مقالات ارز دیجیتال

بنیانگذاران اتریوم چه کسانی هستند؟ معرفی بنیانگذاران پروژه اتریوم

اتریوم به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال محبوب و پرطرفدار در بازار ارزهای دیجیتال توسط شبکه قدرتمندی از افراد حرفه‌ای ارائه شده است. شبکه بلاکچینی اتریوم، پلتفرمی غیرمتمرکز است که بستری برای ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز فراهم کرده است. زمانی که بنیانگذاران اتریوم گرد هم آمدند و برای تأسیس بنیاد اتریوم تصمیم گیری کردند، شاید پیش‌بینی نمی‌کردند که روزی به چنین جایگاهی می‌رسد.

شبکه اتریوم، دومین پلتفرم بلاکچینی بزرگ جهان است. افراد مستعد، تحصیل‌کرده، کوشا و جوانی با یکدیگر همکاری و این شبکه را تأسیس کردند. استارت آن نیز توسط فردی به نام ویتالیک بوترین  (Vitalik Buterin) زده شد. در ادامه این مقاله به معرفی بنیانگذاران پروژه اتریوم خواهیم پرداخت.

پروژه اتریوم و مسیری که پیش‌رو دارد

پروژه اتریوم یک پلتفرم منبع باز و غیرمتمرکز است که بر مبنای بلاکچین بنا شده است. در این شبکه همه کاربران می‌توانند بدون دخالت شخص سوم فعالیت داشته باشند و تمام قراردادهای مالی نیز بدون کنترل نهادهای نظارتی توسط نرم افزار تأیید و ذخیره می‌شوند. ایده این شبکه برای اولین بار سال ۲۰۱۳ توسط فردی به نام ویتالیک بوترین مطرح شد. اما عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۵ انجام شد. اکنون ارز دیجیتال اتریوم بعد از بیت کوین و در جایگاه دوم لیست بهترین رمز ارزها قرار دارد.

شروع مسیر اتریوم با بوترین

مؤسسان و بنیانگذاران اتریوم از همان ابتدا قصد ارائه ارز دیجیتالی مثل بیت کوین را نداشتند. هدف اصلی آن‌ها ساخت یک پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز جهانی بود که از سایر مشخصه‌های بلاکچین نیز استفاده‌ای ویژه داشته باشد. در واقع اتریوم به عنوان پلتفرمی برای بازی‌های بلاکچینی، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و خدمات مالی غیر متمرکز ساخته شده است که حریم شخصی شما را نیز رعایت می‌کند.

زمانی که بنیانگذاران اتریوم در حال توسعه و عرضه این شبکه بودند، اتریوم را به عنوان شبکه‌ای طراحی کردند که امکان انتقال ارزهای دیجیتال را با کارمزد کم و امنیت و سرعت بالا فراهم کند. اکنون این شبکه هر روز بیش از پیش در حال گسترش است و موارد استفاده بسیار زیادی دارد. در اصل پتانسیل شبکه اتریوم چیزی فراتر از انجام تراکنش‌های مالی ساده خواهد بود. برای مثال امکان اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز یکی از همین پتانسیل‌ها است.

یکی از مواردی که این شبکه را خاص کرده این است که بنیانگذاران اتریوم و توسعه دهندگان آن، همگام با پیشرفت دنیای کریپتوکارنسی، قابلیت‌ها و فناوری‌های آن را گسترش می‌دهند. شبکه اتریوم اکنون در حال ارائه نسخه‌های جدیدی است که از آن به عنوان بروزرسانی بزرگ اتریوم یاد می‌شود. پروژه اتریوم، پلتفرمی وسیع، قدرتمند و در دسترس است که از نظر عملکرد و امنیت شرایط خوبی را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

ارائه خدمات توسط شبکه اتریوم

بنیانگذاران اتریوم

ارز اتریوم چیست و بنیانگذاران شبکه ارائه دهنده آن چه کسانی بودند؟ آیا پاسخ این سؤالات را می‌دانید؟ دقیقا در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۱۴ گروهی هشت نفره از بنیانگذاران اتریوم در یک خانه جنگلی گرد هم آمدند و درباره آینده شبکه اتریوم تصمیم گیری و مشورت کردند. این شبکه اکنون به دومین پلتفرم بلاکچینی بزرگ در جهان تبدیل شده است.

دو نفر از آن تیم هشت نفره همان ابتدا از گروه جدا شدند و در حال حاضر تنها یک نفر از آن تیم همچنان به طور فعال در کنار شبکه اتریوم است. اما با تمام این فراز و فرودها هنوز بنیانگذاران اتریوم را همان تیم هشت نفره می‌دانند. در ادامه شما را با نام و زندگی کاری این افراد آشنا خواهیم کرد.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

یکی از اصلی‌ترین بنیانگذاران اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است. او در تاریخ نوامبر ۲۰۱۳ یک جوان ۱۹ ساله با اصالت روسی – کانادایی بود که در زمینه برنامه‌نویسی و کامپیوتر استعداد زیادی داشت. بوترین در همان دوران به عنوان نویسنده مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) فعالیت می‌کرد. وایت پیپر اتریوم را نیز پس از سه سال تحقیق و بررسی در دنیای ارزهای دیجیتال نوشت. ویتالیک در این مقاله پلتفرمی را پیشنهاد داد که در مقابل تمام محدودیت‌های بیت کوین قرار داشت و امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و ضد سانسور را ایجاد می‌کرد.

ارائه وایت پیپر اتریوم توسط ویتالیک بوترین

زمانی که نوبت به معرفی بنیانگذاران اتریوم می‌رسد، نام ویتالیک بوترین در صدر لیست قرار دارد. کاملیا روسو (Camila Russo) نویسنده‌ای که تاریخچه رمز ارز اتریوم را برای اولین بار در کتاب “The Infinite Machine” ارائه کرد درباره بوترین این گونه می‌گوید: «بوترین نسبت به ایفای نقش رهبری در پروژه اتریوم واهمه داشت. اما با گذشت زمان توانست توانایی‌های خود را در این زمینه به خود و اطرافیان ثابت کند.»

بوترین برای پروژه اتریوم مانند یک نیروی الهام بخش بود؛ زیرا علاوه بر نیروی جوانی و علاقه و اشتیاق شدید او به کاری که انجام می‌داد، اتریوم هم ایده بسیار عالی و جدیدی بود. درواقع تنها عضوی که از گروه بنیانگذاران اتریوم همچنان در راستای توسعه و گسترش شبکه فعالیت می‌کند، ویتالیک بوترین است. او در سال‌های اخیر از سمت‌های مدیریتی خود کنار کشیده است و به صورت متمرکز روی پروژه بروزرسانی اتریوم و ارائه اتریوم ۲ فعالیت می‌کند.

میهای آلیسی (Mihai Alisie)

یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم میهای آلیسی (Mihai Alisie) است. او از سال ۲۰۱۱ به عنوان یک دوست و همکار در کنار بوترین بود و با او ارتباط داشت. میهای آلیسی در رشته اقتصاد سایبرنتیک فارغ‌التحصیل شده است.

آشنایی با بنیانگذاران اتریوم

آشنایی او با بیت کوین و فضای ارزهای دیجیتال زمانی شروع شد که در رومانی به عنوان مربی بازی پوکر بود. انتشار مجله بیت کوین توسط ویتالیک بوترین نیز با همکاری او انجام شد. یکی دیگر از پروژه‌هایی که میهای آلیسی و بوترین با یکدیگر همکاری داشتند، اگورا (Egora) بود. اگورا یک فروشگاه غیرمتمرکز شبیه فروشگاه ای بی (eBay) است که با استفاده از بیت کوین ساخته شد.

آلیسی به عنوان یکی از بنیانگذاران تأثیرگذار اتریوم شناخته می‌شود. تأسیس مرکز اتریوم در سوئیس با کمک او انجام شد و انجام امور اولیه ثبت قانونی این پروژه نیز بر عهده او بود. از جمله امور مهم دیگری که به دستان آلیسی انجام شد می‌توان به افتتاح یک حساب بانکی برای پروژه اتریوم و انجام مذاکرات لازم با مقامات و وکلای سوئیسی برای تعیین چارچوب قانونی در جهت عرضه اولیه اتریوم اشاره کرد.

آلیسی در حال حاضر دیگر مثل گذشته درگیر پروژه اتریوم نیست. اما هنوز از او به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم یاد می‌شود. او تا سال ۲۰۱۵ در بنیاد اتریوم با سمت معاونت مشغول به فعالیت بود. اما از آن پس با فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی برای اتریوم تحت عنوان آکاشا (Akasha) مسیر خود را از آن تیم تا حدودی جدا کرد.

جدا شدن آلیسی از پروژه اتریوم

آنتونی دی لوریو (Anthony Di Lorio)

فرد بعدی که به تیم بنیانگذاران اتریوم اضافه شد آنتونی دی لوریو (Anthony Di Lorio) بود. آنتونی خانواده ثروتمندی داشت و همین موضوع باعث شده بود که مبلغ یک میلیون پوند در تولید مته‌های زمین گرمایی سرمایه گذاری کند. بوترین و آنتوی که هر دو در تورنتو زندگی می‌کردند در سال ۲۰۱۲ با یکدیگر ملاقات کردند و بوترین ضمن این ملاقات از آنتونی درخواست کرد تا به عنوان یکی از سرمایه گذاران پروژه اتریوم با او همکاری کند.

با پیش رفتن پروژه آنتونی مخالفت خود را با رویکرد غیرانتفاعی اتریوم اعلام کرد و در ادامه آن مسیر خود را از این پروژه جدا کرد. پس از آن در بورس اوراق بهادار تورنتو به عنوان مدیر عامل ارشد مشغول به کار شد. فعالیت بعدی او در راستای تأسیس “Decentral” بود که در سال ۲۰۱۸ انجام شد. مجله “Forbes” امسال نام آنتونی دی لوریو را به عنوان یکی از ۲۰ فرد ثروتمند سرمایه گذار روی ارزهای دیجیتال معرفی کرد.

امیر چتریت (Amir Chetrit)

یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم که نقش نسبتا کم‌رنگی داشته است، امیر چتریت (Amir Chetrit) است. آشنایی بوترین با امیر چتریت از جایی شروع شد که در یک کنفرانس تجاری مرتبط با بیت کوین با یکدیگر ملاقات کردند. امیر چتریت که اصالتی امریکایی اسرائیلی دارد تحصیلات خود را در رشته کامپیوتر در سال ۲۰۰۸ رها کرده بود. پس از آن فعالیت در زمینه بیت کوین را آغاز کرد و زمانی که با بوترین ملاقات کرد در یک شرکت استارتاپی تحت عنوان “Colored Coins” همکاری داشت.

بوترین در تاریخ دسامبر ۲۰۱۳ از امیر درخواست کرد تا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم به تیم آن‌ها بپیوندد. این اتفاق افتاد اما یک سال بیشتر دوام نداشت؛ زیرا در ژوئن سال ۲۰۱۴ بود که امیر به دلیل عدم مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه به شدت مورد انتقاد اعضای دیگر گروه قرار گرفت. به همین دلیل بود که ترجیح داد از گروه خارج شود. اکنون طبق شرطی که خود امیر گذاشته بود، هنوز از او به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم یاد می‌شود. ضمن اینکه طبق اظهارات خبرگزاری‌های مختلف امیر همچنان در حال حمایت از شبکه‌های بلاکچینی مختلف است.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است. چارلز در هاوایی متولد شده است اما در کلرادو زندگی کرده است. چارلز برای اولین بار توسط دی لوریو به بوترین معرفی شد تا وارد تیم بنیانگذاران اتریوم شود. قبل از آن چارلز توانسته بود در راستای ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز، سرمایه جذب کند و این موضوع را در رزومه خود مطرح کرده بود.

چارلز هاسکینسون یکی از تأثیرگذارترین بنیانگذاران اتریوم بود. او توانست در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را در این پروژه به عنوان مدیرعامل پروژه ادامه بود. ضمن اینکه در تأسیس بنیاد اتریوم نیز نقش پررنگی داشت.

چارلز هاسکینسون از بنیانگذاران اتریوم

اختلافات چارلز و سایر اعضا تیم بنیانگذاران اتریوم از جایی شروع شد که چارلز پافشاری شدیدی روی تبدیل شدن اتریوم به یک بنگاه سودآور و اقتصادی داشت. در نهایت این اختلافات باعث جدایی او از تیم شد. او پس از این جدایی مشغول حمایت از پروژه اتریوم کلاسیک شد و سپس ارز دیجیتال کاردانو را راه اندازی کرد. طبق مصاحبه‌هایی که روسو با چارلز انجام داده است مشخص شده است که او کاردانو را به عنوان قاتل اصلی اتریوم راه اندازی کرده است.

گوین وود

یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم گوین وود (Gavin Wood) است. او یک برنامه‌نویس بریتانیایی است که توسط افرادی مثل امیر تاکی و جانی بیت کوین نسبت به ایده بوترین جذب شد. پیشنهاد پیاده سازی شبکه اتریوم با زبان برنامه‌نویسی C++ توسط او داده شد. در مصاحبه‌هایی که روسو با او انجام داده است، خود را به عنوان سازنده اصلی اتریوم معرفی کرده است. البته شواهد هم تا حدودی این موضوع را ثابت می‌کند.

گوین وود به عنوان برنامه‌نویسی که عضو تیم بنیانگذاران اتریوم بود از یلو پیپر (Yellow Paper) اتریوم در آوریل ۲۰۱۴ رونمایی کرد. تمام جزئیات فنی وایت پیپر اتریوم در آن ذکر شده بود. پس از آن وود پیشنهاد داد تا زبان برنامه‌نویسی بومی اتریوم سالیدیتی باشد. در حال حاضر گوین وود روی بنیاد وب ۳ (Web3) و پروژه بلاکچینی این بنیاد (Polkadot) متمرکز است که به نوعی یکی از رقبای اصلی اتریوم نیز محسوب می‌شود.

گوین وود از برنامه‌نویسان تیم بنیانگذاران اتریوم

جفری ویلک (Jeffrey Wilcke)

یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم که به عنوان برنامه‌نویس در پروژه مشغول به کار بود جفری ویلک (Jeffrey Wilcke) بود. او در هلند روی پروژه مستر کوین در حال کار بود که به پروژه اتریوم علاقه‌مند شد. در سال ۲۰۱۴ نیز در کنار گوین به عنوان برنامه‌نویس جزو تیم بنیانگذاران اتریوم شد.

جفری هم‌زمان با گوین نرم افزار مد نظرش برای اتریوم را پیاده سازی کرد و ان را «گو اتریوم» و سپس “Geth” نامید. البته آن‌ها به طور جداگانه فعالیت می‌کردند و از کارهای یکدیگر آگاهی نداشتند. البته با تولد پس جفری و بحث هارد فورک اتریوم او مجبور شد سرپرستی گث را به پیتر شیلاگی (Peter Szilagyi) واگذار کند. جفری در حال حاضر به همراه برادر خود جویی دارای یک استودیوی بازی‌های رایانه‌ای به نام گرید گیمز (Grid Games) است.

جوزف لوبین (Joseph Lubin)

یکی دیگر از اعضا تیم بنیانگذاران اتریوم جوزف لوبین (Joseph Lubin) است که به عنوان باتجربه‌ترین فرد گروه شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۸۷ در رشته مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد. لوبین در زمینه تولید موسیقی، مهندسی نرم افزار و امور مالی فعالیت داشت. تا اینکه در بیت کوین آلیانس کانادا (BitCoin Alliance of Canada) با دی لوریو آشنا و به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. در نهایت هم توسط دی لوریو به تیم بنیانگذاران اتریوم معرفی شد.

جوزف لوبین از اعضا تیم بنیانگذاران اتریوم

لوبین یک شرکت غیرانتفاعی با هدف ایجاد یک لایه کاربردی روی اتریوم تأسیس کرد. این شرکت کانسنسیس (Consensys) نام داشت و راه را برای تأسیس سایر پلتفرم‌های بلاکچینی هموار کرد. ضمن اینکه همکاری کلیدی و تأثیرگذاری با شرکای اتریوم داشت. شرکایی مثل کریدت سوئیس، جی پی مورگان، بانکو استاندارد، سی ام ای گروپ و …

نتیجه تأسیس شبکه اتریوم

همکاری این هشت نفر به عنوان بنیانگذاران اتریوم به شکل‌های مختلف و در بازه‌های زمانی متفاوت باعث شد تا در نهایت شبکه اتریوم ایجاد شود. این شبکه در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای در دنیای کریپتوکارنسی دارد و روز به روز در حال گسترش است. ضمن اینکه ارز دیجیتال اتریوم نیز به عنوان دومین رمز ارز محبوب جهان شناخته شده است و روزانه در حجم بسیار زیادی معامله می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا