سرمایه گذاریمفاهیم تحلیلی

نکات مهم در خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در آن

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند سرمایه‌گذاری در بورس یا مسکن، دارای ریسک‌هایی است که دانش و آگاهی شما می‌تواند از میزان این ریسک‌ها کم کند. برای مثال، یکی از مهمترین عوامل موفقیت شما در سرمایه گذاری، زمان درست ورود به بازار موردنظر و خروج از آن است. اگر بیت کوین بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری باشد، اما شما در زمان درستی اقدام به خرید بیت کوین نکنید، قطعاً هیچ سودی نصیب‌تان نخواهد شد. آشنایی با نکات مهم در خرید ارز دیجیتال به شما کمک خواهد کرد تا با آگاهی بیشتری سرمایه‌گذاری کنید.

با توجه به همین موضوع در این مقاله قرار است در مورد برخی نکات خرید ارز دیجیتال صحبت کنیم که از نظرتحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار کریپتوکارنسی بسیار مهم هستند.

نکات مهم در خرید ارز دیجیتال

نکات مهم در سرمایه گذاری ارز دیجیتال

بعد از ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۹، ارزهای دیجیتال زیادی وارد بازار شده‌اند. قطعاً همۀ این ارزها ارزش سرمایه گذاری ندارند و باید از بین آنها بهترین ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید. در ادامه، ۹ فاکتور مهم برای انتخاب ارز دیجیتال را با هم بررسی می کنیم.

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی رمزارزها را دارید توصیه می‌کنیم مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام است؟ را مطالعه کنید.

بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال

وایت پیپر یک گزارش جامع، عمیق و معتبر است که یک مسئله یا مشکل را مطرح می‌کند و یک راه حل دقیق و معتبر برای آن ارائه می‌دهد. وایت پیپر ارز دیجیتال شامل مواردی مانند فلسفه ایجاد ارز موردنظر، معایب و مزایای آن و نحوه تایید تراکنش ها است. برای مثال: وایت پیپر بیت کوین به شما می گوید که می‌خواهد چه مشکلی را حل کند و چرا به وجود آمد.

به همین دلیل است که توصیه می کنیم قبل از انتخاب ارز دیجیتال برای خرید و سرمایه گذاری، حتماً وایت پیپر آن ارز را بخوانید. زیرا بسیاری از رمزارزها که در سال‌های اخیر به بازار معرفی شده‌اند و ارزش سرمایه‌گذاری ندارند، یا وایت پیپر ندارند یا وایت پیپر آن‌ها شفاف نیست.

ارزش بازار ارز دیجیتال

با سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، قرار است بخشی از پول خودتان را وارد این بازار کنید. بنابراین قبل از هر تصمیمی، مهم است بدانید که تاکنون چقدر پول برای خرید و فروش ارز دیجیتال موردنظر وارد بازار شده است.

ارزش بازار (marketcap) ارز دیجیتال موردنظر را می توانید در سایت coinmarketcap مشاهده کنید.

ارزش بازار یا مارکت کپ از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش بدست می آید. برای مثال، بیاید ارزش بازار بیت کوین(بر اساس اطلاعات موجود در سایت کوین مارکت کپ در ۱۸ جوئن ۲۰۲۳) را حساب کنیم:

x= قیمت فعلی بیت کوین (۲۶,۵۲۲ دلار)

y= تعداد کل بیت کوین های در حال گردش در بازار (۱۹.۴میلیون بیت کوین)

d= ارزش بازار بیت کوین = x*y

۲۶,۵۲ *۱۹,۴۰۰,۰۰۰= ۵۱۴,۵۲۶,۸۰۰,۰۰۰ = d

برای سرمایه گذاری، ارزهایی را انتخاب کنید که مارکت کپ بالایی دارند. اگر روی رمزارزی سرمایه گذاری کنید که مارکت کپ پایینی دارد، ریسک سرمایه گذاری شما بیشتر می شود. بر اساس فاکتور ارزش بازار در حال حاضر رمزارزهای بیت کوین، اتریوم و تتر، رمزارزهای برتر بازار کریپتوکارنسی هستند.

حجم در گردش ارز دیجیتال

حجم در گردش یا تعداد کل ارزهای موجود در بازار (Circulating Supply)، یکی دیگر از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است. هر چه حجم در گردش یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است.

حداکثر عرضه یا تعداد کل ارز دیجیتال

منظور از حداکثر عرضه (Total Supply)، تعداد کل ارز دیجیتالی است که قرار است وارد بازار شود. برای مثال، تعداد کل بیت کوین ها، ۲۱ میلیون است و بر اساس قوانینی که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته اند، تعداد کل بیت کوین ها نمی تواند از این مقدار بیشتر شود. آگاهی از حداکثر عرضه برای رمزارز موردنظر می‌تواند به شما کمک کند تا چشم انداز بهتری از آینده آن رمزارز پیدا کنید.

حجم معاملات ارز دیجیتال

عامل مشترکی که هم در بورس و هم در بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد، حجم معاملات است. زمانی که یک ارز دیجیتال در حجم های بالا معامله می شود، نشان دهنده این است که آن ارز دیجیتال بین تریدرها محبوبیت دارد و پذیرفته شده است، بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال مکانی برای نگهداری ارز دیجیتال است. یک ارز دیجیتال خاص توسط تمام کیف پول ها پشتیبانی نمی شود. بنابراین یکی از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال این است که حتماً بررسی کنید که ارز دیجیتال موردنظر شما برای سرمایه گذاری توسط چه کیف پول هایی پشتیبانی می شود. برای مثال، کیف پول لجر نانو اس و تراست ولت دو کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال هستند. آیا ارز دیجیتال موردنظر شما توسط این دو کیف پول پشتیبانی می‌شود؟

طول عمر بالاتر ارز دیجیتال

یکی دیگر از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال، توجه به طول عمر یک ارز دیجیتال است. هر چه عمر بیشتری از ورود یک ارز دیجیتال به بازار گذشته باشد، راحت‌تر می توان به آن اعتماد کرد. طول عمر بیشتر ارز دیجیتال در واقع نشان دهنده اصالت و امنیت آن است. برای مثال، حدود ۱۴ سال از عمر بیت کوین می گذرد و قیمت آن نسبت به سال ۲۰۰۹، بشدت افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذار راحت‌تر می تواند بیت کوین را به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال‌ برای سرمایه گذاری انتخاب کند.

البته قیمت ارزهای جدیدی که به بازار عرضه می شود، در صورتی که ارزشمند باشد و تقاضا برای آن بیشتر شود، به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای سرمایه‌گذاری باشد. بنابراین اگر فرد محتاطی هستید، بهتر است که ارز دیجیتال خود را زیر نظر بگیرید و در صورتی که از صعودی بودن روند قیمت آن رمزارز اطمینان حاصل کردید، روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

میزان کاربردی بودن ارز دیجیتال

با محبوب شدن ارزهای دیجیتال در بین مردم، به سرعت ارزهای زیادی به بازار عرضه شدند که بعد از مدتی از بازار ارز دیجیتال کنار گذاشته شدند. برای اینکه یک ارز دیجیتال بتواند ماندگار شود، باید در یک بخش خاصی مفید و کاربردی باشد. برای مثال، اتریوم رمزارزی پرکاربرد است که بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید (توکن ها)، بر روی شبکه آن ایجاد می شوند. برخی از ارزهای دیجیتال هم برای بازی های کامپیوتری طراحی شده اند.

پس فراموش نکنید که تعداد ارزهای دیجیتالی که کاربرد دارند، محدود است. برای انتخاب ارز دیجیتال حتماً کاربردی بودن ارز را در نظر داشته باشید.

میزان پذیرش و جهانی بودن ارز دیجیتال

 جهانی بودن یک ارز دیجیتال این تضمین را به همراه دارد که ارز دیجیتال موردنظر را می توانید به هر فردی در هر جای دنیا ارسال کنید. رمزارزهای جهانی محبوبیت و کاربرد بیشتری نسبت به رمزارزهای با محدودیت جغرافیایی دارند. منطقی است که افرادی بیشتری برای سرمایه گذاری بر روی ارزهای جهانی اقدام کنند و این به نفع شماست.

چند اقدام مهم قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

۹ فاکتوری که در بالا ذکر شد، عواملی هستند که شما نمی توانید کنترلی روی آنها داشته باشید. اما در ادامه چند مورد را مطرح می کنیم که کاملاً به شما بستگی دارد و می توانید آنها را کنترل کنید.

یک صرافی معتبر ارز دیجیتال انتخاب کنید

یکی از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال، انتخاب یک پلتفرم معاملاتی امن است. با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال و محبوبیت آنها، بسیار حیاتی است که شما به عنوان معامله گر ارز دیجیتال (تریدر)، بتوانید پلتفرم های جعلی و معتبر را از هم تشخیص دهید. امنیت صرافی، اعتبار صرافی و نقدینگی و حجم معاملات صرافی از معیارهای کلیدی در انتخاب صرافی ارز دیجیتال است.

زمان مناسب برای ورود و خروج از بازار را تعیین کنید

فرض کنید شما بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری را پیدا کرده‌اید. اگر در زمان نامناسبی وارد بازار شوید و این ارز دیجیتال را بخرید، قطعاً ضرر خواهید کرد!

در هر بازاری که بخواهید سرمایه گذاری کنید (بازار بورس، بازار مسکن یا بازار ارز دیجیتال)، نقطه ورود شما به بازار خیلی مهم است. به همان میزان، نقطه خروج از بازار نیز اهمیت دارد و به مراتب تصمیم گیری برای تعیین زمان خروج سخت‌تر است؛ چرا که مواردی مثل ترس، طمع و تعصب ممکن است در تصمیم گیری شما اختلال ایجاد کنند.

بنابراین، توصیه می کنیم برای ورود به بازار حتماً تحلیل های موردنظرتان را انجام دهید و زمانی وارد بازار شوید که ارز دیجیتال موردنظرتان قیمت پایین تری دارد. در قیمت های پایین بخرید و در قیمت های بالا بفروشید.

از ابزارهای تحلیل بازار استفاده کنید

نکات مهم ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید باید از ابزار تحلیل بازار مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال کمک بگیرید.

در تحلیل تکنیکال از داده‌های مرتبط با قیمت در گذشته برای درک رفتار قیمتی یک رمزارز در آینده استفاده می‌شود. در صورتی که روند قیمت صعودی باشد، می‌توانید نسبت به آینده سرمایه‌گذاری خود امیدوار باشید.

در تحلیل فاندامنتال ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا قیمت فعلی آن از قیمت ذاتی آن کمتر است یا بیشتر. در صورتی که ارزش واقعی دارایی از ارزش فعلی آن کمتر باشد باید در سرمایه‌گذاری خود احتیاط کنید.

هر کدام از این دو روش معایب و مزایای خود را دارد. برخی از معامله‌گران حرفه‌ای از دو روش به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا از مزایای هر دو بهره‌مند شوند.

از سطوح حمایت و مقاومت استفاده کنید

استفاده از سطوح مقاومتی و حمایتی از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال و مدیریت ریسک در بازار هستند.

سطح حمایت: سطحی است که تقاضا به‌اندازه‌ای است که از ریزش بیشتر ارزش ارز دیجیتال جلوگیری می‌کند.

سطح مقاومت: سطحی است که عرضه به‌ اندازه‌ای است که مانع از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی می‌شود.

شناسایی این مناطق به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا با ورود به یک معامله نزدیک به سطح حمایت یا مقاومت، احتمال کسب سود خود را افزایش دهد.

از گرفتن تصمیم‌های احساسی دوری کنید

اگر می‌خواهید در سرمایه‌گذاری خود به سود برسید نباید سوار بر موج هیجانی موجود در بازار ارز دیجیتال شوید. بازار کریپتوکارنسی بسیار پر نوسان است و می‌تواند تحت تاثیر اخبار مختلف، رفتارهای بسیار متفاوتی از خود نشان دهد. شما باید بتوانید در این شرایط به خود مسلط باشید. در صورتی که در معاملات خود احساسی عمل کنید، دارایی خود را به خطر خواهید انداخت و نتیجه ضرر مالی خواهد بود.

استراتژی معاملاتی داشته باشید

داشتن استراتژی معاملاتی یکی از نکات مهم در خرید ارز دیجیتال است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که شما استراتژی مشخصی نداشته باشید، نمی‌توانید در شرایط حساس، تصمیم گیری کنید. یک استراتژی معاملاتی مناسب شامل موارد زیر است:

  • مشخص کنید چه مقدار سرمایه می‌خواهید وارد بازار کنید.
  • برای خودتان حد سود و زیان تعیین کنید.
  • مدت زمانی که می‌خواهید در بازار بمانید را مشخص کنید.
  • مشخص کنید تا چه حد می خواهید ریسک کنید.
  • نوع تحلیل بازار را مشخص کنید. (تکنیکال یا بنیادی)
  • سبک معاملاتی خود را مشخص کنید. (به عنوان مثال می‌خواهید ترید روزانه انجام دهید یا نوسان گیری کنید؟)

سبد سرمایه گذاری متنوع داشته باشید

داشتن سبد سرمایه گذاری متنوع در سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

حتماً شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید:

همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهید (Don’t Put All Your Eggs In One Basket).

یکی از اصول سرمایه گذاری در بازار رمزارزها مانند دیگر بازارهای سرمایه، این است که تمام پول خودتان را روی یک رمزارز خاص سرمایه گذاری نکنید. کار منطقی این است که رمزارزهای برتر با پتانسیل بالای سودآوری را شناسایی کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنید. در این صورت، اگر یک رمزارز خاص با افت شدید قیمت روبه‌رو شود، تمام سرمایه شما با مشکل مواجه نمی شود.

آگاهی از شت کوین ها

هر روز بر تعداد کوین‌هایی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد، اضافه می شود. آیا همه این کوین ها ارزش سرمایه گذاری دارند؟

به کوین هایی که بی ارزش هستند و هیچ هدف خاص و مهمی را دنبال نمی کنند، شت کوین (Shitcoin) گفته می شود. در واقع، این اصطلاح را در مورد ارزهای دیجیتال به درد نخور به کار می برند که هیچ سلوشنی (راه حل) برای هیچ چیزی در واقعیت ارائه نمی دهند و هیچ نیاز واقعی به آنها وجود ندارد. برای مثال، ارز دیجیتال دگ کوین جزو شت کوین‌ها اعلام شده است. در این مورد، حتماً تحقیق کنید که به اشتباه روی یک شت کوین سرمایه گذاری نکنید.

توجه به نوسانات بازار

نکات مهم در انتخاب ارز دیجیتال

یکی از جذابیت های بازار ارز دیجیتال، نوسانات قمیتی آن است. برخی از تریدرها از همین نوسانات سود کسب می کنند و به اصطلاح در بازار ارز دیجیتال، نوسان‌گیری انجام می دهند (برای مثال، خرید بیت کوین در قیمت پایین و فروش بیت کوین در قیمت بالا).

نکات مهم ارز دیجیتال که باید بدانید

در ادامه می‌خواهیم به برخی نکات مهم در خرید ارز دیجیتال اشاره کنیم که همواره باید بخاطر داشته باشید:

  • در مورد بازار موردنظر، تحلیل های شخصی انجام دهید اما از تجربیات تحلیل‌گران حرفه‌ای هم کمک بگیرید.
  • بررسی کنید که شخصیت شما به کدام نوع سرمایه گذار نزدیک‌تر است و استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید.
  • هیچ‎گاه بیش‏تر از مقدار توان مالی خود سرمایه گذاری نکنید.
  • با سرمایه گذاری‌های کوچک شروع کنید.
  • پایین بودن قیمت دلیل قاطعی برای سرمایه گذاری نیست.
  • در بالاترین حد قیمت، ارز دیجیتال نخرید.
  • ارزهای دیجیتالی که ارزش حقیقی ندارند را خریداری نکنید.
  • میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال مورد نظر را بسنجید.
  • از کیف پول های امن برای ذخیره دارایی‌هایتان استفاده کنید.
  • در بازار دقیق عمل کنید.
  • هیجانات خودتان را کنترل کنید.
  • سمت طرح های پانزی نروید.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام است؟

واقعیت این است که نمی‌توان به این سوال پاسخ قاطعی داد و فقط یک ارز دیجیتال را معرفی کرد. ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارد که پتانسیل خوبی برای سودآوری دارند. شما باید هنگام انتخاب یک رمزارز فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید که در این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشید رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، ترون، کاردانو و پولکادات می‌توانند در سبد سرمایه‌گذاری شما باشند. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از هرگونه اقدامی برای سرمایه‌گذاری، مهارت خود را برای تحلیل بازار افزایش دهید تا بتوانید به سود برسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۱

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهری سرخیل
مهری سرخیل
3 سال قبل

سلام من در ****** ثبت نام کردم مراحل بعدی چطوری خانم امینی من می خوام سرمایه گذاری کنم و هر ماه سود بگیرم در راز دیجیتال آیا همچین چیزی هست در ضمن به من شخصی گفت که بیان تو این کار شود می گیرم و کاری نمی خواد بکنم خواهش می کنم کمکم کنید چون این پول رو اما دارم می گیرم همفکری کنید و کمکم کنید سپاسگزارم

مهری سرخیل
مهری سرخیل
3 سال قبل

من دوست دارم با شما همکاری کنم و دوست دارم سرمایه گذاری کنم ولی بلد نیستم خواهش می کنم کمکم کنید

دکمه بازگشت به بالا