مقالات ارز دیجیتال

هارد فورک لندن اتریوم؛ آشنایی با جزئیات آپدیت لندن اتریوم و تاثیرات آن

هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد که فناوری بلاکچین باعث اختلال در نحوه عملکرد سیستم‌های مالی سنتی می‎‌شود. البته این اختلال در واقع یک نوع تکامل است و باعث می‌شود تا اکوسیستم پرداخت‌ها دستخوش تغییرات شوند. از زمانی که اولین شبکه بلاکچین (شبکه بلاکچین بیت کوین) در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده‌ایم که باعث کاربردی‌تر شدن و سازگاری بیشتر این اکوسیستم با دنیای واقعی شده است. همچنین، هارد فورک لندن اتریوم هم یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در دنیای شبکه‌های بلاکچین محسوب می‌شود. فورک اتریوم، در بهترین حالت خود، شامل مجموعه‌ای از آماده‌سازی‌ها و پارامترهایی است که باعث ارتقای زنجیره بلاک می‌شوند.

در این مقاله جزئیات آپدیت لندن اتریوم را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که ارتقای شبکه اتریوم چطور با بروزرسانی لندن اتفاق افتاد و چگونه اجرا شد. همچنین نتایج پس از اجرای این آپدیت را هم زیر ذره‌بین می‌بریم و پیامدهای آن را بررسی می‌کنیم.

نام هارد فورک لندن اتریوم از کجا آمد؟

نشست اتریوم در لندن

پیش‌ از آنکه بخواهیم وارد بحث‌های تخصصی این موضوع شویم، باید به یک واقعیت جالب اشاره کنیم. آپدیت لندن اتریوم به نام شهر لندن (London) نامیده می‌شود؛ چرا که کنفرانس توسعه‌دهندگان این آپدیت در لندن برگزار شده است. پس از کنفرانس‌هایی که در شهرهای مختلف از جمله استانبول و برلین برگزار شدند، نوبت به شهر لندن در انگلستان رسید تا میزبان این دوره از نشست هارد فورک بلاکچین اتریوم باشد.

چه تفاوتی میان الگوهای PoS و PoW وجود دارد؟

برای درک هرچه‌بهتر دلیل ایجاد آپدیت لندن اتریوم در ابتدا باید تفاوت بین الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) را درک کنید. هر دو الگوریتمی که ذکر شدند، دو روش اجماع متفاوت برای استخراج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. الگوریتم اجماع برای ایجاد یک بلاکچین غیرمتمرکز بسیار مهم و ضروری است. از آنجایی که هیچ ارگان یا سازمان دولتی برای بررسی مشروعیت و اعتبار تراکنش‌های ارز دیجیتال وجود ندارد، این عملیات با کمک ماینرها (Miner) انجام می‌گیرد.

در الگوریتم اثبات کار (PoW) کاربران و ماینرها سعی می‌کنند تا معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند. زمانی که این الگوریتم‌ها با موفقیت حل شوند، یک بلاک جدید به شبکه بلاکچین اضافه می‌شود و تراکنش جدید صورت می‌گیرد. اولین ماینری که معادله پیچیده ریاضی را حل کند؛ تعدادی توکن (token) ارز دیجیتال به‌عنوان پاداش و برای انگیزه ادامه کار دریافت می‌کند. این روش برای اجرایی شدن، به یک توان محاسباتی بسیار بزرگ متکی است و از این بابت، برق بسیار زیادی مصرف می‌کند.

در مورد الگوریتم اثبات سهام (PoS)، هیچ نیازی به حل معادلات پیچیده ریاضی نیست. در عوض، این مکانیزم شامل قرار دادن توکن‌های ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین مورد نظر است. به‌عبارت ساده‌تر، دارندگان ارزهای دیجیتال باید توکن‌های خود را به‌صورت موقتی در شبکه بلاکچین قفل کنند تا بلاک‌های جدیدی تایید شوند. انجام تمام این کارها بر عهده خود سیستم است و نیازی نیست که کاربر فعالیت خاصی انجام دهد. وقتی که یک بلاک جدید با موفقیت به شبکه بلاکچین اضافه می‌شود، کاربرانی که سرمایه خود را به اشتراک گذاشته‌اند، توکن‌های بیشتری پاداش می‌گیرند. هارد فورک لندن اتریوم در واقع آپدیتی جدید برای حل مشکلات الگوریتم PoW در بلاکچین اتریوم است تا هم مشکل مصرف برق تا حدودی حل شود و هم شکل جدیدی از استخراج ارز دیجیتال به‌وجود بیاید.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک یک آپ‌گرید یا ارتقای جدید در شبکه‌های بلاکچین دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. در بسیاری از تعاریف مربوط به هارد فورک، از آن به‌عنوان ارتقاء ناسازگار (Backward-incompatible) یاد می‌شود. منظور از ارتقاء ناسازگار، مجموعه‌ای از به‌روزرسانی نرم‌افزارهایی است که با پروتکل بلاکچین مربوطه، ناسازگار هستند. برای مثال، هارد فورک لندن اتریوم برای آپدیت کردن پروتکل‌هایی مثل پروتکل PoW ایجاد شده که با محیط اتریوم سازگاری ندارند.

تغییراتی که در نتیجه هارد فورک ایجاد می‌شوند، برخلاف سافت فورک‌ها (soft fork) که با شبکه سازگار هستند، دائمی‌اند و قابل بازگشت نیستند. این بروزرسانی، اولین هاردفورک این شبکه نیست و پیش‌ازآن، آپدیت‌هایی با عناوین Ethereum Classic ،EtherZero و Metropolis ارائه شده بودند.

اهداف هارد فورک لندن اتریوم

اهداف هارد فورک لندن اتریوم

بروزرسانی لندن اتریوم، پنج پیشنهاد جدید را برای بهبود شبکه اتریوم (EIP) معرفی کرده است. این آپدیت‌ها در پنجم آگوست سال ۲۰۲۱ منتشر شدند و هدف نهایی این بود که پیش از انتشار نسخه اتریوم ۲ (Ethereum 2.0) ، مقدماتی برای تغییر پروتکل PoW به PoS شکل بگیرد.

پیش از هارد فورک لندن اتریوم، ماینرها مدام در استخراج ارز دیجیتال در بلاکچین اتریوم دچار مشکل می‌شدند. این آپدیت باعث شد تا همه گره‌های فعال (active nodes) در بلاکچین تشویق شوند و از آخرین نسخه کلاینت اتریوم برای ادامه فعالیتشان استفاده کنند.

تمامی پیشنهادهای (EIP) آپدیت لندن اتریوم در وب‌سایت اتریوم به‌شرح زیر معرفی شده‌اند:

  • EIP-1559: سازوکار بازار کارمزد معاملات را بهبود می‌بخشد.
  • EIP-3541: از شکل‌گیری قراردادهایی که با 0xEF شروع می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
  • EIP-3554: دوره معروف به عصر یخبندان (Ice Age) را تا دسامبر ۲۰۲۱ به تاخیر انداخت.
  • EIP-3529: بازپرداخت گس (gas) برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) را کاهش می‌دهد.
  • EIP-3198: هزینه پایه (base fee) را از یک بلاک برمی‌گرداند.

آیا این پیشنهادها به‌نظر شما پیچیده و نامفهوم به‌نظر می‌رسند؟ نگران نباشید؛ چرا که ما برجسته‌ترین EIPها را در ادامه مقاله به ساده‌ترین نحو توضیح داده‌ایم.

بررسی مفهوم پیشنهادها بهبود اتریوم (EIP)

وقتی که یک شبکه بلاکچین، غیرمتمرکز است، یعنی هیچ نهاد متمرکزی برای تصمیم‌گیری در ساختار آن نقشی ندارد. در شبکه‌ای مثل اتریوم، همه‌چیز باید قبل از اجرا توسط جامعه فعال در آن تایید شود. تایید تحولات پیشنهاد‌ی مربوط به بلاکچین اتریوم با کمک پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) انجام می‌شوند.

پیشنهادهای بهبود اتریوم معمولاً توسط توسعه‌دهندگان و به‌همراه پیشنهادهای جامعه فعال در شبکه ارائه می‌شوند. با این حال، هر کسی می‌تواند یک EIP خاص ارائه دهد و آن را برای بحث به اشتراک بگذارد. یک EIP باید چندین مرحله را پشت سر بگذارد تا به مرحله تایید برسد.

جدا از بحث هارد فورک لندن اتریوم، یک تعریف جامع و مشخص برای همه EIPهایی که تا به‌ امروز منتشر شده‌اند، ارائه شده؛ یک EIP باید مشخصات فنی مختصری از یک ویژگی و یک منطق برای آن ویژگی ارائه دهد. یک EIP مسئول ایجاد اجماع در جامعه بلاکچین و مستندسازی نظرات مخالف است.

بررسی ساختار و هدف EIP-۱۵۵۹

حالا که با مفهوم EIP آشنا شده‌اید، بهتر است که بدانید، اتریوم چیست و پیشنهادهایی مانند EIP-1559 چه نقشی در آن ایفا می‌کنند. نقش این EIP، ارتقای بازار کارمزد در شبکه است. در حال حاضر، تورم در اتریوم در حال کاهش است. دلیل کاهش تورم در اتریوم، این است که این شبکه برخلاف بیت کوین، عرضه ثابتی ندارد و فقط شامل یک عرضه محدود سالانه (۱۸ میلیون اتریوم) می‌شود. احتمالاً به‌خوبی می‌دانید که نهایتاً ۲۱ میلیون توکن بیت کوین وجود خواهد داشت، اما اتریوم هیچ محدودیتی برای استخراج توکن‌های جدید در نظر نگرفته است. ماینرها می‌توانند با هربار اضافه کردن یک بلاک جدید (تقریباً هر ۱۵ ثانیه یک بار)، توکن‌های جدیدی پاداش بگیرند.

ارزش یک دارایی، طبق کمبود آن تعیین می‌شود و چیزی که به وفور پیدا شود، از نظر یک سرمایه‌گذار بلندمدت، ارزشی ندارد. به‌همین دلیل است که می‌بینیم، بسیاری از پول‌های رایج در کشورها، ارزش خود را از دست می‌دهند؛ چرا که دولت‌ها پول بیشتری چاپ می‌کنند و گرفتار تورم می‌شوند. آنچه که در هارد فورک لندن اتریوم در نظر گرفته شده، برطرف کردن همین موضوع با EIP-1559 است. این EIP تلاش می‌کند تا با اعطای پاداش به ماینرها جلوگیری کند. در عوض، تمام توکن‌های پراخت‌شده توسط کاربران برای هر تراکنش، مستقیماً به شبکه اتریوم می‌رود و سپس سوزانده می‌شوند. این عمل می‌تواند به عرضه کلی فعلی ETH منجر شود و قیمت آن را افزایش دهد.

این EIP از هارد فورک لندن اتریوم، هزینه گس یا کارمزد در اتریوم را هم دستخوش تغییرات قرار داده. پیش‌ از این، هیچ کارمزد تراکنش ثابتی برای کاربران اتریوم وجود نداشت. قبلاً، کاربران بر علیه همدیگر پیشنهادهایی را ارائه می‌کردند تا تراکنش‌های بیشتری را انجام دهند و پاداش بیشتری بگیرند؛ این کار بیشتر شبیه به یک بازارگرمی بود. پیشنهاد EIP-1559، یک مدل قیمت‌گذاری جدید برای معاملات ارائه کرد. طبق این پیشنهاد، هزینه پایه برای هر بلاک ایجاد می‌شود. سپس اگر بلاک بیش از ۵۰ درصد با تراکنش‌ها پُر شود، کارمزد آن افزایش می‌یابد.

بررسی پیشنهاد EIP-۳۵۵۴

یکی دیگر از EIPهای مهم هارد فورک لندن اتریوم، EIP-3554 است. اتریوم دارای یک ویژگی خاص است که در بلاکچین خود توسعه داده و باعث سخت‌تر شدن زمان استخراج می‌شود. این ویژگی، زمان استخراج یک بلاک جدید را در شبکه افزایش می‌دهد و پاداش انگیزشی را کاهش می‌دهد. از این ویژگی در دنیای کریپتوکارنسی معمولاً با عنوان بمب سختی (difficulty bomb) یاد می‌شود. هدف از این بمب سختی این بود که در مورد کوچ ماینرها از نسخه اتریوم ۱.۰ به نسخه ۲.۰ اطمینان حاصل شود. معمولاً بعضی از ماینرها نسخه اتریوم ۱.۰ را به‌دلیل سودآوری بیشتر رها نمی‌کردند و چاره‌ای به‌جز طراحی این بمب ساعتی دشوار نبود.

با ظهور هارد فورک لندن اتریوم و EIP-3554، بمب سختی به تاریخ دسامبر ۲۰۲۱ موکول شد و این امکان برای ماینرها فراهم شد تا با آزادی بیشتری از نسخه قدیمی شبکه به نسخه جدید کوچ کنند. اتریوم، بدون EIP-3554 هم به این نقطه می‌رسید، اما عوارض و پیامدهای نه‌چندان‌مطلوبی در انتظار آن بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های EIP-3554 از بروزرسانی لندن، این بود که راه را برای توسعه بزرگ این شبکه یعنی بروزرسانی مرج یا ادغام (merge) باز کرد. قرار دادن مسیر فعالیت ماینرها در راستای الگوریتم PoS، ادغام نسخه ۱.۰ اتریوم را با نسخه ۲.۰ آسان‌تر کرد.

پیامدهای آپدیت لندن اتریوم

واکنش‌ها به آپدیت اتریوم

آپدیت لندن اتریوم، خبر مهمی بود و واکنش‌های مختلفی را نسبت به تغییرات اعمال‌شده (مخصوصاً در مورد کارمزد یا گس مصرفی) برانگیخت. بسیاری از ماینرها از هارد فورک لندن اتریوم خوشحال نبودند؛ چرا که EIPهای جدید باعث کاهش پیدا کردن پاداش‌ها برای ایجاد یک بلاک جدید می‌شدند.

همچنین این نگرانی‌ هم به‌وجود آمد که تغییر یا گذار از الگوریتم PoW به PoS ممکن است به متمرکز شدن استخراج ETH منجر شود. در چنین شرایطی احتمال دارد فقط ماینرهایی که بیشترین سرمایه را در اختیار دارند و کمترین هزینه گس را می‌دهند، سود بیشتری به جیب بزنند.

بروزرسانی لندن چه کمکی به اتریوم کرد؟

تاثیرات بروزرسانی لندن اتریوم

اعضای تیم توسعه‌دهنده و پایه‌گذاران هارد فورک لندن اتریوم به دارندگان اتریوم اطمینان دادند که نیازی به تغییر در نحوه تعامل با بلاکچین نیست. آپدیت لندن اتریوم روی صرافی‌های ارز دیجیتال یا کیف پول‌های اتریوم (اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) تاثیری نمی‌گذاشت و لازم نبود که نگرانی خاصی در این خصوص ایجاد شود. کارمزدهای گس کمتر و سریع‌تر انجام شدن تراکنش‌ها از جمله مواردی است که این هارد فورک به اجرای آن کمک کرد و توانست به افزایش کاربران فعال در اتریوم منجر شود.

نظر شما در مورد گذار اتریوم از پروتکل PoW به PoS چیست؟ آیا این هارد فورک و EIPهایی که دارد، می‌توانند روی جذب کاربران بیشتر تاثیر بگذارند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا