مقالات ارز دیجیتال

قرارداد هوشمند اتریوم؛ قدمی به‌ فردای تکنولوژی

اتریوم به طور خاص برای قرارداد هوشمند اتریوم ایجاد شد. این ارز، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان است. تا به امروز، اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم هوشمند برای انجام این قرارداد است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با قرارداد هوشمند اتریوم آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله از سری مقالات صرافی ارز دیجیتال والکس همراه ما باشید. خرید eth اولین راه برای کار با این قرارداد هوشمند است.

smart contract اتریوم معمولا در خارج از اتریوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. برخی از افراد گمان می‌کنند که این قرارداد‌ها به عنوان راهی برای مدیریت تراکنش‌ها به محبوبیت اصلی دست نمی‌یابند. با این حال، طرفداران اتریوم بر این باورند که در نهایت قرارداد هوشمند اتریوم می‌تواند به یک قانون برای اجرا و ایمن سازی روابط آنلاین تبدیل شوند.

قرار داد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند برنامه‌‌ای است که در صورت رعایت شرایط خاص، بدون نیاز به واسطه، تراکنش‌ها را به‌طور خودکار انجام می‌دهند.

قرارداد هوشمند اتریوم ابزارهایی هستند که در صورت برآورده شدن شرایط خاص، بدون نیاز به کمک یک شرکت یا نهاد واسطه، می‌توانند به طور خودکار معاملات را انجام دهند. به همین دلیل جزء پلتفرم‌های غیر متمرکز به حساب می‌آید. این قرار داد‌ اغلب با اتریوم مرتبط بوده و بر پایه بلاک چین است. این ایده برای تطبیق قراردادهای هوشمند طراحی شده، اما به هیچ پلتفرم یا شبکه خاصی محدود نمی‌شود.

چه واضح باشد چه نباشد، واسطه‌ها در زندگی دیجیتال ما نفوذ می‌کنند. حتی به اشتراک گذاری ساده عکس گربه با دوستان به صورت آنلاین به خدمات یک واسطه مانند فیس بوک یا توییتر نیاز دارید. یک واسطه یا نهاد مرکزی که نه تنها شبکه را مدیریت می‌کند، بلکه قوانین را نیز تعیین و اجرا می‌کند. قراردادهای هوشمند امکان خودکارسازی این وظایف دیجیتالی را بدون نیاز به یک نهاد متمرکز برای مدیریت و تأیید تراکنش فراهم می‌کنند.

قرارداد هوشمند اتریوم توسط بلاک چین‌ها امکان پذیر می‌شود. شبکه‌ای از رایانه‌ها که با هم کار می‌کنند تا قوانین را در شبکه بدون نیاز به کمک واسطه اجرا کنند.

در قراردادهای سنتی، یک سند شرایط رابطه بین دو طرف را مشخص می‌کرد که توسط قانون قابل اجرا بود. اگر یکی از طرفین الف شرایط را نقض می کرد، طرف ب می‌توانست طرف الف را به دلیل رعایت نکردن قرارداد به دادگاه بکشاند. اما یک قرارداد هوشمند چنین قراردادهایی را به صورت کد تقویت می‌کند. بنابراین قوانین به طور خودکار بدون دخالت دادگاه (یا هر شخص ثالثی) اجرا می‌شوند.

صدها برنامه امروزه از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. برنامه‌های محبوب اتریوم MakerDAO و Compound از قراردادهای هوشمند در هسته خود برای وام دادن استفاده می‌کنند. همچنین در این برنامه‌ها به کاربران سود داده می‌شود. 

حالا که می‌دانیم قرارداد هوشمند چیست بد نیست به سراغ تاریخچه پیدایش آن برویم.

تاریخچه پیدایش قرارداد هوشمند

آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم

اولین بار در سال ۱۹۹۳ ایده قرارداد هوشمند توسط دانشمند کامپیوتر و رمزنگار Nick Szabo (نیک سابو) به عنوان نوعی ماشین فروش دیجیتال توصیف شد. در مثال معروف خود، توضیح داد که چگونه کاربران می‌توانند ۱ دلار را وارد کنند و یک کالا مانند غذا یا نوشیدنی را از یک دستگاه دریافت کنند. 

قراردادهای هوشمند از این نظر یکسان هستند که با یک ورودی خاص (۱ دلار)، کاربر باید بتواند انتظار یک نتیجه خاص (نوشیدنی انتخابی) را داشته باشد.

چرا بهتر است از قرارداد هوشمند اتریوم استفاده کنیم؟

بین کوین اولین ارز دیجیتال جهان بود که از قراردادهای هوشمند اولیه پشتیبانی می‌کرد. اما در مقایسه با اتریوم بسیار محدود عمل می‌کند. هر تراکنش یک قرارداد هوشمند است زیرا شبکه تنها در صورت رعایت شرایط خاص تراکنش‌ها را تایید می‌کند. کاربر باید امضای دیجیتالی ارائه دهد که ثابت کند واقعاً مالک ارز مورد نظر است. فقط صاحب یک کلید خصوصی بیت کوین می‌تواند چنین امضای دیجیتالی ایجاد کند.

در مقابل، اتریوم جایگزین ارز محدود بیت‌کوین می‌شود و زبانی را جایگزین آن می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از بلاک چین برای پردازش بیشتر ارزهای دیجیتال استفاده کنند. این زبان Turing-complete است، به این معنی که از مجموعه گسترده‌تری از دستورالعمل‌های محاسباتی پشتیبانی می‌کند. بدون محدودیت، برنامه نویسان می‌توانند هر قرارداد هوشمندی را که فکر می‌کنند بنویسند.

از قراردادهای هوشمند برای چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

کاربردهای قرارداد هوشمند اتریوم

برخی از روش‌های رایج استفاده از قرارداد هوشمند اتریوم عبارتند از:

حساب‌های چند امضایی: وجوه را تنها زمانی می‌توان خرج کرد که افراد شریک آن را تایید کنند.

کدگذاری قراردادهای مالی: قراردادهای بین کاربران را مدیریت کنید. به طور مثال اگر یک نفر از شرکت بیمه، بیمه خود را بخرد، قوانین مربوط به زمان بازخرید بیمه را می‌توان در یک قرارداد هوشمند برنامه ریزی کرد.

قراردادهای مبتنی بر دنیای بیرون: با کمک اوراکل‌ها، داده‌ها را از دنیای بیرون (مالی، سیاسی یا هر چیز دیگری) جمع آوری می‌کند.

ارائه شخص ثالث: مشابه نحوه عملکرد یک کتابخانه نرم افزاری، قراردادهای هوشمند می‌توانند با سایر قراردادهای هوشمند به صورت زنجیره ای کار کنند.

ذخیره سازی: اطلاعات مربوط به یک برنامه کاربردی مانند اطلاعات ثبت دامنه یا سوابق عضویت را ذخیره کنید. ذخیره سازی در یک بلاک چین مانند اتریوم از این نظر منحصر به فرد است که داده‌ها تغییرناپذیر هستند و نمی‌توان آنها را پاک کرد.

قراردادهای هوشمند چگونه با یکدیگر کار می‌کنند؟

قراردادهای هوشمند قرار نیست به صورت مجزا مورد استفاده قرار گیرند. برخی از قراردادهای هوشمند برای کمک به سایر قراردادهای هوشمند ساخته شده اند.

به طور مثال وقتی شخصی از طریق یک قرارداد هوشمند روی دمای هوا در یک روز گرم تابستان شرط‌بندی می‌کند، ممکن است واکنش زنجیره‌ای از قراردادها را در پشت سر خود ایجاد کند. یک قرارداد از داده‌های خارجی برای تعیین آب و هوا استفاده می‌کند و قرارداد دیگر می‌تواند شرط را بر اساس اطلاعاتی که از قرارداد اول دریافت کرده در صورت تحقق شرایط، تسویه کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، قرارداد هوشمند اتریوم بلوک‌های سازنده برنامه‌های غیرمتمرکز و حتی کل شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند که شرکت‌های مستقل غیرمتمرکز نامیده می‌شوند. 

ویژگی‌های اتریوم، شبکه‌ای شگفت‌انگیز

نگاهی به اتریوم

اتریوم یک پلتفرم بسیار منعطف را ارائه می‌دهد که بر اساس آن می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز را با استفاده از زبان اسکریپت نویسی و ماشین مجازی اتریوم ایجاد کرد. توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز که قراردادهای هوشمند را روی اتریوم مستقر می‌کنند از اکوسیستم غنی ابزار توسعه‌دهنده و بهترین شیوه‌های ایجاد شده با توسعه پروتکل‌ها بهره می‌برند. این توسعه همچنین در کیفیت تجربه کاربری برای کاربران معمولی برنامه‌های اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با کیف‌پول‌هایی مانند MetaMask ،Argent ،Rainbow و موارد دیگر که رابط‌ کاربردی بسیار ساده‌ای دارند با بلاک چین اتریوم و قرارداد هوشمند اتریوم موجود در آنجا تعامل کنند. این ارز هم مانند بیت کوین قابل ماین است و در واقع استخراج اتریوم بسیار سودآور است.

با قرارداد هوشمند اتریوم و اتر در این مقاله آشنا شدیم. امروزه تمامی افراد به دلیل ایمنی بالا و سرعت مبادلات به سراغ پلتفرم‌های غیرمتمرکز می روند. اگر می‌خواهید با دنیای رمز ارز‌ها و انواع آنها بیشتر آشنا شوید به بلاگ صرافی ارز دیجیتال والکس مراجعه نمایید.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

قرارداده هوشمند اتریوم نوعی حساب اتریوم هستند. به این معنی که این حساب‌ها موجودی داشته و می‌توانند تراکنش‌ها را از طریق شبکه ارسال کنند. با این حال توسط سایر افراد کنترل نمی شوند. 

نمونه‌ای از قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

در یک مثال ساده از یک قرارداد هوشمند اتریوم، کاربر ۱۰ اتر (توکن بومی اتریوم) را برای دوستش ارسال می‌کند، اما می‌خواهد تا پس از یک تاریخ خاص با استفاده از یک قرارداد هوشمند اعمال نشود.

آیا اتریوم قرارداد هوشمند دارد؟

اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند. این قراردادها روی ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شوند. یک شبکه محاسباتی توزیع‌شده متشکل از تمام دستگاه‌هایی است که دستورات اتریوم را اجرا می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coindesk
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رامین کهن سال
رامین کهن سال
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر. من تعدادی اتریوم میخواستم انتقال بدم که موقع انتقال آدرس عوض شده و بحساب قرارداد هوشمند رفته میخواستم ببینم چطور میتونم پولم رو برگردونم و اصلا امکان برگشتش هست یا خیر. ممنون

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام
متاسفانه رامین جان ما راهکاری برای بازیابی تراکنش اشتباه به آدرس قرارداد هوشمند نمیشناسیم.

دکمه بازگشت به بالا