اخبار ارزهای دیجیتال

بیش از ۸۱ میلیون دلار از پل بلاکچینی اوربیت به سرقت رفت

پل اوربیت چین در شب سال نوی میلادی با از دست دادن بیش از ۸۱ میلیون دلار طعمه هکرها شد تا خسارات هکرها به صنعت کریپتو در ماه پایانی ۲۰۲۳ به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش والکس و به نقل از Cryptopolitan، براساس داده‌های کارشناسان امنیت بلاکچین، خسارت ناشی از کلاهبرداری‌های کریپتویی در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. حمله اخیر به پل زنجیره اوربیت (Orbit Bridge) قسمت قابل توجهی از این مبلغ را تشکیل می‌دهد.

در شب سال نو، یک حمله سایبری بی‌سابقه، پل اوربیت چین را هدف قرار داد و ۸۱٫۵ میلیون دلار از دارایی‌های رمز ارز آن را به سرقت برد. این اتفاق، نهمین حمله سایبری است که از سه سال گذشته تاکنون، پل‌های زنجیره‌های متقابل یا کراس چین را هدف قرار می‌دهد. پل اوربیت، قسمتی از پروتکل زنجیره متقابل اوربیت چین است که در سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی تاسیس شد. این پل، فرآیند انتقال یکپارچه دارایی‌ها بین شبکه‌های مختلف بلاکچین را تسهیل می‌کند.

تیم اوربیت در روز یکم ژانویه ۲۰۲۴، طی توییتی اعلام کرد که مورد هجوم هکرها قرار گرفته و با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در حال تحقیقات در مورد علل و جزئیات این نفوذ است. اوربیت همچنین به کاربران خود هشدار داده که مراقب کلاهبرداران فرصت‌طلبی که در این بین با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، مدعی بازپرداخت وجوه به خسارت‌دیدگان هستند، باشند.

ظاهرا پل‌های زنجیره‌های متقابل، برای هکرها جذاب هستند. بر اساس گزارشات Rekt از پنج حمله بزرگ سایبری دیفای، چهار مورد از آنها این پل‌ها را هدف قرار داده و بیش از دو میلیارد دلار را به غارت برده‌اند. تای وانو (Tay Vano) تحلیلگر بلاکچین شناخته‌شده، حدس می‌زند که حمله اخیر توسط هکرهای وابسته به دولت کره شمالی انجام شده باشد.

لازاروس (Lazarus) گروه هکری تحت حمایت دولت کره شمالی در دو مورد از این حملات به پل‌های رونین (Ronin) و پلی نتورک (Poly Network) نقش مهمی داشته است. حجم این سرقت‌ها به‌ترتیب به ۶۲۴ میلیون و ۶۱۱ میلیون دلار می‌رسد. دولت کره شمالی همچنین در سرقت ۱۰۰ میلیون دلاری از پل هارمونی (Harmony bridge)، نیز نقش داشت. گفته می‌شود، مسئولیت سرقت ۱۷.۶ درصد کل سرقت‌های کریپتو در سال ۲۰۲۳ با خسارتی معادل ۳۰۰ میلیون دلار، بر عهده این گروه بوده است.

هک پل اوربیت تنها یکی از حملات سایبری دنیای کریپتو در ماه دسامبر بود. کارشناسان اعلام کرده‌اند که دسامبر ۲۰۲۳ از لحاظ تعداد حملات هکر‌ی در رتبه پنجم در مقایسه با دیگر ماه‌های سال گذشته قرار می‌گیرد. این روند نگران‌کننده بر نیاز فوری به اقدامات امنیتی پیشرفته در اکوسیستم ارزهای دیجیتال تاکید دارد. بااین‌حال حمله اخیر را می توان در زمره بزرگترین هک‌های کریپتویی در سال ۲۰۲۳ قرار داد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cryptopolitan.comthedefiant.io
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا