مقالات ارز دیجیتال

تله پورت در ارز دیجیتال چیست؟ TPA چگونه اتفاق می‌ افتد؟

متاورس به‌عنوان یکی از جدیدترین عرصه‌های تکنولوژیک پیش روی بشر، علاوه بر فرصت‌هایش، با چالش‌های متعددی نیز روبه‌روست. مسئله شباهت آدرس‌ها در شبکه‌های مختلف، یکی از جدی‌ترین‌های آنهاست. مشکلی که عدم امکان به‌اشتراک‌گذاری آدرس‌ها و جابجایی آسان در پلتفرم‌های مختلف را در پی دارد. تله پورت پلاک آدرس، بهترین راه‌حلیست که تاکنون برای یکپارچه‌سازی متاورس مطرح شده است. این راه‌حل، فرصت‌های درآمدزایی بیشتری را برای این صنعت فراهم می‌کند.

در این مقاله به معرفی تکنولوژی تله پورت در ارز دیجیتال، نحوه‌ی عملکرد و فرصت‌های کسب درآمد از آن می‌پردازیم. در آخر نیز مراحل خرید و استفاده از آن را مرور می‌کنیم. بنابراین چه در متاورس فعال هستید و چه قصد پیوستن به آن را دارید، با ما همراه باشید تا با یکی از مهم‌ترین مسائل فنی این حوزه و تاثیرات اقتصادی و تکنولوژیک آن آشنا شوید.

ضرورت پیدایش تله پورت پلاک آدرس

تله پورت در متاورس

پیش از آنکه به معرفی تکنولوژی تله پورت در ارز دیجیتال بپردازیم، باید به مشکل عدم یکپارچگی متاورس اشاره کنیم. در حال حاضر پلتفرم‌های این صنعت مانند متا، روبلاکس و سندباکس نمی‌توانند مانند وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنت، از یک بستر یا شبکه‌ی مشترک برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.

تا پیش از پیدایش تکنولوژی تله پورت در ارز دیجیتال از مختصات برداری برای شناسایی دارایی‌ها در Metaverse‌ استفاده می‌شد. اما این مختصات تنها در نقشه‌ی متاورس میزبان‌شان، به‌صورت حتمی منحصر‌به‌فرد هستند. به عبارت دیگر، ممکن است در پلتفرم دیگری، یک دارایی مانند یک زمین، با همان مختصات یافت شود. در این صورت، تشخیص مالکیت آن دارایی در صورت یکپارچه‌سازی متاورس‌ها و ارتباط آنها بر بستر یک شبکه‌ی مشترک، دشوار و شاید غیرممکن شود. این مشکل، در وب ۲ با استفاده از فناوری‌های آدرس‌دهی مانند IP و HTTP حل می‌شود.

تله پورت در ارز دیجیتال چیست؟

پروتکل Teleport Plaque Address و به‌اختصار TPA راه‌حلی برای یکپارچه‌سازی Metaverse با اختصاص یک نام منحصربه‌فرد به هر دارایی یا بسته‌ی مجازی به‌منظور امکان شناسایی و تشخیص مالکیت آن در متاورس‌های مختلف است.

هر تله پورت در ارز دیجیتال، یک شناسه‌ی ۶ کاراکتری متشکل از سه حرف و سه عدد با یک خط فاصله بین آنهاست. هر شناسه به مکان خاصی در متاورس اشاره دارد و در حقیقت یک قرارداد هوشمند روی شبکه اتریوم است. به‌عنوان مثال، با استفاده از تله پورت، آدرس زمینی با مختصات برداری (X, Y)، به شکل (ABC-123) نمایش داده می‌شود. با استفاده از این کد، انتقال و خرید و فروش دارایی‌های مختلف نیز در این دنیای مجازی آسان‌تر و بدون نیاز به دسترسی به مختصات پیچیده‌ی آنها انجام می‌شود.

توسعه‌دهنده‌ی TPA، یک شرکت نوپای فناوری کانادایی به نام StageMeta است. این شرکت در حال حاضر از این پروتکل در متاورس خود به نام Metaworlds با امکان اتصال ۱۰۰ پلتفرم استفاده می‌کند. در حال حاضر، چهار متاورس در Metaworlds ساخته شده‌اند.

شرکت استیج متا

استیج متا، برای تولید شناسه‌های ۶ کاراکتری خود، یک موتور خودکار مینت‌کننده تله پورت طراحی کرده است. این شرکت، مدعی است که تکنولوژی تله پورت در ارز دیجیتال به دلیل سهولت و دقتش، در آینده به پروتکل آدرس‌دهی اصلی همه‌ی متاورس‌ها تبدیل خواهد شد. این راه‌حل یکپارچه‌سازی، امکان جابجایی آنی بین متاورس‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. امکانی که قطعا سبب قدرتمندتر شدن اقتصاد و توسعه‌ی فرصت‌های درآمدزایی از آن خواهد شد.

درآمدزایی از تله پورت پلاک آدرس

تله پورت پلاک آدرس

همانطورکه گفتیم، تله پورت در ارز دیجیتال، یک کد ۶ کاراکتری متشکل از سه حرف و سه عدد است. این فرمت، محدودیتی ۱۷٬۵۷۶٬۰۰۰ عددی برای تولید آدرس‌ها ایجاد می‌کند. درواقع، حداکثر تعداد دارایی‌هایی که می‌توانند در متاورس با استفاده از تله پورت‌، آدرسی‌دهی یا پلاک‌گذاری شوند، برابر با این عدد خواهد بود. همین جاست که TPA تبدیل به یک دارایی ارزشمند و قابل‌معامله می‌شود. هم‌اکنون نیز آنها در بسیاری از بازارهای ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم، بازارهای داخلی متاورس‌ها یا از طریق سایت StageMeta‌ خرید و فروش می‌شوند.

مطابق اطلاعات StageMeta، حداقل قیمت یک تله پورت در ارز دیجیتال به تاریخ  ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۱۲۸۰ دلار است. با‌این‌حال، انتظار می‌رود، ارزش این دارایی با افزایش جمعیت متاورس، به‌صورت تصاعدی افزایش یابد. به همین دلیل، بسیاری از افراد با خرید و هولد کردن این شناسه‌ها منتظر کسب سود از افزایش قیمت آنها در بلند‌مدت هستند.

تله پورت در ارز دیجیتال، در حقیقت، یک آدرس مجازی جهانی (Virtual World Address) است. اصلی‌ترین کاربرد این آدرس، تعیین مالکیت و هویت برای یک قطعه زمین یا Assign شدن به Land است. کاربردی که مراحل آن را در بخش انتهایی مقاله ذکر خواهیم کرد. از زمینی که با TPA پلاک‌گذاری‌شده، می‌توان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، ایجاد ویترین فروشگاهی، برگزاری جلسات و فعالیت‌های اینچنینی استفاده کرد. همچنین شانس اجاره‌ی زمین را با قیمت مناسب‌تر و در مدت زمان سریع‌تر با توجه به امکان انتقال آن به دیگر متاورس‌ها، افزایش می‌یابد.

از تله پورت در ارز دیجیتال می‌توان به‌عنوان آدرس دامین در متاورس نیز استفاده کرد. در این صورت، باید دقت داشت که هنگام خرید، حروف و اعداد شناسه، بیشترین شباهت را به برند، نوع کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما داشته باشند. از سوی دیگر، می‌توان با ترید این آدرس‌ها از طریق وب‌سایت StageMeta‌ یا دیگر پلتفرم‌ها به کسب درآمد نیز پرداخت.

افزایش حجم متادیتا، مزیت مهم TPA

کسب درآمد از تله پورت در ارز دیجیتال

پروتکل تله پورت در ارز دیجیتال علاوه بر یکپارچه‌سازی متاورس و اتصال پلتفرم‌های مختلف به یکدیگر، یک مزیت مهم دیگر نیز دارد. این مزیت، امکان حمل حجم زیادی از متادیتا برای هر پلاک و دارایی اختصاص‌یافته به آن است. متادیتاها، داده‌هایی هستند که دارایی خود را هرچه منحصربه‌فردتر می‌کنند. نور، جلوه‌های صوتی و بصری، آواتارهای خاص و حتی روش پرداخت، نمونه‌ای از این داده‌ها هستند. حجم بیشتر متادیتای حاصل‌شده از فناوری تله پورت در ارز دیجیتال، بیش از هر چیز، مزایایی تجاری با خود به همراه دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان سفارشی‌سازی زمین بر اساس سلیقه‌ی کاربر و افزایش فرصت‌های اشتغال‌زایی ناشی از آن
  • امکان یکپارچه‌سازی متاورس با فروشگاه‌های اینترنتی وب ۲ و فروش کالاهای دیجیتال یا نمایه‌ی دیجیتالی کالاهای فیزیکی
  • امکان تعریف روش‌های پرداخت مختلف
  • امکان تعریف پارامترهای جغرافیایی، فرهنگی و غیره برای مشتریان کسب‌وکار راه‌اندازی‌شده

روش خرید تله پورت پلاک آدرس

بهترین روش خرید TPA از طریق وب‌سایت StageMeta.World‌ است. برای این منظور، پس از ورود به این وب‌سایت روی گزینه‌ی Sing In‌ کلیک کرده و با شماره واتس‌اپ خود یک حساب کاربری بسازید. در حال حاضر این وب‌سایت از شماره‌های ایران نیز پشتیبانی می‌کند.

TPA

در ادامه لازم است که کیف پول ارز دیجیتال وب ۳ خود مانند متامسک، کوین بیس یا کیف پول داخلی SatgeMeta را به حساب کاربری‌تان متصل کنید. همچنین باید حساب‌تان را با خرید اتریوم یا دیگر ارزهای مورد قبول در این وب‌سایت، شارژ کنید. در ادامه، برای خرید تله پورت، مراحل زیر را پی بگیرید:

  1. در صفحه‌ی اول سایت، کد ۶ کاراکتری موردعلاقه‌ی خود را تایپ کرده و روی گزینه‌ی Look Up کلیک کنید.
خرید تله پورت متاورس
  1. اگر آدرس تله پورت موردنظر در دسترس باشد، کلمه‌ی Available بالای قسمت Status درج شده و قیمت آن نمایش داده می‌شود. نمایش کلمه‌ی Sold، به معنی عدم امکان خرید آن تله پورت است.
تله پورت در رمز ارز
  1. روی گزینه‌ی Buy Now کلیک کرده و از منوی بازشده در سمت راست صفحه، روش پرداخت خود اعم از ارز دیجیتال، Debit یا Credit Card را انتخاب کنید.
خرید TPA
  1. در صورت پرداخت با رمزارز باید مطمئن شوید که مقدار واردشده، کارمزد تراکنش را نیز پوشش می‌دهد.
خرید شناسه TPA
  1. فرآیند مینت TPA به‌صورت اتوماتیک انجام‌شده و در آخر، آدرس قرارداد هوشمند نمایش داده می‌شود.
  2. تله پورت خریداری‌شده در حساب کاربری در قسمت TPA‌ قابل مشاهده است.

اساین کردن زمین به تله پورت در متاورس

زمان مورد نیاز: ۱۰ دقیقه

برای اختصاص یک زمین به TPA خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب گزینه Assign Land

    وارد پروفایل خود در سایت StageMeta شده و از نوار سمت چپ روی Assign Land کلیک کنید.

  2. کلیک روی گزینه Assign

    روی گزینه‌ی Assign روبه‌روی تله پورت پلاک آدرس مورد نظر کلیک کنید.اساین کردن زمین به TPA

  3. انتخاب Metaworld

     Metaworld مورد نظر را انتخاب کنید.اختصاص زمین به تله پورت

  4. مشاهده مشخصات زمین

    نقشه‌ای شامل زمین‌های در دسترس به رنگ آبی به شما نمایش داده می‌شود. مشخصات هر قطعه زمین نیز در بالای صفحه نمایش قابل مشاهده است.کاربردهای تله پورت در ارز دیجیتال

  5. انتخاب گزینه‌ Finish

    روی گزینه‌ی Finish در پایین صفحه کلیک کنید.

  6. تایید کارمزد تراکنش

    کارمزد تراکنش به‌طور خودکار از حساب کاربری کسر شده و شما نیز باید آن را Confirm‌ کنید.سرمایه گذاری روی TPA

  7. تخصیص زمین به تله پورت

    زمین موردنظر به تله پورت شما اختصاص داده شده است.

سخن آخر درباره فناوری TPA

در این مقاله تلاش کردیم تله پورت در ارز دیجیتال، اهداف، نحوه عملکرد و فرصت‌های درآمدزایی از آن را توضیح دهیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این نوع دارایی را دارید، توصیه می‌کنیم TPA‌ هایی بخرید که احتمال فروش و افزایش قیمت‌شان بالاست. به‌عنوان مثال، شناسه‌های رند یا شامل نام‌های خاص مانند اسامی شهرها و برندها احتمالا در آینده، بازار داغ‌تری خواهند داشت.

آیا شما سرمایه‌گذاری در این بخش از دنیای متاورس را مناسب می‌دانید؟ نظر خود را با ما دیگر کاربران والکس به‌اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا