معرفی رمزارزها

همه چیز درباره پروتکل Aave و کاربردهای آن

خرید ارز دیجیتال آوی به دلایل مختلفی می‌تواند قدمی بزرگ برای حضور در یکی از متفاوت‌ترین شبکه‌های جهان رمز ارزها باشد. بسترهای مالی و اقتصادی صرفاً مبتنی بر تراکنش و استفاده از خدمات دریافت و پرداخت نیست، بلکه اعطای وام یکی از کاربردهای بسترهای مالی و پروتکل‌های مربوط به آن‌ها است. این امر در بسترهای مالی امروزی همچون حوزه رمزارزها نیز صادق است و این امکان را برای کاربران در سراسر دنیا به وجود آورده که از دارایی‌های یکدیگر وام بگیرند.  روال کار وام‌دهی و وام‌گیری این‌گونه است که وام‌گیرنده برای فعالیت‌های اقتصادی خود از دارایی‌های رمزارز دیگران بهره می‌برد و وام‌دهنده نیز از دارایی ارز دیجیتالی راکد خود دائماً و بدون ریسک در حال سود بردن است. ضرورت وجود این بسترها در بازار رمزارزها موجب شده است که توسعه دهندگان پلتفرم‌های دیجیتال به فکر توسعه این بسترهای وام‌دهی بیفتند. پروتکل دیفای  Aave، یکی از بزرگ‌ترین وام دهندگان ارزهای دیجیتال است و توکن AAVE آن ارزش بازار بیشتری نسبت به رقبایش یعنی Maker یا Compound دارد. در این مقاله از مجله والکس در مورد پرطرفدارترین پروتکل DeFi، یعنی Aave صحبت خواهیم کرد. ما در مورد چگونگی سیستم وام‌دهی در Aave، خرید ارز دیجیتال آوی، مزایای آن نسبت به سایر پروتکل‌ها و آنچه Aave V2 در فضای DeFi اضافه می‌کند به بحث می‌نشینیم. با ما همراه باشید.

معرفی دیفای DeFi

دیفای اکوسیستمی از برنامه‌های مالی است که بر روی شبکه‌های بلاک چین، به‌ویژه در بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند که بدون دخالت هیچ اداره مرکزی عمل می‌کند. DeFi به دلایل زیادی نقش مهمی در توسعه بخش مالی ایفا می‌کند. مهم‌تر از همه، هدف آن ایجاد یک محیط خدمات مالی شفاف، منبع‌باز و بدون مجوز است که به همه اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را مدیریت کنند. برای استفاده از مزایای DeFi، تنها چیزی که فرد نیاز دارد یک گوشی هوشمند است تا اقتصاد جهانی را توسعه دهد.

معرفی پروتکل Aave

Aave یک پروتکل غیرمتمرکز در بازارهای مالی است که کاربران را قادر می‌سازد تا ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را به روشی قابل‌اعتماد وام دهند و درعین‌حال بهره‌هایی با نرخ ثابت و متغیر دریافت کنند. به عبارت ساده‌تر، Aave یک پروتکل منبع‌باز و غیرمتمرکز است که به کاربران امکان می‌دهد تا از سپرده دارایی‌های خود سود به دست آورند و همچنین از دارایی‌های دیگران بدون مراجعه به یک واسطه متمرکز ارزهای دیجیتال وام بگیرند. Aave در حال تبدیل‌شدن به یک رهبر بازار در بخش اعطای وام و استقراض در فضای DeFi است. دلیل این امر این است که برخلاف سایر پروتکل‌هایی که با KYC سروکار دارند و شامل ثبت‌نام‌های طولانی برای رقابت می‌شوند، Aave کاربران را از همه این‌ها بی‌نیاز می‌کند. کاربران دارایی‌های دیجیتال را در حوضچه‌های نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند که تبدیل به وجوهی می‌شود که پروتکل می‌تواند به آنها وام دهد.

به بیان ساده Aave یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به افراد اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) را بدون نیاز به استفاده از یک واسطه متمرکز وام دهند و وام بگیرند. وقتی وام می‌دهند، بهره می‌گیرند. وقتی وام می‌گیرند، بهره می‌پردازند.

خود پروتکل Aave از یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO استفاده می‌کند. این بدان معناست که توسط افرادی که توکن‌های AAVE را در اختیار دارند و با آن رأی می‌دهند، اداره و کنترل می‌شود.

قبل از تغییر نام تجاری Aave، این محصول با نام ETHLend شناخته می‌شد. هر دو توسط تیمی به سرپرستی استانی کولچوف (Stani Kulechov)، یک دانشجوی حقوق فنلاندی ساخته شده‌اند.

آشنایی با پروتکل AAVE

توکن AAVE چه کاربردی دارند؟

توکن‌های AAVE برای کنترل پروتکل Aave استفاده می‌شوند. دارندگان توکن‌های AAVE می‌توانند در مورد تغییرات و حرکات بعدی Aave و نحوه مدیریت وجوه پروتکل رأی دهند. هر توکن AAVE برابر با یک رأی است.

کاربران همچنین می‌توانند توکن‌های AAVE را به‌عنوان وثیقه ارسال کنند. هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند، محدودیت‌های وام آنها افزایش می‌یابد. کسانی که از AAVE وام می‌گیرند نیز می‌توانند هزینه‌های وام را دور بزنند و در صورت ارسال آن به‌عنوان وثیقه از تخفیف در کارمزد برخوردار شوند.

ازآنجایی‌که توکن AAVE به پروتکل Aave DeFi گره‌خورده است، این توکن یکی از بزرگ‌ترین ارزهای DeFi از نظر ارزش بازار است. AAVE برای خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری در تعدادی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال، از جمله Binance و Huobi Global و همچنین صرافی ایرانی والکس در دسترس است.

برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ارز دیجیتال Aave چیست؟ را مطالعه کنید.

چگونه ارز دیجیتال Aave بخریم؟

برای خرید از رز دیجیتال آوی مراحل زیر را باید طی کرد:

۱. ایجاد یک حساب آنلاین

اولین مرحله برای خرید Aave با باز کردن یک حساب کاربری در صرافی‌ای که از Aave پشتیبانی می‌کند شروع می‌شود. یک صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم معاملاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال با پرداخت هزینه استفاده کنید.

طیف گسترده‌ای از صرافی‌های ارزهای دیجیتال وجود دارند که از Aave پشتیبانی می‌کنند و بهترین کارگزار برای شما بسته به محل زندگی‌تان و انواع ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید، است. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال که گزینه‌های عالی برای افتتاح حساب هستند، عبارت‌اند از:

  • Coinbase
  • eToro
  • SoFi

۲. انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

پس از اینکه تصمیم گرفتید کجا می‌خواهید Aave را خریداری کنید و حساب خود را باز کردید، می‌توانید یک کیف پول برای ذخیره ایمن توکن‌های خود باز کنید. یک کیف پول رمزنگاری مجموعه‌ای از کلیدهای خصوصی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای ذخیره توکن‌های خود در صرافی خود استفاده کنید که در صورت هک شدن حسابتان، مسئولیت شما را محدود می‌کند. ۲ نوع کیف پول رمزنگاری (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود را دارند. به‌عنوان یک توکن ERC-20، در هنگام ذخیره‌سازی ارز آوی خود، تعدادی گزینه در اختیار خواهید داشت.

اگر به کیف پول متامسک علاقه دارید، می‌توانید انتقال آوی به متامسک را امتحان کنید تا بتوانید دارایی‌های خود را به این کیف پول انتقال دهید.

۳. انجام خرید

هنگامی که کیف پول شما راه‌اندازی شد و حساب کارگزاری خود را به طور کامل باز کردید و بودجه آن را تأمین کردید، می‌توانید برای خرید AAVE سفارش دهید. ثبت سفارش خرید ارز دیجیتال شامل چند مرحله زیر است:

  • انتخاب نوع سفارش
  • تعیین میزان خرید ارز آوی
  •  ثبت سفارش
  • تکمیل خرید توسط صرافی
خریدوفروش ارز دیجیتال آوی

نسخه جدید پروتکل Aave با ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز

طبق آخرین اعلامیه، پروتکل Aave، یک پلتفرم مبادلات دیجیتال است که دومین پروتکل DeFi است که ارزش کل آن به یک میلیارد دلار قفل شده است. یعنی کاربران Aave یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود را با هدف وام‌دهی و وام‌گیری به پروتکل Aave واریز کرده‌اند.

طبق اعلامیه اخیر Aave، نسخه‌ای از پروتکل خود به نام Aave V2 را معرفی کرده است تا شامل ویژگی‌های هیجان‌انگیز جدید برای تجربیات کاربر خود مانند وام‌ها یا اعطای اعتبار با وثیقه‌های پایین بومی، بهبود نرخ وام، و تجارت بدهی در میان سایر موارد برای پیشبرد بیشتر DeFi شود.

آخرین نسخه Aave، یعنی V2 برای نسخه جدید آماده خواهد شد تا مجموعه جدیدی از کاربران را به دست آورد و زندگی کاربران فعلی را بهبود بخشد.

نحوه وام‌گیری و وام‌دهی در پروتکل Aave

در Aave که یک پروتکل وام‌دهی منبع‌باز است، کاربران می‌توانند به‌عنوان سپرده‌گذار یا وام‌گیرنده شرکت کنند. برای انجام معاملات، وام دهندگان باید وجوه خود را به استخرهای نقدینگی واریز کنند، و وام گیرندگان می‌توانند از این استخرهای نقدینگی وام بگیرند. این پروتکل به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد تا درآمدی غیرفعال به دست آورند، درحالی‌که وام گیرندگان می‌توانند مبلغ موردنظر را به‌صورت وثیقه اضافی وام بگیرند. همه مجموعه دارایی‌ها را به‌عنوان ذخایر کنار می‌گذارد تا از نوسانات محافظت کند. چنین ذخایری تضمین می‌کند که وام دهندگان می‌توانند هر زمان که بخواهند از پروتکل خارج شوند و وجوه خود را برداشت کنند.

Aave کاملاً منبع‌باز، و ایمن است، به این معنی که وام دهندگان و وام گیرندگان می‌توانند با مشتری رابط کاربری، API یا مستقیماً با قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم تعامل داشته باشند.

هرچند Aave ، حدود ۲۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، بااین‌حال، همه رمزارزها را نمی‌توان به‌عنوان وثیقه در این پروتکل استفاده کرد.

به طور سنتی، برای دریافت وام، باید به یک بانک یا مؤسسه مالی دیگر با مقدار زیادی نقدینگی بروید. بانک در ازای دریافت وام، وثیقه می‌خواهد، البته در مورد وام خودرو، وثیقه خود خودرو است. سپس اصل پول را هر ماه به‌علاوه سود به بانک پرداخت می‌کنید. برای اینکه وام‌گیرنده وام بگیرد، باید وثیقه را قفل کرده که باید بیشتر از مبلغ وام گرفته شده باشد و ضمن استفاده از پروتکل Aave، حفظ نسبت وثیقه برای وام گیرندگان الزامی است؛ در این صورت اگر این نسبت را حفظ نکنند، هر کاربر دیگری می‌تواند آنها را نقد کند. صرف‌نظر از اینکه کاربر برای هر یک از اهداف (وام دادن یا وام گرفتن) وثیقه سپرده است یا خیر، در ازای آن توکن‌های دارای بهره را دریافت می‌کند.

Aave همچنین دارای استخرهای نقدینگی است که بر روی سایر پلتفرم‌های DeFi مانند Balancer و Uniswap برای رسیدگی به مشکلات نقدینگی، در صورت وجود، راه‌اندازی شده‌اند تا کاربران بتوانند در صورت آماده‌شدن، وجوه خود را برداشت کنند.

نحوه وام‌دهی و وام‌گیری در پروتکل آوی

مزیت‌های افزوده پروتکل Aave

اگر Aave را با یکی دیگر از پروتکل‌های شناخته‌شده DeFi، همچون Compound مقایسه کنید، شباهت‌های زیادی بین این دو خواهید یافت، اما از نظر رابط کاربری، Compound برای کاربر بسیار آسان‌تر است؛ چون پروتکل ارز Compound ویژگی‌های بسیار ساده‌تری را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، Aave طیف وسیع‌تری از پشتیبانی از دارایی را در مقایسه با پروتکل Compound ارائه می‌دهد. پروتکل Aave چندین ویژگی هیجان‌انگیز را ارائه می‌دهد، مانند:

تغییر نرخ بهره

Aave به‌صورت الگوریتمی نرخ بهره را بر اساس تقاضا و عرضه تنظیم می‌کند، یعنی زمانی که تقاضای استقراض افزایش می‌یابد، نقدینگی موجود کاهش می‌یابد، نرخ بهره افزایش می‌یابد و سپرده‌گذاران درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند. این پروتکل DeFi به کاربران این امکان را می‌دهد که بین نرخ بهره ثابت و متغیر انتخاب کنند و اطمینان حاصل شود که بهترین نرخ را برای وام دریافت می‌کنند.

وثیقه‌های منحصربه‌فرد

Aave انتخاب گسترده‌ای از انواع وثیقه DeFi مانند DAI، ETH، BAT، LINK، MANA، MKR، SNX، USDT، USDC، TUSD، USDT، sUSD، BUSD، KNC، LINK، wBTC، ZRX، و LEND را ارائه می‌دهد.

وام‌های فوری یا وام‌های فلش

وام‌های فلش کاملاً مفهوم جدیدی هستند که Aave از جایی نگرفته و ابداع خودش است. در عوض، در دنیای مالی کاملاً جدید است که محدودیت‌های DeFi را کنار بگذاریم. وام‌های فلش به فرد امکان می‌دهد تا فوراً وام بگیرد و درعین‌حال ایمنی استخر ذخیره را تضمین می‌کند. موارد استفاده از آن شامل آربیتراژ، مبادله وثیقه، خود انحلال، و موارد دیگر است.

پروتکل Aave؛ قدمی به‌سوی فردای وام‌دهی و دیفای

پروتکل Aave از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی خود از سال ۲۰۲۰، به‌عنوان یک پروتکل وام‌دهی مالی غیرمتمرکز و منبع‌باز، توجه عمومی زیادی را در میان کاربران به خود جلب کرده است. اما Aave با چالش‌های مشابه سایر پروژه‌های DeFi روبرو خواهد شد. اگر در مورد آنچه Aave برای آینده در نظر می‌گیرد صحبت کنید، واضح است که این پروتکل DeFi آینده امیدوارکننده‌ای را در فضای DeFi دارد.

پروتکل Aave چیست؟

در آن کاربران می‌توانند به عنوان سپرده‌گذار یا وام گیرنده شرکت کنند. سپرده‌گذاران نقدینگی را برای کسب درآمد غیرفعال در اختیار بازار قرار می‌دهند، در حالی که وام گیرندگان می‌توانند به شیوه overcollateralised یا undercollateralised وام بگیرند.

آیا پروتکل AAVE ایمن است؟

آوی به عنوان یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان وام با پروتکل بسیار کارآمد، شفاف و قانونی به نظر می‌رسد و در صدر لیست پیشنهادی برای فعالیت در حوزه وام ارزدیجیتال قرار دارد.

توکن آوی در سال ۲۰۲۲ چگونه عمل می‌کند؟

آوی همچنان یکی از بهترین توکن‌های مبتنی بر TVL است. اگرچه به سرعت رشد و سوددهی  آن در سال ۲۰۲۱ نیست، اما رشد آن را به عنوان نشانه‌ای است که باید تا زمان غلبه بر روند نزولی فعلی‌اش آن را حفظ کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا