NFT

آموزش ساخت nft در بلاک چین بیت کوین

ان اف تی‌‌ها تا همین اواخر عمدتاً در شبکه‌های بلاکچین‌ اتریوم، سولانا و زنجیره هوشمند بایننس ساخته و معامله می‌شدند؛ به لطف جدیدترین به‌روزرسانی‌ها، امکان ساخت NFT در شبکه بیت کوین نیز فراهم شده است. از ابتدای فوریه ۲۰۲۳، به دنبال محبوبیت پروتکل اوردینالز که اخیراً راه‌اندازی شده، توکن غیر مثلی بیت کوین به دومین محصول پرفروش در بین بلاکچین‌ها تبدیل شده است. این توکن مانند سایر همتایان خود منحصربه‌فرد بوده، با این تفاوت که بر بستر بلاکچین بیت کوین توسعه یافته است. از آنجایی که بازار این دارایی تازه رونق گرفته است، بسیاری از مارکت پلیس‌ها هنوز امکان ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین و معامله آن‌ها را ندارند. در این آموزش با برترین پلتفرم در این زمینه آشنا شده و نحوه خرید و فروش، هزینه‌ها و مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

NFT بیت کوین چیست؟

سال ۲۰۱۶، اولین ان اف تی بیت کوین به نام Rare Pepe استخراج شد. با این حال، به دلیل محدودیت‌های اجرای قرارداد هوشمند در بیت کوین، از آن زمان اکثر فعالیت‌های این توکن‌ها در شبکه اتریوم انجام می‌شود. اما پس از به‌روزرسانی تپ روت (Taproot) امکان اجرای قراردادهای هوشمند روی شبکه بیت کوین فراهم شد. این به روزرسانی به طور قابل توجهی انواع معاملات در BITCOIN از جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را افزایش می‌دهد.

NFT بیت کوین

ژانویه سال ۲۰۲۳، کیسی رودارمور (Casey Rodarmor)، از به‌روزرسانی تپ روت برای راه‌اندازی پروتکل جدیدی به نام اوردینالز (Ordinals) استفاده کرد. همان طور که می‌دانید، هر بیت کوین از ۱۰۰ میلیون ساتوشی (Sat) تشکیل شده است. این پروتکل امکان ثبت داده‌ها را روی هر ساتوشی‌ به‌صورت جداگانه از طریق فرآیندی به نام اینسکریپشن (Inscription) فراهم می‌کند. در واقع، شبکه به وسیله ارودینالز غیر از تراکنش‌های ساده برای انتقال ارزش، کاربردهای دیگری هم پیدا می‌کند. این پروتکل، ساخت NFT بیت کوین را به واقعیت تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با ان اف تی، مقاله  NFT چیست را بخوانید.

پروتکل اوردینالز (Ordinals) چیست؟

پروتکل Ordinals سیستمی برای شماره‌گذاری ساتوشی‌ها است که به هر کدام یک شماره سریال داده و آن‌ها را در تراکنش‌ها ردیابی می‌کند. طبق تئوری Ordinal، ساتوشی‌ها بر اساس ترتیب استخراج و انتقال شماره‌گذاری می‌شوند. شماره‌گذاری به ترتیب استخراج آنها متکی است، در حالی که انتقال به ترتیب ورودی‌ها و خروجی‌های تراکنش تکیه دارد. از این رو نام Ordinal (ترتیبی) برای این پروتکل انتخاب شده است. اوردینال‌ نامبرها (اعداد ترتیبی) شماره سریال‌هایی هستند که روی یک Sat منحصر به فرد، حک شده‌اند. اولین ساتوشی در بلوک اول دارای شماره اوردینال ۰، دومی دارای شماره اوردینال ۱ و آخرین از بلوک اول دارای شماره ۴،۹۹۹،۹۹۹،۹۹۹ است.

پروتکل اوردینالز

درج شماره سریال برای هر ساتوشی در شبکه بیت کوین، آن را به یک ان اف تی قابل ردیابی و انتقال تبدیل می‌کند. پس از آنکه Satoshi مانند هر تراکنش دیگر BTC پردازش شد، در بلاکچین این شبکه ذخیره می‌شود. بنابراین، NFT بیت کوین مانند ارز دیجیتال آن کاملاً امن، غیرمتمرکز و تغییرناپذیر خواهد بود. به فرآیند الصاق دارایی به ساتوشی‌ها اینسکریپشن (Inscription) گفته می‌شود. این کلمه به معنای کتیبه یا محتوای حک شده است. به این ترتیب، اوردینال اینسکریپشن (Ordinal Inscription)، همان ان اف تی‌ها یا دارایی‌های دیجیتالی هستند که روی یک ساتوشی در شبکه بیت کوین حک شده‌اند.

پیش‌نیاز ساخت nft در بلاک چین بیت کوین

همین ابتدا باید به شما اطمینان داد که آموزش ساخت NFT بسیار ساده است، اما توکن‌های غیرمثلی اوردینال کاملا جدید هستند و اکوسیستم اوردینالز در حال توسعه است. در حال حاضر، ساخت ان اف تی در شبکه بیت کوین به دو روش اصلی محدود می‌شود:

اولین روش برای ثبت اوردینال‌های بیت کوین به کمی مهارت‌ فنی، اجرای یک گره کامل بیت کوین، نصب ORD روی این گره برای اینسکریپشن ساتوشی‌ها در کیف پول Ordinals و ساخت NFT بیت کوین نیاز دارد. دو نوع کیف پول می‌توانند اوردینال‌ها را پردازش کنند. از آنجایی که پروتکل اوردینالز از به‌روزرسانی تپ روت استفاده می‌کند، والتی لازم است که با آدرس Taproot سازگار باشد. همچنین، این از توانایی کنترل کوین برخوردار باشد تا ساتوشی‌های اوردینال را به عنوان کارمزد شبکه خرج نکرده یا آن‌ها را به صورت تصادفی در معاملات دیگر ارسال نکند.

۱. کیف پول Sparrow فقط برای دریافت اوردینال‌ها توصیه می‌شود تا از ارسال سهوی ساتوشی‌های معمولی جلوگیری شود؛ استفاده از آن نیازی به اجرای یک گره کامل ندارد.

۲. کیف پول ORD نیاز به اجرای یک گره کامل با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی دارد. بر خلاف Sparrow، به وسیله این والت می‌توانید اینسکریپشن‌هایی را ایجاد کرده و ساتوشی‌های حک شده را برای جلوگیری از هزینه‌های تصادفی فریز کنید.

صرف‌نظر از کیف پول مورد استفاده، حتماً مقداری بیت کوین برای پرداخت کارمزد تراکنش در دسترس داشته باشید.

روش دوم ساده‌تر است و شامل استفاده از یک ابزار بدون کد، مانند Gamma یا ordinalsbot.com برای اینسکریپشن توکن غیرمثلی است.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های NFT بیت کوین

بهترین مارکت پلیس برای ان اف تی بیت کوین جایی است از ساخت/مینت، خرید، فروش و ذخیره آن‌ پشتیبانی می‌کند. این نوع بازارها باید امکان ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین را فراهم ‌کنند. عوامل دیگری که باید در هنگام انتخاب این بازارها در نظر گرفت، کارمزد، هزینه دسترسی و امکانات آن است. Stacks یک شبکه لایه ۲ بلاکچینی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. ان اف تی‌های بیت کوین نیز بر بستر آن ساخته می‌شوند. محبوب‌ترین پلتفرم‌های توکن غیرمثلی که مبتنی بر این مورد هستند عبارتند از:

  • Gamma
  • Byzantion
  • Superfandom
  • Stacksart

Gamma در ساخت nft در بلاک چین بیت کوین تخصص دارد. اگرچه اکثر تراکنش‌ها در Gamma.io با استفاده از توکن Stacks (STX) انجام می‌شوند، امکان انجام آنها با بیت کوین از طریق شبکه لایتنینگ نیز وجود دارد. کارمزد تراکنش‌ها در این پلفترم در مقایسه با هزینه ساخت NFT در opensea بیشتر است.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت کوین با ابزار Gamma

قبل از شروع، مطمئن شوید که مقداری بیت کوین (حدود ۵۰ دلار) داشته باشید تا بتوانید کارمزد تراکنش را برای انجام اینسکریپشن بپردازید. کیف پولی که در اختیار دارید باید بتواند BTC را به آدرس‌های Taproot ارسال کند. در این لینک فهرستی از کیف پول‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات وجود دارد که از این آدرس‌ها پشتیبانی می‌کنند. در جدول گزینه‌ها نرم‌افزاری، کلمه “Yes” در ستون “Bech32m” نشان می‌دهد که آن والت می‌تواند بیت کوین را به آدرس‌های Taproot ارسال کند. لازم به ذکر است که صرافی‌های محبوبی مانند کوین بیس و بایننس از تپ روت پشتیبانی نمی‌کنند.

در اینجا آموزش گام‌به‌گام ساخت nft در بلاک چین بیت کوین در پلتفرم گاما را بررسی می‌کنیم:

  1. به آدرس وب سایت https://gamma.io/ordinals مراجعه کنید.
  2.  نوع فایل مورد نظر خود را برای مینت ان اف تی بیت کوین انتخاب کنید (فایل تصویری یا متن ساده).
انتخاب نوع فایل برای ساخت ان اف تی
  1. فایل را از سیستم انتخاب کرده و آن را آپلود کنید. متن موردنظرتان را نیز می‌توانید مستقیماً تایپ کنید.
آپلود فایل
  1. نرخ کارمزد تراکنش بر اساس مدت زمانی که مایلید برای ساخت ان اف تی بیت کوین صبر کنید و همچنین اندازه فایل‌ محاسبه می‌شود.
انتخاب کارمزد ساخت ان اف تی
  1. آدرس بیت کوین را وارد کنید. این نشانی باید با Ordinal یا Taproot سازگار باشد.
آدرس سازگار با تپ روت
  1. صبر کنید تا NFT بیت کوین مینت شود. زمان انتظار بستگی به کارمزدی دارد که شما برای این فرآیند پرداخت کرده‌اید و ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد.
تأیید جزئیات NFT بیت کوین
  1. در نهایت می‌توانید اوردینال مینت شده را در OrdinalSviewer مشاهده کنید.
  2. برای اطمینان از اینکه اوردینال‌ها را به اشتباه خرج نکنید، می‌توانید آن‌ها را فریز کنید.
تکمیل تراکنش ساخت NFT بیت کوین

به خاطر داشته باشید که هر چه کارمزد بالاتر باشد، احتمال اینکه اینسکریپشن شما زودتر ایجاد شود بیشتر است. با این حال، این فرآیند همچنان می‌تواند چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. اگر قصد دارید برای ساخت NFT در شبکه بیت کوین از پلتفرم OrdinalsBot استفاده کنید، همین فرآیند با روند کم و بیش یکسانی انجام می‌شود.

نکات مهم در مورد کیف پول سازگار با تپ روت

در پروژه های NFT بحث آدرس و انتقال آن‌ها نیاز به دقت زیادی دارد. در این مورد، استفاده از Sparrow Wallet یا Xverse توصیه می‌شود. هنگامی که آدرس کیف پول خود را تنظیم کردید، آن را در قسمت آدرس بیت کوین گیرنده در وب سایت گاما وارد کنید. مطمئن شوید که چهار کاراکتر اول این آدرس “bc1p” باشد. این پیشوند نشان می‌دهد که یک آدرس Taproot است.

با ارسال مقدار مشخص شده BTC به آدرس مربوطه، کارمزد تراکنش خود را برای مینت ان اف تی اوردینال بپردازید. توجه داشته باشید که این آدرس نیز با “bc1p” شروع می‌شود. در اینجا بسیار مهم است که مراقب باشید. اگر تازه‌کار هستید، توصیه می‌شود کارمزد را از کیف پول دیگری ارسال کنید که متفاوت از کیف پول NFT شما باشد. چرا که ممکن است به جای یک SAT معمولی، به اشتباه یک ساتوشی ان اف تی شده را ارسال کنید. در این صورت، دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت.

معاملات NFT بیت کوین

در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض سنتی با انواع سایت های NFT آشنایی دارید. اما زیرساخت‌ها و بازارهای مناسب برای معاملات اوردینال‌های بیت کوین در حال ساخت هستند. این آثار دیجیتالی، اغلب در سرورهای دیسکورد به‌صورت OTC (معاملات همتابه همتا و خارج از صرافی) معامله می‌شوند. توصیه می‌شود که توجه ویژه‌ای به این معاملات داشته باشید. بازارهای OTC پرریسک و پر از کلاهبرداری هستند. در پلتفرم Gamma.io نه تنها ساخت NFT بیت کوین، بلکه خریدوفروش آن‌ها نیز به‌صورت ایمن امکان‌پذیر است.

مزایا:

  • قابلیت اتصال به کیف پول خارجی
  • میزبانی از بیشترین تعداد قراردادهای هوشمند بیت کوین و توکن غیر مثلی
  • ارائه معیارهای آنچین به کاربران
  • برگزاری حراج ان اف تی
  • به کاربران اجازه می‌دهد NFT را در سایر بازارها معامله کنند
  • میزبانی و امکان ساخت انواع توکن غیرمثلی (هنری، کلکسیونی، بازی، موسیقی، کارت‌های تجاری، عکاسی، ورزشی و نام دامنه بیت کوین (BNS))

لازم به ذکر است که صرافی‌های محبوبی مانند کوین بیس و بایننس از تپ روت پشتیبانی نمی‌کنند.

معایب:

  • کارمزد استفاده از این ابزار، ۱۰ درصد فروش اولیه و کارمزد فروش ثانویه ۲٪ است.

نحوه خرید و فروش NFT‌ بیت کوین

معاملات اوردینال‌های بیت کوین مانند روش‌های متداول خرید و فروش NFT است؛ با این تفاوت که در این مورد از کیف پول‌های سازگار با Taproot مانند Ordinals، Xverse و Hiro استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مراحل آن می‌پردازیم:

  1.  حساب کاربری ایجاد کنید، عبارات بازیابی را در جایی امن نگهداری کرده و وجوه را به کیف پول واریز کنید.
  2.  برای خرید، روی دکمه Explore در صفحه اصلی سایت Gamma کلیک کنید و لیست ان اف تی‌های موجود در بازار را بر اساس معیارهای دلخواه خود مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید کالکشن‌ها را با نام آن‌ها جستجو کنید یا مجموعه‌های برتر را مستقیماً از صفحه اصلی مشاهده کنید.
  3. پس از انجام تراکنش، اوردینال‌ها به کیف پول شما اضافه می‌شوند.
  4.  برای فروش، کافی است اینسکریپشن خود را آپلود کرده یا از پروفایل خود توکنی که تازه ساخته‌اید را با قیمت موردنظر لیست کنید. کارمزد بسته به اندازه فایل و سرعت معامله متفاوت است.

پروتکل اوردینالز؛ تجدید حیات توسعه بیت کوین

اوردینالز علاقه به توسعه بلاکچین بیت کوین را برانگیخت و یکی از مزایای کلیدیش این است که امکان ساخت NFT بیت کوین را فراهم می‌کند که قبلاً به دلیل محدودیت زبان اسکریپت مورد استفاده در تراکنش‌های بیت کوین امکان‌پذیر نبود. Ordinals از ترکیبی از خروجی‌های تراکنش و متا دیتای بیت‌کوین جهت ذخیره اطلاعات منحصربه‌فرد برای هر ان اف تی استفاده می‌کند، در حالی که همچنان امنیت و تغییرناپذیری بلاکچین را حفظ می‌کند. اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های پیچیده‌تری را بر بستر این بلاک چین بسازند. همچنین این پروتکل به گسترش کاربردهای بیت کوین فراتر از یک ذخیره ارزش یا وسیله مبادله کمک کرده است.

از سوی دیگر نسل جدید توسعه‌دهندگان را به اکوسیستم بیت کوین جذب کرده است که بسیاری از آن‌ها قبلاً بر شبکه اتریوم یا سایر شبکه‌های بلاکچین با قابلیت‌های قراردادهای هوشمند متمرکز بودند. این امر منجر به افزایش فعالیت‌های مرتبط با توسعه بیت کوین شده است. شما درباره آینده این مسیر و تاثیر آن بر اکوسیستم چه نظری دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا