NFT

آشنایی با میم nft های گران قیمت و معروف دنیا

NFT از سال ۲۰۱۴ که برای اولین بار به جهان معرفی شد، تا امروز یعنی سال ۲۰۲۳ راه درازی را پیموده است. در این مدت، توکن‌ غیرقابل تعویض از مرحله‌ای که کسی حتی نمی‌دانست nft چیست، به جایی رسیده که میلیون‌ها دلار ارزش دارد و با رقم‌های باورنکردنی و حتی غیرمنطقی معامله می‌شود. این روزها دیگر هر چیزی می‌تواند توکن غیرمثلی باشد. از موسیقی و هنر گرفته تا بازی‌های ویدیویی، هر کسی که کمی خلاقیت داشته باشد می‌تواند آثار خود را به توکن تبدیل کند و با قیمت‌های میلیونی به‌فروش برساند.

طی این مقاله قصد داریم درمورد یک حوزه جدید، یعنی میم NFT که این روزها بسیار محبوب شده‌ صحبت کنیم. پیش از این کمتر کسی تصور می‌کرد که ممکن است یک استیکر یا تصویر معمولی میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد، اما همانطور که می‌بینیم در دنیای فناوری هیچ چیز غیرممکن نیست. پس بیاید با این مدل از توکن‌های غیرقابل تعویض و گران‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

میم nft چیست و چرا ارزشمند است؟

Memeها تصاویر بامزه‌ای هستند که از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان جوک در اینترنت و مکالمات اینترنتی رایج شدند. این فرمت‌های ارتباطی دیجیتال اغلب شامل تصاویر، فیلم‌ها، عبارات یا حتی مفاهیم انتزاعی هستند که محتوای طنزی را به‌همراه دارند. همانطور که می‌دانید nftها در ابتدا به خرید و فروش آثار هنری دیجیتال مانند نقاشی در دنیای متاورس محدود می‌شد اما در سال‌های اخیر که حوزه‌های آن گسترش چشم‌گیری داشت، دیگر باید انتظار nft شدن هر چیزی را داشته باشیم.

به طور خلاصه، میم NFT نتیجه تبدیل یکی از این تصاویر یا ویدیوهای جالب و بحث‌برانگیز اینترنت به توکن‌های غیرقابل تعویض به منظور فروختن آن‌ها به بالاترین قیمت پیشنهادی است. در حقیقت میم‌ها به‌دلیل ارزش ذاتی یا طنزآمیزی که دارند، فرصت تجاری بسیار جذابی را برای تبدیل شدن به nft به‌شمار می‌روند. و این خاطر که نیاز به هنر خاصی ندارند، می‌توانند فرصت ساخت توکن را در اختیار همه افراد قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه: متاورس چیست

ویژگی های میم NFT

میم‌هایی که در اینترنت منتشر می‌شوند در دسترس عموم مردم قرار دارند و حتی اگر صاحب آن اثر نخواهد که نسخه‌های بیشتری از تصویر وجود داشته باشد، این تصاویر کپی پیست می‌شوند و دست‌به دست می‌چرخند. ویژگی اصلی‌ای که میم‌ها با NFT شدن به‌دست می‌آورند، امکان محفوظ ماندن اصالت آن و مالکیت صاحب اثر خواهد بود که بسیاری از مشکلات را به‌راحتی حل می‌کند.

این یعنی، هر میم که به توکن غیرقابل تعویض تبدیل شود یک آدرس بلاکچین غیرقابل تکرار دریافت می‌کند که از طریق آن ارزش‌ گذاری nft نیز انجام می‌شود. بدین ترتیب میم هر چند بار هم که در نقاط مختلف کپی شود نام خالق خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، آدرس‌های این میم‌ها را می‌توان مانند سایر کلکسیون‌ها معامله کرد یا به حراج گذاشت و از طریق آن درآمد کسب کرد.

در پایان از آنجا که میم‌ NFT به‌نوعی در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند، معاملات و قیمت‌گذاری آن‌ها اغلب از طریق واحد اتریوم محاسبه می‌شود. در ادامه ما قصد داریم چند نمونه از meme nftهایی که با قیمت‌های باور نکردنی و میلیون دلاری معامله شدند را به شما معرفی کنیم.

گران ترین میم nftهای جهان

شاید اگر چند سال پیش به کسی می‌گفتیم عکس یک گربه هزاران دلار ارزش دارد، تصور می‌کرد که عقل خود را از دست داده‌ایم! اما این چیزی است که این روزها به واقعیت تبدیل شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید استیکرهایی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید حتی می‌توانند از گوشی موبایل شما باارزش‌تر باشند! پس بیاید تا بدون صحبت اضافه‌ای به بررسی ۱۰ مورد از گران‌ترین و معروف‌ترین کالکشن nft در دنیا بپردازیم.

۱۰- Success Kid: قیمت حدودی ۳۲ هزار دلار

meme nft کودک موفق

در آگوست سال ۲۰۰۷، لنی گرینر (Laney Griner)، پسر ۱۱ ماهه‌اش سم را به ساحلی در جنوب خانه‌شان در فلوریدا برد تا عکس‌های جالب تابستانی بگیرد. پس از چند تلاش ناموفق برای عکس گرفتن از سم در حال لبخند زدن، لنی توانست آخرین عکس را از کودک خود بگیرد که همان به عکس معروف به بچه موفق تبدیل شد و توانست خانواده او را نیز واقعا موفق کند. عکس کودک موفق در آپریل ۲۰۲۱ پس از این که به یک میم nft تبدیل شد به قیمت ۱۵ اتریوم معادل ۳۲ هزار دلار فروش رفت.

۹-Bad Luck Brian: قیمت حدودی ۳۶ هزار دلار

میم nft Brian bad luck

بچه مو قرمزی که با دندان‌های ارتودنسی شده خود می‌خندید و مدتی پیش به یک میم تبدیل شد را به خاطر دارید؟ خالق و چهره این تصویر نمادین که در سال ۲۰۱۲ عکس‌های او سرتاسر اینترنت را پر کرده بود، توانست با تبدیل آن به یک میم NFT آن را به قیمت تقریباً ۳۶۰۰۰ دلار که در آن زمان معادل ۲۰ اتریوم می‌شد، به‌فروش برساند.

Disaster girl-۸: قیمت حدودی ۵۰ هزار دلار

میم nft Disaster girl

زوئی راث (Zoë Roth)، که بیشتر با نام Disaster girl شناخته می‌شود، به‌دلیل عکسی که پدرش از او در ۴ سالگی مقابل یک خانه در حال سوختن و یک ماشین آتش‌نشانی گرفت مشهور شد. او در این عکس آگاهانه به دوربین نگاه می‌کند و این حس را می‌دهد که با فاجعه سوختن خانه ارتباطی داشته اما در واقعیت، صحنه آتش‌سوزی بخشی از یک تمرین آموزشی برای آتش‌نشانان در Mebane، N.C، نزدیک محل زندگی Zoë و پدرش بود.

زوئی که در سال ۲۰۰۷ به خاطر انتشار این عکس در یک مسابقه عکاسی مشهور شد، به‌تازگی عکس خود را تبدیل به یک میم nft کرد و توانست آن را با قیمتی نزدیک به ۵۰ هزار دلار به یک استودیوی موسیقی در دبی که چندین کالکشن nft دیگر را نیز جمع‌آوری کرده، بفروشد.

Trollface-۷: قیمت حدودی ۷۰ هزار دلار

میم Trollface

Trollface یکی از اولین تصاویری بود که اوایل دهه ۲۰۰۰ در اینترنت وایرال و به‌عنوان یک میم منتشر شد. کارلوس رامیرز (Carlos Ramirez) ترول را در مایکروسافت پینت در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۸ ترسیم کرد و این تصویر نمادین برای اولین بار در ۴chan و دیگر سایت‌های انجمن مورد توجه قرار گرفت. ۱۱ سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۱ صورتک ترول تبدیل به meme nft شد و به میزان ۴۲ اتریوم ارزش گرفت.

Side eyeing Chloe-۶: قیمت حدودی ۷۵ هزار دلار

side eyeing Chloe meme nft

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳، کتی کلم (Katie Clem) ویدیویی از واکنش دو دخترش به یک سفر غافلگیرکننده به دیزنی‌لند را آپلود کرد. در این ویدئو، خواهر بزرگتر، لیلی، از خوشحالی اشک می‌ریزد در حالی که واکنش خواهر کوچکترش، کلویی، بسیار متفاوت و جالب است. کلویی در این ویدیو به جای این که از شنیدن خبر خوشحال شود، نگاهی بی‌علاقه و متعجب به مادرش می‌اندازد. این نگاه (به‌اصطلاح خودمان چپ چپ) به سرعت در رسانه‌های اجتماعی وایرال شد و هنوز هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین میم‌های دهه ۲۰۱۰ دیده شناخته می‌شود. meme nft کلویی با قیمتی معادل ۲۵ اتریوم به فروش رفت.

۵- Grumpy cat: قیمت حدود ۷۸ هزار دلار

میم nft گربه بداخلاق

گربه بداخلاق احتمالاً محبوب‌ترین میم nft در این لیست است. در زندگی واقعی، نام این بچه گربه تارتار بود و او با صاحبش، تاباتا بوندسن (Tabatha Bundesen)، در آریزونا زندگی می‌کرد. این گربه پس از ارسال تصویری توسط بوندسن در پلتفرم ردیت (Reddit) در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱، محبوبیت گسترده‌ای به دست آورد و به یک برند کامل تبدیل شد.

این گربه در نهایت به نماد رسمی برند Friskies تبدیل شد و در فیلمی به نام Grumpy Cat’s Worst Christmas Ever نیز بازی کرد. متاسفانه، گربه بداخلاق در ماه می ۲۰۱۹ درگذشت. با این حال، او به زندگی خود در اینترنت و همچنین در بلاکچین به عنوان یک NFT ادامه می‌دهد.

۴- Overly attached girl: قیمت حدود ۴۰۰ هزار دلار

Overly attached girl meme nft

نزدیک به ده سال می‌شود که تصویر دختر دلبسته یعنی، لاینا موریس (Laina Morris) خنده‌ها و توجه‌ها را در سراسر جهان برانگیخته است. موریس این ویدیو را برای ارسال به مسابقه‌ای که جاستین بیبر برگزار کرد، ساخت. این ویدیو ابتدا در یوتیوب و سپس در ردیت محبوبیت پیدا کرد و باعث شد موریس به عنوان یک یوتیوبر، بیش از ۱.۲ میلیون دنبال‌کننده داشته باشد. با این حال، در جولای ۲۰۱۹، موریس بازنشستگی خود را از YouTube اعلام کرد. پس از گذشت دو سال، در سال ۲۰۲۱، یکی از اولین میم‌های یوتیوب یعنی میم nft موریس  ۲۰۰ اتریوم ارزش‌گذاری شد و در همان زمان به فروش رفت.

۳- Nyan Cat: قیمت حدودی ۵۸۰ هزار دلار

کالکشن میم nft Nyan Cat

در فوریه ۲۰۲۱، کریس تورس (Chris Torres) یک کالکشن از میمNFTها را به وجود آورد و آن‌ها را به نام شخصیت Nyan Cat معرفی کرد. تورس اولین خالق میم بود که کار خود را به عنوان NFT فروخت. او گربه پاپ تارت رنگین‌کمانی خود را با قیمت نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ دلار (معادل ۳۰۰ اتریوم) به حراج گذاشت و نام خود را در تاریخ میم nftهای گران قیمت ثبت کرد.

۲- Charlie Bit my finger: قیمت حدودی ۷۶۰ هزار دلار

میم nft چارلی انگشت مرا گاز گرفت

«چارلی انگشت مرا گاز گرفت» نام یکی از مشهورترین ویدیوهای میم شده است که در سال ۲۰۰۷ در یوتیوب آپلود شد. در این ویدیو دو پسر بچه سه ساله و یک ساله در حال بازی هستند که یکی انگشت دیگری را گاز می‌گیرد. این ویدئو توسط پدر پسرها، گرفته شده و می‌گوید این فیلم را آپلود کرده تا پدربزرگ پسران بتواند آن را ببیند. ویدیو پسرها در نهایت، نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت.

ویدیو چارلی سال پیش تبدیل به یک میم nft شد که بنا گزارش‌ها، درآمدی نزدیک به ۸۰۰ هزار دلار را به ارمغان آورد. با این حال، خانواده Davies-Carr ویدیو را از YouTube حذف کردند تا منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن این NFT  محفوظ بماند.

۱-Doge: قیمت حدود ۴ میلیون دلار

doge coin meme nft

همه چیز با عکسی از شیبا اینو (Shiba Inu) به نام کابوسو (Kabosu) شروع شد. صاحب این سگ عکس را در ۱۳ فوریه ۲۰۱۰ گرفت و پس از پست کردن آن در وبلاگ ساتو در کنار سایر تصاویر معروف، این عکس خاص از کابوسو به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و اکنون حتی چهره این سگ تحت حمایت Dogecoin ایلان ماسک است.  هنگامی که این میم در سال ۲۰۲۱ ارزش‌گذاری شد و به فروش رفت، به‌عنوان گران‌ترین میم NFT در تمام دوران با درآمد تقریباً ۴ میلیون دلاری نام گرفت.

میم nft؛ تصاویر خنده دار میلیون دلاری

صنعت ارزهای دیجیتال و بلاکچین این روزها رونق زیادی پیدا کرده و با توسعه متاورس ما روز‌به‌روز شاهد ارزش گرفتن چیزهایی هستیم که زمانی حتی تصورش را هم نمی‌کردیم! برای نمونه Nft یا همان توکن‌‌های غیرقابل تعویض که تا پیش از این تنها به هنر و چیزهایی که ارزش واقعی داشتند محدود می‌شد، اکنون می‌تواند هر چیزی را در بر بگیرد و آن را ارزشمند کند.

همانطور که در این مقاله خواندید، meme nftها تصاویر یا ویدیوهای خنده‌دار و بامزه‌ای هستند که با تبدیل شدن به توکن‌های غیرقابل تعویض ارزش پیدا می‌کنند و به این ترتیب خرید و فروش می‎شوند. بسیاری از این تصاویر پیش از این نیز در فضای اینترنت وجود داشته و به‌تازگی وارد دنیای بدون محدودیت nft شده‌اند. اگر شما نیز به حوزه متاورس و ویژگی‌های آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات والکس در این حوزه را نیز مطالعه کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
mashable.com
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا