سرمایه گذاری

هنگام ساخت سبد سرمایه رمز ارز به چه نکاتی باید توجه کرد

مدیریت دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری موفق و سودآور است. در صورتی که شما تمام ثروت خود را به صورت یکجا و کنار هم ببینید، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری بسیار بالاتری خواهید داشت. این مورد چه برای سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی و چه برای حوزه‌های جدیدتر مانند ارزهای دیجیتال به طور کامل صدق می‌کند. پس اگر قصد افزایش سودآوری از این مارکت را دارید، پیش از هر چیزی لازم است با مفهوم پورتفولیو آشنا شده و مراحل ایجاد سبد سرمایه رمز ارز را بشناسید. در کنار رعایت موارد مربوط به ایجاد سبد، توجه به نکات مهم در هنگام خرید ارز دیجیتال نیز می‌تواند معامله‌گری را برای شما بسیار سودآور و لذت‌بخش‌تر کند.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی مفهوم پورتفولیو پرداخته و در ادامه نکات مهم برای ساخت آن را به شما معرفی کرده‌ایم. همچنین در بخش پایانی، ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد و مدیریت یک سبد نیز ارائه شده‌اند. اگر در مرحله آغاز سرمایه‌گذاری و مدیریت آن هستید، مطالعه این مقاله یک شروع مناسب برای شما خواهد بود.

سبد سرمایه چیست؟

سبد سرمایه یا پورتفولیو (portfolio) ابزاری برای مدیریت موجودی و ارزش سرمایه‌گذاری‌های آنلاین شما است. در حال حاضر نرم‌افزارهای مختلفی برای این منظور طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها با نمایش لحظه‌ای تغییرات قیمت هر ارز دیجیتال، مجموع ارزش دارایی‌های شما را نمایش می‌دهند.

بسیاری از نرم‌افزارهای ساخت سبد سرمایه ارز دیجیتال قابلیت‌های مختلفی نظیر فیدهای زنده و لحظه‌ای، به‌روزرسانی قیمت‌ها و همچنین نمایش ارزش هر دارایی در صرافی‌های مختلف را به کاربران خود ارائه می‌دهند. حتی ممکن است برخی از این ابزار، ویژگی اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های مهم بازار و هشدار به کاربران را نیز در خود جای داده باشند. به لطف سبد سرمایه ارز دیجیتال، شما همواره قادر به نظارت بر دارایی‌های خود و تحلیل هر ارز به صورت مجزا خواهید بود. این ابزارهای مدیریتی کمک می‌کنند شما در هر لحظه نسبت به انجام تغییرات مورد نظر خود اقدام کرده و هیچ جزئیات کوچکی از دیدتان پنهان نماند.

با این حال اگر قصد ایجاد پورتفولیو برای ارزهای دیجیتال را داشته باشید، لازم است ترفندها و نکات مهم در این زمینه را بشناسید. در ادامه این مقاله به صورت کامل در این باره صحبت کرده‌ایم.

ایجاد سبد سرمایه رمز ارز

آموزش ساخت سبد سرمایه رمز ارز: ۵ قدم فوق‌العاده مهم

ساخت صحیح یک portfolio می‌تواند در روند سرمایه‌گذاری شما بسیار سرنوشت‌ساز باشد؛ با این حال انجام آن آن به هیچ وجه کار دشوار و محالی نیست. اگر قصد مدیریت صحیح و مؤثر ارزهای دیجیتال خود را دارید، تنها کافی است با پنج مرحله اصلی برای ساخت سبد سرمایه برای آن‌ها آشنا شوید. این پنج مرحله عبارت‌اند از:

  1. تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری خود را بشناسید
  2. با توجه به تیپ شخصیتی، استراتژی سرمایه‌گذاری‌تان را انتخاب کنید
  3. ارزهای دیجیتال متناسب با استراتژی انتخاب شده را شناسایی کنید
  4. با گزینه‌های ردیاب سبد ارز دیجیتال آشنا شده و یک مورد را انتخاب نمایید
  5. استراتژی‌های مختلف را آزمایش کنید

در ادامه، هر یک از این مراحل را با جزئیات کامل به شما شرح خواهیم داد.

قدم اول: شناخت تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، تیپ‌های شخصیتی مختلفی دارند. این تیپ تأثیر مستقیمی روی اهداف و استراتژی‌های مورد نیاز برای دستیابی به آن خواهد داشت. بنابراین پیش از انتخاب توکن‌های مورد نظرتان، بهتر است کمی بیشتر با خود آشنا شوید! در حالت کلی یازده نوع تیپ سرمایه‌گذاری مختلف وجود دارد. انواع تیپ سرمایه‌گذاران موجود در این حوزه در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • مبتدی: این افراد در مورد بازار ارزهای دیجیتال هیجان‌زده هستند؛ اما نمی‌دانند باید از کجا کار خود را آغاز کنند.
  • ماکسیمالیست‌: این سرمایه‌گذاران متعهد به یک دارایی بوده و سرمایه خود را بر روی آن قرار می‌دهند.
  • هودلر: سرمایه‌گذاران بلند‌مدت؛ این افراد به دنبال کسب سود سریع و انجام معاملات لحظه‌ای نیستند.
  • فوموئر: این دسته شامل افرادی است که بسیار احساسی تصمیم گرفته و از ضرر هراسانند.
  • شکارچی: سرمایه‌گذارانی که کوین‌های سودآور را سریع شناسایی کرده و پیش از دیگران، اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاران سنتی: این دسته از افراد، بازار ارزهای دیجیتال را یک شاخه جدید در نظر گرفته و تنها بخشی از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در آن می‌کنند.
  • متخصصان اکوسیستم: این گروه شامل افرادی است که روی یک اکوسیستم خاص در ارزهای دیجیتال تمرکز کرده‌اند.
  • سرمایه‌گذاران چرخشی: افرادی که چرخه‌های چندین بازار را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.
  • پذیرندگان اولیه: این دسته شامل افرادی است که به سرمایه‌گذاری و آزمودن هر فناوری و حوزه جدیدی علاقمند هستند.
  • نهنگ‌ها: سرمایه‌گذارانی با میزان سرمایه قابل توجه در یک حوزه؛ این گروه در چند ثانیه می‌توانند روند تغییرات یک ارز را تغییر دهند.

با شناخت تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری خود، آماده انتخاب یک استراتژی مناسب برای ساخت سبد سرمایه ارز دیجیتال خواهید شد.

تیپ شخصیتی سرمایه‌گذار

مرحله دوم: انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری

انتخاب یک استراتژی مناسب دقیقاً به اندازه خرید ارزهای دیجیتال کارآمد، مهم و الزامی است. در این بخش نگاهی به برخی استراتژی‌های محبوب سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال داشته‌ایم.

استراتژی میانگین هزینه دلار (DCA)

این استراتژی شامل سرمایه‌گذاری‌های کوچک اما ثابت می‌شود. در این روش به جای انجام خریدهای بزرگ، تمرکز سرمایه‌گذار روی خریدهای کوچک روزانه، هفتگی یا ماهانه قرار می‌گیرد. DCA برای سرمایه‌گذاران مبتدی، ماکسیمالیست، فوموئر و همچنین سرمایه‌گذاران سنتی مناسب است. با این حال محبوبیت استراتژی DCA باعث شده تا تقریباً هر یازده نوع تیپ سرمایه‌گذاری از آن استفاده کنند.

استراتژی سرمایه‌گذاری خرد (Micro-investing)

این استراتژی در اصل به میانگین هزینه دلار شباهت دارد؛ با این تفاوت که در سرمایه‌گذاری خرد، خرید ارزهای دیجیتال با هزینه کمتری صورت می‌گیرد. این روش برای سرمایه‌گذاران مبتدی با سرمایه اندک و همچنین ماکسیمالیست‌های بیت کوین برای خرید بخش‌های کوچک این ارز دیجیتال، کاربردی و قابل استفاده است.

سرمایه‌گذاری ارزش (Value investing)

در این متد سرمایه‌گذار به جای توجه به وضعیت فعلی قیمت، آینده طولانی‌مدت و رشد احتمالی ارزش آن به واسطه ویژگی‌های جدید را مد نظر قرار می‌دهند. در واقع این استراتژی بر کشف ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر زیر سطح ارزش واقعی خود قرار دارند، تمرکز کرده است. این روش برای سرمایه‌گذاران سنتی، شکارچی‌ها، متخصصان اکوسیستم، سرمایه‌گذاران چرخشی و نهنگ‌ها مناسب است.

سرمایه‌گذاری رشد (Growth investing)

این استراتژی نیز همانند سرمایه‌گذاری ارزش، به پتانسیل ارزهای دیجیتال برای رشد توجه می‌کند. حتی اگر یک پروژه در حال حاضر سودآوری بالایی نداشته باشد، ممکن است در این روش به عنوان یک گزینه خرید مناسب مطرح شود. این استراتژی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال، شکارچی‌ها، متخصصان اکوسیستم، سرمایه‌گذاران چرخشی قابل استفاده خواهد بود.

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

در این استراتژی، سرمایه‌گذاران با توجه به نمودارهای رشد و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، زمان مناسب برای خرید و فروش آن‌ها را شناسایی می‌کنند. تجزیه و تحلیل عمیق به همراه مدیریت ریسک، دو عامل مهم موفقیت در این روش هستند. استراتژی تحلیل فنی برای معامله‌گران، شکارچی‌ها و سرمایه‌گذاران چرخشی مناسب است.

هودل (HODL)

استراتژی هودل به معنای خرید و نگه‌داری یک ارز دیجیتال برای مدت طولانی است. در این استراتژی افزایش یا کاهش لحظه‌ای قیمت باعث فروختن آن نشده و سرمایه‌گذاران برای چندین ماه یا حتی سال به دارایی خود دست نمی‌زنند. این روش برای هودلرها و نهنگ‌ها گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

ایجاد سبد سرمایه ارز دیجیتال

مرحله سوم: انتخاب دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری

پس از انتخاب استراتژی، نوبت به خرید ارز دیجیتال و توکن‌های مناسب با آن خواهد رسید. برخلاف تصور اغلب سرمایه‌گذاران تازه‌کار، گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه تنها به بیت کوین، اتریوم و چند ارز مشهور دیگر محدود نخواهند شد. در ادامه می‌توانید برخی از گزینه‌های موجود برای خرید و تناسب آن‌ها با استراتژی‌های معرفی شده را مشاهده کنید.

بیت کوین

بیت کوین اولین و قدرتمندترین ارز دیجیتال بازار است. شبکه بلاکچین آن قابلیت پیوستن هر گره جدید و گسترش روزافزون را ارائه کرده و در حال حاضر سرمایه‌گذاران بسیاری به رشد ارزش توکن بومی آن امیدوار هستند. خرید بیت کوین برای استراتژی‌های میانگین هزینه دلار، سرمایه‌گذاری خرد و هودل مناسب است.

اتریوم

اتریوم به عنوان اولین پلتفرم قرارداد هوشمند، رتبه دوم سهم بازار را پس از بیت کوین در اختیار دارد. در حال حاضر رکورد بالاترین میزان دارایی قفل شده در شبکه (TVL) در اختیار این بلاک چین بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، توکن آن هنوز در ابتدای مسیر پیشرفت خود قرار دارد. اگر استراتژی منتخب شما برای ساخت سبد سرمایه ارز دیجیتال از بین گزینه‌های میانگین هزینه دلار، سرمایه‌گذاری خرد، هودل یا سرمایه‌گذاری ارزش باشد، می‌توانید اتریوم را به لیست دارایی‌های خود اضافه کنید.

پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند

پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند که از آن‌ها با عنوان بلاکچین لایه یک نیز یاد می‌شود، پایه و اساس اقتصاد ارزهای دیجیتال هستند. این پلتفرم‌ها، ویژگی‌هایی نظیر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را برای کاربران خود به همراه دارند. کاردانو، سولانا، آوالانچ و پولکادات، نمونه‌هایی از این دسته به شمار می‌روند. پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند برای استراتژی‌های میانگین هزینه دلار، سرمایه‌گذاری خرد، سرمایه‌گذاری رشد و هودل مناسب خواهند بود.

قراردادهای هوشمند

امور مالی غیرمتمرکز

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) به ارائه خدمات مالی سنتی در دنیای ارزهای دیجیتال اشاره دارد. در این پلتفرم‌ها خدماتی نظیر مبادله دارایی‌ها و ارائه وام انجام می‌شود. در حال حاضر Aave، یونی‌سواپ و Synthetix، شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌ها در این حوزه هستند. سرمایه‌گذاری روی دیفای برای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ارزش و سرمایه‌گذاری رشد مناسب است.

استیبل کوین

ارزهای دیجیتال نظیر تتر و USDC که ارزش ثابتی در طول زمان دارند، با عنوان استیبل کوین شناخته می‌شوند. این دسته از دارایی‌ها برای استراتژی تحلیل تکنیکال و در زمانی که ممکن است بازار در معرض افت قرار داشته باشد، نقش یک سپر محافظتی برای سرمایه را ایفا می‌کنند.

بازی‌های متاورسی و بلاک چینی

بازی‌های متاورسی و مرتبط با NFT یکی از داغ‌ترین ترندهای حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. بر خلاف بازی‌های سنتی، در این دسته آیتم‌های درون‌برنامه‌ای ارزشمند بوده و در بازارهای شخص ثالث قابل فروش هستند. اگر به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری رشد، تحلیل تکنیکال و هودل علاقه‌مند هستید، می‌توانید نیم‌نگاهی به توکن‌های این دسته از بازی‌ها داشته باشید.

پروتکل‌های وب ۳.۰

وب ۳.۰ نقطه تلاقی اینترنت با بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. در این فناوری اینترنت به صورت غیرمتمرکز عمل کرده و فرصتی برای ارزهای دیجیتال جهت استفاده در قسمت‌های مختلف آن به وجود می‌آید. این حوزه برای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری رشد، میانگین هزینه دلار و هودل نتیجه‌بخش خواهد بود.

استراتژی سبد سرمایه رمز ارز

قدم چهارم: آشنایی با ابزارهای ردیاب سبد سرمایه رمز ارز

اکنون که با انواع استراتژی و نکات برای انتخاب ارز دیجیتال آشنا شدید، نوبت به انتخاب یک ابزار مناسب ردیابی سبد خواهد رسید. یک ردیاب سبد سرمایه، امکان مدیریت و مشاهده وضعیت دارایی در یک نگاه را فراهم خواهد کرد. در نتیجه شما نیازی به مراجعه به کیف پول‌های مختلف و حساب میزان سود و زیان خود را نخواهید داشت. در جدول زیر ۵ نرم‌افزار ردیابی سبد سرمایه به همراه تعداد کاربران و امتیاز آن‌ها در Google Play ارائه شده‌اند.

نرم‌افزارتعداد کاربرانامتیاز کاربران (از ۵)
Blockfolioبیش از ۶ میلیون۵.۰
Coin Statsبیش از ۱ میلیون۴.۸
CoinGeckoبیش از ۱ میلیون۴.۷
Deltaبیش از ۱ میلیون۴.۳
BitUniverseبیش از ۶۰ هزار۴.۵

همچنین شما با خرید ارز دیجیتال و ذخیره آن در کیف پول والکس، از یک ردیاب سرمایه رایگان بهره‌مند خواهید شد. در بخش حساب کاربری خود در این صرافی می‌توانید هر لحظه میزان کاهش و افزایش سرمایه خود را به تفکیک هر ارز مشاهده کرده و از ارزش ریالی آن در لحظه اطلاع یابید.

قدم پنجم: آزمایش ترکیب‌های مختلف

با انتخاب و طی کردن مراحل فوق، بخش اصلی ایجاد سبد سرمایه رمز ارز را پشت سر گذاشته‌اید؛ اما ساخت یک سبد به معنای پایان مسیر نیست. درواقع سرمایه‌گذاری روند مستمری است که هر لحظه امکان تغییر در آن وجود دارد. شما می‌توانید با مدیریت ریسک، ترکیب‌های مختلفی از استراتژی‌ها و حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کریپتویی را امتحان کرده و سبدهای سرمایه متنوعی را برای خود ایجاد کنید. همچنین بررسی عملکرد افراد فعال در این حوزه و مقایسه روش‌ها و انتخاب‌های آن‌ها با نکات ارائه شده در این مقاله، می‌تواند بدون خطر از دست دادن سرمایه باعث افزایش آگاهی و تجربه شما شود.

نحوه ایجاد سبد سرمایه کریپتو

وقت عمل رسیده است!

۵ نکته ارائه شده در این مقاله، همه چیزی است که برای ساخت سبد سرمایه ارز دیجیتال به آن نیاز دارید. شما می‌توانید از ترکیب‌های پیشنهادی همین مقاله استفاده کرده یا حتی تحقیقات خود را برای ایجاد یک ترکیب مناسب و بکر آغاز کنید. با این حال اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم با یک سرمایه اندک اولین قدم‌های عملی خود را برداشته و به مرور با راه و چاه کسب سود در بازار کریپتو آشنا شوید.

به نظر شما مناسب‌ترین ترکیب ایجاد سبد سرمایه برای کاربران مبتدی چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
techslang.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا