Defiسرمایه گذاری

بهترین لانچ پدهای کریپتویی برای جذب سرمایه کدام اند؟

لانچ پد کریپتو (Crypto Launchpad) راه حلی برای جمع آوری سرمایه مورد نیاز پروژه‌های ارز دیجیتال است. توسعه دهندگان با ثبت پروژه خود در یک لانچ پد، مقداری از ارز بومی آن را برای فروش قرار می‌دهند و از این طریق سرمایه گذار جدید پیدا می‌کنند. در همین راستا، Launchpad یکی از بهترین ابزارهای موجود برای شناسایی و سرمایه گذاری روی پروژه‌های بلاکچینی جدید و هیجان انگیز هم محسوب می‌شود؛ چراکه قیمت ارز دیجیتال به هنگام عرضه اولیه در این پلتفرم‌ها بسیار پایین بوده و معمولا پتانسیل رشد بالایی دارد.

البته از آنجایی که نمی‌توان به هر لانچ پد و پروژه‌های معرفی شده از طریق آن اعتماد کرد، در این مقاله لیستی از بهترین لانچ پدهای کریپتو را در اختیار شما قرار خواهیم داد. علاوه بر این، مزایا و معایب هر کدام را هم بررسی خواهیم کرد تا به هنگام انتخاب لانچ پد، از تمامی عوامل تاثیرگذار روی کیفیت خدمات آن مطلع باشید.

معرفی بهترین لانچ پدهای کریپتو

به طور کلی، به هنگام انتخاب بهترین Crypto Launchpads باید عواملی مانند محبوبیت، سابقه موفقیت پروژه‌های معرفی شده و میزان شفاف سازی در مورد جزئیات پروژه‌ها را در نظر داشته باشید. برای مثال اگر یک لانچ پد در شبکه‌های اجتماعی بارها به خاطر معرفی کردن پروژه‌های تقلبی و کلاهبرداری مورد انتقاد قرار گرفته، نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد. از طرف دیگر، اگر ارزهای دیجیتال موفقی از طریق یک لانچ پد خاص کار خود را شروع کردند، می‌توانید آن را به عنوان یک امتیاز بزرگ در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید پروژه‌های که حتی در بهترین لانچ پد کریپتو معرفی شوند (حتی اگر فرض را بر این بگیریم که هیچکدام کلاهبرداری یا تقلبی نیستند)، ممکن است موفق نباشند. بنابراین معرفی شدن پروژه در یک لانچ پد مشهور به معنای ضمانت موفقیت آن نیست.

در ادامه برخی از بهترین لانچ پدهای کریپتو که برای سرمایه گذاری جمعی در سال ۲۰۲۴ مورد استفاده قرار می‌گیرند را همراه با مزایا و معایب خاص هر کدام مشاهده می‌کنید:

لانچ پد بایننس (Binance Launchpad)

لانچ پد کریپتو بایننس

بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، مورد اعتماد تعدادی زیادی از کاربران دنیای کریپتو قرار گرفته و لانچ پد آن نیز عموما به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرکت در عرضه اولیه توکن (ICO) محسوب می‌شود. لانچ پد بایننس طی فرآیندی سختگیرانه و توجه ویژه به جزئیات، سعی می‌کند بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در واقع این لانچ پد کریپتو تا حدی در میان کاربران اعتبار دارد که قرار گرفتن یک پروژه در لیست آن، یک نقطه قوت بزرگ محسوب شده و می‌تواند در جذب کاربران جدید بسیار تاثیرگذار باشد.

لانچ پد بایننس شامل بخشی به نام لانچ پول (Launchpool) است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق استیک کردن بی ان بی‌های خود، درآمدی در قالب توکن‌های جدید داشته باشند. این ویژگی ریسک سرمایه گذاری روی پروژه‌های جدید را کاهش می‌دهد و بازگشت سرمایه گذاری اولیه (یا همان دارایی استیک شده) را هم تضمین می‌کند.

لانچ پد بایننس از مراسم عرضه اولیه صرافی (IEO) هم پشتیبانی می‌کند و تاکنون برای معرفی پروژه‌های موفقی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و استپن (Stepn) مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس آمار منتشر شده در اواخر دی ۱۴۰۲، این لانچ پد تاکنون توانسته چیزی بیش از ۱۲۳ میلیون دلار سرمایه را برای ۸۲ پروژه جمع آوری کند.

مزایای Binance Launchpad

  • محبوبیت بالا در میان کاربران
  • سابقه عالی در میزبانی پروژه‌های موفق
  • پشتیبانی از پروژه‌های مبتنی بر بزرگترین بلاکچین‌ها

معایب Binance Launchpad

  • رقابت بالا برای دریافت فرصت سرمایه گذاری و تکمیل ظرفیت سریع
  • معرفی پروژه‌های کمتر به علت سختگیری بایننس

برای استفاده از خدمات Binance Launchpad، کاربران باید در این صرافی ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت (KYC) را طی کنند. این یعنی استفاده از خدمات این لانچ پد برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست.

لانچ پد کوکوین (KuCoin Launchpad)

لانچ پد کریپتو کوکوین

کوکوین یکی از صرافی‌های محبوب دنیای کریپتو است که لانچ پد آن هم مورد توجه کاربران قرار گرفته و تاکنون فرآیند برگزاری ICO  را برای پروژه‌های بزرگی تسهیل کرده است. تنوع پروژه‌های این Launchpad می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربران، شامل کسانی که به دنبال پروژه‌های دیفای و متاورسی هستند، یا کسانی که به دنبال «قاتل اتریوم» بعدی هستند، را راضی کند.

KuCoin نیز مانند بایننس، در انتخاب پروژه‌ها سختگیری می‌کند و گفته می‌شود چیزی کمتر از ۱۰ درصد از درخواست‌هایی که برای KuCoin Spotlight (نام لانچ پد کوکوین) ارسال می‌شود، تایید خواهند شد.

این لانچ پد کریپتو در گذشته چند مراسم IEO برگزار کرده و از میان پروژه‌های بلاکچینی مشهوری که از طریق آن برای جمع آوری سرمایه اقدام کرده‌اند، می‌توان به شبکه Sui و متاورس ویکتوریا وی آر (Victoria VR) اشاره کرد. بر اساس اطلاعات موجود در اواخر دی ۱۴۰۲، لانچ پد کوکوین تاکنون چیزی فراتر از ۴۵ میلیون دلار سرمایه برای ۲۷ پروژه مختلف جمع آوری کرده است.

مزایای KuCoin Launchpad

  • سختگیری در فرآیند انتخاب پروژه برای مقابله با کلاهبرداری
  • سابقه خوب در معرفی پروژه‌های موفق و سودآور
  • پشتیبانی از بلاکچین‌های مختلف

معایب KuCoin Launchpad

  • سرمایه گذاری از برخی کشورها مانند ایالات متحده امکان پذیر نیست
  • بازار عرضه اولیه صرافی (IEO) عمدتا در اختیار بایننس است

برای استفاده از لانچ پد صرافی کوکوین که تحت عنوان Spotlight شناخته می‌شود، کاربران باید فرآیند احراز هویت (KYC) را طی کنند. این یعنی سرمایه گذاری از طریق این لانچ پد با هویت ایرانی امکان پذیر نخواهند بود.

لانچ پد دائو میکر (DAO Maker)

لانچ پد دائو میکر

دائو میکر عموما تحت عنوان یکی از بهترین لانچ پدهای کریپتو دنیای دیفای معرفی می‌شود که با برگزاری مراسم‌های عرضه اولیه دیفای (IDO)،‌ ارائه خدمات استیکینگ و حاکمیت کاملا غیر متمرکز، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

این لانچ پد کریپتو هر عرضه اولیه دیفای را در دسته بندی خاصی قرار داده و دسترسی به آنان را بر اساس مقدار توکنی که توسط کاربر نگهداری می‌شود، محدود کرده است. این یعنی برای دسترسی به پروژه‌های بهتر، کاربران باید مقداری بیشتری از توکن بومی دائو میکر (DAO) را در کیف پول خود نگهداری کنند.

DAO Maker یک لانچ پد غیر متمرکز است و به همین خاطر، فرآیندهای تایید پروژه آن به اندازه بایننس یا کوکوین سختگیرانه نیست. از میان پروژه‌های موفقی که از طریق آن عرضه شده‌اند، می‌توان به مای نیبر آلیس (My Neighbor Alice) و سوئیت اکونومی (Sweat Economy) اشاره کرد. در ضمن، بر اساس آمار منتشر شده در اواخر دی ۱۴۰۲، دائو میکر تاکنون بیش از ۵۶ میلیون دلار سرمایه برای بیش از ۱۲۶ پروژه مختلف جمع آوری کرده است.

مزایای DAO Maker

  • پلتفرم کاملا غیر متمرکز
  • معرفی پروژه و توکن‌های متنوع
  • پشتیبانی از بلاکچین‌های مختلف شامل پالیگان و سولانا

معایب DAO Maker

  • سختگیری کمتر در فرآیند تایید پروژه به معنای ریسک بیشتر است
  • برای دسترسی به بهترین پروژه‌ها باید مقدار قابل توجهی از توکن DAO را در کیف پول خود نگهداری کنید.

در حالی که دور عمومی یا Public مراسم‌های عرضه اولیه دائو میکر به حساب احراز هویت شده نیاز ندارد و صرفا با یک کیف پول قابل انجام است، به نظر می‌رسد که برای شرکت در دور مخصوص هولدرهای DAO که تحت عنوان SHO شناخته می‌شود، کاربران باید مراحل KYC را طی کنند. بنابراین کاربران ایرانی صرفا قادر به شرکت در دور عمومی هستند.

لانچ پد بی‌اس‌سی پد (BSCPad)

لانچ پد بی‌اس‌سی پد

بی‌اس‌سی پد لانچ پدی تخصصی برای پروژه‌هایی است که از طریق بی ان بی چین (BNB Chain) عرضه می‌شوند. این پلتفرم میزبان IDO شاید به یک بلاکچین محدود شده باشد، اما در عوض برترین پروژه‌های آن را به کاربران معرفی می‌کند. در این لانچ پد کریپتو، کاربران بر اساس مقدار BSCPAD استیک شده در سطوح مختلف قرار می‌گیرند. هر چقدر مقدار استیک شده توسط کاربر بیشتر باشد، شانس او برای دریافت فرصت سرمایه گذاری بیشتر (و در سطح‌های بالاتر قطعی) خواهد بود.

پلتفرم BSCPad تاکنون میزبان مراسم جمع آوری سرمایه پروژهای رمز ارزی محبوبی مانند آیوز نتورک (AIOZ Network) و اوتر رینگ (Outer Ring) بوده است. تا اواخر دی ۱۴۰۲، این لانچ پد بیش از ۱۵ میلیون دلار سرمایه برای ۶۸ پروژه جمع آوری کرده است.

مزایای BSCPad

  • امکان بهبود شانس دریافت فرصت سرمایه گذاری با فعالیت در توییتر و اینستاگرام
  • بزرگترین لانچ پد مخصوص پروژه‌های مبتنی بر BNB Chain

معایب BSCPad

  • درصد موفقیت پروژه پایین‌تر در مقایسه با سایر لانچ پدهای غیر متمرکز

به خاطر ساختار غیر متمرکز BSCPad، برای شرکت در مراسم‌های IDO تنها به یک کیف پول نیاز خواهید داشت. با این حال به نظر می‌رسد که برای ارتقا به سطح‌های بالاتر (که دریافت فرصت سرمایه گذاری‌شان تضمین شده است)، حساب کاربر باید احراز هویت شود که برای کاربران ایرانی ممکن نیست.

لانچ پد سیدیفای (Seedify)

لانچ پد کریپتو سیدیفای

اگر جزو کاربرانی هستید که به پروژه‌های گیمینگ مبتنی بر بلاکچین و متاورس علاقه دارند، سیدیفای می‌تواند یک انتخاب عالی برای پیدا کردن فرصت‌های سرمایه گذاری جدید باشد. این لانچ پد کریپتو ساختاری غیر متمرکز داشته داشته و مبنای مقدار توکن (SUFND) نگهداری شده توسط کاربران، آنها را در سطوح مختلف دسته بندی می‌کند. برای مشاهده قیمت بیت کوین، SFUND و دیگر ارزهای معرفی شده در لیست می‌توانید از وبسایت کوین مارکت کپ استفاده کنید.

ثبت پروژه در Seedify برای همه امکان پذیر است، اما تایید شدن آن به نظر جامعه کاربری این پلتفرم بستگی خواهد شد. در این لانچ پد علاوه بر عرضه اولیه دیفای (IDO)، مراسم‌های عرضه اولیه بازی (IGO) نیز برگزار شده و همچنین امکاناتی مانند استیک کردن توکن‌های NFT و استخراج نقدینگی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از میان پروژه‌هایی که از طریق سیدیفای عرضه شده‌اند می‌توان به بلاکتوپیا (Bloktopia) و هایپرسایکل (Hypercycle) اشاره کرد. در ضمن این لانچ پد تا اواخر دی ۱۴۰۲، بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه برای ۷۳ پروژه جمع آوری کرده است.

مزایای Seedify

  • پلتفرمی غیر متمرکز و تحت هدایت جامعه کاربری
  • پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف
  • لانچ پد تخصصی برای حوزه گیمینگ، متاورس، و ان اف تی و غیره…

معایب Seedify

  • نیاز به هزینه نسبتا بالا برای ارتقای سطح کاربری
  • تایید پروژها توسط جامعه کاربری می‌تواند میزان ریسک سرمایه گذاری را افزایش دهد

در حالی که ساختار غیر متمرکز Seedify به کاربران تمام کشورها از جمله ایران قابلیت سرمایه گذاری از طریق متصل کردن کیف پول را می‌دهد، برخی از خدمات این پلتفرم (شامل شرکت در IGOها) وابسته به گذراندن فرآیند احراز هویت هستند.

لانچ پد پولکا استارتر (PolkaStarter)

لانچ پد پولکا استارتر

پولکا استارتر چیزی فراتر از یک لانچ پد اختصاصی برای پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین پولکادات (PolkaDot) است. این لانچ پد کریپتو از امکاناتی مانند استخرهای نقدینگی خصوصی و مکانیزم مزایده نوآورانه برخوردار بوده و به صورت غیر متمرکز مدیریت می‌شود.

برای دستیابی به فرصت سرمایه گذاری از طریق PolkaStarter، باید مقدار مشخصی از ارز POLS را در اختیار داشته باشید و کاربران نیز بر اساس میزان دارایی خود سطح بندی خواهند شد. اترنیتی چین (Ethernity Chain) و اپن اوشن (OpenOcean) از جمله پروژه‌های محبوبی هستند که توسط پولکا استارتر به کاربران معرفی شدند. آمار نشان می‌دهد که تا اواخر دی ۱۴۰۲، بیش از ۳۲ میلیون دلار سرمایه برای ۱۰۶ پروژه جمع آوری شده است.

مزایای PolkaStarter

  • بهترین لانچ پد برای پروژه‌های مبتنی بر پولکادات
  • سیستم مزایده نوآورانه
  • محبوبیت در میان کاربران و سابقه خوب پروژه‌های ارائه شده

معایب PolkaStarter

  • میانگین جمع آوری سرمایه (به نسبت تعداد پروژه) کمتر در مقایسه با سایر لانچ پدهای این لیست
  • اجباری بودن فرآیند احراز هویت

برای شرکت در مراسم‌های IDO پولکا استارتر همه کاربران باید احراز هویت شوند و این موضوع مانعی برای کاربران ساکن ایران محسوب می‌شود.

استفاده از لانچ پد کریپتو به عنوان یک کاربر ایرانی

در حالی که برخی لانچ پدها ممکن است خدمات اولیه خود را بدون نیاز به احراز هویت ارائه کنند، واقعیت این است که برای استفاده از بهترین لانچ پدهای کریپتو باید مراحل KYC را طی کنید. این نوع احراز هویت به لانچ پدها کمک می‌کنند تا با مسائلی مانند پولشویی و ربات‌ها مبارزه کنند و با توجه به تحریم بودن ایران، از ثبت نام کاربران ایرانی نیز جلوگیری می‌کند. با این وجود، روش‌های مختلفی برای دور زدن این نوع فرآیند وجود دارد که کاربران با در نظر داشتن ریسک آنها، ممکن است به سراغشان بروند.

آیا لانچ پد مورد اعتمادی می‌شناسید که به احراز هویت نیاز نداشته باشد؟ از چه روشی برای دور فرآیند KYC لانچ پدهای این لیست استفاده می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا