اخبار بیت کوین

بیت کوین همچنان ATH می‌زند! ۵ نکته‌ای که در این هفته باید در مورد بیت کوین بدانید

گاوهای بیت کوین در پی ثبت بالاترین کلوز هفتگی تاریخ BTC، به سرعت به دنبال رکوردهای قیمتی جدیدی هستند.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، قیمت بیت کوین هفته جدید را با شک و تردیدهای زیادی آغاز کرده، اما از آنجایی که نوسانات به قوت خود باقی مانده‌اند، شاهد رسیدن BTC به رکورد جدید ۷۲ هزار دلاری بودیم.

بزرگترین ارز دیجیتال جهان بالاترین کلوز هفتگی خود را ثبت کرده، اما گاوها همچنان با مقاومت سفت و سختی در هنگام شکستن سقف‌های بالاتر روبرو هستند.

در حالی که نبرد نیروهای محرک بازار برای تثبیت قیمت در سطوح مورد نظر خود ادامه دارد، بیت کوین در وضعیتی آشنا قرار گرفته و فشار فروش در سطوح کلیدی و روانی قیمت با تقاضای بی‌امانی از سوی صندوق‌های قابل معامله در بورس (صندوق ETF) همراه می‌شود.

گاوها یا خرس‌ها؟ کدام یک در این هفته دست بالا را خواهند داشت؟

فشار خرید ایجاد شده از ETF بیت کوین به دلیل تأثیر قابل‌توجه و گسترده آن، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. حتی قدیمی‌های بازار نیز در حال بازنگری وضعیت و ارزش جفت ارز BTC/USD برای سال‌های آتی هستند، به طوری که پیش‌بینی بیت کوین یک میلیون دلاری حالا به عنوان یک هدف محافظه‌کارانه برای آینده در نظر گرفته می‌شود.

برخی از سوی دیگر هشدار می‌دهند که روند صعودی فعلی بیت کوین ممکن است باعث رشد گسترده و زودتر از حد انتظار قیمت BTC شود.

داده‌های کلان ایالات‌ متحده در آستانه انتشار هستند و لحن فدرال رزرو در تصمیم‌گیری آتی این رگولاتور در مورد نرخ‌ بهره تاثیرگذار است.

در همین حین، با توجه به اینکه بیت کوین در یک دوراهی قرار گرفته، ماینرها به سرعت برای تضمین سود خود پیش از هاوینگ ماه آوریل تلاش می‌کنند.

در ادامه این مطلب نگاهی دقیق‌تر به این موضوعات و موارد دیگر در خلاصه هفتگی محرک‌های احتمالی نوسانات قیمت بیت کوین در آینده خواهیم داشت.

بیت کوین در تایم فریم هفتگی رکورد زد و به ۷۲ هزار دلار رسید

بیت کوین شاهد نوسانات قابل‌توجهی بود و پس از کلوز کندل هفتگی آن در تاریخ ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)، امروز به بالاترین سطح تاریخی (ATH) خود رسید.

داده‌های به دست آمده از TradingView تأیید می‌کنند که بیت کوین امروز از تقریباً ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران حرکت صعودی خود را آغاز کرد و تا ساعت ۱۳:۰۵ به ATH جدید ۷۱،۸۰۰ دلار در صرافی بایننس رسید.

نمودار ۴ ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین

Skew، معامله‌گر معروف بازار در X (توئیتر سابق) گفت که منطقه بین ۶۳،۵۰۰ تا ۶۵،۵۰۰ دلار به عنوان کلید حفظ روند صعودی فعلی محسوب می‌شود و در صورتی که قیمت افت قابل‌توجهی را تجربه کند، حمایت خوبی برای بیت کوین خواهد بود.

او در مورد وضعیت اوردر بوک بایننس، بزرگترین صرافی کریپتو در جهان خاطرنشان کرد:

سفارشات خرید زیادی در حدود ۶۰ هزار دلار ظاهر شده که احتمالاً نشان‌دهنده اقدامات محافظتی تریدرها در برابر کاهش بالقوه قیمت است. در حال حاضر، یک حرکت متراکم و متلاطم مشاهده می‌شود که مشخصه آن فقدان خریداران منفعل اسپات در بازار است.

علاوه بر این، Maartunn، یکی از تامین‌کنندگان پلتفرم تحلیل آنچین CryptoQuant، حرکت آنچین بیت کوین‌هایی را که تا یک دهه پیش غیرفعال بودند، برجسته کرده است.

او به اندیکاتور آنچین بازه‌های سنی خروجی‌های خرج‌شده (Spent Output Age Bands) -SOAB- اشاره کرد. این اندیکاتور کوین‌های درگیر در تراکنش‌ها را بر اساس مدت زمانی که قبلاً در شبکه ساکن بوده‌اند، گروه‌بندی می‌کند.

او در مورد کلوز هفتگی قیمت بیت کوین نوشت:

پیش از کاهش قیمت، حرکت ۲۸۷۷ بیت کوین را مشاهده کرده بودیم که برای ۷ تا ۱۰ سال غیرفعال بودند.
اندیکاتور SOAB بیت کوین
اندیکاتور SOAB بیت کوین

CPI نزدیک است؛ معنی آن برای نرخ بهره چیست؟

هفته جاری با توجه به انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه فوریه، مثل گذشته با داده‌های کلان اقتصاد ایالات متحده دنبال می‌شود.

در تاریخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند)، CPI آماده است تا نوسانات کوتاه‌مدتی را در دارایی‌های پرریسک ایجاد کند، در حالی که بیت کوین احتمالاً واکنش‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

بحث‌های کنونی در مورد تورم و سیاست فدرال رزرو پراکنده و فاقد انسجام مورد نیاز است. بازارها مشتاق کاهش نرخ بهره هستند، در حالی که مقامات فدرال رزرو، از جمله جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس این رگولاتور، در تلاش‌اند تا انتظارات خود را کاهش دهند.

ارقام آتی شاخص قیمت مصرف‌کننده و سایر داده‌ها به عنوان معیارهای بسیار مهمی عمل خواهند کرد و نشست بعدی فدرال رزرو نیز تقریباً یک هفته دیگر برگزار می‌شود.

منبع معاملاتی The Kobeissi Letter در بخشی از پست هفتگی خود در X نوشت:

حضور قدرتمند CPI در این هفته می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر جو منتهی به نشست ماه مارس (اسفند) فدرال رزرو تأثیر بگذارد.
هفته بزرگی در پیش است.
احتمالات نرخ بهره فدرال رزرو
احتمالات نرخ بهره فدرال رزرو

بر اساس آخرین تخمین‌های FedWatch Tool گروه CME، بعید به نظر می‌رسد که شاهد کاهش نرخ بهره در جلسه این ماه باشیم و شانس چنین چیزی در زمان نگارش این خبر تنها ۳ درصد است.

شاخص قیمت تولیدکننده یا PPI و ادعای بیکاری به ترتیب در ۱۳ و ۱۵ مارس (۲۳ و ۲۵ اسفند) از جمله سایر داده‌های کلیدی هستند که در این هفته ارائه می‌شوند.

فشار خریداران در ETF بیت کوین افزایش یافته است

ناظران بازار بیت کوین با شروع هفته جدید منتظر از سرگیری فشار خرید توسط ETF‌های اسپات این ارز دیجیتال هستند.

تایید ETF بیت کوین بر تغییرات قیمت بیت کوین تاثیر قابل‌توجهی داشته و بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه یابد.

حتی اگر نگرانی‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا برای ETFها قد علم کند و به طور بالقوه مسیر قیمت را تغییر دهند، حس خوش‌بینی بسیار زیادی در بین موسسات وجود دارد.

کتی وود (Cathie Wood)، مدیر‌عامل شرکت مدیریت سرمایه ARK Invest هفته گذشته گفت که دست‌یابی به هدف بیت کوین ۱ میلیون دلاری این شرکت برای سال گذشته سرعت گرفته است.

او در مورد عدم تایید بیت کوین توسط موسسات مالی بزرگ یا شرکت‌های کارگزاری ایالات متحده مانند مورگان استنلی (Morgan Stanley) و UBS گفت:

هنوز در هیچ پلتفرمی بیت کوین تایید نشده و تمامی حرکات اخیر قیمت در انتظار چنین چیزی رخ داده است. انتظار می‌رود که حرکت واقعی بیت کوین پس از تایید آن توسط موسسات بزرگ آشکار شود و این یعنی ما هنوز در مراحل اولیه پذیرش هستیم.

کارشناسان این صنعت خود را برای چنین تغییر و تحولی آماده کرده و تاثیر بالقوه این امر را بر قیمت بیت کوین پیش‌بینی می‌کنند.

مدیر شرکت بیت‌وایز (Bitwise) در یادداشتی مورخ ۹ مارس (۱۹ اسفند)، «موسسات مالی بزرگ»، «مشاوران نهادی» و «شرکت‌های بزرگ» را به‌ عنوان نهادهای بعدی که احتمالاً در بیت‌ کوین سرمایه گذاری می‌کنند، شناسایی کرد.

مت هوگان (Matt Hougan)، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری نوشت:

بر اساس روندهای فعلی، گمان می‌کنم اولین جریان‌ سرمایه قابل‌توجه از این سه گروه را در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ ببینیم و به نظر من این جریانات در طول سال تسریع می‌شوند، زیرا سرمایه‌گذاران با این محصولات جدید ارتباط بهتری پیدا می‌کنند.
جریان خالص ETF بیت کوین
جریان خالص ETF بیت کوین

شاخص Puell Multiple به بالاترین سطح چند سال اخیر خود نزدیک می‌شود

بیت کوین قبل از هاوینگ بعدی خود به یک ATH رسیده و این اتفاق در تاریخ آن منحصر به فرد است.

این موضوع بسیاری را شگفت‌زده کرده و به نظر می‌رسد ماینرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با وجود نصف شدن پاداش آینده آن‌ها برای استخراج هر بلوک بیت کوین، ماینرها به طور قابل‌توجهی فروش خود را در نزدیکی سقف‌های جدید بیت کوین افزایش داده‌اند.

داده‌های کریپتو کوانت (CryptoQuant) نشان می‌دهند که این پدیده از ابتدای سال ۲۰۲۴ مشاهده شده و جریان‌ خروج سرمایه از کیف پول‌ ماینرها از زمان تایید ETFها در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) آغاز گردیده است.

جریان خروجی ماینرهای بیت کوین
جریان خروجی ماینرهای بیت کوین

در همین حین، خولیو مورنو (Julio Moreno)، یکی از تامین‌کنندگان کریپتو کوانت در X فاش کرد که مجموع درآمد روزانه ماینرها در تاریخ ۷ مارس با ۷۵/۹ میلیون دلار، از نظر بالاترین درآمد تاریخی آن‌ها در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

درآمد روزانه ماینرهای بیت کوین
درآمد روزانه ماینرهای بیت کوین

مجموعه معاملاتی Decentrader در تاریخ ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) ادامه داد:

با افزایش اخیر قیمت بیت کوین، درآمد ماینرها به سرعت افزایش یافته است.

Decentrader به شاخص پوئل (Puell Multiple) – معیاری برای اندازه‌گیری ارزش ضرب یک سکه در برابر میانگین متحرک سالانه آن – اشاره کرد که به بالاترین سطوح خود در شش سال گذشته رسیده است. شاخص پوئل به عنوان رهنمودی برای تشخیص‌ سقف و کف‌های کلان عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:

افزایش قیمت بیت کوین امتیاز شاخص پوئل را به بالاتر از ۲/۴ رسانده که از نظر تاریخی سطح بالایی محسوب می‌شود، اما هنوز تا رسیدن به سقف‌های چرخه قبلی راه زیادی داریم.
شاخص پوئل بیت کوین
شاخص پوئل بیت کوین

هولدرها در برابر فروش مقاومت می‌کنند

در طول فاز کشف قیمت، هولدرهای باتجربه بیت کوین دارایی‌های خود را نگه داشته و از فروش خودداری می‌کنند.

داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل آنچین گلس نود (Glassnode) نشان می‌دهد که هولدرهای بلندمدت (LTHs) هنوز به حجم نقل و انتقالات مشاهده شده در سال ۲۰۲۱، سالی که BTC/USD برای اولین بار به سطح ۶۹ هزار دلار دست یافت، نرسیده‌اند.

حجم انتقال بیت کوین توسط LTH‌های در سود
حجم انتقال بیت کوین توسط LTH‌های در سود

بیشترین افزایش حجم این نقل و انتقالات با تقریباً ۷۲ هزار بیت کوین، در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) اتفاق افتاد. جالب اینجاست که علیرغم رسیدن قیمت بیت کوین به ۷۰ هزار دلار و بالاتر از آن، هنوز شاهد ثبت یک رکورد جدید برای این جابجایی‌ها نبودیم.

در ضمن، با توجه به گفته‌های منبع آموزش کریپتویی On-Chain College، سود/زیان خالص تحقق‌نیافته (NUPL) برای هولدرهای بلندمدت اگرچه در وضعیت خوبی قرار دارد، اما هنوز به سطوحی نرسیده که معمولاً در اثر رشد ناگهانی قیمت پس از کاهش آن دیده می‌شود.

On-Chain College در تاریخ ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) به دنبال‌کنندگان خود در X گفت:

متعهدترین هولدرهای بیت کوین به حفظ پوزیشن‌های خود در سطوح سودی که معمولاً قبل از سقف چرخه مشاهده می‌شود، ادامه می‌دهند.
NUPL هولدرهای بلند مدت بیت کوین
NUPL هولدرهای بلند مدت بیت کوین
این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا