سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

پیش بینی آینده ارز دای؛ یک استیبل کوین برای نسل جدید

نگاه شما به ارز DAI چیست؟ در سال‌های اخیر رمزارزهای زیادی به بازار عرضه شده است که برخی از آن‌ها توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند و برخی نیز در مدت کوتاهی شکست خورده‌اند. یکی از پروژه‌های جدید که به دنیا معرفی شده است ارز دیجیتال DAI است. افراد زیادی هستند که روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دای نه تنها در بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی لیست شده است بلکه امکان خرید و فروش آن در صرافی ایرانی ارز دیجیتال نیز وجود دارد. اما آینده ارز دیجیتال دای چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

ما در این مطلب در مورد اینکه ارز دیجیتال دای چیست؟ و آینده دای صحبت خواهیم کرد و تاریخچه قیمتی آن را بررسی می‌کنیم. 

 

 ارز دیجیتال DAI چیست؟

آینده دای

ارز دیجیتال DAI یکی از پروژه‌های جدید است که توانسته در دنیای کریپتو سر وصدای زیادی به پا کند و توجه افراد بسیاری را به خود جلب کند. ارز دیجیتال دای در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد و قیمت آن همیشه معادل یک دلار آمریکا است. دای را می‌توان بهترین جایگزین برای استیبل کوین‌های متمرکز مانند تتر معرفی کرد.

دای بر اساس یک پروتکل منبع باز و بلاکچین اتریوم ساخته شده است. یکی از سوالاتی که در ارتباط با دای مطرح می‌شود این است که قیمت DAI چگونه ثابت می‌ماند. در جواب باید بگوییم که از طریق مکانیسم‌های قیمت‌گذاری خودکار در قراردادهای هوشمند، قیمت DAI حفظ می‌شود و همواره معادل یک دلار است. 

نام پروژهDai
نماد اختصاریDAI
قیمت (در ۲۶ آوریل ۲۰۲۲)۰.۹۹۹۳۷۷
تعداد واحدهای در گردش۹.۰۲ میلیارد
وب سایت رسمیhttps://makerdao.com/

نوسانات قیمت و پیش بینی آینده استیبل کوین دای

آینده استیبل کوین دای

همانطور که قبلاً گفتیم، DAI یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا وابسته است. به این معنی که در حالت ایده آل، دای همیشه باید ۱ دلار (۰.۷۵ دلار) ارزش داشته باشد.

اگر نگاهی به تاریخچه قیمت DAI بیندازیم، متوجه می‌شویم که در اغلب موارد ارز دیجیتال دای عملکرد قابل قبولی داشته است. به عنوان مثال، تفاوت بین بالاترین قیمت ۱.۰۹ دلاری آن در ۱۳ مارس ۲۰۲۰ و پایین ترین قیمت آن ۰.۹۶ دلاری در ۱۹ فوریه ۲۰۲۰، تنها کمی بیش از ۱۴ سنت است. دای در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال غیرپایدار، توانسته است در عرصه بسیار محدودی قیمت خود را حفظ کند.

اما نمی‌توان گفت که قیمت ارز دیجیتال DAI بدون نوسان بوده است. همان‌طور که از نمودار متوجه می‌شویم نوساناتی در قیمت آن وجود داشته است، اگرچه نوسانات قیمتی دای هیچ شباهتی به نوسان سایر ارزهای دیجیتال ندارد. یک تفاوت دای و تتر به همین موضوع برمی‌گردد. دای در کنترل نوسانات بهتر از تتر عمل کرده است. 

تفاوت‌های دو استیبل کوین دای و تتر را در این جدول می‌بینید:

FeaturesDAIUSDT
Launch Date۲۰۱۷۲۰۱۴
LiveYesYes
Asset Backed/AlgorithmicAsset BackedAsset Backed
Collateral/Reserves TypeETHUSD, EUR, Yen
Any Upward ParticipationYes, Stability Fee paid (MKR burned) when CDP is closed, thus reducing MKR supply and driving MKR price up.No
Underlying AssetUSDUSD
TransparencyHighMedium
# Fiat Pairs۳۴
# Crypto Pairs۶۷۳۹۶
OwnershipMaker) MKR token holders)Several Major Exchanges
PlatformEthereumOmni Protocol, BitCoin
DecentralizationHighMedium
AutomationHighLow
ComplexityHighLow
Open SourceYesHybrid (on top on Omni Layer)
General UseTrading Pairs on Decentralized Exchanges.Synthetic US Dollar

 اما علی‌رغم نوسانات شدید بازار کریپتو در سال ۲۰۲۱، قیمت  DAI در ماه نوامبر تا حد زیادی ثابت ماند و در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ با قیمت ۱ دلار معامله شد. در طول ماه دسامبر، DAI نوسانات قیمتی شدیدتری را تجربه کرد و به بالاترین قیمت خود رسید.

این ارز در سال ۲۰۲۲ ثبات بیشتری داشت و در آغاز در حدود ۰.۹۹۹۹ دلار معامله شد و در زمان نگارش این مطلب (۲۶ آوریل ۲۰۲۲) هر واحد دای با قیمت ۰.۹۹۹۳۷۷ دلار معامله می‌شود.

بهترین زمان برای خرید دای

توجه به این نکته حائز اهمیت است که گاهی برخی از افراد این تصور را دارند که استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا همیشه ارزش خود را حفظ می‌کنند، اما باید بدانیم که در طول بازه‌های زمانی مختلف این می‌تواند تغییر کند.

 استیبل کوین‌هایی مانند DAI تلاش می‌کنند تا ارزش ۱ دلار را حفظ کنند، اما ممکن است نوساناتی داشته باشند. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم قیمت دای از ۱.۱۰ دلار هم فراتر رفته است و برای مدت کوتاهی به زیر ۰.۹۰ دلار نیز رسیده است.

قراردادهای هوشمندی که رمزارز دای را مدیریت می‌کنند معمولاً این نوسانات را به سرعت اصلاح می‌کنند. بنابراین، اگر بتوانید Dai را زمانی که قیمت آن زیر ۱ دلار است خریداری کنید، می‌توان گفت که معامله خوبی کرده‌اید. اگر قیمت بالای ۱ دلار است، بهتر است صبر کنید تا قیمت اصلاح شود تا و سپس خرید خود را انجام دهید.

آینده DAI در سال ۲۰۲۵

بسیاری از تحلیل‌گران حوزه ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند که آینده استیبل کوین دای بسیار روشن است. سایت TradingBeast پیش بینی می‌کند که بازار دای در سال ۲۰۲۵ بسیار رشد کند و قیمت ارز دای در حدود ۱.۲۷۳۶۳۱ را تجربه خواهد کرد.

آیا ارز دیجیتال دای برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

همان طور که در این مقاله بررسی کردیم، ارز دیجیتال DAI به عنوان یک توکن که سعی دارد به عنوان پول بی طرف دنیا شناخته شود، گام‌های بسیار مثبتی در این راستا برداشته است. به همین دلیل توانسته است که محبوبیت خود را بین افراد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال افزایش دهد.

تیم توسعه دهنده ارز دای از طریق برندسازی سخت در تلاش است تا به این اهداف خود جامه عمل بپوشاند. هرچند از نظر برخی از متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال، DAI در رسیدن به تمام اهداف خود ممکن است که موفق نشود. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تا به امروز هم، جز ارز دیجیتال دای هیچ کوین دیگری نتوانسته است عملکردی بهتر از کوین داشته باشد.

به همین دلیل پیش بینی آینده ارز دیجیتال دای روشن به نظر می‌رسد و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد اما نباید فراموش کنید که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال نیازمند تحقیق کافی است. اگر شما قصد دارید تا از طریق معامله ارز دیجیتال دای کسب سود کنید حتما تاریخچه قیمتی DAI و نظر کارشناسان متخصص در این حوزه را مطالعه کنید و سعی کنید از ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال کمک بگیرید.

سوالات متداول

ارز دیجیتال دای چیست؟

ارز دیجیتال دای در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد و از طریق مکانیسم‌های قیمت‌گذاری خودکار در قراردادهای هوشمند، قیمت دای حفظ می‌شود و همواره معادل یک دلار است.

دای توکن است یا کوین؟

توکن ERC-20 است که در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز معامله می‌شود. می‌توانید با باز کردن صندوق وثیقه Maker با بازکردن صندوق وثیقه‌ی Maker از‌طریق داشبورد DAI بار وام بگیرید و دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید.

آیا خرید و فروش دای در صرافی ایرانی امکان پذیر است؟

بله. شما می‌توانید با عضویت در صرافی والکس و بعد از تکمیل مراحل احراز هویت خود، ارز دیجیتال دای و سایر ارزهای دیجیتال را همگام با بازارهای جهانی معامله کنید.

بهترین زمان برای خرید دای چه موقعی است؟

اگر بتوانید Dai را زمانی که قیمت آن زیر ۱ دلار است خریداری کنید، می‌توان گفت که معامله خوبی کرده‌اید. اگر قیمت بالای ۱ دلار است، صبر کنید تا قیمت اصلاح شود تا و سپس خرید خود را انجام دهید.

آینده دای چگونه است؟

آینده DAI روشن به نظر می‌رسد و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد اما نباید فراموش کنید که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال نیازمند تحقیق کافی است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
currency
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد
محمد
1 سال قبل

تشکر از شما.. راهنمایی خوبی بود

دکمه بازگشت به بالا