تحلیل تکنیکال

معرفی الگوی ستاره دنباله دار و نحوه شناسایی آن

الگوها، پایه و اساس تحلیل تکنیکال هستند. در حال حاضر ۴۲ الگو تکنیکال وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را داشته و از آنها می‌توان برای شناسایی سیگنال‌های فروش یا خرید ارز دیجیتال استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم یکی از الگوهای کاربردی به نام الگوی ستاره دنباله‌دار (shooting star) را که در انتهای بازارهای صعودی مشاهده می‌شود معرفی کنیم و بگوییم با مشاهده آن چه اتفاقاتی در انتظار یک بازار مالی است. با ما در این مقاله از بلاگ والکس همراه باشید.

الگوی ستاره دنباله‌دار چیست؟

الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) در انتهای بازار صعودی ظاهر می‌شود و نشانه‌ی ریزش قیمت است.

این الگو از یک کندل‌استیک نزولی با سایه بالایی بلند و سایه پایینی کوتاه تشکیل می‌شود. گاهی حتی سایه پایینی وجود ندارد و بدنه الگو در نزدیکی کم‌ترین قیمت همان روز تشکیل می‌شود. این الگو معمولا بعد از روند صعودی ظاهر شده و به عبارت دیگر، نوعی کندل چکش وارونه است.

الگوی shooting star

یک کندل‌استیک زمانی به‌عنوان الگوی ستاره دنباله‌دار در نظر گرفته می‌شود که در طول روند افزایش قیمت ظاهر شده باشد. همچنین فاصله بین بالاترین قیمت روز و قیمت باز شدن کندل نیز باید بیش از دو برابر بدنه‌ی الگوی shooting star باشد.

اگر برای‌تان سوال است که کندل‌استیک چیست و نحوه استفاده از کندل استیک در تحلیل تکنیکال به چه صورت است مقاله نمودار شمعی را مطالعه کنید.

نحوه تفسیر استراتژی شوتینگ استار

همانطور که گفته شد، ستاره دنبال‌دار نشان‌دهنده سقوط قیمت در بازار صعودی است. کندل‌های این الگو زمانی موثرتر هستند که پس از سه شمع متوالی مثبت یا یک سری کندل با سقف بالاتر ایجاد شوند. علاوه‌بر این، حتی اگر چند کندل اخیر نزولی باشند، باز هم احتمال ظاهر شدن این الگو در روند صعودی وجود دارد.

تفسیر الگوی ستاره دنباله‌دار

مطابق چارت بالا پس از مشاهده الگو ستاره دنباله دار، روند آن آغاز شده و قیمت در طول روز اوج می‌گیرد (فشار خرید). سپس با گذشت چند ساعت، فروشندگان وارد عمل شده تا قیمت را به نزدیکی قیمت اولیه‌ی روز برگردانند و سود خریداران را از بین ببرند. در نهایت خریداران تا پایان روز کنترل خود را از دست می‌دهند تا فروشندگان دست بالاتر را در معاملات داشته باشند. سایه بالایی بلند بیانگر خریدارانی است که در طول روز خرید کردند اما حالا در ضرر هستند؛ چرا که قیمت به سطح آغازین روز بازگشته است.

کندلی که بعد از ستاره دنباله‌دار تشکیل می‌شود، مهر تاییدی بر این الگو است. کندل بعدی باید زیر سقف Shooting Star باقی مانده و در زیر قیمت بسته شدن کندل قبل بسته شود. در حالت ایده‌آل، کندلِ بعد از ستاره دنباله دار پایین‎‌‌تر می‌آید یا در نزدیکی قیمت بسته شدن کندل قبلی باز می‌شود و سپس با حجم زیاد در مسیر سقوط حرکت می‌کند. در صورت نزولی بودن روز بعد از الگو، قیمت به ریزش ادامه داده و این همان نقطه است که معامله‌گران باید پوزیشن شورت باز کنند.

در صورت افزایش قیمت پس از ستاره دنباله‌دار، این الگو به‌عنوان یک مقاومت عمل خواهد کرد. در این شرایط احتمال تثبیت قیمت وجود دارد. اما اگر قیمت افزایش یافت، یعنی روند صعودی به پایان نرسیده و معامله‌گران باید از پوزیشن شورت منصرف شوند.

مشاهده الگوی ستاره دنباله‌دار چه معنایی دارد؟

ظاهر شدن کندل‌استیک شوتینگ‌ استار بدین معناست که فشار فروش از فشار خرید پیشی گرفته است. ابتدا گاوها مقاومت می‌کند اما خرس‌ها به‌تدریج کنترل بازار را در دست می‌گیرند و معکوس شدن روند آغاز می‌شود. همچنین ظاهر شدن این الگو به معنای کاهش قدرت روند صعودی و یکی از اولین نشانه‌های پایان یافتن آن است. توجه داشته باشید که تفسیر الگوی ستاره دنباله دار، بر اساس داده‌های تکنیکال است. با این حال، صرفاً دانش تکنیکال برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کافی نیست و معامله‌گر باید با تحلیل فاندامنتال نیز آشنا باشد.

کاربرد الگوی ستاره دنباله‌دار

هر الگو، کاربردهای خاص خود را دارد و ظاهر شدن هر کدام از آنها به معنای یک اتفاق مهم است. سه مورد از مهم‌ترین کاربردهای ستاره دنباله‌دار به شرح زیر هستند:

سقوط احتمالی بازار: ظاهر شدن ستاره دنباله‌دار نشان‌دهنده‌ی سقوط احتمالی یک ارز یا سهام است. بنابراین می‌توان از این الگو برای تشخیص پایان روند صعودی و ریزش قیمت استفاده کرد.

سقوط بازار

تشخیص زمان خروج از پوزیشن: در بازار صعودی باید پوزیشن‌ لانگ باز کنید و از افزایش قیمت‌ها لذت ببرید اما این رشد قیمت تا ابد پایدار نیست و معمولا پوزیشن تریدرها در پایان بازار صعودی لیکویید شده و آنها متحمل ضررهای سنگین می‌شوند. می‌توان از این الگو برای شناسایی تشخیص زمان پایان بازار صعودی و خروج از پوزیشن لانگ استفاده کرد.

شناسایی بهترین زمان برای پوزیشن شورت: اگر شما هم به‌دنبال شکار فرصت‌ها هستید پس باید در زمان مناسب در بازار صعودی پوزیشن شورت باز کنید. اما چه زمانی؟ هنگامی که بازار صعودی به پایان خود نزدیک شود که می‌توان از استراتژی شوتینگ استار برای تشخیص آن استفاده کرد.

مزایای الگوی ستاره دنباله‌دار

الگوی shooting star به دلیل مزایای خود به یکی از بهترین الگوهای نزولی تحلیل تکنیکال تبدیل شده است. این مزایا به شرح زیر هستند.

شناسایی آسان: ساختار الگوی شوتینگ استار بسیار ساده است و حتی تحلیل‌گران مبتدی هم قادر به تشخیص آن هستند. برای شناسایی این الگو کافیست به کندلی که پس از سه کندل متوالی مثبت یا یک سری کندل با سقف بالاتر ایجاد شده دقت کنید. همانطور که گفته شد، الگوی ستاره‌‌ی دنباله‌دار در روند صعودی رخ می‌دهد و شما باید حداقل با اصول تشخیص روند بازار آشنا باشید.

قابل اعتماد: دومین مزیت الگوی شوتینگ استار قابل اعتماد بودن آن است. این قابل اعتماد بودن زمانی بیشتر حائز اهمیت می‌شود که الگو در نزدیکی سطح مقاومت ظاهر شود. جالب است بدانید الگوی ستاره دنباله‌دار نرخ موفقیت ۶۹ درصدی در پیش‌بینی روند نزولی دارد که رقم مناسبی در بین الگوهای تحلیل تکنیکال است.

معایب الگوی ستاره دنباله‌دار

الگوی شوتینگ استار درکنار مزایای خود، معایبی نیز دارد که حتما باید به آنها توجه کنید. این معایب به شرح زیر هستند.

نیاز به تایید: اگرچه شوتینگ استار قابل اعتماد است اما گاهی فروشندگان برای مدت کوتاهی کنترل بازار را در دست می‌گیرند و تحرکات آنها، این الگو را ایجاد می‌کند. بنابراین این الگو به تایید نیاز دارد و پس از ظاهر شدن ستاره دنباله‌دار باید شاهد فشار فروش باشیم. همچنین برای تایید این الگو می‌توان از اندیکاتورها استفاده کرد.

نیاز به استفاده از استاپ لاس: گاهی اوقات پس از ظاهر شدن شوتینگ استار، قیمت برای مدت کوتاهی کاهش می‌یابد و پس از آن مجددا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. بنابراین باید از استاپ لاس استفاده کنید تا ضرر بیشتری متحمل نشوید.

استاپ لاس

نحوه ترید با استراتژی شوتینگ استار به چه صورت است؟

برای ترید با ستاره دنباله‌دار باید پوزیشن شورت باز کنید و از روند نزولی سود ببرید. با این حال برای اینکار باید الگو را تایید کرده و ریسک را مدیریت کنید.

تایید الگوی ستاره دنباله‌دار

امکان ایجاد سیگنال نادرست با ستاره دنباله‌دار اصلا کم نیست، بنابراین باید آن را پیش از ورود به پوزیشن تایید کنید. رایج‌ترین راه برای تایید الگو این است که صبر کنید و اگر بازار سقوط کرد، یعنی خرس‌ها کنترل را دست گرفته‌اند. برای تایید دقیق‌تر توجه کنید که کندل بعد از ستاره دنباله‌دار ارتفاعی کمتر از سقف آن داشته باشد و در قیمتی پایین‌تر از آن بسته شود.

با این حال می‌توان از اندیکاتورهایی همچون RSI یا خط روند برای برای تایید مجدد الگو و بررسی تغییرات قیمت استفاده کرد.

تنظیم استاپ لاس

شوتینگ استار به‌تنهایی هیچ نشانه مستقیمی از نقطه‌ی استاپ لاس و تیک پرافیت ارائه نمی‌کند. با این حال، روی سایه‌ی بالایی کندل سطح جدیدی از مقاومت ایجاد می‌شود. درصورت شکست این مقاومت، روند صعودی ادامه پیدا می‌کند. بنابراین، این نقطه مقاومتی، محل مناسبی برای تعیین استاپ لاس خواهد بود. همچنین بسیاری از تریدرها از سطح حمایت بعدی نمودار به‌عنوان محلی برای تعیین تیک پرافیت استفاده می‌کنند.

مثالی از الگوی shooting star

نمودار زیر از سهام Barclays را در نظر بگیرید. کندل مشخص شده با قیمت ۳۳۹.۶۰ دلار آغاز می‌شود و سپس شروع به کاهش کرده و به ۳۳۴.۳۰ دلار می‌رسد. پس از آن با انتشار چند خبر مثبت، قیمت به‌سرعت افزایش می‌یابد و به سطح ۳۷۹.۶۰ دلار می‌رسد. در این نقطه فروشندگان دست به‌کار شده و قیمت را به ۳۴۲.۳۰ دلار می‌رسانند. در این لحظه الگوی شوتینگ استار شکل گرفته و پس از تایید، قیمت تا سطح ۲۸۵ دلار کاهش یافته است.

استراتژی شوتینگ استار

مقایسه Shooting Star و Inverted Hammer

برخلاف بسیاری از الگوها، ستاره دنباله‌دار، همزادی به نام چکش معکوس یا Inverted Hammer هم دارد که هر دو زیرمجموعه‌ای از الگوی چکش محسوب می‌شوند. چکش معکوس شبیه به استراتژی شوتینگ استار است و تنها تفاوت آنها نقطه‌ی ظهور است. ستاره دنباله‌دار در انتهای روند صعودی و چکش معکوس در انتهای روند نزولی ظاهر می‌شود. اگرچه روند و نحوه عملکرد آنها به یک صورت است اما چکش وارونه نشانه‌ای از پایان یافتن روند صعودی است.

نوع الگوالگوی ستاره دنباله‌دارچکش معکوس
روندنزولیصعودی
محل ظاهر شدنانتهای روند صعودیانتهای روند نزولی
ماهیت الگومعکوس شدن روند صعودیمعکوس شدن روند نزولی
کاربرداستفاده به‌عنوان نقطه خروج و زمان پایان یافتن روند صعودیاستفاده به‌عنوان نقطه ورود و زمان پایان یافتن روند نزولی

شوتینگ استار؛ الگویی برای شناسایی پایان روند صعودی

الگوی ستاره دنباله‌دار یکی از بهترین راه‌های شناسایی پایان روند صعودی و سقوط قیمت است. با این حال همچون تمام الگوهای تکنیکال، هیچ قطعیتی وجود ندارد و باید این الگو را با استفاده از اندیکاتورها تایید کنید. شما همراهان والکس چه تجربه‌ای از مشاهده الگو ستاره دنباله دار دارید؟ آیا آن را در زمان اتمام بازار صعودی قبلی شناسایی کرده‌اید؟ تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا