اخبار آلت کوین ها

مشکل دو میلیارد دلاری در اکوسیستم گالا؛ ماجرا از چه قرار است؟

آیا شبکه گالا گیمز هک شده؟ به زودی توکن تازه‌ای برای گالا در شبکه BSC راه‌اندازی خواهد شد.

اگوسیستم «گالا گیمز» (Gala Games) در روز جمعه، ۱۳ آبان دچار مشکلی ناخواسته شد. پروتکل pNetwork که پلتفرمی برای بریج و ایجاد نسخه رپ شده توکن‌های مختلف در شبکه‌ای خارج از شبکه بومی آن‌هاست، نتوانست توکن گالا را از شبکه اتریوم (شبکه بومی توکن ERC-20 گالا) به شبکه بایننس اسمارت چین انتقال دهد و رمزارز گالا را با بحران مواجه کرد.

به گزارش والکس، بررسی‌های شرکت پک‌شیلد (PeckShield)، که در حوزه امنیت بلاکچین است، نشان داد که آدرسی با استفاده از رخنه‌های امنیتی موجود در قراردادهای هوشمند pNetwork در شبکه بایننس اسمارت چین، چند میلیون توکن pGALA بی‌پشتوانه مینت کرده است. توکن رپ شده گالا در شبکه اسمارت چین، «pGALA» نام دارد. به موجب این اتفاق، قیمت گالا در برخی صرافی‌ها حتی تا میزان ۹۰ درصد کاهش یافت.

ماجرای هک شبکه گالا از چه قرار بوده است؟

طبق اطلاعیه pNetwork در واپیسن دقایق روز پنج‌شنبه، به محض کشف رخنه امنیتی در قراردادهای این پروتکل، تیم این پروژه مساله را با اعضای تیم گالا در میان گذاشت و فعالیت این پل بلاکچین را متوقف کرد. همچنین از موجودی pGALA و BNB کاربران در استخر صرافی پنکیک سواپ، اسنپ شاتی تهیه شد. همچنین در این اطلاعیه از کاربران خواسته شده بود که از ترید این ارز در این استخر خودداری نمایند تا قرارداد توکن جدید راه‌اندازی شود و به کاربران ایردراپ شود.

طبق این اطلاعیه، اسنپ شات نخست پیش از انتشار اطلاعیه و اسنپ شات دوم و نهایی ساعاتی پیش (ظهر دوشنبه ۱۶ آبان) ثبت شد. کاربرانی که در حد فاصل دو اسنپ شات این ارز را در پنکیک سواپ خریداری نمودند، به شکل ۱ به ۱ جبران مافات نخواهند شد. همچنین زین پس، خریداری این ارز تاثیری در ایردراپ آتی و جبران خسارت نخواهد داشت. قرارداد ارز گالا در بلاکچین اتریوم و توکن‌های موجود در این شبکه تحت تاثیر این رخنه قرار نگرفتند.

اما نقطه نظر گالا گیمز چه بود؟ در بیانیه این شرکت ضمن تایید اطلاعات pNetwork به داده‌های جدیدی می‌رسیم. گالا گیمز اعلام کرد که در روز پنج‌شنبه تماسی از سوی توماس برترانی (عضو تیم pNetwork) با آن‌ها برقرار شده است. او اعلام کرده که رخنه‌ای امنیتی در قرارداد این پلتفرم کشف شده اما تاکنون مورد سو استفاده هکرها قرار نگرفته است. طبق گفته برترانی، این خطا ۶۷ روز پیش رخ داده و به تازگی کشف شده است. برترانی از قصد خود برای متوقف کردن فعالیت بریج و هک کلاه‌سفیدانه مبالغ باقی‌مانده خبر داد.

پس از این اطلاع‌رسانی، تیم گالا گیمز با صرافی‌های متمرکز تماس گرفت و از آن‌ها خواست تا واریز و برداشت نسخه BEP-20 این توکن متوقف شود. بسیاری به محض دریافت این هشدار، این کار را انجام دادند اما برخی این کار را با تاخیر انجام دادند.

پس از این که تیم pNetwork شروع به هک قرارداد خود و تخلیه آن کرد، برخی کاربران و ربات‌ها سعی در سودجویی از اختلاف قیمت این توکن در شبکه بایننس اسمارت چین و دیگر صرافی‌های متمرکز کردند. یکی از این صرافی‌ها، صرافی غیرمتمرکز هیوبی (Huobi) بود. قیمت توکن گالا در بازه‌ای کوتاه، از ۰.۰۴ به ۰.۰۰۰۳ دلار در هیوبی رسید.

این صرافی با متهم کردن pNetwork، اقدام آن‌ها را کلاه‌سفیدانه و با نیت خیر ندانست و ادعا کرد که این پلتفرم از دامپ توکن در این صرافی ۴.۵ میلیون دلار به جیب زده است. آن‌ها از حمله‌کنندگان خواستند تا با بازگشت مبالغ، از مصونیت قضایی در امان بمانند و یک میلیون دلار پاداش دریافت نمایند.

پلتفرم pNetwork این ادعا را به کلی رد کرد و اعلام کرد که از طریق مراجع قضایی از این صرافی ادعای اعاده حیثیت خواهد کرد.

اتفاقات اخیر پیش آمده در خصوص ارز دیجیتال GALA، سبب نگرانی کاربران محترم صرافی والکس نیز شده است. از کاربران محترمی که در پی این قضیه متاثر شده‌اند درخواست می‌کنیم که به اطلاعیه منتشر شده درباره تغییرات توکن گالا در والکس توجه نمایند و در صورت وجود ابهام، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارند.

به زودی سازوکاری برای دریافت توکن تازه pGALA توسط پلتفرم pNetwrok مشخص خواهد شد. همچنین بار دیگر تاکید می‌شود که توکن گالا بر بستر شبکه اتریوم (ERC-20) مورد تهدید نبوده و نیست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
cointelegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
hkl
hkl
1 سال قبل

اصلا چجور میشه erc20galaاز ۱۰دلار ریخت شد۰.۰۴
من رو ۲دلار خریدم. ۲۵۰ملیونم با یک رفرش شد۱۸ملیون.
این اتفاق به هک گالا ارتباطی نداره؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  hkl

سلام
وقت شما به خیر
بله، متاسفانه گالا روز پنجشنبه دچار یک نقص امنیتی شد و در پی آن توکن بستر bsc گالا از شبکه حذف شد. این مساله نوسانات شدیدی را برای گالا به همراه داشت و متاسفانه به دلیل اطلاعرسانی بسیار دیگر PNetwork، کاربران زیادی متضرر شده اند. صرافی والکس مانند سایر صرافی های سراسر جهان مطابق با اقدامات آتی تیم گالا عمل میکند و در صورت انجام هر کاری (اعم از ایردراپ bnb یا تخصیص گالای جدید)، اطلاعرسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

سپاس از همراهی شما

راش امیری
راش امیری
1 سال قبل

با سلام، من در صرافی *** ارز گالا خرید و فروش می کردم و روز دوشنبه ۱۶ آبان ساعت ۷.۳۰ حدود ۴۵۸۰۰ توکن گالا خریدم و ساعت ۱۰ که ارز گالا از روی نوبیتکس حذف شد ارزش پولی توکن هایی که داشتن ۲۳.۵ میلیون تومن بود. آیا چیزی بمن تعلق می گیره؟ حدس شما چقدر هستش؟ آیا پول من کلا از بین رفت. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  راش امیری

سلام
وقت شما به بخیر
در حال حاضر داده های ما بر اساس اطلاعیه PNetwork است. این شرکت اعلام کرده احتمالا در آینده به افرادی که پنجشنبه ۱۲ آبان قبل از ساعت ۲۳:۳۰ توکن pgala داشته‌اند، طبق اسنپ شات به آنها گالای جدید تخصیص داده خواهد شد. و به سایر افرادی که بعد از این تاریخ دست به معامله گالا زده اند، “ممکن است” ایردراپ bnb پرداخت شود. در حال حاضر هیچ زمانی از سوی تیم گالا اعلام نشده است.

سپاس از همراهی شما

اکبرترکمن
اکبرترکمن
1 سال قبل

ولی من ساعت ۱۳ دقیقه بامدادروز سیزدهم خریداری کردم هیچ اطلاعیه ای درج نشده بود

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  اکبرترکمن

سلام
وقت شما به خیر
در این که شرکت Pnetwork در اطلاع رسانی و پوشش خبری این اتفاق ضعیف عمل کرده هیچ شکی نیست. به طوری که پنجشنبه ساعت ۲۳:۳۰ این شرکت اعلام کرد “شبکه دچار اختلال شده و ما در حال رفع آن هستیم”. با این وجود صرافی والکس از ظهر جمعه نسبت به معامله گالا در صفحه معاملات گالا/تتر و گالا/تومان هشدار داد و کاربر با پذیرش آن اقدام به معامله نموده است.

ما قویا در والکس پیگیر اخبار منتشر شده از سوی PNetwork هستیم و در صورت اتخاذ هر گونه تصمیم جدیدی از سوی تیم گالا، آن را به صمع و نظر شما میرسانیم.

سپاس از همراهی شما

جاوید
جاوید
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .من ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه بامداد ۱۶, آبان این مقدار زیادی گالا خریداری کردم و اصلا از این موضوع خبر نداشتم و *** برام به هیچ عنوان باز نمیشد صبح همون روز که بتونم بفروشم .تکلیف پولای من چیه چکار کنم کل سرمایمو ریختم تو این ارز .آیا راه حلی برای ما وجود داره ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  جاوید

سلام
وقت شما به خیر
در حال حاضر شرکت PNetwork صرفاً اعلام کرده که احتمالا در آینده به افرادی که پنجشنبه قبل از ساعت ۲۳:۳۰ توکن pgala داشته‌اند، طبق اسنپ شات به آنها گالای جدید تخصیص داده خواهد شد. و سایر افرادی که بعد از این تاریخ دست به معامله گالا زده اند، “ممکن است” ایردراپ bnb پرداخت شود. در حال حاضر هیچ زمانی از سوی تیم گالا اعلام نشده و صرافی والکس طبق برنامه PNetwork عمل خواهد کرد.
همچنین درصورت دریافت خبرهای تکمیلی این پروژه و رویکرد دقیقتر آنها (زمان ایردراپ و نحوه پرداخت) اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

سپاس از همراهی شما

اکبرترکمن
اکبرترکمن
1 سال قبل

سلام آیا مقدار ارزی که با قیمت بالا خریدم و الان قیمتش پایین اومده برای من جبران خسارت‌ میشه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  اکبرترکمن

سلام
وقن شما به خیر
اکبر عزیز ما در بازار کریپتو دائما شاهد نوسانات شدید قیمتی هستیم. مثالا همان لونا که بهای آن به صفر رسید و اکنون به صورت کلاسیک در حال معامله شدن است. با این وجود والکس از ظهر جمعه ریسک معاملات این ارز را اطلاع رسانی کرد. (در بالای صفحه معاملات گالا/تومان و گالا/تتر اطلاعیه درج شده بود و کاربر با پذیرش آن اقدام به معامله کرده است)

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا