بلاکچین

اسلشینگ چیست؟ معرفی Slashing در الگوریتم اجماع اثبات سهام

در الگوریتم‌های گواه اثبات سهام (PoS) برای برقراری امنیت به اعتبارسنج‌ها پاداش داده می‌شود و در صورت سهل‌انگاری باید جریمه‌ آن را بپردازند. در این بلاکچین‌ها برای عدم فعالیت، اعتبارسنجی غیرصادقانه و یا هر رفتار دیگری جریمه در نظر گرفته می‌شود که به آن اسلشینگ (Slashing Penalty) گفته می‌شود. این جریمه می‌تواند شامل ممنوعیت موقت یا دائم فعالیت و از دست‌دادن بخشی از دارایی شود.

 هیچ مکانیزمی تا به امروز اندازه اسلشینگ در ارز دیجیتال بحث‌برانگیز نبوده است. در ادامه به این می‌پردازیم که هدف از جریمه Slashing چیست، چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد و تکلیف نودهایی که درگیر آن می‌شوند چه خواهد بود. با والکس همراه شوید.

 اسلشینگ (Slashing) چیست؟

جریمه اسلشینگ

در الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) اگر نظم در شبکه بر هم بخورد و روال آن با شکست مواجه شود، ماینرها باید هزینه‌ای را بابت این شکست بپردازند. هزینه این اشتباه، انرژی‌ای است که صرف استخراج و فعالیت در شبکه شده و بسیار چشمگیر و قابل‌توجه است.

در مقابل، سازوکار گواه اثبات سهام کمی متفاوت است. اکثر این بلاکچین‌ها برای فعالیت صحیح و صادقانه پاداش و برای فعالیت‌های مخرب تنبیه در نظر گرفته‌اند. ولیدیتورها (Validator) ارزهای خود را در شبکه استیک می‌کنند که حالتی مشابه وثیقه‌گذاری دارد. این وثیقه برای مدت‌زمان مشخصی در شبکه قفل می‌ماند و امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد.

در بلاکچین‌های POS برای عدم فعالیت، اعتبارسنجی غیرصادقانه و یا هر رفتار دیگر جریمه در نظر گرفته می‌شود که به آن جریمه اسلشینگ گفته می‌شود. این جریمه شامل ازدست‌دادن مقداری رمزارز، درصد مشخصی از ارز رمزنگاری شده، قطع کامل حساب ولیدیتور و ممنوعیت دائم و یا موقت فعالیت در شبکه می‌شود.

اسلشینگ چگونه کار می‌کند؟

سازوکار ولیدیتورها

سیاست‌های جریمه اسلشینگ در ارز دیجیتال، از شبکه‌ای به شبکه دیگر متفاوت است. اخیراً اکوسیستم اتریوم به مکانیسم اثبات سهام (PoS) تغییر پیدا کرده است. هم اکنون به‌جای ماینرها از اعتبارسنج‌ها استفاده می‌کند. این ولیدیتورها به دلیل ارائه توکن‌های خود برای حفظ امنیت، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. در این مواقع برخی از آنها در کار خود شکست می‌خورند و یا تخلفی صورت می‌گیرد. بازیگران فعال شبکه به‌عنوان یک افشاگر رفتار می‌کنند و مجرم را شناسایی می‌کنند. سپس یک بیانیه نقض در برابر ولیدیتور اشتباه می‌سازند و آن را به بلوک جدید اضافه می‌کنند. بعد از انجام این کار اعتباردهنده به‌خاطر تخلفی که انجام داده مجازات می‌شود. این جریمه‌ها معمولاً شناسه اعتبارسنجی آنها را باطل می‌کند و مجبور می‌شوند بسته به مقدار ولیدیتورهایی که در آن درگیر بوده‌اند مبلغی را بپردازند. هرچقدر این مقدار بیشتر باشد، جریمه‌ای که باید بپردازند هم بیشتر می‌شود. در این میان به فردی که این تخلف را شناسایی کرده است مقداری از مبلغ جریمه‌ها، به‌عنوان پاداش داده می‌شود.

چرا از جریمه Slashing استفاده می‌شود؟

جریمه اسلشینگ باعث می‌شود رفتار نادرست و اشتباهات ولیدیتورها کاهش پیدا کند و میزان خطا در شبکه به حداقل برسد. در نظر گرفتن این جریمه، امنیت، دردسترس‌بودن اعتبارسنج‌ها و مشارکت صحیح در شبکه را افزایش می‌دهد. دو دلیل اصلی برای اعمال این جریمه‌‌ها وجود دارد؛ یکی این که ولیدیتورها به رفتار صحیح و مسئولانه تشویق شوند و دیگری کاهش پیداکردن حمله احتمالی به شبکه به دلیل هزینه بر بودن آن است.

در چه مواقعی اعتبارسنج ها جریمه می‌ شوند؟

 به‌طورکلی ولیدیتورها در زمان‌هایی که در حالت “Downtime” (عدم حضور برای امضای تراکنش‌ها) یا امضای دوگانه (اعتبارسنجی دو یا چند بلوک برای قرارگیری در یک زنجیره) قرار دارند جریمه می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

از کارافتادگی (Downtime): این مفهوم بدین معناست که ولیدیتورها برای امضای تراکنش در دسترس نبوده و غیرفعال باشند. عموماً این حالت در زمان‌هایی رخ می‌دهد که ولیدیتورها به دلایل زیرساختی ارتباط خود را با زنجیره از دست دهند.  یا به دلیل مشکلات فنی، ولیدیتورها نمی‌توانند نتایج اعتبارسنجی خود را با شبکه تطبیق دهند و در اصطلاح قابلیت “Sync” شدن در شبکه را از دست می‌دهند. لازم به ذکر است، تمامی بلاکچین‌هایی که شامل جریمه اسلشینگ می‌شوند، جریمه در حالت Downtime به‌محض وقوع از کار افتادگی اعمال نمی‌شود و به‌صورت معمول یک آستانه برای بخشودگی وجود دارد.

امضای دوگانه (Double Signing): این جریمه مواقعی رخ می‌دهد که اعتبارسنج، ۲ امضای یکسان را در اختیار یک بلوک قرار می‌دهد. ولیدیتورها برای جلوگیری از Downtime یک ولیدیتور دیگر را در حالت ذخیره برای خود قرار می‌دهند و به دلیل مشکلات زیرساختی و تداخل به وقوع پیوسته، امضای دوگانه رخ می‌دهد.

چرا جریمه اسلشینگ در بلاکچین‌ها متفاوت است؟

در ابتدا، این سازوکار علاوه بر جریمه‌کردن کاربران به دلیل الگوریتم‌های نادرست، حملات “DDoS”، گواهی‌های تقلبی و بسیاری از دلایل مشابه، برای سایر کاربران نیز رخ داده و منجر به ازدست‌دادن میلیون‌ها ولیدیتور بوده است. این اتفاقات باعث ایجاد ترس و شبهه از جریمه اسلشینگ در میان اعتبارسنج‌ها می‌شود. با پروتکل‌های جدید، Slashing برای ایمن نگه‌داشتن شبکه و بلاکچین‌ها به‌روزرسانی شده است. عوامل مختلفی باعث می‌شود مجازات‌ها متفاوت باشد که عبارت‌اند از:

  • نوع رفتار نادرست
  • شدت رفتار اشتباه
  • نوع جریمه (ثابت یا درصد)
  • مدت محرومیت یا عدم مشارکت در فعالیت‌های اعتبارسنجی
  • پاداش‌ها و سهام برای افشاگران 

پیشنهاد می‌شود مقاله آشنایی با دنیای غیرمتمرکز دیفای را مطالعه کنید.

چگونه می توانیم از جریمه اسلشینگ جلوگیری کنیم؟‌

اسلشینگ بلاکچین ها

بزرگ‌ترین خطری که اسلشینگ به همراه دارد، ازدست‌رفتن توکن‌ها استیک شده توسط کاربر است. برای افرادی که ریسک‌گریز هستند و می‌خواهند از Slashing در ارز دیجیتال جلوگیری کنند، بهترین کار این است که سمت پروژه‌هایی که از این جریمه استفاده می‌کنند نروند. برخی از پروژه‌هایی که از این مدل استفاده نمی‌کنند عبارت‌اند از کازماس (Cosmos)، ترون (Tron)، تزوس (Tezos) و پولکادات (Polkadot).

یکی از راهکارها برای به حداقل رساندن ریسک مجازات این است که به آستانه درصدی جریمه اسلشینگ نگاه کنید. بدین معنا که شما می‌توانید به سراغ پروژه‌هایی بروید که درصد آستانه مشخصی از قطعی را برای جریمه مشخص کرده باشند. برای مثال شبکه “ICON” فقط زمانی جریمه را اعمال می‌کند که زمان از کار افتادن یک نود (Node) بیشتر از ۱۵ درصد باشد. این موضوع بسیار عادلانه است؛ زمانی‌که گره‌ای بیش از ۱۵٪ خرابی داشته باشد، نشان می‌دهد آن نود دارای مشکلات ساختاری و جدی است. خوشبختانه این مشکل، قبل از اینکه جریمه رخ دهد به راحتی قابل فهمیدن است.

انتخاب ولیدیتور قابل اعتماد

در تمامی سیستم‌های دیجیتالی و اکوسیستم بلاکچین، تهدیدات سایبری و حملات اینترنتی، اجتناب‌ناپذیر هستند. در خصوص استیکینگ نیز مشکلات فنی می‌تواند منجر به بروز حالت Downtime در شبکه شود. این اتفاق در وضعیت‌های بزرگ‌تر می‌تواند به اثرگذاری بر عملکرد کلی شبکه منجر شود.

انتخاب یک ولیدیتور قابل‌اعتماد به دو دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد. در وهله اول باید این مسئله را به‌خاطر داشته باشید که درآمد شما تماماً به عملکرد ولیدیتور بستگی دارد و قابلیت‌های اصلی آن مهم‌ترین رکن کسب درآمد شما محسوب می‌شود. دلیل دوم این که در صورت وقوع حملات اینترنتی، باید از زیرساخت‌های فنی اعتبارسنج خود اطمینان داشت، زیرا در صورت ایجاد هرگونه اختلال در روند اعتبارسنجی، مشمول وضعیت مجازات اسلشینگ خواهید شد.

اهمیت اسلشینگ در ارز دیجیتال

تا به امروز آزمون و خطاهای بسیاری در سازوکارهای رایج برای جریمه Slashing انجام شده است. تمامی این پروتکل‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن به ارمغان آوردن امنیت برای شبکه است. همچنین هر کدام از این پروتکل‌ها در پی ارائه راهکارهایی هستند که علاوه بر جریمه موشکافانه، سازوکار تشویقی را برای اعتبارسنج‌های سالم و صادق خود به وجود آورند تا به نحوی یک توازن را در شبکه خود ایجاد کنند.

به نظر شما استفاده از جریمه اسلشینگ در ارز دیجیتال چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
blocknative.com
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا