تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی چکش و کندل چکش وارونه ؛ راهنمای استفاده الگوی Hammer Pattern

دو الگوی چکش و چکش وارونه از رایج‌ترین الگوهای کندلی تحلیل تکنیکال هستند و کاربرد بسیاری در شناسایی نقاط تغییر روند قیمت دارند. این دو الگو را می‌توان در وب سایت‌های تحلیلی مانند تریدینگ ویو (Tradingveiw) استفاده کرد و از مزایای آن سود برد. در این مقاله به معرفی دو الگوی چکش و چکش وارونه در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم و روش تشخیص آن‌ها را توضیح خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

الگوی چکش (Hammer Pattern) چیست؟

چکش یک الگوی قیمت در نمودار شمعی است. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که یک رمز ارز به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر از نقطه آغازین آن معامله ‌شود، اما در بازه زمانی نزدیک به قیمت آغازین بسته ‌شود.

این الگو یک کندل چکشی شکل را تشکیل می‌دهد که در آن سایه پایین حداقل دو برابر اندازه بدنه واقعی است و نشان دهنده سطوح حمایتی یا مقاومتی است. بدنه کندل نشان دهنده تفاوت بین قیمت باز و بسته شدن است در حالی که سایه، قیمت‌های بالا و پایین را برای دوره نشان می‌دهد.

نحوه تشخیص الگوی چکش

تشخیص الگوی چکش

تشخیص الگوی چکش اسان است و برای شناسایی الگوی چکش می‌توانید از معیارهای زیر استفاده کنید:

  • بدنه الگو کوچک است.
  • سایه پایینی حداقل دو برابر اندازه بدنه است.
  • سایه بالایی خیلی کوتاه است و ممکن است سایه بالایی در الگو اصلا ظاهر نشود.

چرا الگوی چکش در نمودار اتفاق می افتد؟

الگوهای کندل چکشی پس از کاهش قیمت اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد بازار در تلاش است تا کف قیمت را تعیین کند. چکش‌ها نشانه تسلیم بالقوه فروشندگان برای تشکیل یک کف قیمت هستند. چکش‌ها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که حداقل سه یا چند کندل در حال کاهش قبل از آنها باشند. الگوی  چکش باید شبیه “T”  روی نمودار باشد. T نشان دهنده پتانسیل یک کندل چکشی است. 

اگر کندل بعدی چکش بالاتر از قیمت بسته شدن چکش، بسته شود به اصطلاح تایید اتفاق می‌افتد. در حالت ایده آل این کندل تایید، پتانسیل خرید را نشان می‌دهد. معامله‌گران معمولاً به دنبال وارد کردن موقعیت‌های خرید یا خروج از موقعیت‌های کوتاه در خلال کندل تایید یا بعد از کندل تأیید هستند. 

چکش‌ها معمولاً به صورت جداگانه استفاده نمی‌شوند. معامله‌گران اغلب از تحلیل قیمت یا روند یا شاخص‌های فنی برای تأیید بیشتر الگوهای کندل استفاده می‌کنند. الگوی چکش در تمام تایم فریم‌ها از جمله نمودارهای یک دقیقه‌ای، نمودارهای روزانه و نمودارهای هفتگی رخ می‌دهند.

کندل چکشی (Hammer candlestick)

کندل چکشی

کندل چکشی یکی از انواع استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال شبیه “T” است که به موجب آن، روند قیمت یک ارز به زیر قیمت اولیه خود می‌رسد و سایه طولانی پایین‌تری را نشان می‌دهد. الگوهای کندل چکشی پس از کاهش قیمت ارز و معمولاً طی سه روز معاملاتی رخ می‌دهند. آنها اغلب سیگنال‌هایی برای الگوی معکوس در نظر گرفته می شوند.

روانشناسی الگوی چکش

کندل چکشی یک الگوی معاملاتی صعودی است که ممکن است نشان دهنده این باشد که یک ارز به کف قیمت خود رسیده و برای تغییر روند در موقعیت قرار گرفته است. کندل چکشی نشان می‌دهد که فروشندگان وارد بازار شده و قیمت را پایین می‌آورند. مهم این است که برگشت قیمت صعودی باید تایید شود، به این معنی که کندل بعدی باید بالاتر از قیمت بسته شدن قبلی چکش، بسته شود.

تایید الگوی چکش

معامله‌گران برای اطمینان از میزان اعتبار الگوی چکشی می‌توانند از نشانه‌های زیر کمک بگیرند:

  • کندل‌های بعد از کندل چکشی کاملاً روند صعودی داشته باشند.
  • کندل چکشی در کف و حوالی محدوده حمایتی تشکیل شود.
  •  کندل با سایه پایینی بلندتر به همراه رنگ بدنه سبز، نشان دهنده روند صعودی قوی‌تری است.
  • همزمان با تشکیل این الگو حجم معاملاتی افزایش پیدا کند.

الگوی چکش وارونه (Inverted Hammer Pattern) چیست؟

الگوی چکش وارونه

الگوی چکش وارونه همانطور که از نامش پیدا است، یک چکش برعکس روی نمودار تحلیلی است. این الگو، یک سایه بلند روی نمودار تشکیل می‌دهد. این پترن همیشه در انتهای یک روند نزولی رخ می‌دهد که نشان دهنده تغییر روند قریب‌الوقوع است. شکل گیری کندل چکش وارونه عمدتاً در پایین روندهای نزولی رخ می‌دهد و می‌تواند به عنوان هشداری درباره الگوی برگشت صعودی عمل کند. 

نحوه تشخیص الگوی چکش وارونه 

تشخیص الگوی چکش وارونه 

برای شناسایی الگوی چکش وارونه می‌توان از معیارهای زیر استفاده کرد:

  • کندل باید پس از یک روند نزولی رخ دهد.
  • سایه بالایی باید حداقل دو برابر ارتفاع بدنه کندل باشد.
  • سایه پایین یا نباید وجود داشته باشد یا خیلی کوچک باشد.
  • بدنه باید در انتهای پایین محدوده معاملاتی قرار گیرد..

به طور خلاصه، الگوی چکش وارونه در طول یک روند نزولی با سایه بالایی طولانی رخ می‌دهد که منعکس کننده تلاش برای قیمت‌های بالاتر است.

نحوه استفاده از الگوی چکش وارونه 

شکل گیری کندل چکش وارونه عمدتاً در پایین روندهای نزولی رخ می‌دهد و می‌تواند به عنوان هشداری در مورد معکوس شدن روند عمل کند.

  • هر چه سایه بالایی طولانی‌تر باشد، احتمال برگشت بیشتر است.
  • یک فاصله کمتر از بسته شدن کندل قبلی، بازگشت قوی‌تری را ایجاد می‌کند.
  • حجم زیاد در لحظه‌ای که چکش معکوس رخ می‌دهد، احتمال وقوع افزایش قیمت را افزایش می‌دهد.
  • بدنه سفید دارای جهت گیری صعودی  است. یک بدنه سیاه دارای جهت گیری نزولی است.
  • این الگو یک هشدار در مورد تغییر احتمالی قیمت است.

تایید الگو چکش وارونه

معیارهای تایید خاصی وجود دارد که معامله‌گران باید هنگام انجام معامله با استفاده از کندل چکش معکوس در نظر بگیرند. معامله گر ابتدا باید بررسی کند که طول سایه بالایی بیش از دو برابر بدنه واقعی است. اگر شکل‌گیری الگوی چکش‌ وارونه با شکاف پایین‌تر از کندل روز قبل اتفاق بیفتد، احتمال برگشت قوی‌تر است. همچنین حجم معاملات باید در روز شکل گیری الگوی کندل چکش وارونه بالا باشد. حجم بالا به معنای ورود خریداران به بازار و اعمال فشار بر افزایش قیمت ارز است.

روانشناسی الگوی چکش وارونه

روند قبلی ارز باید روند نزولی باشد، به این معنی که قیمت ها باید به پایین‌ترین حد خود برسند و فشار فروش توسط فروشندگان برای کاهش قیمت اعمال شود. وقتی کندل چکش وارونه شکل می‌گیرد، نشان می‌دهد که بازار صعودی است.

معایب الگوی چکش و الگوی چکش وارونه 

هیچ الگوی ایده آلی وجود ندارد که در هر زمان و در هر شرایطی کار کند. نقطه ضعف اصلی در همه استراتژی‌ها و سناریوها این است که ممکن است الگو بدون دلیل شکست بخورد. الگوی چکش نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نباید کندل چکشی را به عنوان مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام قرار داد و باید از سایر ابزارهای تحلیلی مثل اسیلاتور هم کمک گرفت.

علاوه بر این هرچند تشخیص این الگو کار سختی نیست و یک شکل قابل تشخیص را در نمودار نشان می‌دهد و نمی‌توان آن را با الگوهای دیگر اشتباه گرفت اما ممکن است معامله‌گران مبتدی در استفاده از آن دچار مشکل شوند.

برای مثال: معامله‌گران کم تجربه می‌توانند این الگو را با الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) معروف است، اشتباه بگیرند. چرا که هر دو آن‌ها بدنه کوچک و سایه بالایی بسیار بلندی دارند و معمولا سایه پایینی در این الگوها تشکیل نمی‌شود. 

الگوی چکش و کندل چکش وارونه در معاملات ارز دیجیتال

الگوی چکش و چکش وارونه هر دو الگوهای معکوس صعودی هستند که در تمام بازارهای مالی کاربرد دارند. معامله‌گران ارز دیجیتال هم از این الگو برای تاییدیه به منظور معامله خرید یا فروش رمزارزها استفاده می‌کنند. اما نکته مهم این است که هر دوی این الگوها، احساسات بازار و هیجانات آن را نشان می‌دهند و نمی‌توان به عنوان ابزاری صرف از آن استفاده کرد، بلکه در کنار سایر الگوهای تحلیل تکنیکال می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد.

فراموش نکنید که بهترین راه برای انجام معاملات سودآور افزایش دانش در این حوزه و آشنایی با  الگوهای مختلف کندل استیک در تحلیل تکنیکال است. بنابراین اگر قصد دارید در بازارهای ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید حتما بخشی از وقت و هزینه خود را به آموزش اختصاص دهید. شما همچنین می‌توانید از مقالات آموزشی که در بلاگ صرافی والکس منتشر می‌شود کمک بگیرید و در صورت داشتن هرگونه سوال، از طریق نوشتن آن در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۷ / ۵. مجموع آرا: ۶

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا