تریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

چگونگی محاسبه نقطه سر به سر یا BEP در بازارهای مالی

مانند هر بازار مالی دیگر، بازار ارزهای دیجیتال نیز با روش‌های مختلفی به بررسی سود و زیان و تحلیل بازار نیاز دارد. از این رو، آشنایی با مفاهیم مختلف در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت به‌سزایی در آشنایی با این دنیا برخوردار است. دقت داشته باشید که در صورت آشنایی کامل با مفاهیم مختلف ارزهای دیجیتال، می‌توانید میزان سود خود را به حد قابل توجهی افزایش دهید و از مقدار زیان خود کم کنید.

نقطه سر به سر یکی از این ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال بوده که به سرمایه‌گذاران برای تشخیص وضعیت سود و زیان کمک می‌کند. اما نقطه  BEP چه مفهومی دارد و برای آموزش محاسبه break even point باید به چه عواملی دقت کرد؟

هنگامی که درآمد شما با هزینه‌های ثابت و متغیر برابر شود شما در نقطه BEP قرار گرفته‌اید. در این شرایط شما هیچ سود یا ضرری نکرده‌اید و با تحلیل و برنامه‌ریزی صحیح از بازار، می‌توانید از این نقطه گذر کنید. برای محاسبه سود خود از سرمایه‌گذاری در ارزهای مختلف، باید با روش‌های مختلف محاسبه BEP آشنا شوید.

نقطه سر به سر چیست؟

در دنیای ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران از روش‌ها و تکنیک‌های خاصی برای تحلیل و بررسی بازار و مشخص کردن سود خود استفاده می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به نسبت شارپ یا محاسبه نقطه BEP اشاره کرد. اما break even point چیست؟

به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید در زمینه ماینینگ بیت کوین فعالیت کنید. توجه داشته باشید که در این زمینه، شما باید تمام فعالیت‌های خود را در نظر بگیرید و متوجه شوید که میزان سود و زیان شما بر اساس کارهایی که انجام می‌دهید، چه مقدار است. اگر مقداری که از فعالیت‌های خود سود می‌گیرید، برابر با میزان زیان شما باشد، درآمدی نخواهید داشت و این موضوع به ضرر شما خواهد بود.

در حوزه مالی و حسابداری، هنگامی که هزینه کل شامل هزینه‌های متغیر و ثابت، با درآمد کل برابر شود، مفهوم نقطه سر به سر اتفاق افتاده است. در این نقطه، سرمایه‌گذار هیچ سود یا ضرری نمی‌کند و تمام هزینه‌های ضروری پوشش داده شده‌اند. به بیانی دیگر، BEP مشخص کننده قیمت فروشی بوده که برای پوشش هزینه کل لازم است.

فرمول نقطه سر به سر چیست؟

BEP ابزاری پرکاربرد در میان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و حسابداران برای تحلیل مالی است. محاسبه نقطه break even برای انواع کسب و کار‌ها کاربرد داشته و می‌توانند برای معاملات دنیای ارز دیجیتال نیز مفید باشد. هنگامی که یک شرکت یا معامله از این نقطه گذر کند، کسب‌وکار آن‌ها به سودآوری رسیده است. اما قرار گرفتن در سطحی پایین‌تر از این نقطه به معنای ضرر خواهد بود. این ابزار به کسب و کارها کمک می‌کند تا با توجه به درآمد، هزینه‌های ثابت و متغیر، برنامه‌ریزی دقیقی از شرایط خود داشته باشند.

نقطه سر به سر در دنیای ارزهای دیجیتال

تریدرها نیز می‌توانند از این ابزار پرکاربرد برای مشخص کردن محدوده سود و زیان خود بهره‌ ببرند. اگر شما قصد خرید تتر را داشته باشید، باید به قیمت تتر، هزینه کارمزد و سرمایه‌ خود توجه کنید. با توجه به این مبالغ و استفاده از فرمول نقطه سر به سر، می‌توانید زمان رسیدن به سود خود را محاسبه کرده و به تحلیل وضعیت موجود سود و زیان خود بپردازید. همچنین قادر هستید استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال را بر اساس BEP طراحی کنید.

علاوه بر تریدرها، ماینرهای ارز دیجیتال نیز می‌توانند از نقطه بریک ایون برای تشخیص سود یا زیان عملیات استخراج خود استفاده کنند. در این شرایط ماینرها باید هزینه‌های برق، دستگاه و سخت‌افزارهای ضروری استخراج و قیمت فعلی ارز برای محاسبه BEP را در نظر بگیرند.

نحوه محاسبه نقطه سر به سر

روش‌های مختلفی برای به دست آوردن نقطه BEP وجود دارد. استفاده از هر یک از این روش‌ها، در موارد مختلف کاربرد دارد. به عنوان مثال برخی از این روش‌ها را می‌توان به نقطه سر به سر فروش کل، تعداد واحد کالای فروخته شده و قیمت سر به سر اشاره کرد. اولین قدم در آموزش محاسبه Break Even Point آشنایی با تعدادی از مفاهیم اولیه در این زمینه است.

فرمول محاسبه نقطه سر به سر
  • هزینه ثابت یا Fixed costs: هزینه ثابت به مبالغی گفته می‌شود که تحت تاثیر میزان واحد‌های فروش رفته تغییر نمی‌کند. Fixed costs همچنین شامل هزینه خدمات نیز می‌شود.
  • حاشیه فروش یا Contribution Margin: حاشیه فروش مبلغی بوده که از کم کردن هزینه‌های متغیر یک کالا از قیمت فروش به دست می‌آید. محاسبه حاشیه فروش برای به دست آوردن نقطه سر به سر اقدامی ضروری است.
  • نرخ حاشیه فروش یا Contribution Margin Ratio: با استفاده از این رقم می‌توانید حاشیه فروش را به صورت درصدی از میزان فروش به ازای هر واحد به دست آورید.
  • سود به دست آمده از نقطه BEP: شما زمانی به Break Even Point خواهید رسید که هزینه فروش با هزینه‌های ثابت و متغیر برابر باشد. هر فروشی فراتر از این نقطه به معنای سود خالص شما است.

محاسبه نقطه سر به سر با روش تعداد واحد‌های فروش رفته

گام بعدی در آموزش محاسبه Break Even Point، شناخت رایج‌ترین روش به دست آوردن نقطه بریک ایون است. در این فرمول باید هزینه‌های ثابت (Fixed costs) را بر حاشیه فروش (Contribution Margin) تقسیم کنید. برای به دست آوردن حاشیه فروش تنها کافی است که هزینه متغیر را از قیمت هر واحد یا درآمد هر واحد کم کنید.

محاسبه نقطه سر به سر بر اساس فروش کل

استفاده از این روش، در تقابل با روش محاسبه نقطه break even با اندازه‌گیری تعداد واحدهای فروش رفته، قرار دارد. در این روش برخلاف روش قبلی، معیار سنجش نقطه سر به سر، واحد پولی است. برای به دست آوردن مقدار BEP هزینه ثابت را بر حاشیه فروش تقسیم کنید.

محاسبه BEP فروش کل

نقطه سر به سر، ابزاری  کاربردی در تحلیل تکنیکال

موفقیت در جهان دیجیتال، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، آشنایی با موارد مختلف موثر در میزان سود یا زیان است. از دیگر روش‌های کسب موفقیت در دنیای ارز دیجیتال، می‌توان به استفاده از ابزارهای مختلف مانند خط روند یا نقطه سر به سر در تحلیل‌های تکنیکال اشاره کرد. یکی از اهداف بهره‌مندی از این ابزارها پاسخ به سوالات عمده سرمایه‌گذاران است. به عنوان برخی از سوالاتی که مطرح می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چگونه سود خود را محاسبه کنیم؟ یا چگونه از ضرر جلوگیری کنیم؟ این سوالات را می‌توان با استفاده از مفاهیم مختلف، توضیح داد.

با بررسی مواردی نظیر break even point، می‌توانید به نتایج مناسبی برسید. با استفاده از این موضوع، تصمیم‌گیری مواردی نظیر استخراج یا چگونگی استخراج موارد مختلف را به سادگی انجام دهید.

یکی از این مفاهیم، نقطه بریک ایون است. با استفاده از مفهوم نقاط سر به سر، می‌توان از وضعیت سود و زیان خود در بازار فعلی، اطلاع کافی پیدا کرد. پس از آشنایی با این مفهوم، می‌توانید با توجه به درآمد به دست آمده و عوامل دیگر، استراتژی فروش خود را تنظیم کنید. در این صورت، امکان انجام معاملات موفق برای شما، بیشتر می‌شود. همچنین می‌توانید میزان ضرر و زیان خود را کاهش دهید و رشد خوبی در جهان دیجیتال، داشته باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا