بلاکچین

معرفی استاندارد توکن ERC-1155 و کاربرد‌های مختلف آن در بلاکچین

در سالیان اخیر، بلاکچین اتریوم قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار داده است که از میان‌ آنها می‌توان به قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌سازی اشاره کرد. استاندارد ERC-1155 یکی از استانداردهای بلاک چین اتریوم برای ساخت توکن است که شاید به اندازه ERC-20 یا ERC-721 شناخته شده نباشد؛ اما دارای مزایا و کاربردهای خاصی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. 

استاندارد ERC-1155 چیست؟

ERC-1155 مخفف عبارت درخواست اتریوم برای اظهارنظر ۱۱۵۵ (Ethereum Request for Comments 1155) است. این درخواست، گروهی از استانداردهایی که به منظور افزایش کاربرد قراردادهای هوشمند و توکن‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم طراحی شده‌اند، را شامل می‌شود.

همانطور که می‌دانید، توکن‌ها در بلاکچین به دو دسته قابل تعویض و غیر قابل تعویض (NFT) تقسیم می‌شوند. پیش از ایجاد استاندارد ERC-1155، توکن‌های قابل تعویض بلاکچین اتریوم بر مبنای استاندارد ERC-20 و توکن‌های غیر قابل تعویض صرفا مطابق با استاندارد ERC-721 قابل ایجاد بودند.

بیشتر بخوانید: erc20 چیست

استاندارد ERC-1155 کاربردهای هر دو استاندارد ERC-20 و ERC-721 را ترکیب کرده و انتقال توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض در یک تراکنش را امکان‌پذیر نمود. انتقال هر دو نوع توکن در یک تراکنش، علاوه بر کاهش کارمزد، ساخت و تبادل دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین را نیز آسان‌تر می‌کند. در نتیجه، کارایی شبکه اتریوم به عنوان یک شبکه انتقال ارز، نیز افزایش خواهد یافت.

مثالی از کاربرد استاندارد توکن ERC-1155

برای درک بهتر کاربرد ERC-1155، فرض کنید در حال استفاده از یک بازی بلاکچینی هستید که آیتم‌های مختلفی، نظیر شمشیر، سپر و سکه دارد. در گذشته، هر کدام از این آیتم‌ها به قرارداد هوشمند اختصاصی و قوانین خاص خودشان نیازمند بودند. اما با روی کار آمدن استاندارد ERC-1155، تمامی این آیتم‌ها به صورت همزمان توسط یک قرارداد هوشمند مدیریت خواهند شد. این نوع مدیریت گروهی توکن‌ها باعث می‌شود تا هزینه لازم برای تعامل با آیتم‌های داخل بازی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

مزایای استاندارد ERC-1155

در حالی که در میان ویژگی‌های ERC-1155 می‌توان کاهش هزینه تراکنش را مهمترین دستاورد دانست، اما این استاندارد مزیت‌های دیگری دارد که در ادامه به آنها نیز اشاره می‌کنیم:

  • افزایش سطح کارایی: با ERC-1155 می‌توان چند نوع توکن مختلف را در یک تراکنش منتقل کرد. این موضوع کارمزد تراکنش‌ها، به ویژه تراکنش‌های بازی‌های بلاکچینی که معمولا آیتم‌های زیادی دارند، را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه، این استاندارد می‌تواند روی کاهش ترافیک کلی شبکه اتریوم نیز تاثیرگذار باشد.
  • کاربرد فراتر از حوزه گیمینگ: در حالی که مزیت ERC-1155 برای بازی‌های بلاکچینی کاملا واضح است، انعطاف آن، کاربردهای بیشتری ایجاد می‌کند. این استاندارد به منظور تسهیل انتقال انواع ارز بومی، آیتم‌های کلکسیونی و حتی بلیط‌های بلاکچینی طراحی شده است.
  • کاهش ریداندنسی: در گذشته هر نوع توکن به یک قرارداد هوشمند اختصاصی نیاز داشت و در نتیجه شاهد ایجاد نسخه‌های ریداندنت این قراردادها بودیم که همگی کاربردهای مشابهی داشتند. استاندارد ERC-1155 این مشکل را از طریق ترکیب انواع توکن در یک قرارداد هوشمند، حل کرده و فرآیند مدیریت توکن را بهینه می‌کند.
  • مکانیزم انتقال امن‌تر: این استاندارد دارای یک قابلیت امنیتی مهم است که به کاربر اجازه می‌دهد در صورت ارسال دارایی به آدرس اشتباه، قادر به نجات توکن‌های خود باشد. ارسال توکن به آدرس اشتباه، یکی از آن مشکلاتی است که بارها موجب از دسترس خارج شدن دارایی‌های کاربران شده، اما اکنون می‌تواند توسط به کار گیری ERC-1155 رفع شود.
  • پشتیبانی از انواع توکن: برخلاف استانداردهای قبلی شبکه اتریوم، استاندارد ERC-1155 از انواع توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض پشتیبانی می‌کند.

مقایسه استاندارد ERC-1155 با استانداردهای ERC-20 و ERC-721

مقایسه استاندارد ERC-1155 با ERC-20 و ERC-721

در جدول زیر، خلاصه‌ای از مهمترین تفاوت‌های سه استاندارد توکن‌سازی اصلی در شبکه اتریوم را مشاهده می‌کنید:

استانداردERC-20ERC-721ERC-1155
سال عرضه۲۰۱۵۲۰۱۷۲۰۱۸
توضیحاولین استاندارد ساخت توکن اتریوم. توکن‌های ERC-20 همگی از نوع قابل تعویض هستند.این استاندارد ساخت NFT یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض را امکان‌پذیر کرد.ترکیبی از کاربردهای دو استاندارد قبلی که قرار گرفتن توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض در یک قرارداد هوشمند را امکان‌پذیر کرد.
کاربردساخت استیبل کوین، آلت کوین و انواع توکن‌های کاربردیساخت NFT برای آثار هنری، آیتم‌های کلکسیونی، دارایی‌های درون بازی و مواردی از این قبیل.ساخت انواع توکن قابل تعویض و NFT با تنوع و قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر.

روش مینت کردن توکن با استاندارد ERC-1155 چگونه است؟

مینت کردن یکی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال، به معنای ساخت یا ضرب توکن جدید است. برای انجام این کار، به دانش فنی در زمینه قراردادهای هوشمند اتریومی (شامل آشنایی مختصر با کدنویسی) و روش اضافه کردن آن به بلاکچین نیاز خواهید داشت. با این وجود، برخی پلتفرم‌ها امکان مینت توکن NFT بر اساس استاندارد توکن ERC-1155 را برای کاربران آسان کرده‌اند. برای انجام این نوع منیت NFT، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • داشتن کیف پول سازگار با استاندارد توکن ERC-1155، مانند متامسک یا تراست والت.
  • ایجاد نسخه دیجیتالی (برای مثال، فایل PNG) اثر هنری یا هر چیزی که می‌خواهید به NFT تبدیل کنید.
  • اتصال کیف پول به پلتفرمی که از مینت ERC-1155 پشتیبانی می‌کند، مانند پلتفرم انجین (Enjin).
  • دنبال کردن مراحل مینت که معمولا توسط خود پلتفرم توضیح داده می‌شود.
  • پرداخت کارمزد و به اتمام رساندن فرآیند ساخت NFT.

چه پلتفرم‌هایی از استاندارد ERC-1155 پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر پلتفرم‌های وب ۳ زیادی از استاندارد ERC-1155 پشتیبانی می‌کنند که از میان آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجین (Enjin): این پلتفرم بلاکچینی به کمک استاندارد ERC-1155، دارایی‌ها و اقتصاد مجازی اکوسیستم خود را مدیریت می‌کند. کاربرد اصلی انجین، ساخت NFT و انواع دارایی وب ۳ است که عموما در بازی‌های بلاکچینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اپن‌سی (OpenSea): این بازار رمز ارزی مشهور که به صورت اختصاصی در زمینه خرید و فروش NFT فعالیت دارد، از ERC-1155 پشتیبانی کرده و مینت توکن بر مبنای آن را برای کاربران خود امکان‌پذیر کرده است.
  • سندباکس (The Sandbox): دنیای مجازی سندباکس که یک پلتفرم گیمینگ نیز محسوب می‌شود، دارای آیتم‌های مختلفی است که از ERC-1155 استفاده می‌کنند.
  • رریبل (Rarible): این بازار NFT یکی از رقبای اصلی اپن‌سی محسوب شده و امکان مینت، خرید و فروش توکن‌های ERC-1155 را فراهم کرده است.

آیا در زمینه مینت توکن به‌ویژه مینت توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-1155 تجربه‌ای دارید؟ کدام استاندارد توکن‌سازی اتریومی یا غیر اتریومی را برتر می‌دانید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا