سرمایه گذاری

راهنمای انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال

بهترین تایم برای نوسان گیری، همواره یکی از پرتکرارترین سوالات کاربران، در بازار ارزهای دیجیتال است. نوسان گیری یا همان سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، به‌عنوان یکی از استراتژی‌های معاملاتی در بازار رمز ارزها به شمار می‌رود که بر اساس کسب سود از نوسانات یک رمز ارز در یک بازه زمانی (Time Frame) مشخص عمل می‌کند. این استراتژی، در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم به طور جامع به مفهوم نوسان گیری پرداخته و ضمن اشاره به مفهوم تایم فریم، به معرفی بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال بپردازیم.

منظور از تایم فریم چیست؟

تایم فریم (Time Frame) یا بازه زمانی، یکی از مفاهیم بسیار مهم در تحلیل نوسانات قیمت یک ارز دیجیتال است. هر کاربر بازار ارز دیجیتال که قصد دارد از تغییرات قیمتی یک رمزارز کسب سود کند، باید یک بازه زمانی برای این کار تعیین نماید و نوسانات قیمت رمز ارز مورد نظر را در همان بازه مورد بررسی قرار دهد. تایم فریم‌ها از یک‌ساعته و یا چندساعته شروع می‌شوند و تا تایم فریم‌های چند ماهه ادامه دارند. هر کاربر باید متناسب با استراتژی که انتخاب کرده است یکی از تایم فریم‌ها را انتخاب کند.

تایم فریم‌های مختلف

توجه داشته باشید که هر کدام از استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و یا بلندمدت، نیازمند تایم فریم مخصوص به خود است. با انتخاب هر تایم فریم، نمودارهای شمعی ارز دیجیتال نیز متناسب با آن تغییر می‌کند. برای مثال، در نمودار شمعی یک ارز دیجیتال با تایم فریم روزانه، هر میله یا شمع، نماینده قیمت در یک روز برای آن رمزارز است؛ بنابراین، با کمک نمودار نوسانات قیمت یک رمز ارز در تایم فریم روزانه، می‌توان تشخیص داد که قیمت ارز دیجیتال موردنظر، به‌صورت روزانه چه تغییراتی داشته است؛ با این کار می‌توان به تحلیل روند قیمتی در نوسان گیری پرداخته و به نقاط خرید و فروش دست پیدا کنیم.

انواع تایم فریم از نظر نوع استراتژی

تایم فریم‌ها از نظر نوع استراتژی که ممکن است انتخاب کنیم به سه نوع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دسته‌بندی می‌شوند.

تایم فریم کوتاه‌مدت

تایم فریم‌های کوتاه‌مدت محبوبیت بیشتری بین تریدرها دارند. این بازه‌های زمانی به‌عنوان بهترین تایم فریم برای نوسان گیری در تحلیل‌های روزانه انتخاب می‌شوند. اگر بخواهیم روند قیمتی را در کوتاه‌مدت بررسی کنیم، باید تایم فریم کوتاه‌مدتی را برگزینیم. در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت، کندل‌ها و نقاط، داده‌های کوتاه‌مدت (برای مثال روزانه) را نشان می‌دهند.

تایم فریم میان‌مدت

تایم فریم‌های میان‌مدت، از جمله اطمینان‌بخش‌ترین تایم فریم‌ها در نوسان گیری هستند و به‌عنوان بهترین تایم فریم برای نوسان گیری توسط بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای انتخاب می‌شوند. در تایم فریم‌های میان‌مدت، بازه‌های زمانی یک‌ماهه، دو‌ماهه و یا سه‌ماهه انتخاب می‌شوند. از این بازه‌های زمانی، معمولاً برای توجه به نوسانات قیمت در میان‌مدت استفاده می‌شود.

تایم فریم بلندمدت

تایم فریم بلندمدت در نوسان گیری کاربرد کمتری دارد. تایم فریم بلندمدت معمولاً یک‌ساله یا دو‌ساله است و افرادی که از آن استفاده می‌کنند نگاه نسبتاً بلندمدتی به بازار دارند.

آشنایی با مفهوم «نوسان گیری»

معرفی نوسان گیری

نوسان گیری یا سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که محبوبیت زیادی بین کاربران ارز دیجیتال پیدا کرده است. در این روش، تریدرها برای بررسی تغییرات قیمتی یک ارز دیجیتال، روی بازه‌های زمانی مشخص و محدود تمرکز می‌کنند. هدف از این کار، کسب سود از نوسانات یک رمز ارز در یک بازه زمانی یا تایم فریم (Time Frame) نسبتاً کوتاه است.

بازه‌های زمانی در نوسان گیری، معمولاً از روزانه تا هفته‌ای انتخاب می‌شوند و تریدر نوسان گیر، با درنظرگرفتن تغییرات قیمت در این بازه زمانی، با کمک ابزارهای مختلفی به سودهای قابل‌توجهی می‌رسد. در واقع در نوسان گیری، تریدر ابتدا با کمک تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، روند قیمتی را در یک بازه زمانی مشخص برای یک ارز دیجیتال پیش‌بینی کرده و سپس به انتظار می‌نشیند تا در نقاط خرید و فروش به‌دست‌آمده، رمز ارز مورد نظر را معامله کند. نوسان گیرها برای کسب سود از این روش از ابزارهای مختلفی همچون انواع اندیکاتورها و الگوهای کندل استیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله تایم فریم‌هایی که بیشتر مورداستفاده سوئینگ تریدرها قرار می‌گیرد، تایم  فریم‌های متوسط تا طولانی است. این موضوع به‌خاطر این است که نتیجه روندهای قوی و مطمئن معمولاً در بلندمدت مشخص می‌شوند. به همین دلیل استفاده از تایم فریم‌های روزانه در استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ، کمتر مورد توجه است. البته ممکن است باتوجه‌به استراتژی خاصی که انتخاب می‌شود از تایم فریم‌های یک‌ساعته، چهار ساعته یا دوازده ساعته و حتی روزانه نیز استفاده شود؛ بنابراین بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال در هر استراتژی متفاوت است.

مفهوم نوسان گیری

مزایای نوسان گیری

معاملات نوسانی دارای مزیت‌های زیادی است که در این بخش قصد داریم به آنها بپردازیم. یکی از مزیت‌های نوسان‌گیری، کسب سود در مدت‌زمان کمتر است. انتخاب تایم فریم روزانه به‌عنوان بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، می‌تواند در زمان کمتری شما را به نتیجه برساند. این یعنی شما می‌توانید با نوسان‌گیری، پتانسیل کسب سود در کوتاه‌مدت را افزایش دهید. البته این کار با استفاده درست از تحلیل تکنیکال امکان‌پذیر است.

یکی دیگر از مزیت‌های معاملات نوسانی، داشتن اطمینان خاطر در بازار است. هرگاه شما برای تحلیل یک‌روند، از ابزارهای دقیق و اندیکاتورهای مختلف استفاده می‌کنید، به سیگنال‌های خرید و فروش دقیق‌تری دست پیدا خواهید کرد. این یعنی هر نوسان گیری می‌تواند، روش رسیدن به سود را برای خود شخصی‌سازی کند.

معایب نوسان گیری

در کنار مزیت‌های زیادی که این نوع معاملات دارد، معایبی همچون ریسک‌پذیر بودن و ضررهای یک‌شبه نیز وجود دارد. انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، اگر با تحلیل دقیق تکنیکال همراه نباشد، ممکن است یک‌شبه سرمایه تریدر را بر باد دهد. همچنین، ممکن است بازار به طور ناگهانی به دلایل فاندامنتال برگردد و روند معکوس داشته باشد؛ در این صورت کسانی که سرمایه زیادی گذاشته‌اند، ضررهای هنگفتی خواهند کرد.

یکی دیگر از معایب سوئینگ تریدینگ، جاماندن از موقعیت‌های سودده در بلندمدت است. معمولاً در بلندمدت برای برخی از ارزهای دیجیتال، احتمال سودهای هنگفت وجود دارد که نوسان گیرها، این سودها را از دست می‌دهند. مشکل دیگر معاملات نوسانی، هزینه کارمزد بالا و تجربه نوسانات پی‌درپی است. این پارامتر ممکن است برای خیلی از کاربران ارز دیجیتال چندان خوشایند نباشد.

انواع روش‌های نوسان‌گیری

پس از انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، اکنون باید روش مناسبی را برای نوسان‌گیری برگزینید. در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از موقعیت‌های خنثی در روند قیمتی: هنگامی که روند قیمتی حالتی افقی را طی کند، نوسان گیرهای حرفه‌ای سعی می‌کنند در محدوده نزدیک به سطح حمایت، سفارش خرید و در نزدیکی سطح مقاومت، سفارش فروش ثبت کنند.
  • کمک‌گرفتن از میانگین متحرک: استفاده از شاخص میانگین متحرک (MA) کمک زیادی به ایجاد یک بازه حمایتی و مقاومتی می‌کند. با این کار، جلوی وارد شدن به روند نزولی پس از یک‌روند صعودی را خواهید گرفت.
  • اندیکاتورها را فراموش نکنید: اندیکاتورها یا نوسان گیرها، مهم‌ترین ابزار در نوسان‌گیری هستند که بازه متحرک و در حال تغییری را همراه با تغییر روند قیمتی تعیین می‌کنند. این ابزارها برای این هدف، یک سطح حمایت و یک سطح مقاومت مشخص می‌کنند.
  • تحلیل فاندامنتال: همیشه اخبار معتبر، حرف اول را می‌زنند؛ بنابراین به خبرهایی که از منابع رسمی درباره ارز دیجیتال موردنظر می‌رسد به‌دقت توجه کنید.
 کسب سود در بازار کریپتو

هودل چیست و چه تفاوتی با سوئینگ تریدینگ دارد؟

تاکنون با مفهوم سوئینگ تریدینگ آشنا شدیم؛ در این بخش قصد داریم به تفاوت سوئینگ تریدینگ با هودل (HODL) بپردازیم. هودل یکی از روش‌های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال است که در آن، مقداری ارز دیجیتال خریده شده و سپس آنها را برای مدتی طولانی از یک ماه تا یکسال یا بیشتر در والت‌ها نگهداری می‌کنند. در هودل، تریدر هیچ‌گونه توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت، اخبار منفی یا مثبت فاندامنتال و احساسات بازار نمی‌کند. هدف از این روش، کسب سود در بلندمدت است.

اما در سوئینگ تریدینگ، نوسانات در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه (روزانه تا چند هفته) مورد توجه قرار دارند. نوسان گیرها سعی می‌کنند تا با انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری و تحلیل روند قیمت در آن بازه زمانی، به سیگنال‌های خرید و فروش دست پیدا کنند.

برای نوسان گیری، چه بازه‌های زمانی قابل‌اطمینان‌اند؟

یکی از تایم فریم‌های رایج در نوسان گیری، بازه زمانی «روزانه» است. این تایم فریم برای بسیاری از نوسان گیرها به‌عنوان بهترین تایم فریم برای نوسان گیری انتخاب می‌شود. با این تایم فریم، امکان بررسی نوسانات قیمت در بازه زمانی کوتاه میسر است. به همین دلیل رسیدن به سود نیز سریع‌تر از تایم فریم‌های بلندمدت اتفاق می‌افتد.

سایر تایم فریم‌های نوسان گیری که معمولاً نوسان گیر‌ها از آنها برای تحلیل‌های تکنیکال خود استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • یک دقیقه‌ای
  • پنج دقیقه‌ای
  • پانزده دقیقه‌ای
  • یک ساعته
  • چهار ساعته
  • روزانه

تایم فریم‌های رایج که به‌عنوان بازه‌های زمانی قابل‌اطمینان به شمار می‌آیند، معمولاً یک ساعته، چهار ساعته و روزانه هستند. البته بسته به نوع استراتژی و نیز قدرت یا ضعف روند قیمتی ممکن است این مقادیر تغییر کنند. برای مثال، تایم فریم‌های میان‌مدت یک‌ماهه، بازه زمانی اطمینان‌بخش‌تری برای روندهای قدرتمند قیمتی هستند.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری چیست؟ 

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، از نظر هر تریدر متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان برای همه تریدرها یک بازه زمانی را پیشنهاد داد. هر نوسان‌گیری باید به این جمع‌بندی برسد که از چه تایم فریمی استفاده کند.

کسب سود در بازارهای مالی

برای مثال، در یک تایم فریم یک‌ساعته، شما ظرف چند ساعت به نتیجه نوسان‌گیری خود خواهید رسید. در این تایم فریم، به‌اندازه مشخصی ریسک وجود دارد. اما به‌جای تایم فریم یک‌ساعته، اگر از تایم فریم‌های پانزده دقیقه‌ای استفاده کنید، ممکن است در مدت‌زمان کمتری (مثلاً یک ساعت) به نتیجه مطلوب برسید. هرچند در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای، ریسک بیشتری وجود دارد؛ اما زمان رسیدن به نتیجه کمتر است. به همین دلیل اگر قصد نوسان‌گیری دارید، بهتر است قبل از انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری به این نکات توجه کنید:

توجه به روحیات و احساسات شخصی

ببینید چقدر حوصله دارید پشت کامپیوتر بنشینید و منتظر نتیجه باشید! توجه به ویژگی‌های شخصیتی و واکنش‌های فردی در برابر هیجانات بازار بسیار مهم است. در انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری باید توجه کنید که آیا شخصیت شما به تایم فریم‌های با مدت بیشتر و ریسک کمتر سازگارتر است یا برعکس؟ برای مثال، تایم فریم‌های کوتاه‌مدت‌تر با ریسک بیشتر برای نوسان گیرهای خیلی حساس پیشنهاد نمی‌شود.

در نظر گرفتن هدف نوسان‌گیری

هدفتان از معامله چیست؟ تشخیص اینکه با چه هدفی نوسان‌گیری می‌کنید، کمک زیادی در انتخاب بهترین تایم فریم برای نوسان گیری می‌کند. ممکن است یکی از تریدرها با این هدف نوسان‌گیری کند که در مدت‌زمان کمی به سود بالایی دست پیدا کند؛ برعکس تریدر دیگری بخواهد با نگاه بلندمدت نوسان‌گیری کرده و کسب سود خود را به تأخیر بیندازد.

چقدر می‌خواهید سود کنید؟

جالب است بدانید که انتخاب تایم فریم‌های کوتاه‌تر، احتمال کسب سود بیشتر را افزایش می‌دهد. البته در انتخاب تایم فریم‌های کوتاه، باید استفاده درستی از تحلیل تکنیکال داشته باشید و بتوانید با استفاده از اندیکاتورها به سیگنال‌های دقیقی برای خرید و فروش برسید. در این صورت، نگاه کوتاه‌مدت، می‌تواند سود بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد و به‌عنوان یک بازه زمانی مناسب برای نوسان گیری تلقی شود. 

به‌طورکلی، تایم فریم‌هایی که توسط گروه زیادی از نوسان گیرها استفاده می‌شوند، تایم فریم‌های ۱۵ دقیقه‌ای، ۴ ساعته و یا روزانه هستند. یکی از علل این موضوع، وجود تعداد زیاد داده در هر تایم فریم است که به نوسان گیرها کمک می‌کند تحلیل دقیق‌تر و راحت‌تری داشته باشند؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های بهترین تایم فریم برای نوسان گیری، محبوبیت بیشتر در بین تریدرها است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا