گردش باشد؛ این یعنی تعداد کل واحدهایی که این رمزارز در جریان خواهند بود، حدود ۳ میلیون کمتر از BTC هستند. نکته مهمی که در مورد عرضه محدود وجود دارد، این است که اگر در مورد بیت کوین اطلاعات کافی داشته باشید، حتماً به خوبی می‌دانید که بیت کوین به لطف تعداد عرضه محدودی که دارد، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است و احتمالاً زمانی که همه ۲۱ میلیون واحد آن عرضه شوند و در گردش قرار بگیرند، جدال بر سر خرید واحدهای این رمزارز بالا بگیرد؛ با این اوصاف، گمانه‌زنی‌های بر این اساس است که قیمت هر واحد بیت کوین به دلیل عرصه محدود به یک میلیون دلار هم برسد!

اما نکته مهمی که در مورد این ارز هم وجود دارد، این است که آیا آینده این ارز هم مثل بیت کوین خواهد بود؟ به عبارت ساده‌تر اگر قرار است که سقف عرصه تنها به ۱۸ میلیون واحد اکتفا کند، آیا احتمال افزایش ارزش آن مثل بیت کوین هم وجود خواهد داشت؟ شاید این پرسش برایتان به وجود آمده باشد که نحوه قیمت‌گذاری چیست؟ و این که آیا می‌توان فرایند استخراج دش را زیر ذره‌بین قرار داد یا خیر؟ به همین منظور ما تصمیم گرفتیم تا برای پاسخ دادن به سؤالات مهم بخش بعدی مقاله را به این دست سؤالات اختصاص دهیم.

استخراج

سرعت استخراج دش نسبت به بیت کوین

استخراج این رمزارز به صورت سالانه سخت‌تر از سال گذشته می‌شود. به عبارت ساده‌تر با کاهش میزان پاداشی که برای ماینرها در نظر گرفته می‌شود، انگیزه استخراج یا ماین کردن این رمزارز کاهش می‌یابد و به تبع آن، عملیات استخراج کردن آن هم دشوارتر می‌شود. نکته جالب در مورد استخراج کردن Dash این است که میزان پاداش استخراج این رمزارز سالانه حدود ۷.۱ درصد کاهش می‌یابد.

البته ناگفته نماند که سرعت ساخته شدن هر بلاک در بلاک چین این رمزارز به مراتب بیشتر از بلاک چین بیت کوین است. بلاک‌های جید در شبکه بلاک چین در هر ۲.۵ دقیقه به وجود می‌آیند؛ این در حالی است که بیت کوین حدود ۴ برابر کندتر از این توکن عمل می‌کند و تقریباً برای اضافه شدن هر بلاک جدید در بیت کوین، باید زمان به مراتب بیشتری را صرف کرد. با این اوصاف، نباید به همین راحتی از مسئله استخراج عبور کرد و باید به فرایند پاداش دادن و استخراج آن به صورت ویژه اشاره‌ای داشت. به همین منظور در بخش بعدی به صورت مفصل به این موضوع می‌پردازیم.

نگاهی به فرایند پاداش‌دهی

لازم است که در ابتدا بدانید، این شبکه از چه الگوریتمی برای استخراج Dash استفاده می‌کند. الگوریتمی که در این شبکه بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، الگوریتم اثبات کار یا همان PoW است. در این الگوریتم، طبق قوانینی که وجود دارد، استخراج این ارز به صورت کاملاً امن صورت خواهد گرفت. این الگوریتم برای رمزنگاری این رمزارز برابر با X۲۲ است و ماینرها باید با استفاده از پردازنده‌های قدرتمند، کارت‌های گرافیک توانمند و دستگاه‌های ASIC به استخراج این رمزارز مشغول شوند.

با استفاده از پردازنده مرکزی (CPU) یا یک پردازنده گرافیکی (GPU) می‌توان این ارز را استخراج کرد. اما بدون شک کارایی آن‌ها نسبت به اسیک (ASIC) کمتر خواهد بود. اسیک مخفف Application Specific Integrated Chip است و برای استخراج یک الگوریتم خاص طراحی شده است.

از طرف دیگر نرخ سختی استخراج به سرعت در حال افزایش است که در این حالت، به ماینر‌های قدرتمند نیاز است و استفاده از CPU و GPU برای استخراج اصلاً مقرون به صرفه نخواهد بود. استخراج ارزهای دیجیتال امروزه به یک صنعت نسبتاً پر سود تبدیل شده است، به طوری که مزارع‌ ویژه‌ای در سراسر جهان با دستگاه‌های اسیک قدرتمند مشغول استخراج هستند.

حدود ۵۶ تراکنش موفق در هر ثانیه در شبکه بلاک چین انجام می‌شوند. نکته مهم در مورد پاداش‌دهی در استخراج این است که همه پاداش‌ها به ماینرها تعلق نمی‌گیرد. گروهی ویژه از کاربران در این شبکه بلاک چین با عنوان «مستر نود» فعالیت می‌کنند که به ازای انجام دادن عملیاتی خاص و ویژه، پاداش دریافت می‌کنند؛ این موضوع به معنای آن است که ماینرها باید پاداش خود را با این گروه تقسیم کنند.

اما گروه ویژه‌ای که از آنها با عنوان «مستر نود» نام بردیم، شامل چه افرادی می‌شود و چرا ماینرها باید پاداش استخراج را با آنها تقسیم کنند؟ روش فعالیت به عنوان یک مستر نود در سیستم بلاک چین چیست؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات با ما همراه باشید و ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تعریف مسترنود

هدف مستر نودها برای معاملات

مستر نودها وظایفی را در شبکه بلاک چین برعهده دارند که به طور کلی شامل دو مورد زیر می‌شوند:

  • ارسال فوری یا Instantsend: این وظیفه که توسط گروه موسوم به مستر نود انجام می‌پذیرد، شبکه را نسبت به هر شبکه بلاک چین دیگری پیش می‌اندازد؛ چرا که با انجام گرفتن این عملیات مهم، امکان موفقیت‌آمیز بودن تراکنش‌ها در سریع‌ترین حالت ممکن انجام‌پذیر است. عملیات ارسال فوری، عملیاتی است که کاربران و تریدرها می‌توانند با پرداخت کارمزد به مراتب بیشتر از عرف شبکه، تراکنش‌ها خودشان را به صورت فوری در عرض دو ثانیه و کمتر انجام دهند. به همین دلیل است که پاداش ماینرها باید با این گروه تقسیم شود.
  • ارسال خصوصی یا Privatesend: یکی از امکاناتی که بسیار از کاربران و تریدرها از آن استفاده می‌کنند، امکان ارسال ارزهای دیجیتال با انجام تراکنش‌ها به صورت کاملاً خصوصی و ناشناس است. با انجام گرفتن عملیات ارسال خصوصی توسط مستر نودها امکان صورت پذیرفتن تراکنش‌ها به صورت کاملاً خصوصی و ناشناس و همچنین، بدون رهگیری وجود خواهد داشت. کاربران و تریدرها می‌توانند با تکیه بر این ویژگی شبکه، تراکنش‌های خود را به صورت کاملاً مخفی انجام دهند و این عملیات هم به عنوان دلیلی دیگر برای تقسیم شدن پاداش ماینرها با مستر نودها تلقی می‌شود.

نکته مهم در مورد مستر نود شدن، این است که شما باید حداقل هزار واحد از این ارز در کیف پول خود ذخیره داشته باشید. پاداش استخراج و اضافه کردن بلاک جدید، به صورت ۴۵ درصد، ۴۵درصد بین ماینرها و مستر نودها تقسیم می‌‌شود. در این شرایط، این پرسش به وجود می‌آید که برنامه‌ریزی برای ۱۰ درصد باقی‌مانده پاداش چیست؟ آن ۱۰ درصد باقی‌مانده هم در قسمت خزانه ذخیره می‌شود تا به توسعه‌دهندگان داده شود.

دلیل پیدایش

هر چند بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود اما دارای برخی مشکلات است. به عنوان مثال، زمان تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین بسیار بالا است. از طرف دیگر، با افزایش تقاضا برای بیت کوین و افزایش تعداد تراکنش‌ها این مشکل جدی‌تر می‌شود. به همین دلیل برای رفع این مشکلات رمزارزهای جدیدی طراحی شده‌اند. اگر چه بیشتر این پروژه‌ها با شکست مواجه شد اما ارزهای دیجیتال کاربردی که عملکرد بهتری داشتند، توانستند سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص بدهند.

نحوه انجام معامله

نحوه معامله دش چیست

بیایید فرض کنیم که شما از قبل، مقداری ارزرمز Dash از صرافی بایننس (Binance) خریداری کرده و آن را در کیف پول خود ذخیره کرده‌اید؛ اما مهم‌ترین نکته در مورد کیف پول‌های دش کدام است؟

۱. آدرس عمومی کیف پول

به شماره حساب بانکی خود فکر کنید. شماره حساب به صورت تصادفی با ترکیبی از حروف و اعداد تولید می‌شود که می‌توانید با هر کسی که می‌خواهد برای شما رمزارز ارسال کند، به اشتراک بگذارید.

۲. کلید خصوصی کیف پول

فرض کنید کلید خصوصی، رمز کارت بانکی شما است که نباید آن را با کسی به اشتراک بگذارید. فرض کنید می‌خواهید یک واحد Dash را برای دوست خود رضا ارسال کنید. برای تحقق این معامله، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. با وارد شدن به کیف پول خود با استفاده از کلید خصوصی، یک واحد Dash به آدرس عمومی رضا ارسال می‌کنید.
  2. استخراج کنندگان Dash، معامله شما را به یک بلوک اضافه می‌کنند. در واقع بلوک یک گروه از معاملات ارز رمزنگاری شده است که در یک بازه زمانی مشابه اتفاق می‌افتد.
  3. اگر سرویس InstantSend را انتخاب کرده باشید، تراکنش شما بلافاصله توسط مستر نودها تأیید می‌شود. در غیر این صورت، حدود ۲ الی ۳ دقیقه طول می‌کشد تا توسط یک ماینر معمولی تأیید شود.
  4. پس از انجام این کار، به بقیه ماینرهای موجود در شبکه در مورد این تراکنش اطلاع داده می‌شود. آنها نتایج حاصل از استخراج کننده‌ای را که معامله را تأیید کرده است، مجدداً بررسی می کنند تا از معتبر بودن معامله اطمینان حاصل کنند.
  5. در نهایت یک واحد ای این رمزارز از کیف پول شما به کیف پول رضا منتقل می‌شود.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد کلیدها، مقاله کلید عمومی و خصوصی چیست را در والکس مورد مطالعه قرار بدهید.

معرفی کیف پول‌ها

برای ذخیره این ارز مانند سایر رمزارزها نیاز به کیف پول ارز دیجیتال است. یک کیف پول خوب برای نگهداری کوین‌ها باید دارای امکانات امنیتی خوب باشد و امکان تهیه نسخه پشتیبان را برای کاربران خود فراهم کند. داشتن رابط کاربری ساده و کاربرپسند و سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های یک کیف پول خوب است.

 برخی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها به شرح زیر است:

۱. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس

کیف پول لجر نانو اس در دسته کیف پول‌های سخت‌افزاری قرار دارد و یکی از امن‌ترین گزینه‌های ذخیره‌سازی است. در این کیف پول، کوین‌ها به صورت آفلاین ذخیره می‌شود. یکی از مزیت‌های لجر نانو اس داشتن یک نمایشگر است که روی بدنه دستگاه تعبیه شده است. با استفاده از این نمایشگر بدون استفاده از یک کامپیوتر و نگرانی از بدافزارها، می‌توان موجودی کیف پول را کنترل کرد.

برای افزایش امنیت در این کیف پول از دو کلید فیزیکی استفاده شده است که برای تایید تراکنش‌ها هر دو کلید باید به صورت همزمان توسط کاربر فشار داده شود. با توجه به همین موضوع هکرها هرگز نمی‌توانند کیف پول را هک کنند. اما نباید از توجه به این نکته هم غافل شد که قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به انواع دیگر بیشتر است. بنابراین بهتر است افرادی به سراغ این کیف پول بروند که تصمیم به ذخیره مقدار قابل توجهی از این ارز دیجیتال دارند.

۲. کیف پول ترزور (Trezor)

یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب برای ذخیره، کیف پول ترزور است؛ این کیف پول یک صفحه نمایشگر کوچک دارد که به صورت تصادفی پین کد ۹ رقمی و عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای تولید می‌کند. این فرآیند به حفظ سرمایه کاربر در برابر خطرهای احتمالی کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول ترزور این است که در برابر ویروس‌ها و بدافزارها از مقاومت خوبی برخوردار است. به طوری که تا به امروز گزارشاتی که مبنی بر ویروسی شدن این کیف پول رسیده است، بسیار کم است. همچنین این کیف پول سخت‌افزاری علاوه بر این توکن اغلب رمزارزهای شناخته شده را پشتیبانی می‌کند.

۳. کیف پول اکسودوس (Exodus)

کیف پول اکسودوس

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای این ارز دیجیتال، کیف پول اکسودوس است. کاربرپسند بودن این کیف پول، مهم‌ترین ویژگی آن است؛ به طوری که حتی افراد مبتدی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. از طرف دیگر نیاز به ثبت نام و احراز هویت برای استفاده از کیف پول اکسودوس وجود ندارد.

کلیدهای خصوصی روی دستگاه ذخیره می‌‌شود و کاربران به دارایی‌های خود دسترسی کامل دارند. از دیگر ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به صرافی داخلی آن اشاره کرد. صرافی داخلی اکسودوس به کاربر کمک می‌کند تا خرید و فروش این ارز دیجیتال و بسیاری از رمزارزهای شناخته شده دیگر مانند بیت کوین، ریپل، بیت کوین کش، ترون را بدون نیاز به یک صرافی دیگر انجام دهند.

۴. کیف پول دش کور (DASH Core)

کیف پول دش کور توسط توسعه دهندگان این ارز دیجیتال ساخته شده است؛ با این اوصاف، مهم‌ترین ویژگی این کیف پول چیست؟ این کیف پول از تمام امکانات مانند ارسال خصوصی، ارسال آنی و مدیریت مستر نودها پشتیبانی می‌کند. کاربران با استفاده از این کیف پول بدون آن که نیازی به نام کاربری یا احراز هویت داشته باشند، به دارایی خود دسترسی کامل دارند.

البته توجه به این نکته ضروری است که کیف پول دش کور به فضای زیادی نیاز دارد و علاوه بر آن برای همگام‌سازی کامل آن با بلاکچین باید زمان زیادی صرف شود.  این کیف پول روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل نصب است.

۵. کیف پول کوینومی (Coinomi)

کوینومی یک کیف پول HD است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. این کیف پول به عنوان قدیمی‌ترین کیف پول چند ارزی فعال شناخته می‌شود. تمرکز کوینومی روی حفظ حریم خصوصی کاربر است و به همین دلیل یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال موجود در بازار است. نصب و راه‌اندازی این کیف پول بسیار ساده است و مانند اغلب کیف پول‌های نرم افزاری کاملاً رایگان است.

یکی از ویژگی‌های مهم کیف پول کوینومی، امکان اکسچنج رمزارزها درون خود کیف پول است. کاربران بدون آن که نیاز داشته باشند دارایی خود را از کیف پول خارج کنند، می‌توانند آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنند. این کیف پول پوشش ارز کاملاً گسترده‌ای دارد و علاوه بر ارز دیجیتال دش از سایر رمزارزها نیز پشتیبانی می‌کند.

۶. کیف پول کاغذی دش (Dash Paper Wallet)

کیف پول کاغذی دش نوعی کیف پول سرد به شمار می‌آِید که روی کاغذ چاپ می‌شود. این کیف پول شامل رمز اختصاصی و عمومی توکن‌ها است. این بدان معنی است که به جز صاحب کیف پول هر کسی که به کیف پول دسترسی داشته باشد، می‌تواند کنترل سرمایه را به دست بگیرد.

هر چند کیف پول کاغذی بسیار ارزان است اما دارای برخی معایب است. به عنوان مثال اگر به هر دلیلی کیف پول کاغذی گم شود و کاربر کلیدهای خصوصی را به خاطر نیاورد، دارایی‌های دیجیتال کاربر از بین خواهد رفت. از طرف دیگر با گذشت زمان این امکان وجود دارد که کلیدهای خصوصی چاپ‌ شده روی آن محو یا کمرنگ شوند.

 تفاوت ارز دیجیتال بیت کوین و دش چیست؟

تفاوت دش و بیت کوین

بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی است؛ اما مسئله اصلی اینجا مطرح می‌شود که تفاوت بیت کوین و دش چیست؟ دش و بیت کوین دارای تفاوت‌های مهمی هستند که در حالت کلی می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

۱. الگوریتم استخراج

تفاوت اصلی بین ارز دیجیتال دش و بیت کوین در الگوریتمی است که هر رمزارز برای استخراج کوین استفاده می‌کند. دش از الگوریتم X۱۱ استفاده می‌کند که با تغییری در الگوریتم اثبات سهام (PoS) به وجود آمده است. همچنین از ترکیب کردن Conjoin برای درهم کردن معاملات و ایجاد امکان حفظ حریم خصوصی در بلاکچین خود استفاده می‌کند. اما بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

همچنین این دو ارز رمزنگاری شده سیستم‌های متفاوتی برای رسیدگی به معاملات دارند. تراکنش‌های موجود در بلاکچین بیت کوین باید توسط همه گره‌های موجود در شبکه تایید شوند. اما سازوکار این فرایند برای بیت کوین و دش چیست؟ این فرایند که برای اطمینان از اجماع بدون مجوز طراحی شده است، به زیرساخت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری برای گره‌های کامل نیاز دارد (گره‌های کامل گره‌هایی هستند که به استخراج اختصاص دارند.

۲. معاملات

استخراج کنندگان بیت کوین که دارای گره‌های کاملی هستند، متعهد می‌شوند که مقدار زمان و هزینه خود را افزایش دهند تا عملکرد بهینه داشته باشند. این فرآیند وقت‌گیر است و پردازش آهسته منجر به افزایش هزینه‌های معاملات خواهد شد. این یکی از دلایلی است که بیت کوین را به عنوان ارز رمزنگاری شده برای معاملات روزانه نامناسب می‌کند.

این ارز دیجیتال از سیستم متفاوتی برای مدیریت معاملات استفاده می‌کند. این سیستم توسط زیرمجموعه‌ای از کاربران شبکه اجرا می‌شود که مستر نود نامیده می‌شوند. مستر نود تأیید و اعتبارسنجی معاملات را ساده می‌کند.

۳. مدل مدیریت

نوآوری بعدی در اکوسیستم Dash در مدل مدیریت آن نهفته است؛ بیت کوین و لایت کوین هر دو ارز رمزنگاری شده مشابه این ارز دیجیتال هستند که خارج از فضای موسسات دانشگاهی رشد کرده‌اند. این در حالی است که تا حدود زیادی، توسعه آینده دش و این ارزهای رمزپایه وابسته به این موسسات است.

برخلاف بیت کوین و لایت کوین، این ارز دیجیتال سهام خود را از طریق سه بخش Masternodes ،Miners و Treasury توزیع کرده است. به دو بخش اول هر کدام ۴۵ درصد سهم اختصاص داده شده است و سهم ۱۰ درصدی باقی مانده در بخش خزانه‌داری برای تأمین اعتبار پروژه‌های توسعه آینده در Dash استفاده می‌شود.

در نهایت اندازه بلوک‌ها از اندازه بلوک‌های بیت کوین بیشتر است. زمان متوسط بین دو بلوک متوالی در بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه است، اما این زمان در دش به ۲.  دقیقه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این ارز نسبت به بیت کوین از نرخ تراکنش بر ثانیه‌ بیشتری برخوردار است و تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.

تاریخچه قیمت

مدت کوتاهی پس از عرضه، سرمایه گذاری‌‌های زیادی روی آن انجام شد. به همین دلیل دش رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرد. در حال حاضر بازاری معادل ۱.۹۷ میلیارد دلار دارد و توانسته است رتبه پنجاه و یک بازار را به خود اختصاص بدهد..

اگر چه نمودار قیمت نشان دهنده یک روند نسبتاً نزولی است اما با توجه به امکانات و ویژگی‎‌های منحصر به فردی که این ارز دیجیتال دارد (سرعت مناسب، رعایت حریم خصوصی، استفاده از الگوریتم هشینگ  X11، استفاده از مستر نود و غیره)، انتظار می‌رود قیمت در آینده شاهد تغییرات مثبتی باشد.

خرید و فروش

روش خرید دش

راهنمای خرید دش ساده است. تمام کاری که کاربران باید انجام دهند، ثبت نام در یک صرافی معتبر مانند بایننس است. بعد از اتمام مراحل تایید هویت و انتخاب روش پرداخت، کاربر می‌تواند خرید خود را انجام دهد. اما از آن جایی که بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده است، خرید و فروش در آن با ریسک زیادی همراه است. زیرا در صورتی که بایننس متوجه شود حساب متعلق به یک کاربر از ایران است، از او می‌خواهد که در زمان تعیین شده دارایی خود را خارج کند و حساب کاربر را می‌بندد. این احتمال نیز وجود دارد که حساب او مسدود شود.

بهترین روش برای کاربران ایرانی، استفاده از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانی مانند والکس است. بعد از ایجاد حساب در والکس، امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال و سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، تتر، اتریوم، لایت کوین و غیره برای کاربران فراهم می‌شود.

روش استفاده از دلار و ریال

احتمالاً حالا این پرسش هم در ذهن شما به وجود آمده است که آیا مکان خریدن دش با ریال یا دلار به صورت مستقیم وجود دارد؟ روش استفاده از ریال برای خرید دش چیست؟ علی‌رغم توضیحات کامل در مورد عدم امکان خرید دش با ریال به صورت مستقیم در بخش قبلی، به یک‌سری نکات در این مورد هم خواهیم پرداخت. برای اطلاع بیشتر موارد زیر را مورد مطالعه قرار دهید:

استفاده از ریال

بعضی از سایت‌های ایرانی امکان خرید مستقیم با استفاده از ریال را فراهم کرده‌اند و می‌توان با تکیه بر خدمات آنها به صورت غیر مستقیم وارد معاملات ارز دیجیتال شد؛ یکی از این سایت‌ها والکس است که امکان خرید ارزهای دیجیتال دیگر از جمله دش را فراهم کرده است. بسیاری از سایت‌های ایرانی، امکان خرید بیت کوین و اتریوم را فراهم کرده‌اند و برای ارزهای دیجیتال دیگر هیچ برنامه‌ای ندارند. برای استفاده از این خدمات حتماً از منوی سایت والکس، وارد بخش خریدوفروش ارزهای دیجیتال شوید.

استفاده از دلار  

 بعضی از سایت‌های خارجی از جمله Kraken و Coinbase امکان خرید ارزهای دیجیتال از جمله Dash را با دلار فراهم کرده‌اند. البته این قابلیت برای کاربران ایرانی به همین راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست. به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایران، کاربران ایرانی امکان معامله مستقیم را ندارند و برای استفاده از دلار برای خرید دش باید از واسطه‌هایی مثل ویزاکارت یا مسترکارت استفاده کنند؛ به دلیل برخورداری این روش‌ها از کارمزدها وحشتناک و بسیار بالا، توصیه می‌شود که این روش‌ها را به هیچ عنوان امتحان نکنید.

معرفی سایت‌های تبدیل بیت کوین به دش

برای تبدیل مستقیم، سایت‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که می‌توانند این عملیات را به راحتی انجام دهند. البته بسیاری از این سایت‌ها برای کاربران ایرانی غیر قابل استفاده هستند، اما چند سایت مناسب برای ایرانیان وجود دارند که می‌توان با تکیه بر قابلیت‌های آنها از امکان تبدل بیت کوین و دش استفاده کرد. در ادامه، با این سایت‌ها آشنا خواهید شد:

سایت ShapeShift

 محیط کاربری و فضای ساده سایت Shapeshift از حمله ایده‌آل‌ترین بسترهای تبدیل است. امنیت این صرافی باعث شده است که بسیاری از کاربران برای انجام دادن تراکنش‌های خود به این سایت مراجعه کنند و ارزهای دیجیتال مختلف مورد معامله قرار دهند.

سایت صرافی بایننس (Binance)

 صرافی باینسس از جمله معتبرترین و مشهورترین سایت‌های بازار ارزهای دیجیتال است؛ البته ناگفته نماند که ابم سایت به تازگی «احراز هویت دو مرجله‌ای» خود را فعال و الزامی کرده است و احتمال دارد که دارایی‌های شما به عنوان یک کاربر ایرانی برای همیشه بلوکه شود. کاربران بسیاری از طریق این صرافی، حساب کیف پول خود را با رمزارز BTC شارژ می‌کنند و سپس با استفاده از آن، مشغول معامله و تبدیل بیت کوین به ارزهای دیجیتال دیگر می‌شوند.

سایت Hitbtc

 محیط سایت صرافی Hitbtc هم دست کمی از سایت بایننس ندارد و بهتر است که پس از شارژ کردن حساب خود در آن، دارایی‌های دیجیتال خود را بلافاصله به یک صرافی یا حساب دیگر منتقل کنید. توصیه ما به شما این است که با استفاده از خدمات والکس به خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال مشغول شوید تا ریسک از دست دادن دارایی‌هایتان به کمترین حالت ممکن کاهش پیدا کند.

گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاری

ارز دیجیتال دش چیست؟ این ارز دیجیتال تا به امروز توانسته در بازار پر التهاب رمزارزها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. هدف این است که به یک ارز روزانه برای انجام تراکنش‌های مالی تبدیل شود. گام‌های بسیار مهمی هم در این راستا برداشته است.

نظر شما درباره آینده ارز دیجیتال دش چیست؟ آیا این ارز می‌تواند به عنوان یک ارز دیجیتال آینده‌دار و سودآور تلقی شود؟ با توجه به نکات مهمی که در مورد این ارز گفته شد، آیا حاضرید که به عنوان یک تریدر روی این رمزارز حساب باز کنید؟ به نظر شما مهم‌ترین ویژگی این رمزارز چیست؟ برای ما بنویسید که آیا شما هم مثل بسیاری از تریدرهای تازه‌وارد، تنها با بیت کوین آشنایی داشتید یا علاوه بر BTC با رمزارزهای دیگر هم آشنا بودید؟ من اینجا در والکس منتظر نقطه‌نظرات شما هستیم تا با تکیه بر بهترین خدمات مجموعه خود، معاملات سودآور و افق‌های سرمایه‌پذاری‌های امن و مطمئن را برای شما به ارمغان بیاوریم.

سوالات متداول

دش بخریم یا بیت کوین؟

یک تفاوت بزرگ این است که Dash بسیار کارآمدتر است. Dash از طریق ویژگی InstantSend خود، تراکنش هایی را ارائه می دهد که در چند ثانیه پردازش می شوند.

دش ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بله، این ارز می‌تواند یک سرمایه گذاری سودآور در سال ۲۰۲۲ باشد.

کاربرد دش چیست؟

هدف تبدیل شدن به ابزاری برای تراکنش‌های روزانه به عنوان یک ارز دیجیتال است که می‌تواند به عنوان پول نقد، کارت اعتباری یا از طریق پی پال استفاده شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا