سرمایه گذاری

نحوه سرمایه گذاری در بیت کوین؛ چگونه در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

این روزها عده زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال هستند. وقتی اسم این بازار به گوشمان می‌خورد، ناخودآگاه نام ارزهایی مانند بیت‌ کوین به ذهنمان خطور می‌کند. در واقع بیت کوین همچنان یکی از بهترین و البته پرریسک‌ترین ارزها برای سرمایه‌گذاری است. به همین خاطر است که باید سرمایه‌ گذاری در بیت کوین را بیاموزیم و بررسی کنیم بهترین روش کسب سود از بیت کوین چیست؟

معامله روی این ارز از آن جهت پرریسک است که این روزها نوسانات نسبتا زیادی را در بازار آن شاهد هستیم. یعنی علاوه بر این که بیت کوین می‌تواند افراد را به سودهای خوبی برساند، می‌تواند آن‌ها را با خطرات جدی نیز مواجه کند. در این مقاله قصد داریم تا همه چیز در خصوص سرمایه گذاری در بیت کوین را به شما بگوییم و مزایا و معایب آن را نیز مطرح کنیم. همچنین در خصوص روش‌های انجام آن نیز صحبت‌هایی خواهیم داشت. بنابراین اگر شما نیز به دنبال معامله بر روی این ارز هستید، حتما تا انتها همراه ما باشید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بیت کوین

در مورد سرمایه گذاری در بیت کوین و چگونگی کسب درآمد از بیت کوین، ابتدا لازم است تا نکاتی را پیرامون مزایا و معایب آن بیان کنیم. اول از همه به سراغ ویژگی‌های مثبت آن می‌رویم:

نقد شوندگی بالا

یکی از جذاب‌ترین مزیت‌های موجود در بیت کوین را باید همین نقد شوندگی بالا عنوان کرد. این خاصیت استقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران در سر تا سر جهان را در پی داشته است. نقدشوندگی بدان معنا است که شما هر زمان که تمایل و نیاز داشته باشید، می‌توانید بیت کوین را با پول رایج در کشور خود تعویض کنید.

این در حالی است که این قابلیت هنوز آن طور که باید و شاید برای دیگر ارزها دیده نمی‌شود. همچنین قابلیت‌های دیگری مانند قرارداد آتی بیت کوین نظرها را به‌سوی این ارز جلب می‌کنید و نباید از آن به سادگی عبور کرد. در واقع باید گفت که بیت کوین در نقد شوندگی پیشگام ارزهای دیجیتال است. دلیل آن را هم باید استقبال بالا از این ارز به شمار آورد. در مجموع می‌توان گفت که امکان درخواست برای بیت کوین و تبدیل ارز فیات به آن و یا برعکس در هر زمانی وجود دارد و این اولین ویژگی چشمگیری است که از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین نصیبتان خواهد شد.

ارزی با نقدشوندگی بالا

انجام تراکنش‌ در سطح جهان

جدا از این که می‌توانید از بیت کوین در کشور خودتان برای خرید و موارد دیگر استفاده کنید، می‌توانید به سراغ آن برای انجام تراکنش‌ها به صورت بین‌المللی نیز باشید. اگر شما در یک کشور دیگر باشید، مثلا امکان تغییر این ارز به دلار نیز برایتان وجود خواهد داشت و از این نکته نیز نباید به سادگی عبور کرد.

سود زیاد در معاملات

از نکات دیگری که سرمایه‌گذاران فراوانی به آن توجه دارند، سوددهی بالا است. البته همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، نوسانات در این ارز زیاد است و این گاهی می‌تواند به ضرر شما باشد. اگر کار شما تحلیل تکنیکال بر روی چارت است، نیاز دارید تا عملکرد بیت کوین را به خوبی بررسی کرده و در نهایت بهترین تصمیم را برای ورود به معاملات آن بگیرید. برای رسیدن به سود در این معاملات می‌توانید از قابلیت‌های دیگر مانندETF بیت کوین نیز بهره ببرید.

در غیر این صورت، باید نگاهی به گذشته و تاریخچه آن داشته باشید. علاوه بر این، برخی اتفاقات مانند خبرهای ریز و درشت نیز (حوادث فاندامنتال) بر روی بسیاری از ارزها مانند بیت کوین اثرگذار هستند و اگر معاملات شما به صورت بلند مدت است، باید به آن‌ها نیز دقت کافی را داشته باشید.

عدم نیاز به واسطه

مزیت مهم ارزهای دیجیتال و به صورت کلی بازار مربوط به آن، این است که شما برای انجام معاملات و خرید و فروش ارزها به هیچ واسطه‌ای نیاز نخواهید داشت. در دنیای واقعی، بانک‌ها و صرافی‌هایی هستند که به عنوان واسطه عمل می‌کنند. این شاید در نگاه اول بد نباشد، اما وقت‌گیر خواهد است؛ بنابراین با ورود به دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانید بدون هیچ مرز و واسطه‌ای به فعالیت‌هایی مانند خرید بیت کوین مشغول شوید. افراد در سرمایه گذاری در بیت کوین به این نکته نیز توجه دارند.

انجام معاملات در محیطی امن

در پاسخ به این سوال که چگونه در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم، یکی از ویژگی‌های جذاب در مورد این بازار و به ویژه بیت کوین، وجود امنیت بالا در معاملات خواهد بود. این امنیت از روزهای اول پیدایش این بازار وجود داشته است و اکنون نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ به گونه‌ای که شما برای رد و بدل کردن و یا نگه داشتن بیت کوین هرگز نباید نگران موضوعاتی مانند هک کردن افراد سوءاستفاده‌گر باشید. البته کاری که باید بکنید، تعریف رمز عبور قوی برای کیف پول و حساب صرافی‌تان است تا امنیت کار خود را بالاتر ببرید.

سرمایه‌گذاری در محیطی امن

کارمزد تراکنش‌های نسبتا معقول

شاید میزان کارمزدهای نسبتا معقول در سرمایه گذاری در بیت کوین آن چنان هم به چشم نیاید، اما به صورت کلی یک مزیت محسوب می‌شود. در واقع در راستای خرید و فروش این ارز دیجیتال، کارمزد زیادی در صرافی‌ها از شما کسر نمی‌شود که البته این برای بسیاری از ارزهای دیگر نیز به همین صورت است.

ویژگی‌های مثبت و جذاب بیت کوین به همین جا ختم نمی‌شود و موارد دیگری را هم در بر می‌گیرد. با این حال، تلاش ما بر این بود که مهم‌ترین آن‌ها را با شما مرور کنیم. پس از آن، نوبت به معایب موجود در این ارز می‌رسد. شما با سبک و سنگین کردن این ویژگی‌ها، در نهایت می‌توانید بهترین تصمیم را برای ورود به معاملات این ارز بگیرید.

ناشناس بودن خالقان بیت کوین

اگر نگاهی به تاریخچه این ارز داشته باشید، متوجه می‌شوید که پیدایش و سازنده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این حال گفته می‌شود که فردی به نام ساتوشی این کار را انجام داده است و در همین راستا، واحد این ارز نیز به نام همین فرد نام‌گذاری شده است. با همه این تفاسیر، تا این لحظه سرمایه‌گذاران مشکلی بابت استفاده از این ارز و معامله بر روی آن نداشته‌اند.

سرعت پایین تراکنش‌ها

با وجود این که گفته می‌شود سرعت انجام تراکنش‎های بیت کوین زیاد است، اما واقعیت را باید چیز دیگری دانست. این ارز در مقایسه با بازارهای معاملاتی دیگر سرعت معقولی در تراکنش‌ها و خرید و فروش دارد، اما اگر مقایسه‌ای با درصد زیادی از ارزهای کنونی این بازار داشته باشیم، متوجه می‌شویم که سرعت آن نوعی چالش به شمار می‌رود. مردم معمولا برای خرید و فروش بیت کوین تا حدودی معطل می‌شوند که البته باز هم عده زیادی بر این چالش چشم‌پوشی می‌کنند.

نوسانات بالا در سرمایه گذاری در بیت کوین

بالاتر نیز این موضوع اشاره شد که سرمایه گذاری در بیت کوین خطراتی از جمله نوسانات بالا را هم دارد. شما به عنوان یک معامله‌گر باید به این خطرات واقف باشید و بتوانید در هر زمان بهترین تصمیم را در خصوص این ارز بگیرید. بسیاری از مسائل روز جهان روی بیت کوین نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

کاهش احتمالی قیمت در آینده

هر چند بعید به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین در آینده به یک باره سقوط داشته باشد، اما شما به عنوان یک سرمایه‌گذار و کسی که باید با منطق خود در این بازار پیش برود، باید احتمال هر اتفاقی را بدهید. نظر اکثر کارشناسان بر این است که ارزهای زیادی در این بازار و به خصوص بیت کوین در آینده با صعود و افزایش قیمت همراه می‌شود. با این حال، ممکن است چنین اتفاقی هم رخ ندهد و با سقوط ناگهانی ارزش آن مواجه شویم.

کاهش قیمت بیت کوین

دلایل سرمایه گذاری روی بیت کوین

با شناخت مزایای موجود در ارز بیت کوین، بی‌شک می‌توانیم به دلایل سرمایه‌گذاری روی آن نیز پی ببریم و بفهمیم چرا بسیاری از معامله‌گران دائما در مورد آن صحبت می‌کنند. چندین و چند ارز دیجیتال بعد از مدت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. هدف بسیاری از آن‌ها نیز رسیدن به ارزش بیت کوین و استقبال عمومی بوده است. با این حال، هنوز بیت کوین است که با اختلافی بسیار زیاد به لحاظ ارزش و استقبال مردم در حال یکه‌تازی است.

یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری در بیت کوین، پشتیبانی آن از سوی صرافی‌های فراوان است. اگر نگاهی به این صرافی‌ها داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تقریبا همه آن‌ها از این ارز حمایت دارند و در آن‌ها می‌توانید مشغول به خرید و فروش بیت کوین شوید. جدا از آن، درصد بالایی از کیف پول‌ها نیز از این ارز پشتیبانی می‌کنند. شما در انواع این کیف‌ها شامل کیف پول‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تحت وب می‌توانید برای نگهداری بیت کوین اقدام کنید. در مورد بهترین کیف پول‌های بیت کوین نیز پیشنهاد می‌کنیم مطالب سایتمان را از دست ندهید.

در واقع بیت کوین با نام پول دیجیتال شناخته می‌شود و از آن برای خرید نیز می‌توانید استفاده کنید. همین استقبال از آن توسط مردم و سازمان‌های بزرگ را هم می‌توان عاملی برای نوسانات شدید آن عنوان کرد. این افزایش و کاهش قیمت‌ها برای بیت کوین، آن را به یک دارایی مهم برای انسان‌ها تبدیل کرده است؛ تا جایی که برخی از کشورها آن را واحد پول رسمی خود معرفی کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که در آینده کشورهای دیگری نیز این کار را انجام دهند.

سرمایه گذاری بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد؟

عده زیادی این سوال را دارند که سرمایه‌گذاری در بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد؟ در واقع آن‌ها می‌خواهند بدانند که به چه اندازه و چه زمانی باید نسبت به انجام معاملات بر روی این ارز اقدام نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا در خصوص این عوامل به بحث بنشینیم. البته به جز این‌ها، شاید عوامل دیگری نیز در انتخاب شما دخیل باشند که خودتان از آن‌ها اطلاع داشته باشید؛ بنابراین با در نظر گرفتن همه چیز، در مرحله پایانی باید تصمیم خود را در این باره بگیرید.

معامله بر روی بیت کوین

میزان سرمایه

همواره میزان سرمایه‌ و بودجه شما می‌تواند نقش مهمی در انتخاب‌هایتان در این بازار داشته باشد. شما به وسیله بودجه‌ای که دارید، می‌توانید در نظر داشته باشید که به چه میزان از یک بیت کوین را می‌خواهید، یا این که اگر سرمایه بسیار زیادی دارید، می‌توانید یک یا چند تا از این ارز را به دست آورید. البته همیشه هم گفته‌اند که همه تخم مرغ‌ها را نباید در یک سبد ریخت، اما باز هم مقدار سرمایه شما نقش مستقیمی در این انتخاب خواهد داشت.

میزان ریسک‌پذیری

این که چه اخلاق و رفتاری دارید و تا چه اندازه حاضر به ریسک کردن در این بازار هستید هم می‌تواند به نوبه خود مهم باشد. اگر فردی باشید که می‌تواند ریسک زیادی را قبول کند، بی‌شک دنیایی از فرصت‌های بیت کوینی به رویتان باز خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید که انجام این کار با ضررهایی نیز همراه است و شاید در دام برخی از ضررها نیز گرفتار شوید.

در سوی دیگر، اگر ریسک کمی را قبول می‌کنید، معاملات بلند مدت و با سرمایه‌های کمتر به شما توصیه خواهد شد. در هر صورت، بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند برای هر معامله‌گری با هر نوعی از رفتار مناسب باشد. تنها کاری که باید بکنید، این است که به خلق و خوی خود به خوبی پی برده و شناخت درستی از خودتان داشته باشید تا بتوانید در این بازار و سرمایه گذاری در بیت کوین به موفقیت‌های بیشتری برسید.

حرفه‌ای یا تازه‌کار بودن شما

گروهی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران سال‌ها سابقه حضور در بازارهای سرمایه‌گذاری و به خصوص ارزهای دیجیتال را دارند. حال اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، خبر خوب این است که می‌توانید با درک، شناخت و اندوخته‌های بیشتر سرمایه گذاری در بیت کوین را در دستور کار خود قرار دهید. در غیر این صورت، هیچ اشکالی ندارد.

پیشنهاد ما این است که ابتدا اطلاعات کافی در مورد تحلیلی که مدنظر دارید را به دست آورده و بدانید که چطور باید وارد یک معامله شد و آن را مدیریت کرد. سپس نوبت به انجام معاملات مربوط به بیت کوین خواهد رسید تا بتوانید به صورت معقول از آن به سود برسید. ما در همین زمینه و در سایتمان مطالبی آموزشی را در دسترس قرار داده‌ایم که توصیه می‌کنیم حتما سری به آن‌ها بزنید.

 سرمایه گذاری حرفه ای روی بیتکوین

کوتاه یا بلند مدت بودن معامله

اشخاص زیادی عقیده دارند که بلندمدت بودن یک معامله به آن‌ها از لحاظ سود کمک زیادی خواهد کرد، در حالی که نظرات عکس این هم وجود دارد. شما باز هم باید به خلق و خوی خود مراجعه کنید و ببینید که صبر و حوصله لازم برای مدیریت کردن معامله را دارید یا خیر!

افرادی هستند که با صبر بالا، یک ارز مانند بیت کوین را از آن خود می‌کنند و می‌توانند تا مدت‌ها آن را در کیف پول خود نگه دارند. این در حالی است که برخی دیگر از مردم صبر یا وقت کافی برای این کار را ندارند و می‌خواهند ثمره معاملات خود را خیلی سریع مشاهده نمایند.

روش‌های سرمایه گذاری بر روی بیت کوین

تا به حال روش‌های مختلفی از سرمایه گذاری در بیت کوین معرفی شده و افراد نیز به سمت آن‌ها رفته‌اند. برخی از این روش‌ها به خوبی جواب داده و مردم را به سودهای خوبی رسانده است، بعضی دیگر آن طور که باید پاسخگوی نیازها نبوده است. با این حال، به طور کلی سرمایه‌ گذاری در بیت کوین را می‌توان به سه روش تقسیم کرد:

هولد کردن

هولد کردن به معنای نگه‌داری یک ارز همچون بیت کوین برای مدتی طولانی است. برای نمونه این کار ممکن است تا چند سال هم ادامه داشته باشد. افرادی که اعتقاد دارند قیمت بیت کوین در طولانی مدت افزایش پیدا می‌کند، می‌توانند آن را در کیف پول‌ خود نگه‌داری کنند. همچنین این روش برای آن دسته از افراد که وقت و حوصله سرمایه‌گذاری به صورت روزانه در این بازار را ندارند نیز مناسب خواهد بود.

ترید کردن

ترید روی بیت کوین نیز می‌تواند یک استراتژی فوق‌العاده باشد. البته شما پیش از هر چیز باید به نحوه انجام آن و به صورت کلی تحلیل تکنیکال واقف باشید تا زمان خرید، مدیریت و فروش ارز بتوانید بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید. ترید خود انواعی دارد، اما عموما به صورت کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود.

یکی از مزایای بازار ارزهای دیجیتال، دسترسی آن به صورت ۲۴ ساعته است. این بدان معنا است که شما می‌توانید ساعاتی در روز را برای ترید کردن و سرمایه گذاری در بیت کوین در نظر داشته باشید و به این کار مشغول شوید. ترید بیت کوین نیز به دلیل نوسانات روزانه‌ای که رخ می‌دهد، می‌تواند هم لذت‌بخش و هم خطرناک باشد.

فرصت‌ سرمایه گذاری در بیت کوین

استخراج بیت کوین

در نهایت نیز به راه سوم می‌رسیم که استخراج یا همان ماینینگ است. عده زیادی از مردم با وسایلی که در این حوزه برای خود تدارک دیده‌اند، می‌توانند به صورت روزانه به انجام آن مشغول شوند. البته باید در نظر داشته باشید که ماینینگ امکانات زیادی را می‌طلبد و آموزش‌هایی نیز باید ببینید تا بتوانید راه انجام آن با موفقیت را پیدا کنید.

آینده بیت کوین؛ جذاب یا مایوس کننده؟

با وجود این که شاید بیت کوین در برخی روزها ریزش‌های شدیدی داشته باشد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم افزایش قیمت آن را در طی سال‌های آینده شاهد باشیم. جدا از راه‌های گفته شده، سرمایه گذاری در بیت کوین با استفاده از صندوق ETF نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

ETF نوعی صندوق است که مقادیر زیادی از این ارز در آن به چشم می‌خورد. حال اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را دارند که سهام مربوط به بیت کوین را خریداری کرده و آن را مانند بازار بورس برای خود حفظ کنند. گفتنی است که قیمت آن نیز بر اساس قیمت خود بیت کوین افزایش یا کاهش پیدا خواهد کرد. ضمن این که قراردادهایی برای بیت کوین در نظر گرفته شده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند از مزیت‌های بیشتر آن در آینده بهره‌مند شوند. در کل نگاه‌ها به این ارز در آینده مثبت است و شما نیز می‌توانید به سراغش بروید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا