مقالات ارز دیجیتال

توکن سوزی ترون چیست؟ آشنایی با فرایند سوزاندن TRX

تیم‌های توسعه ارزهای دیجیتال همواره در تلاش هستند تا با استفاده از بهترین روش‌ها، ارزش دارایی رمزنگاری شده خود را افزایش دهند. یکی از روش‌های افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و بهبود پارامترهای بنیادی، توکن سوزی است. این روش محبوبیت زیادی بین کاربران دنیای کریپتوکارنسی پیدا کرده است. در همین راستا، شبکه ترون (TRON)، با توکن سوزی ترون، همین هدف را دنبال می‌کند. در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که توسعه‌دهندگان ترون چگونه و با چه هدفی به توکن سوزی ارز دیجیتال ترون (TRX) می‌پردازند؟

منظور از توکن سوزی چیست؟

برای اینکه بتوانیم با مفهوم توکن سوزی ترون آشنا شویم؛ ابتدا باید به درک جامعی از اصطلاح توکن سوزی برسیم. در دنیای ارزهای دیجیتال، شبکه‌های رمزارز برای این برنامه جدی برای توکن سوزی دارد، ترون است. Tron Burning، تاکنون بخش قابل توجهی از کوین در حال گردش TRX را کاهش داده است.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون چیست؟

ارز دیجیتال ترونیکس با نماد اختصاری TRX، توکن بومی بلاک چین ترون است که به‌ منظور ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات سرگرمی و بازی در جهان ایجاد شده است. کاربران شبکه ترون که عمدتاً هنرمندان و سلبریتی‌ها هستند می‌توانند با کمک این شبکه به طور مستقیم با مخاطبین خود ارتباط گرفته و اطلاعات تصویری و صوتی خود را به اشتراک بگذارند. مزیت استفاده از این شبکه این است که در پلتفرم غیرمتمرکز ترون، دیگر نیازی به رعایت برخی چهارچوب‌های شرکت‌های واسط را ندارند.

ارز دیجیتال trx در حال حاضر با قیمت ۰۵۵/۰ دلار معامله می‌شود. این شبکه که در سال ۲۰۱۸، ایجاد شد، روشی ایمن و رایگان برای کاربران ارز دیجیتال فراهم کرد تا بتوانند به‌جای استفاده از پلتفرم‌های پرهزینه و غیرمطمئنی همچون یوتیوب و آمازون، محتوای خود را به طور مستقیم و سودمند به اشتراک بگذارند.

توکن سوزی ترون (TRX) چگونه انجام می‌شود؟

شبکه ترون بر این باور است توکن سوزی یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار و بلندمدت است. بر اساس آخرین داده‌های شبکه از تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد توکن TRX سوزانده شده است. تیم توسعه‌دهنده ترون، این مقدار توکن را به آدرس‌های غیر قابل بازیابی (سیاه‌چاله یا Eater Address) انتقال می‌دهند. فرایند توکن سوزی ترون، ارزش این رمزارز را برای کاربران بیشتر می‌کند. بااین‌حال به دلیل غیرقابل‌استخراج بودن این ارز، عرضه این آن از کنترل خارج شده است. اما یکی از سؤالات مهم در زمینه TRX Burning، این است که تیم ترون از چه روش‌هایی برای سوزاندن توکن TRX استفاده می‌کند؟ در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- استفاده از الگوریتم اجماع سوزاندن (PoB)

این روش، یکی از الگوریتم‌های اجماع است که با شناسایی و تأیید کاربرانی که اقدام به توکن سوزی کرده‌اند، برای آن‌ها پاداش در نظر می‌گیرد. این الگوریتم، مشابه الگوریتم اجماع اثبات کار می‌کند و برای کاربرانی که توکن سوزی می‌کنند، امتیاز ویژه قائل می‌شود تا شانس بیشتری برای ساختن بلوک داشته باشند.

البته نباید فراموش شود که PoB، مخصوص ماینرها است و ازآنجاکه ترون قابل استخراج نیست از این روش برای توکن سوزی استفاده نمی‌شود. اهمیت استفاده از این روش، برای ماینرهایی است که به‌جای مصرف انرژی زیاد، با توکن سوزی و کاهش کوین در گردش، پاداش دریافت می‌کنند.

۲- سوزاندن هزینه تراکنش

در این روش، به‌ازای انجام هر تراکنش در شبکه از کاربران مبلغی به‌عنوان کارمزد دریافت می‌شود. پس از این، ترون دریافت شده به‌عنوان کارمزد، از شبکه خارج شده و سوزانده می‌شود. با سوزاندن یا از دسترس خارج‌کردن TRX، زمینه برای بهبود شبکه و افزایش ارزش رمزارز فراهم می‌شود.

۳- سوزاندن توکن‌های خریداری نشده

زمانی که یک شبکه ارز دیجیتال، بخشی از دارایی توکن را برای فروش وارد چرخه می‌کند، ممکن است همه این توکن‌ها به فروش نرسند. در این حالت، توکن‌های باقی‌مانده که توسط کاربران خریداری نشدند، توسط تیم توسعه‌دهنده از گردش خارج شده و به یک آدرس غیر قابل بازیابی انتقال داده می‌شود. شبکه‌های ارز دیجیتال با این کار، ارزش دارایی خود را حفظ کرده و ثابت نگه می‌دارند.

اهداف پشت پرده توکن سوزی TRX چیست؟

هدف توکن سوزی ترون

در این بخش قصد داریم به ای سؤال بپردازیم که توکن سوزی ترون با چه هدفی انجام می‌شود؟ جالب است بدانید که اولین تأثیری که توکن سوزی ترون برجای می‌گذارد، بهبود پارامترهای توکنومیک است. توکنومیک یا اقتصاد توکنی، در کریپتوکارنسی به بررسی پارامترهای مرتبط باارزش یک دارایی، همچون میزان عرضه و ارزش بازار می‌پردازد. یکی از روش‌های بهبود پارامترهای توکنومیک ترون، توکن سوزی است که با کاهش عرضه، باعث افزایش ارزش بازار این رمزارز می‌شود. در ادامه به بررسی برخی دیگر از اهداف پشت پرده توکن سوزی trx خواهیم پرداخت.

۱- تأمین سود برای دارندگان توکن TRX

شبکه ترون با استفاده از توکن سوزی TRX، منابع مالی برای پرداخت سود به دارندگان ارز دیجیتال را تأمین می‌کند. برای این کار، با سوزاندن بخشی از توکن‌ها، قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این افزایش قیمت، شبکه قادر خواهد بود از ناحیه دارایی اضافه شده به شبکه، سود دارندگان TRX را تأمین کند.

۲- جلوگیری از حملات سایبری

احتمال حملات هکری و اسپم برای هرکدام از شبکه‌های رمزارز وجود دارد. این حملات در نهایت می‌توانند آسیب‌های جدی به شبکه وارد کرده و جلوی انجام تراکنش را بگیرند. برای حل این مشکل، تیم توسعه‌دهنده با انجام توکن سوزی ترون، حجم تراکنش‌ها را کاهش داده و مانع این آسیب می‌شود.

۳- برطرف‌کردن خطاهای غیرقابل‌پیش‌بینی

ممکن است در طول فرایند مدیریت و کنترل یک ارز دیجیتال، شبکه مقدار بیشتری از حد انتظار توکن را به بازار تزریق کند. در این حالت، توکن‌های اضافی عرضه شده توسط توکن سوزی از بین می‌روند. با این کار، جلوی آسیب‌های احتمالی در بلندمدت گرفته می‌شود.

۴- تضمین پایداری شبکه در بلندمدت

توکن سوزی ارز دیجیتال ترون به کاربران این شبکه اطمینان می‌دهد که دارایی خود را در محل مطمئن و آینده‌داری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. توکن سوزی، با بهبود ارزش بازار ارز دیجیتال و تضمین افزایش قیمت آن در بلندمدت، تمایل کاربران را به سرمایه‌گذاری روی توکن موردنظر افزایش می‌دهد. این افزایش محبوبیت، قطعاً روی پایداری شبکه در بلندمدت تأثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

توکن سوزی TRX چه تأثیری روی قیمت آن در آینده دارد؟

قیمت توکن ترونیکس، ارتباط مستقیمی با توکن سوزی دارد. هرچقدر این فرایند بیشتر انجام شود، میزان تقاضا از عرضه بیشتر شده و قیمت ترون افزایش پیدا می‌کند. هرچند ممکن است بلافاصله این اتفاق رخ ندهد، اما در بلندمدت حتماً ارزش بازار ترون بهتر خواهد شد. پس از آنکه جاستین سان از سمت خود استعفا کرد، ترون یک پروژه تقریباً بی‌اهمیت بود. با گذشت زمان، برنامه‌های توکن سوزی و سیاست‌های دقیق شبکه، در نهایت باعث افزایش قیمت و ثبات شبکه گردید.

 بر اساس آخرین پیش‌بینی پرایس پردیکشن، قیمت ترون تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۲۶/۰ دلار خواهد رسید. همچنین والت اینوستور، قیمت ترون را در پایان سال ۲۰۲۳ به ارزش ۷۷/۱ دلار تخمین می‌زند. باتوجه‌به تمام این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که ترون با وجود توکن سوزی، آینده امیدوارکننده‌ای خواهد داشت. باوجوداینکه ترون استخراج شدنی نیست؛ اما می‌شود از روش‌هایی همچون توکن سوزی ترون، ارزش بازار آن را بیشتر کرد.

۵ نکته مهم درباره توکن سوزی ترون

تاکنون درباره توکن سوزی ارز دیجیتال ترون و اهمیت آن صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم به ۵ نکته مهم در زمینه توکن سوزی ترون بپردازیم.

۱- تمام اطلاعات توکن‌سوزی و مقدار و نحوه انجام آن، برای هر ارز دیجیتال در وایت پیپیر (White Paper) شبکه منتشر می‌شود.

۲- توکن سوزی در نهایت باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها می‌شود. یکی از دلایلی که این فرایند جلوی انجام حملات اسپم را می‌گیرد، همین افزایش هزینه تراکنش است.

۳- برای اطلاع از فهرست توکن‌هایی که برای سوزاندن انتخاب شده‌اند، می‌توانید به برخی سایت‌ها همچون کوین مارکت کال مراجعه کنید.

۴- برای سوزاندن ترون می‌توانید از برخی کیف پول‌ها که قابلیت Buning token را دارند استفاده کنید.

۵- شبکه ترون در یک سال گذشته، بیش از یازده میلیارد توکن را سوزاند و باعث شد به جایگاه ۱۴ در بین رمزارزهای بازار دست پیدا کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا