مقالات ارز دیجیتال

شرکت کارگزاری چیست و چگونه بهترین کارگزاری ها را انتخاب کنیم؟

از ابتدای تاریخ تا همین لحظه، تمام تلاش بشریت در ساده‌تر کردن زندگی خلاصه می‌شود. در این مسیر از چرخ، خودکار و ماشین لباس‌شویی که بگذریم به شرکت‌های کارگزاری یا Brokerage Firm می‌رسیم. شرکت‌هایی که در نقش واسطه عمل کرده و خریدوفروش اوراق قرضه، سهام و … را تسهیل می‌کنند. اما بروکرها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟ با ما در این مقاله از بلاگ والکس همراه باشید تا به بررسی انوع کارگزاری بپردازیم و به سوال کارگزاری چیست پاسخ بدهیم.

کارگزاری چیست؟

کارگزاری شرکتی است که اوراق مالی مشتریان را خریدوفروش می‌کند. در واقع بروکرها در نقش واسطه قرار گرفته و خریدار و فروشنده را برای تکمیل معامله سهام، اوراق قرضه یا دیگر ابزارهای مالی به یکدیگر متصل می‌کنند. کارگزاران پس از انجام فرایند، کمیسیون یا کارمزدی که از قبل تعیین شده بود را برمی‌دارند و درآمد آنها از همین کمیسیون تامین می‌شود.

بروکرها علاوه‌بر نقش واسطه، خدمات و سرویس‌های دیگری به مشتریان خود ارائه داده و گاهی اوقات سرمایه‌ی مشتری را مدیریت کرده و خریدوفروش را برای او انجام می‌دهند. به‌طور خلاصه بروکرها قصد دارند تا فرایند سرمایه‌گذاری را برای مشتری تسهیل کنند.

پیش از آشنایی بیشتر با کارگزاری، باید با ترید آشنا شوید. راهی جذاب برای کسب درآمد بالا از دارایی‌های مالی مثل ارز دیجیتال, برای آموزش ترید ارز دیجیتال و ابزارهای لازم برای آن مقاله ترید را بخوانید.

تاریخچه کارگزاری‌ها

شرکت‌های کارگزاری سابقه‌ای غنی دارند که به بلندای تاریخ است و به چند قرن پیش بازمی‌گردد. مفهوم بروکر یا کارگزار از قرن هفدهم و از خاک اروپا شروع شد و در آن زمان به‌عنوان واسطه در معاملات تجاری عمل می‌کردند. با این حال صنعت کارگزاری در شکل‌وشمایل فعلی در سال ۱۷۹۲ پایه‌گذاری شد. در آن زمان بورس نیویورک (NYSE) تاسیس شد و با ایجاد یک بازار متمرکز برای خرید و فروش اوراق بهادار، نقشی اساسی در رشد و توسعه کارگزاران ایفا کرد.

بازار بورس NYSE

در قرن بیستم با معرفی سیستم‌های تجارت الکترونیک و مقررات‌زدایی از کمیسیون‌ها، تغییرات قابل‌توجهی در صنعت کارگزاری صورت گرفت اما این تمام ماجرا نیست. با ظهور اینترنت، آخرین آجر از دیوار بروکرهای مدرن گذاشته شد و در دهه ۱۹۹۰ این صنعت برای همیشه تغییر کرد و حالا بیشتر کارگزارها به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.

چرا به کارگزاری‌ها نیاز داریم؟

اگر در سرزمین رویاها زندگی می‌کردیم و بازارهای مالی کامل بودند و خریدار و فروشنده به کلیه اطلاعات دسترسی داشتند دیگر اصلا نیازی به کارگزاری‌ها نبود. با این حال در سرزمین رویاها زندگی نمی‌کنیم و بازارهای مالی در کسری از ثانیه چندین تراکنش را انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال در بازار Nasdaq روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون معامله انجام می‌شود.

بروکرها وجود دارند و به تریدرها کمک می‌کنند تا طرفین معامله را با یکدیگر هماهنگ کنند. آنها بهترین قیمت برای خرید یا فروش را پیدا کرده و به همین دلیل به کارگزاری‌ها نیاز داریم تا در بازارهای پرهرج‌ومرج به ما در راستای پیدا بهترین قیمت کمک کند. بروکرها انواع مختلفی دارند که در ادامه انواع کارگزاری را معرفی می‌کنیم.

انواع کارگزاری

پس از پاسخ به سوال کارگزاری چیست، به بررسی انواع آن می‌پردازیم. کارگزاری‌ها ۵ نوع مختلف دارند که بر اساس عواملی مثل مبلغ پرداخت‌شده به کارگزار، سطح خدمات دریافت‌شده، میزان شخصی‌سازی خدمات و تماس انسانی یا استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری تقسیم می‌شوند. بر اساس این عوامل ۵ نوع کارگزاری به شرح زیر وجود دارد:

  • فول سرویس
  • آنلاین
  • مشاور املاک
  • تخفیفی
  • ربات

فول سرویس

شرکتی با طیف وسیعی از خدمات است که امکان استفاده از کلیه سرویس‌ها را برای مشتری فراهم می‌کند. فول سرویس کامل‌ترین مدل از انواع کارگزاری است و ازجمله خدمات آنها می‌توان به تحقیقات سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی، استراتژی دارایی پس از بازنشستگی و مشاوره اشاره کرد. این دسته از کارگزاری‌ها به‌دلیل خدمات بیشتر، هزینه و کمیسیون بالاتری از مشتری دریافت می‌کنند و با نام کارگزاری‌های سنتی نیز شناخته می‌شوند.

بروکر فول سرویس

یکی از کارهایی که بروکرها برای شما انجام می‌دهند، کمک به انتخاب بهترین مارکت است و در ازای آن هزینه‌ای دریافت می‌کنند. اما خودتان هم می‌توانید اینکار را انجام دهید و بهترین بازار مالی برای سرمایه‌گذاری در ایران را شناسایی کنید.

کارگزاری آنلاین

بروکرهای آنلاین بیشتر معاملات و فعالیت‌های خود را از طریق یک وب‌سایت و ایمیل انجام می‌دهند. گاهی اوقات این شرکت‌ها حتی یک نمایندگی فیزیکی هم ندارند و همه چیز آنلاین است.

کارگزاری مشاور املاک

شرکت‌های بروکر املاک و مستغلات کاری با خریدوفروش اوراق بهادار، سهام، ارز و … ندارند و تمرکز آنها بر معاملات ملک است. این کارگزاری‌ها به سرمایه‌گذاری در ملک کمک می‌کنند اما در این زمانه همه افراد قادر به خرید خانه یا زمین نیستند. نگران نباشید، سرمایه‌گذاری انواع مختلفی داشته و می‌توانید در دارایی‌های دیگر مثل ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار مقاله سرمایه گذاری را بخوانید.

کارگزاری تخفیفی

کارگزاری تخفیفی نیز آنلاین است و در بیشتر موارد تخصص آنها معاملات بازار بورس است. این شرکت‌ها نرخ کمیسیون یا کارمزد پایین‌تری نسبت به رقبا ارائه می‌دهند و به همین دلیل تخفیفی نام دارند. در بروکرهای تخفیفی، سفارشات خریدوفروش مستقیما توسط سرمایه‌گذار وارد شده و کارگزاری در نقش واسطه قرار دارد.

ربات

این مدل، بروکری است که در آن یک ربات معامله‌گر با مشتری ارتباط برقرار کرده و با استفاده از الگوریتم‌های مختلف به او در مدیریت سبد سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند. هیچ ارتباط انسانی در این دسته از کارگزاری وجود ندارد و به همین دلیل هزینه کمتری در مقایسه با دیگر مدل‌ها دارد.

وظایف کارگزاری چیست؟

شرکت‌های بروکری طیف گسترده‌ای از خدمات و سرویس‌ها را در ازای دریافت مبالغ مختلف به مشتری ارائه داده و طرح‌های تجاری آنها متفاوت است. طبیعتا هرچه بیشتر پول بدهید، وظایف و سرویس‌های بروکر هم بیشتر می‌شود که برخی از مهم‌ترین وظایف آنها موارد زیر است.

مشاوره مالی

شرکت‌های کارگزاری در یک مقیاس بسیار بزرگ به مشتریان خود کمک کرده تا سرمایه را به‌بهترین‌نحو مدیریت کنند. بدین ترتیب گاهی اوقات کارگزار به مشتری توصیه کرده که چگونه دارایی خود را سرمایه‌گذاری کند تا سرمایه افزایش یابد. مدیریت سرمایه بسته به نوع کارگزاری می‌تواند به‌صورت مشاوره مالی یا برنامه‌ریزی مالی کامل باشد.

بهینه‌سازی مالیاتی

اگرچه در کشور ما قانون مشخصی وجود ندارد و به‌تازگی قوانین مالیاتی در حال گسترش و رسیدن به بازارهای مالی مثل بورس و کریپتو هستند اما در دیگر کشورها تریدرها از سودِ ترید خود مالیات می‌پردازند. اینجا نقش بروکر پررنگ می‌شود و به شما کمک می‌کند تا اطلاعت مالیاتی خود را بررسی کرده و آن را تا بیشترین‌حدممکن کاهش دهید. این مورد از وظایف کارگزاری به مشتری کمک می‌کند تا سود سرمایه‌گذاری را به حداکثر برساند.

برنامه‌ریزی برای پس از بازنشستگی و املاک

معمولا پس از بازنشستگی مقداری پول از سوی بیمه به حساب فرد بازنشسته واریز می‌شود. شرکت‌های کارگزاری در چنین مواقعی با طرح استراتژی‌های مطمئن به فرد کمک می‌کنند تا آتیه‌‌‌ای برای روزهای پس از بازنشستگی خود داشته باشد. به بیان دیگر بروکر به فرد برای تصمیم‌گیری درخصوص بهترین زمان و میزان سرمایه‌گذاری کمک کرده تا سرمایه پس از بازنشستگی افزایش یابد.

همچنین برنامه‌ریزی املاک نیز برای پس از مرگ است. بروکر به وارثان کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای دارایی‌ و سرمایه‌های شما بگیرند.

سبدگردانی

مهم‌ترین مورد از وظایف کارگزاری، سبدگردانی است و بیشتر کارگزاری‌ها آن را به مشتری خود ارائه می‌دهند. در این وظیفه، بروکر سبد سرمایه‌گذاری یا پورتفوی مشتری را با توجه به میزان سرمایه و ریسک‌پذیری او مدیریت می‌کند. کارگزار وضعیت سبد را به‌طور مرتب گزارش کرده و مقداری از سود سبد را در قالب کمیسیون برمی‌دارد.

بروکرها در انتخاب استراتژی ترید به شما کمک می‌کنند اما چه کسی بیشتر از شما به نیازها و محدودیت‌های‌تان آگاه است؟ مقاله استراتژی معاملاتی را بخوانید تا بهترین را انتخاب کنید.

ویژگی‌های بهترین کارگزاری چیست؟

علاوه‌بر وظایف کارگزاری‌، معیارهای مهمی برای قرارگیری در لیست بهترین‌ها وجود دارد که بروکر باید از آنها برخوردار باشد و آنها به شرح زیر هستند.

بهترین کارگزاری ها

امنیت و اعتبار

بزرگ‌ترین معضل سرمایه‌گذاران، افتادن در دام کلاهبرداران است. بنابراین بهتر است همیشه به سراغ کارگزاری‌های معتبر و امن بروید تا نگران خطر و ریسک کلاه‌برداری نباشید. برای اینکار می‌توانید مجوزهای آنها را بررسی کنید.

اجرای سریع

در بازارهای مالی ثانیه‌ها اهمیت دارند؛ چرا که فرصت‌ها در کسری از ثانیه پدیدار شده و از بین می‌روند. توجه کنید که کارگزاری نقصی در اجرای سریع دستورها نداشته باشد.

کارمزد و کمیسیون

درآمد بروکرها از کارمزد و کمیسیون تامین می‌شود اما شما هم برای به‌حداکثر رساندن سود باید کمیسیون را کم کنید. کارگزاری‌ها را در این زمینه با یکدیگر مقایسه کنید.

گستردگی سرویس‌ها

اگر بروکر به شما اجازه معامله یک محصول یا نوع خاصی از دارایی را نمی‌دهد پس بهتر است از آن استفاده نکنید. گستردگی سرویس‌ها بسیار مهم است، بنابراین به تعداد سرویس‌ها و محصولاتی که کارگزار ارائه می‌دهد توجه کنید.

بهترین کارگزاری‌های جهان چه شرکت‌هایی هستند؟

بروکرهای سرمایه‌گذاری دائما با ارائه تخفیف در نرخ کمیسیون یا بهبود سرویس‌ها در تلاش هستند تا در لیست بهترین‌ها قرار بگیرند. در این لیست نام‌هایی قرار دارد که احتمالا با آنها آشنا هستید و بیشتر از مدل فول سرویس در انواع کارگزاری هستند.

فیدلیتی (Fidelity)

فیدلیتی بنا به اعلام منابع مختلف، بهترین کارگزاری جهان است و کارمزد اندکی از مشتریان دریافت می‌کند. این شرکت با ارائه ابزارهای سرمایه‌گذاری پیچیده و سرویس‌های متعدد تجربه مناسبی برای مشتریان نهادی یا سرمایه‌گذاران خرد رقم می‌زند. متاسفانه این بروکر تنها به مشتریان آمریکایی خدمات داده و امکان استفاده از آن برای ایرانیان فراهم نیست.

فیدلیتی اینوستمنت

آمری‌ترید (Ameritrade)

Ameritrade برای تریدرهای مبتدی بهترین انتخاب است. این پلتفرم رابط‌کاربری آسانی داشته و در کنار جذابیت بصری، آموزش جامع و تحلیل را برای مشتریان خود فراهم کرده است. این بروکر در ۱۵ کشور جهان فعالیت کرده که متاسفانه ایران یکی از آنها نیست.

اینترکتیو بروکرز (Interactive Brokers)

Interactive Brokers به‌دلیل گستردگی دارایی‌های جهانی، ابزارهای تحلیلی و ماشین‌حساب پیشرفته در لیست امروز ما قرار می‌گیرد و انتخابی مناسب برای تریدرهای حرفه‌ای و پیشکسوت است. این شرکت رقابت سنگینی با دیگر بروکرها ازجمله فیدلیتی داشته و به بسیاری از کشورهای جهان خدمات می‌‎دهد که به‌علت تحریم‌ها، ایران در این لیست قرار ندارد.

تیستی‌ترید (Tastytrade)

Tastytrade بهترین پلتفرم برای معاملات آپشن است؛ چرا که ابزارها و محتوای مناسب تریدرها برای انجام این معاملات در اختیار آنها قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، تیستی‌ترید قیمت‌گذاری آپشن‌ها را در سطحی تنظیم کرده که به کم‌هزینه‌ترین بروکر تبدیل شود. این بروکر هم به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از کارگزاری چیست؟

اگر برایتان سوال شد که اصلا چرا باید از یک واسطه استفاده کرد پس باید به مزایای کارگزاری‌ها اشاره کنیم. مزایای ترغیب‌کننده‌ی بروکرها به شرح زیر است.

تخصص در امور مالی

متخصصان حاضر در شرکت‌های کارگزاری درک کاملی از امور مالی و سرمایه‌‌گذاری دارند. این افراد تلاش می‌کنند تا بهترین‌ها را برای شما انتخاب کرده تا کسب سود کنید. این مزیت زمانی برجسته می‌شود که درک چندانی از امور مالی نداشته باشید یا به‌عنوان یک تریدر تازه‌کار پا به دنیای ناشناخته‌ها گذاشته باشید.

سهولت استفاده

بسیاری از بروکرها مجموعه کاملی از سرویس‌ها را ارائه می‌دهند تا شما تنها در یک مکان به همه ابزارهای موردنیاز خود دسترسی داشته باشید. این مزیت به‌طور ویژه در زمان صرفه‌جویی کرده و به مدیریت بهتر پورتفو کمک می‌کند.

ریسک کمتر

استفاده از کارگزار ریسک کمتری نسبت به ترید و خریدوفروش عادی داشته؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های کارگزاری با فروشندگان اوراق بهادار ارتباط دارند.

شرکت‌های کارگزاری؛ مناسب برای همه

فرقی نمی‌کند تریدر تازه‌کار یا حرفه‌ای باشید یا اصلا علاقه‌ای به ترید نداشته باشید، بروکرها طیف گسترده‌ای از خدمات را برای شما فراهم می‌کنند تا داراییتان را افزایش دهید. با این حال پیش از انتخاب کارگزاری، تحقیقات خود را نسبت به آن کامل کنید و از وظایف کارگزاری مطلع باشید. شما همراهان والکس چه تجربه‌ای از کارگزاری‌ها دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا