مقالات ارز دیجیتال

ماجرای حملات ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال با وجود این که امنیت بالایی را برای کاربران خود به وجود آورده است، اما گاهی اوقات نقص‌هایی هم در خود دارد. برای مثال باید به وقوع برخی اختلالات و هک توسط افراد سودجو اشاره داشت که البته تعداد آن‌ها چندان هم زیاد نیست. تا به حال نمونه‌هایی از انجام این فعالیت‌ها روی کوین‌هایی مانند بیت کوین صورت گرفته است، اما از این اتفاق برای اتریوم کلاسیک نباید به سادگی عبور کرد!

پیش از این در والکس به سوال اتریوم کلاسیک چیست؟ پاسخ‌ داده‌ایم؛ امروز اما می‌خواهیم ببینیم که حملاتی که آن را تحت عنوان حملات ۵۱ درصدی می‌نامند، چه بر سر اتر کلاسیک آورده و تاثیر آن به چه صورت خود را نشان داده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی چیستی و ابعاد حملات ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک بپردازیم.

نگاهی مختصر به اتر کلاسیک

این ارز را باید یکی از زیرمجموعه‌های ارز دیجیتال اتریوم به شمار آورد که در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار به شمار می‌رود. روزانه افراد زیادی فرصت‌های موجود برای این بازار را رصد می‌کنند تا بتوانند به معاملات آن ورود کنند. با این تفاسیر فرصت‌های ترید و سرمایه گذاری روی اتریوم کلاسیک از چشم حرفه‌ای‌ها دور نمی‌ماند.

اتریوم کلاسیک که آن را با نماد ETC نیز می‌شناسند، یک ارز دیجیتال توزیع شده به صورت منبع‌باز و مبتنی بر بلاکچین است که از بستر اتریوم برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ارز را باید حمایت و اجرای قراردادهای هوشمند در آن به شمار آورد. با وجود این که امروزه ارزهای زیادی این کار را برای معامله‌گرانشان انجام می‌دهند، اما Ethereum Classic در این خصوص از درصد بالایی از رقبای خود پیشی گرفته است. برای این که حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک را بررسی کرده باشیم، نیاز بود تا در وهله اول به چیستی این ارز رسیدگی کنیم.

حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک چیست؟

همواره در بازار ارزهای دیجیتال، احتمالاتی را برای حمله افراد سودجو در نظر می‌گیرند که به آن حمله ۵۱ درصدی گفته می‌شود. این حملات زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا سازمان درصد بالایی از هش ریت یک شبکه را به نام خود دارد و از این روش، می‌تواند اختلالات گسترده‌ای را در امور آن ارز، توسعه‌دهندگان و معامله‌گرانش به وجود آورد.

ابعاد حمله ۵۱ درصدی اتر کلاسیک

در چنین شرایطی است که فرد حمله کننده به شبکه موردنظر می‌تواند قدرت‌های زیادی را هم در ادامه روند کاری خود داشته باشد. برای نمونه، قدرت استخراج برای این فرد به حداکثر خواهد رسید. او می‌تواند برخی از تراکنش‌های موجود در خصوص آن شبکه را حذف یا ویرایش کند. عدم تایید یک تراکنش یا استفاده از آن برای سودجویی نیز از اقدامات دیگری است که چنین فرد یا گروهی می‌تواند به سرانجام برساند.

در خصوص حمله ۵۱ درصدی به شبکه اتریوم کلاسیک، فراموش نکنید که این شخص نمی‌تواند دستکاری‌هایی را در مورد تراکنش‌هایی که در زمان بسیار قدیم تمام شده‌اند، ایجاد کند و امنیت بلاکچین به همان صورت پابرجا می‌ماند. با وجود این که او قدرت بروز اختلال در شبکه را دارد، اما از مواردی که در این لیست می‌آوریم، باز خواهد ماند:

  • عدم توانایی برای دستکاری تراکنش‌های قدیمی
  • عدم توانایی برای ویرایش پاداش‌های مربوط به هر بلاک
  • کوین‌های جدید به وسیله این فرد ضرب نخواهند شد

مورد دیگری که باید به آن اشاره شود، این است که تعداد حملات ۵۱ درصدی در این بازار چندان هم زیاد نیست. اگر مروری بر تاریخچه این وقایع داشته باشید، متوجه می‌شوید که چندان هم آسیب‌رسان نبوده‌اند. ضمن این که با اعمال برخی از تغییرات و روی آوردن به تکنولوژی‌های قدرتمندتر به وسیله توسعه‌دهندگان ارزها، در آینده وقوع چنین حملاتی به حداقل خود خواهد رسید.

البته همین حالا هم گفته می‌شود که دستکاری در امور ارزهای دیجیتال بسیار بزرگ در این بازار به دلایل مختلفی عملا غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال، بد نیست جوانب احتیاط را به خصوص برای ارزهای نوپا در نظر داشته باشید. در ادامه نیز در مورد حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک صحبت خواهیم کرد.

بررسی موارد حمله ۵۱ درصدی به شبکه اتریوم کلاسیک

سال ۲۰۲۰ سال نسبتا بدی برای ارز دیجیتال ETC بود؛ چرا که در این سال ۳ بار حمله ۵۱ درصدی به شبکه اتریوم کلاسیک رخ داد. نکته عجیب‌تر این است که این اتفاق همه در یک ماه و در آگوست برای این ارز رخ داد. همین قضایا باعث شد تا عده زیادی از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را از این ارز خارج کنند و این باعث افت مشهود ارزش آن شد. با این حال، کمی بعد تیم سازنده Ethereum Classic توانست اقدامات مناسبی در راستای افزایش امنیت آن پیاده سازد و آن را به ارز امن‌تری نظر تبدیل کند.

همان زمان بود که توسعه‌دهندگان فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بیشتر کردند و ضمن عذرخواهی، وعده دادند که روی این موضوع کار کرده و مشکلات رفع می‌شوند. همین اتفاق هم افتاد و نتیجه آن بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این ارز شد. در حال حاضر قیمت ETC مجدد به قبل از حملات برگشته است و باید دید که آیا باز هم چنین اتفاقاتی برایش رخ خواهد داد یا خیر!

حمله امنیتی به اتریوم کلاسیک

به نقل از تیم سازنده ارز دیجیتال اتریوم، سرورها و شبکه مربوط به آن قدرتمندتر از قبل شده و آسیب‌پذیری آن تا حد بسیار زیادی کمتر شده است. آن‌ها به خوبی می‌دانند که حملات ۵۱ درصدی و دیگر انواع حملات نه تنها برای این شبکه، بلکه برای کل بازار ارزهای دیجیتال آسیب‌زا بوده و اعتماد مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در آن را کاهش می‌دهد. با توجه به این که Ethereum Classic به الگوریتم خود با نام اجماع اثبات کار (POW) متعهد است، آن‌ها نه تنها این ساز و کار را بعد از حمله تغییر ندادند، بلکه توانستند آن را بهتر از قبل در اختیار مردم قرار دهند.

البته به همین علت حمله ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک و دیگر ارزهای هم قیمت و هم ارزش با آن می‌تواند برای هکرها بسیار پرهزینه باشد. انجام این کار به لحاظ اقتصادی نمی‌تواند برای این افراد صرفه داشته باشد، بنابراین آن‌ها فعلا پای خود را از میدان نبرد بیرون گذاشته‌اند و این می‌تواند خبر خوبی برای معامله‌گران باشد. البته که هش ریت این شبکه به نسبت ارزهای مهم بازار مانند بیت کوین بسیار کمتر است.

همان‌طور که در جریان هستید، ETC حاصل یک هاردفورک از اتریوم است که در بالا نیز به این موضوع پرداخته شد. پلتفرم مربوط به این ارز از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز به کار کرد و این طور که از اخبار شنیده می‌شود، اعضای سازنده قصد دارند تا تغییراتی را برای آینده اعمال کنند. این تغییرات می‌تواند در خصوص توکن، شبکه و یا هر چیز دیگری باشد. هدف آن‌ها نیز قطعا افزایش ارزش و نیز امنیت آن خواهد بود. به هر صورت، این تیم از حملات ۵۱ درصدی به اتریوم کلاسیک به خوبی آگاه هستند و هیچ علاقه‌ای نداردن دوباره چنین چیزی را تجربه کنند.

حملات ۵۱ درصدی چه تاثیراتی بر اتر کلاسیک داشته است؟

در تاریخ ذکر شده، برخی از هکرها به تراکنش‌ها و دیگر داده‌های کاربران در این شبکه دسترسی پیدا کرده و توانستند ویرایش‌ها و یا حذفیاتی در این زمینه داشته باشند. با این حال، عده‌ای از افراد با مشاهده فعالیت‌های مشکوک توانستند بودجه خود را به سرعت خارج کرده و امنیت را برای دارایی‌هایشان فراهم کنند.

تاثیر حملات ۵۱ درصدی بر سرمایه‌گذاران

عده‌ای از سرمایه‌گذاران نیز با وجود ضررهای این حملات که صرفا هم مالی نبود با تغییر ساز و کارهای تیم سازنده، دوباره به شبکه و توسعه‌دهندگان اعتماد کردند. برخی از آن‌ها اکنون نیز مشغول ترید و یا دیگر معاملات کوتاه یا بلندمدت بر روی این ارز هستند و از امنیت بالای شبکه بهره‌مندند. حقیقت این است که در حال حاضر احتمال حملات ۵۱ درصدی بر روی اتریوم کلاسیک بسیار کمتر از گذشته شده است.

اتریوم کلاسیک؛ حمله احتمالی در آینده یا آرامش بعد از طوفان؟

در قسمت پایانی از مقاله قصد داریم ببینیم دیدگاه‌ها افراد موفق در این حوزه در مورد ETC و حملات ۵۱ درصدی بر روی آن به چه صورت است و آیا باز هم می‌توان به آن اعتماد داشت یا خیر. دیدگاه بعضی از معامله‌گران این است که اتریوم کلاسیک از ابتدا نیز مورد مناسبی برای سرمایه‌گذاری نبوده است. ترجیح آن‌ها بر این است که تمرکز خود را روی دیگر گزینه‌های بازار بگذارند. البته باید گفت که این دیدگاه چندان هم نمی‌تواند صحیح باشد؛ زیرا اکنون مدت‌ها است که چنین اتفاقاتی برای این ارز رخ نداده است.

بعضی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز به آینده اتریوم کلاسیک اشاره دارند و می‌گویند این ارز می‌تواند فرصت‌های خوبی را در دسترس قرار دهد. این طور که گفته می‌شود، این ارز در سال ۲۰۲۶ میلادی می‌تواند حداقل قیمت ۹۴ و حداکثر ۱۱ هزار دلار را تجربه نماید که اعداد و ارقامی جذاب به شمار می‌روند. با این حال باید بدانید که هیچ چیز در این بازار قطعی نیست و بر پایه احتمالات پیش می‌رود.

شما چه ارزهای دیگری را می‌شناسید که تجربه حمله ۵۱ درصدی را دارند؟ به‌نظرتان آینده ارزهای دیجیتال به سمتی می‌رود که دیگر شاهد چنین رخنه‌های امنیتی‌ای نباشیم؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا