استخراجمقالات ارز دیجیتال

استخراج دش! راهنمای جامع و گام به گام برای شروع استخراج DASH

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال دش (Dash) ادعا می‌کنند که این ارز نوعی پول نقد الکترونیکی غیرمتمرکز و همتا به همتا است. آنها بر این باورند که دش می‌تواند مانند پول نقد واقعی (دلار، یورو و ریال) در گردش باشد. این ارز دیجیتال بر اساس کد هسته اصلی بیت کوین به همراه ویژگی‌های جدید مانند حریم خصوصی و تراکنش‌های سریع و حساس ساخته شده‌است. ما قبلاً در مقاله ارز دیجیتال دش چیست؟ به معرفی این پروژه و نحوه خرید آن پرداخته‌ایم. در این مطلب از والکس قصد داریم نحوه به‌دست‌آوردن این کوین یعنی «استخراج دش» را آموزش دهیم.

مشاهده قیمت دش به صورت لحظه ای

ما در آموزش استخراج دش هر نکته و ابزاری را که برای شروع ماینینگ نیاز داشته باشید را می‌گوییم. برای استخراج Dash به چه سخت‌افزاری نیاز دارید و یا ماینینگ ارز دش سودآور است؟ در این مطلب به‌تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دش کوین چیست؟

قبل از اینکه بدانید برای شروع استخراج دش به چه چیزهایی نیاز دارید، ابتدا باید درباره خود کوین بدانید. چه کسی می‌داند، شاید پس از آشنایی با این پروژه تصمیم بگیرید یک مزرعه بزرگ ماینینگ راه‌اندازی کنید و شاید از سرمایه‌گذاری منصرف شوید.

ارز دیجیتال دش یک آلت‌کوین است و در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ توسط تیمی متخصص به سرپرستی ایوان دوفیلد (Evan Duffield) راه‌اندازی شده‌است. نام این پروژه در ابتدا ایکس کوین (Xcoin) بود و سپس در ۲۵ مارس ۲۰۱۵، نام نهایی آن به دش تغییر پیدا کرد. خالق ارز دیجیتال دش، با الهام گرفتن از کدهای بیت کوین و همچنین با کمک تیم حرفه‌ای خود توانست شبکه و ارز دیجیتال دش را توسعه دهد. هدف اصلی ساخت ارز دش این است که به یک روش پرداخت تبدیل شود. تولید کوین جدید دش نیز از طریق فرآیند استخراج انجام می‌شود. ارز دیجیتال دش از الگوریتم X11 استفاده می‌کند و این باعث وجه تمایز آن با بیت کوین شده‌است، زیرا بیت کوین برای استخراج از الگوریتم SHA- 256 استفاده می‌کند.

پروژه دش اعلام کرده است که می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند. این ارز دیجیتال انگیزه ماینرها را برای سرعت بخشیدن به فرآیند استخراج دش کاملاً تغییر داده است. ماینرها برای اینکه بتوانند پاداش کامل را دریافت کنند باید تابع هش را حل کنند، سیستم دش پاداش را به سه روش تقسیم‌بندی می‌کند و تمام پاداش شبکه متعلق به ماینرها نیست. از کل پاداش، ۴۵% به ماینر، ۴۵% به Masternode و ۱۰% باقی‌مانده در خزانه شبکه ذخیره می‌شود و به توسعه‌دهندگان می‌رسد. ـ «مستر نود» کاربرانی هستند که حداقل ۱۰۰۰ دش در کیف پول دارند و می‌توانند سیستم خود را ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته آنلاین نگه دارند.

الگوریتم X11 چیست؟

X11  یک الگوریتم هش‌گذاری زنجیره‌ای است که از ۱۱ تابع هش مختلف برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌کند. الگوریتم‌های Blake ،BMW ،Groestl ،JH Keccak ،Skein ،Luffa ،Cubehash ،Shavite ،Simd و Echo به ترتیب استفاده می‌شوند و یکی پس از دیگری تا آخر تابع تکرار می‌شوند.  این کار موجب ایجاد مقدار هش نهایی می‌شود که در صورت برآورده کردن شرط سختی شبکه به بلاکچین ارسال می‌شود. این الگوریتم توسط «اوان دافیلد» برای بهبود امنیت بلاکچین طراحی شده‌است. الگوریتم X11 یک منطق دارد و اگر یکی از الگوریتم‌ها به خطر بیفتد، ۱۰ الگوریتم دیگر برای ادامه محافظت از شبکه وجود دارند.

استخراج دش چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند استخراج دش

فرآیند استخراج دش مانند سایر ارزهای دیجیتال است. در ابتدا باید سخت افزار موردنیاز را تهیه ‌کنید، به اینترنت متصل ‌شوید و عملیات استخراج Dash را شروع کنید. کاربران در سراسر دنیا هر ثانیه تراکنش‌هایی انجام می‌دهند که روی شبکه بلاکچین ثبت می‌شود. برخی از این افراد سعی می‌کنند که سیستم را فریب دهند. برای جلوگیری از این مشکل، بلاکچین دش از الگوریتم اثبات کار  یا استخراج ارز دیجیتال برای امنیت و تولید واحدهای جدید ارز دش استفاده می‌کند. الگوریتمی که دش برای استخراج از آن استفاده می‌کند، X11  است. استخراج با کارت گرافیک‌، پردازنده و دستگاه‌های مخصوص “ASIC” امکان‌پذیر است. هر بلاک جدید در دش به ۲.۵ دقیقه وقت نیاز دارد و در هر ثانیه ۵۶ تراکنش انجام می‌شود.

پروژه دش به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که در نهایت ۱۸ میلیون واحد از آن وجود داشته باشد، که تا به امروز (۱۵ ژوئن) بیش از ۱۰ میلیون آن استخراج شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای این ارز تا سال ۲۳۰۰ طول بکشد. استخراج دش هرساله دشوارتر می‌شود و پاداش آن هرسال حدود ۷.۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. بلاک‌ها در بلاکچین دش هر ۲.۵ دقیقه ساخته می‌شوند که این زمان حدود ۴ برابر از بیت کوین بیشتر است.

برای استخراج Dash به چه چیزهایی نیاز است؟

برخلاف اکوسیستم بیت کوین که برای استخراج آن از الگوریتم SHA256 استفاده می‌شود، جهت استخراج دش از الگوریتم متفاوتی به است «X11» استفاده می‌شود. در این قسمت به آموزش ماین کردن Dash می‌‌پردازیم تا بتوانید مزرعه ماینینگ خود را به‌زودی راه‌اندازی کنید.

قدم اول: انتخاب سخت افزار

سه روش مختلف وجود دارد که برای شروع ماینینگ دش می‌توانید از آن استفاده کنید. در روش اول می‌توانید از CPU سیستم شخصی خود استفاده کنید. درست است که هزینه کمتری برای شما دارد اما در مقابل استخراج دش خیلی کند انجام می‌شود و در نهایت سودی برای شما ندارد. می‌توانید فرآیند ماینینگ دش را از طریق GPU انجام دهید. این روش ماینینگ برای شما هزینه زیادی دارد و سرعت انجام نیز خیلی بالاتر است. کارت گرافیک NVIDIA GTX 1080Ti می‌تواند گزینه خیلی مناسبی برای ماین دش باشد. اما بهترین راه برای استخراج دش استفاده از دستگاه‌های ASIC است.

ماینرهای اسیک (ASIC)

دستگاه اسیک برای استخراج دش

استخراج دش و دیگر ارزهای دیجیتال یک سرمایه‌گذاری گران‌قیمت است و افرادی که سرمایه زیادی ندارند باید نحوه معامله دش را آموزش ببینند. برای گرفتن سود خوب از ماینینگ ارز دیجیتال به مدت‌زمان زیادی وقت نیاز دارید و باید بتوانید هزینه‌های جانبی خود را پوشش دهید. با استفاده از ماینرهای اسیک می‌توانید بازدهی بیشتری را داشته باشید. اسیک مخفف “Application Specific Integrated Chip” است و به‌طورکلی یک کامپیوتری است که جهت استخراج یک الگوریتم خاص طراحی شده‌است. این دستگاه  تک کاربردی است و همین موضوع باعث عملکرد بالا و منحصربه‌فرد بودن این چیپ شده‌است.

ماینرهای اسیک طول عمر نسبتا کوتاهی دارند  و دلیل آن نیز اثری است که ماینرها بر روی الگوریتم‌های آزاد شده و کوین‌های استخراج شده می‌گذارند. یعنی در مدت‌زمان کم قادر هستند که رمزگشایی سخت‌ترین الگوریتم‌ها را انجام دهند. وقتی در بازار قیمت‌ها افت پیدا می‌کنند، این اثر شدیدتر خواهد بود و به خیلی از افراد در اجرای فرآیند ماینینگ دش فشار وارد می‌شود. از سوی دیگر، کاهش سود در شرایطی که ارزش دش افزایش پیدا می‌کند قابل‌جبران است، به همین جهت اسیک به شما کمک می‌کند که برآیند کلی ماینینگ در طول زمان مثبت باشد و سود خیلی بیشتری را به دست آورید.

پس از آنکه شما یک دستگاه ماینر خریدید حالا باید اتصالات آن را انجام دهید و برق موردنیاز آن را تأمین کنید. برای این دستگاه نیاز به برق ۹۳۰ وات دارید، این دستگاه‌ها کم‌مصرف نیستند. شما به یک برق قوی برای تأمین انرژی موردنیاز این دستگاه‌ها دارید.

قدم دوم: پیوستن به استخر استخراج دش

پس از تهیه سخت‌افزار شما می‌توانید با استفاده از سیستم شخصی خود استخراج دش را شروع کنید. اما استخراج انفرادی نه‌تنها سودی برای شما ندارد بلکه ممکن است به سیستم شخصی شما آسیب وارد کند و موجب ضرردهی شما هم بشود. بهتر است به یک استخر استخراج بپیوندید. در این روش برای ماین کردن دش، دریافت و اشتراک‌گذاری پاداش، باید با دیگران کار کنید. استخر استخراج (Mining Pool) محلی مجازی است که تعداد زیادی از ماینرها قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده در شبکه دش بسیار زیاد است، به همین جهت ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می‌کنند. روش پرداخت سود ماینینگ توسط استخرهای استخراج متفاوت است و معمولاً پرداخت سود استخراج نسبت به میزان توان پردازشی که ماینر در اختیار شبکه قرار می‌دهد است.

بهترین استخرهای استخراج دش کوین

لیست استخرهای استخراج برتر ارز دش

هنگام انتخاب استخر ماین دش باید دو عامل موقعیت جغرافیایی استخر و سهم آن در بازار را در نظر بگیرید. هرچقدر این استخر به شما نزدیک‌تر باشد، بهتر است. به این دلیل که گاهی اوقات به علت تأخیر در شبکه، دش‌های ماین شده ممکن است به دلیل ایجاد بلاک‌های جدید، قدیمی و منسوخ شوند. بهتر است بدانید که سرورهای چینی پشت فایروال‌ بزرگ چین قرار دارند. یعنی اتصال شما به این استخرها می‌تواند به‌صورت دوره‌ای قطع و یا دچار اختلال شود. به همین جهت انتخاب سرور با کمترین تأخیر و موقعیت جغرافیایی نزدیک، بیشترین بازدهی را به همراه دارد. در ادامه بهترین استخرها برای استخراج ارز دش را معرفی می‌کنیم.

استخر Antpool: آنت‌پول Antpool یکی از مشهورترین استخرهای استخراج به شمار می‌رود و در کشور چین راه‌اندازی شده‌است. این استخر رابط کاربری سختی دارد اما یک انتخاب مطمئن  و سودآور برای استخراج دش است. پیوستن به این استخر رایگان است و فرآیند ساده‌ای دارد. از ملاحظات امنیتی که این استخر برای کاربران در نظر گرفته است می‌توان به احراز هویت دومرحله‌ای، قفل کیف پول و هشدار ایمیل برای کاربران اشاره کرد. علاوه بر این، امکان داشتن چند حساب به طور هم‌زمان نیز در استخر Antpool فعال است.

استخر ViaBTC: استخر ویا بی‌تی‌سی یکی از استخرهای شناخته شده در چین است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. این استخر به بیش از ۱۳۹ کشور در جهان خدمات ارائه می‌دهد و در دسته استخرهای محبوب قرار می‌گیرد. ویا بی‌تی‌سی علاوه بر استخراج دش از ارزهای بیت کوین، لایت‌کوین، اتریوم و زی کش نیز پشتیبانی می‌کند. این استخر امکان استخراج ترکیبی را برای کاربرانش فراهم می‌کند، یعنی ماینرهای بیت کوین کش به‌رایگان Syscoin و ماینرهای لایت‌کوین نیز دوج‌کوین دریافت خواهند کرد.

قدم سوم: انتخاب کیف پول

پس از آنکه به یک استخر استخراج پیوستید، باید کیف پول ارز دیجیتال نصب کنید تا ارزهای استخراج شده را در آن  نگه‌داری کنید. کیف پولی که برای نگهداری کوین ارز دش انتخاب می‌کنید برای امکانات امنیتی خوبی داشته باشد و امکان تهیه نسخه پشتیبان را برای کاربران خود فراهم کند. در ادامه کیف پول‌هایی که می‌توانید برای ذخیره، ارسال و دریافت ارز دیجیتال دش از آن استفاده کنید را معرفی می‌کنیم.

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S): کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس یکی از امن‌ترین گزینه‌های ذخیره‌ساز ارز دیجیتال دش است. در این کیف پول می‌توانید کوین‌های دش را به‌صورت آفلاین ذخیره کنید. یکی از مزیت‌های اصلی این والت، داشتن نمایشگر روی بدنه اصلی دستگاه است. با استفاده از این نمایشگر می‌توانید موجودی کیف پول خود را کنترل کنید.

کیف پول اکسودوس (Exodus): کیف پول نرم‌افزاری اکسودوس بسیار کاربرپسند است به‌طوری که حتی افراد مبتدی نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای استفاده از این کیف پول نیازی به احراز هویت  و ثبت‌نام نیست. در داخل این والت یک صرافی وجود دارد و شما می‌توانید پس از استخراج دش که کوین‌ها در کیف پول شما ذخیره می‌شود، مستقیماً ارز خود را معامله کنید.

نکات مهمی که قبل از شروع استخراج دش باید بدانید

  •  یکی از نکاتی که برای استخراج دش باید بدانید، نحوه نگهداری از دستگاه است. ماینرها گرما و صدای زیادی را تولید می‌کنند در نتیجه باید یک سیستم تهویه، کنترل صدا و خنک‌کننده تهیه کنید.
  •  داشتن یک اینترنت همیشه متصل و بدون قطعی خیلی مهم است. زمانی که دو ماینر هم‌زمان یک بلاک را بیابند، ماینری که کمترین تأخیر را برای ارسال نتیجه دارد پاداش را دریافت می‌کند.  ترافیک نهایی نیز یک امتیاز مثبت دارد و ماینرها حدود ۵۰۰ مگابایت ترافیک در روز مصرف می‌کنند.
  •  در انتخاب کیف پول وسواس زیادی به خرج دهید. چنانچه قصد استخراج دش در حجم بالا دارید بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. در مقابل اگر حجم سکه‌ای که می‌خواهید استخراج کنید کم است، کیف پول‌های وب و دسکتاپ بهترین گزینه هستند.  
  • برای کسب اطلاعات دقیق‌تر  و همچنین آموزش ماینینگ دش به سایت اصلی این کوین مراجعه کنید.

استخراج ابری دش چیست؟

استخراج ابری ارز دش

شکی نیست که استخراج دش با استفاده از دستگاه ASIC، هش ریت خوبی را به شما می‌دهد و با پیوستن به یک استخر استخراج دش می‌توانید سود خود را چندبرابر کنید. بااین‌حال، هزینه برق، تعمیر و نگه‌داری دستگاه‌ها، ممکن است بخشی از سود شما را کاهش دهد. برای یک فردی که به این کار علاقه دارد و یا یک مزرعه ماینینگ دارد شاید این کار خوب باشد، اما برای افرادی که خیلی به این کارها علاقه ندارند می‌توانند از استخراج ابری برای ماینینگ دش استفاده کنند.

استخراج ابری یک راه‌حل مناسب برای افرادی است که حوصله دردسرهای تعمیر و نگهداری دستگاه‌های ماینر را ندارند و به دنبال یک راه‌حل برای ماین دش با کمترین مشکل هستند. در استخراج ابری، به دیگران اجازه می‌دهید تا ارز دیجیتال دش را برای شما استخراج کنند که این کار را می‌توانید با اجاره تجهیزات آنها و پرداخت پول انجام دهید. هر چه پول بیشتری پرداخت کنید، هش ریت بیشتری دریافت می‌کنید. هرچقدر هش ریت بالاتری داشته باشید، ارز دیجیتال دش بیشتری را به دست می‌آورید. استخراج ابری ممکن است در نگاه اول یک راه‌حل خوب برای استخراج دش به نظر برسد، اما شما باید مراقب باشید و مراقب کلاهبردارها باشید. سایت‌های کلاهبرداری زیادی وجود دارد که با وعده‌های رنگارنگ سعی در گول زدن ما دارند.

ازآنجایی‌که استخراج بلاک‌های جدید دش بسیار رقابتی است، به همین جهت ماینرها سعی در کاهش هزینه‌ها دارند. استخرهای ابری دش به دلیل هزینه‌های زیادی که دارند، مانند هزینه تبلیغات و هزینه امور قانونی، یک گزینه بسیار گران‌قیمت هستند و سودآوری خاصی ندارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، در یک هش ریت یکسان، هزینه استخراج در استخرهای ابری حدود ۱۸۴ درصد بیشتر از هزینه استخراج توسط سیستم‌های خانگی است. به همین دلیل استفاده از این شیوه استخراج ارز دش اصلاً توصیه نمی‌شود.

آیا استخراج دش سودآور است؟

 سختی استخراج دش هرساله تغییر می‌کند و درآمد به‌دست‌آمده از پاداش استخراج این ارز هر روز متفاوت است. میزان کسب سود استخراج ارز دش به قدرت  و توانایی دستگاه نیز بستگی دارد. به همین جهت ماینرهایی که هش ریت بالاتری دارند سریع‌تر هستند و در مقابل سود بیشتری را به شما می‌رسانند. از سوی دیگر، سختی شبکه بلاکچین دش و قیمت این ارز، از موارد مهمی این که قبل از آغاز استخراج باید آن را در نظر بگیرید. ارز دیجیتال دش دارای ویژگی‌هایی است که موجب وجه تمایز آن با دیگر رمزارزها شده‌است. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1.  استفاده از الگوریتم هش‌گذاری X11
  2. کم بودن زمان استخراج هر بلوک
  3.  کاهش نرخ ۷/۱۴ درصدی پاداش استخراج هر بلوک در سال
  4. الگوریتم سازگار با دارک وب
  5.  محدود بودن عرضه کوین

استخراج دش بهتر است یا خرید رمز ارز از صرافی

در این مقاله از والکس یک راهنمای جامع درباره استخراج دش را ارائه کردیم. روش‌های مختلف استخراج  این کوین را بررسی کردیم و به معرفی بهترین راهکارها پرداختیم. در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید به یک ماینر ارز دیجیتال تبدیل شوید و یا ترجیح می‌دهید به خریدوفروش ارز دیجیتال دش در صرافی والکس بپردازید. استخراج دش مشکلات زیادی را به همراه دارد و شما برای شروع کار نیاز به سرمایه دارید و برای نگهداری از دستگاه‌های ماینر باز هم باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید.

آیا شما تجربه استخراج ارز دش را داشته‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

چگونه می‌توانیم دش بخریم؟

اگر به‌جای استخراج دش مایل به خرید این ارز هستید می‌توانید با ثبت‌نام در صرافی والکس و شارژ کیف پول، اولین معامله خود را در محیطی امن تجربه کنید.

آیا استخراج دش قانونی است؟

بله، در صورتی که مجوزهای لازم را از سوی وزارت صمت دریافت کنید می‌توانید به‌صورت قانونی استخراج دش را انجام دهید.

می‌توان از گوشی برای استخراج ارز دش استفاده کرد؟

بله این امکان وجود دارد. اما توصیه نمی‌کنیم این کار را انجام دهید زیرا سودآوری برای شما ندارد و موجب واردشدن آسیب به دستگاه شما می‌شود.

با ماینر استخراج دش چه ارزهای دیگری را می‌توانیم استخراج کنیم؟

این دستگاه‌ها محدود به استخراج ارزهای دیجیتال با الگوریتم X11 هستند. می‌توانید ارزهای دیجیتالی مانند اسمارت کوین، پورا و هچ را با استفاده از این دستگاه، ماین کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا