تحلیل تکنیکال

آموزش اندیکاتور پارابولیک سار؛ چطور با اندیکاتور Parabolic SAR معامله کنیم؟

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که رمز موفقیت معامله‌گران و سرمایه گذاران حرفه‌ای در دنیای کریپتوکارنسی چیست؟ علاوه بر اطلاعات، دانش و تجربه کافی این افراد، ابزارهایی که برای داشتن یک تحلیل درست از یک دارایی در این فضا وجود دارد نیز در این موفقیت تأثیرگذار است. اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR) یکی از همین ابزارهای کاربردی است که در تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی اندیکاتور Parabolic SAR شناسایی روند قیمت یک رمز ارز و پیروی از آن است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان این حوزه از آن به عنوان یک اندیکاتور تعقیب کننده یاد می‌کنند. ضمن اینکه این ابزار کاربردی تا حد زیادی در درک بهتر شرایط بازار و تشخیص نقاط بازگشتی در نمودار قیمت یک دارایی نیز تأثیرگذار است. در ادامه این مقاله به آموزش اندیکاتور پارابولیک سار خواهیم پرداخت.

بررسی اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتورها یکی از ابزارهای کاربردی در حوزه تحلیل ارزهای دیجیتال هستند. این نمودارها در واقع توابع ریاضی هستند که روند قیمت یک دارایی را با استفاده از فرمول‌های ریاضی از گذشته تا آینده بررسی می‌کنند. این ابزار تحلیلی به دو دسته کلی اندیکاتور پیشرو و اندیکاتور تأخیری (پس‌رو) تقسیم می‌شوند که اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR) در دسته دوم قرار می‌گیرد. این نوع از اندیکاتورها معمولا برای تاثیر نزولی یا صعودی بودن روند قیمت یک دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور Parabolic SAR

اندیکاتور پارابولیک سار در فارسی به معنای «توقف و تغییر جهت» است. عبارت Parabolic در زبان انگلیسی به معنای سهمی شکل بودن و عبارت SAR نیز مخفف شده عبارت Stop and Reversal است. به همین دلیل است که از این اندیکاتور با عنوان «توقف و بازگشت سهموی» نیز یاد می‌شود.

این ابزار تحلیلی برای اولین بار توسط فردی به نام ولز وایلدر (Welles Wilder) ابداع شد. وایلدر متولد سال ۱۹۳۰ و در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شده است. او در زمینه‌های مختلفی مثل فعالیت در بازار املاک، مستغلات و تحلیل تکنیکال مشهور است. از دیگر موفقیت‌های وایلدر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خلق اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (Average True Range)
  • خلق اندیکاتور میانگین حرکت جهت‌دار (Average Directional Index)
  • خلق اندیکاتور معروف RSI

تنظیم اندیکاتور Parabolic SAR

اندیکاتور پارابولیک سار یکی از ابزارهای مفید برای تعقیب قیمت ارزهای دیجیتال است. این اندیکاتور در نمودار قیمت یک دارایی به شکل نقطه‌هایی نشان داده می‌شود که بالا و پایین نمودار قرار می‌گیرند. زمانی که روند قیمت یک دارایی در بازار رمز ارزها از حالت نزولی به حالت صعودی تغییر شکل پیدا می‌کند، این اندیکاتور قیمت‌ها را در آن دارایی مانند حد ضرر متحرک تعقیب خواهد کرد. در چنین شرایطی تا لحظه‌ای که روند قیمت در حالت صعودی باشد، حد ضرر نیز به طور مداوم و پیوسته، هم‌جهت با مسیر قیمت حرکت می‌کند. به بیان دیگر می‌توان این گونه گفت که در یک روند صعودی، هرگز شاهد کاهش اندیکاتور پارابولیک سار نخواهیم بود.

اندیکاتورها در بازار

تحلیل تکنیکال درباره یک ارز دیجیتال به فرد معامله‌گر کمک می‌کند تا نسبت به سطوح حمایت و مقاومت آن دارایی دید بهتری داشته باشد و در نهایت تصمیم بهتری بگیرد. حال این نتیجه ممکن است با بررسی رفتار قیمت آن دارایی در گذشته و در برخی مواقع نیز ممکن است با پیش بینی قیمت آن در آینده به دست بیاید.

در تنظیم و طراحی اندیکاتور Parabolic SAR دو متغیر مهم وجود دارد:

  • گام
  • گام بیشینه

زمانی که آقای وایلدر این اندیکاتور را طراحی کرد، برای این دو پارامتر مقادیر مناسبی پیشنهاد داد. این مقادیر به ترتیب ۰٫۰۲ و ۰/۲ بود. اکنون در اکثر نرم افزارهای معاملاتی، هنگام تنظیم اندیکاتور پارابولیک سار، دو پارامتر گام و گام بیشینه به طور پیش فرض روی همین اعداد قرار دارند. حال اگر در شرایطی باشید که قصد افزایش حساسیت اندیکاتور را داشته باشید، می‌توانید مقدار گام را کاهش دهید. برای مثال مقدار آن را از ۰٫۰۲ به ۰٫۰۱ تغییر دهید. اعمال این تغییر باعث می‌شود تا نقطه‌چین‌های تشکیل دهنده اندیکاتور با فاصله کمتری روی نمودار قرار بگیرند و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهند.

حساسیت در اندیکاتور Parabolic SAR

بررسی کاربردهای اندیکاتور Parabolic SAR و تفسیر آن

محاسبه و تنظیم اندیکاتور Parabolic SAR ممکن است نسبت به بسیاری از اندیکاتورهای دیگر کمی سخت و پیچیده باشد. اما تفسیر و استفاده از کاربردهای آن بسیار آسان است. برای مثال سیگنال‌های فروش و خرید در این اندیکاتور بسیار واضح است و شما با یک نگاه می‌توانید متوجه شوید که در چه زمانی بهتر است به خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود بپردازید.

اندیکاتور پارابولیک سار جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که در بازارهای پرنوسان کاربرد بیشتری دارد. همچنین در بازارهای خنثی یا نوسان‌های کوتاه مدت، احتمال بروز خطا در آن بیشتر است. به همین دلیل است که تریدرهای نوسانی از این ابزار استفاده زیادی می‌کنند. از جمله کاربردهای این اندیکاتور می‌تواند به چند مورد زیر اشاره کرد.

شناسایی روند و نقاط بازگشت در آن

هنگام تفسیر اندیکاتور Parabolic SAR خوب است بدانید که قرار گرفتن نقطه‌چین‌ها در بالای کندل‌های قیمت به معنای نزولی بودن و قرار گرفتن نقطه‌چین‌ها در پایین کندل‌های قیمت به معنای صعودی بودن روند قیمت آن دارایی است. زمانی که این اندیکاتور در جهت مخالف قیمت حرکت کند می‌توانید متوجه ایجاد شدن یک سیگنال جدید خرید یا فروش شوید.

شناسایی روند قیمت با Parabolic SAR

به بیان واضح‌تر زمانی که نقطه‌چین‌ها از بالای نمودار به پایین آن حرکت کنند (تغییر روند نزولی به صعودی) سیگنال خرید و زمانی که از پایین نمودار به بالای آن حرکت کنند (تغییر روند صعودی به نزولی) سیگنال فروش ایجاد شده است. به عبارتی می‌توان گفت که یکی از کاربردهای اصلی اندیکاتور پارابولیک سار، شناسایی و تشخیص محل پایان یک روند است.

سطوح حمایت و مقاومت دینامیک

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور Parabolic SAR این است که می‌توان از آن به عنوان سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. ابزارهای زیادی در دنیای تحلیل تکنیکال وجود دارند که این کاربرد را دارند. اندیکاتور پارابولیک سار نیز یکی از همین ابزارهای کاربردی است در تشکیل سطوح حمایت و مقاومت برای یک دارایی به خوبی عمل می‌کند.

تفسیر این اندیکاتور در این قسمت نیاز به انجام عملیات پیچیده‌ای ندارد. کافی است نقطه‌چین‌های آن را دنبال کنید. اگر این نقطه‌چین‌ها در بالای کندل‌های نمودار قرار بگیرند، نقش مقاومتی و اگر در پایین کندل‌ها باشند نقش حمایتی خواهند داشت.

سطوح حمایت و مقاومت

تعیین حد ضرر

نقطه‌های اندیکاتور Parabolic SAR با تمام کوچکی، قابلیت‌های بزرگی دارند. یکی دیگر از این قابلیت‌ها، تعیین حد ضرر برای معامله‌گران است. البته ابزارهای مختلف زیادی مثل سطوح فیبوناچی، سطوح حمایت و مقاومت و … هستند که به تعیین حد ضرر در معاملات مختلف کمک می‌کنند. اما اندیکاتور پارابولیک سار یکی از ساده‌ترین آن‌ها است. برای مثال فرض کنید نقاط پارابولیک سار زیر نمودار قیمت قرار دارند (روند صعودی)، در چنین شرایطی می‌توانید اولین نقطه‌ای که زیر نمودار قرار گرفته است را به عنوان حد ضرر شناسایی کنید.

شناسایی سیگنال بازگشت توسط همگرایی

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور Parabolic SAR مربوط به شناسایی سیگنال بازگشت در یک نمودار می‌شود. در قسمت‌های قبل با توجه به بالا یا پایین بودن نقاط این اندیکاتور نسبت به نمودار قیمت، متوجه اطلاعات خاصی شدید. اما این اطلاعات به ایجاد سطوح حمایت و مقاومت در آن دارایی خلاصه نمی‌شود.

زمانی که اندیکاتور پارابولیک سار و نمودار قیمت به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و به نوعی همگرا می‌شوند، این همگرایی را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از احتمال شکسته شدن اندیکاتور و بازگشت روند برداشت کرد. در شرایطی که نقطه‌چین‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، این احتمال افزایش می‌یابد.

همگرایی نقاط اندیکاتور Parabolic SAR

نحوه محاسبات

محاسبات اندیکاتور Parabolic SAR نسبتاً پیچیده است. قبل از اینکه به توضیح این محاسبات بپردازیم لازم است بدانید که در نرم افزارهای معاملاتی، این محاسبات به طور خودکار انجام می‌شود و شما کافی است نسبت به تحلیل اندیکاتور آگاهی لازم را داشته باشید. اما به طور کلی برای محاسبه این اندیکاتور در دو شرایط مختلف صعودی بودن و نزولی بودن دو فرمول مجزا وجود دارد. به بیان دیگر فرمول اندیکاتور پارابولیک سار افزایشی با کاهشی متفاوت است.

این فرمول در اندیکاتوری که روند صعودی داشته باشد به این شکل است:

PSAR = AF (EP – اندیکاتور سار قبلی) + اندیکاتور سار قبلی

و در اندیکاتوری که روند نزولی داشته باشد نیز به این شکل است:

PSAR = اندیکاتور سار قبلی – [ AF (اندیکاتور سار قبلی – EP)]

در این فرمول‌ها دو عبارت EP و AF هر کدام به تنهایی پارامتر مجزایی هستند:

  • AF همان عامل شتاب است که به طور پیش فرض از ۰٫۰۲ تا ۰/۲ امکان تغییر دارد.
  • EP یا آخرین نقطه در یک روند

استراتژی معاملاتی با اندیکاتور Parabolic SAR

استفاده از استراتژی معامله با اندیکاتور Parabolic SAR به شیوه‌های مختلف باعث می‌شود تا سود مناسبی در بازار رمز ارزها کسب کنید. سیگنال خرید و فروش یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که با این اندیکاتور قابل تشخیص است.

شناسایی سیگنال خرید

برای استفاده از آن باید ابتدا در نرم افزار معاملاتی مورد نظر، اندیکاتور پارابولیک سار را انتخاب کنید. سپس با دقت آن را نظاره کنید. زمانی که نقاط اندیکاتور در انتهای روند نزولی به سمت مقابل حرکت کنند، شما یک سیگنال خرید دریافت کرده‌اید. البته توجه داشته باشید که در این شرایط بهتر است ورود خود به بازار را با حجم کمی از دارایی شروع کنید.

زمانی که از ایجاد اولین نقطه اندیکاتور زیر نمودار گذشت، شما باید از آخرین نقطه روند نزولی اندیکاتور یک خط افقی رسم کنید. زمانی که نمودار قیمت این خط افقی را قطع کند، دقیقا جایی است که شما باید وارد پوزیشن خرید شوید و سود مطلوبی کسب کنید. فراموش نکنید که استفاده از مولتی تایم فریم به افزایش دقت در این استراتژی کمک زیادی می‌کند.

استراتژی معاملاتی دیگری که با اندیکاتور پارابولیک سار قابل اجرا است، سیگنال فروش است که تقریبا شبیه سیگنال خرید است. زمانی که نقطه‌چین‌های اندیکاتور از زیر نمودار به بالای آن حرکت می‌کنند، باید از آخرین نقطه‌ای که در زیر نمودار باقی مانده است یک خط افقی رسم کنید. محل تقاطع نمودار قیمت با این خط افقی، جایی است که باید وارد پوزیشن فروش شوید تا از ضرر بیش از حد خود جلوگیری کنید.

Parabolic SAR و تحلیل تکنیکال

اندیکاتور پارابولیک سار چگونه به معامله‌گران کمک می‌کند؟

تا این قسمت از این مقاله درباره اندیکاتور Parabolic SAR صحبت کردیم و کاربردهای آن را توضیح دادیم. این اندیکاتور یکی از چندین ابزار کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال است که به تحلیلگران و معامله‌گران بازار کمک می‌کند تا فعالیت‌های پرسودتری داشته باشند. معامله‌گران در این بازار می‌توانند از این اندیکاتور و ترکیب آن با اندیکاتورهای دیگر استفاده کنند تا تحلیل درستی از ارز دیجیتال مورد نظر خود داشته باشند. در این صورت است که بهترین موقعیت‌ها برای خرید و فروش رمز ارزهای مختلف را پیدا و برای ورود به آن‌‌ها اقدام می‌کنند.

اندیکاتور پارابولیک سار قابلیت ترکیب با اندیکاتورهای مکدی (MACD)، میانگین متحرک (MA) و ADX را دارد. تفسیر و کاربرد هر کدام از این ترکیبات متفاوت است. اما همه آن‌ها در راستای کمک کردن به معامله‌گران و تحلیلگران فعالیت می‌کنند. اندیکاتور Parabolic SAR در اکثر نرم افزارهای معاملاتی قابل اجرا است و فرایند محاسباتی آن نیز به طور خودکار انجام می‌شود. شما کافی است نحوه تفسیر و کاربرد آن را در شرایط مختلف یاد بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا