سرمایه گذاری

نحوه تشخیص ایردراپ معتبر و راه های شناسایی ایردراپ کلاهبرداری

درست است که بسیاری با ICO مخالف هستند، اما ما در عصر ایردراپ زندگی می‌کنیم. هر روز ده‌ها پروژه جدید راه‌اندازی می‌شوند که می‌خواهند نام خود را به گوش مردم برسانند و برخی از آن‌ها صدها گاهی هزاران دلار ارزش دارند. اما در این میان باید مراقب ایردارپ‌های نامعتبر و کلاهبردار بود و آگاهانه عمل کرد.

امیدواریم این مقاله بتواند به شما کمک کند تا ایردراپ معتبر را شناسایی کنید و گیر جعلی‌ها نیفتید.

نگاهی به مفهوم ایردراپ

مفهوم ایردراپ ساده است؛ کسب‌وکاری است که ارزهای دیجیتال رایگان را به صورت انبوه در کیف‌های شخصی دراپ می‌کند. برای شرکت در ایردراپ معمولا باید ثبت نام از طریق فرم گوگل، ربات تلگرام یا مستقیماً در وب‌سایت پروژه انجام شود. شما با ارسال لینک ارجاع کمپین ایردراپ به دیگران می‌توانید شانس دریافت توکن‌های اضافی داشته باشید. سیستم ارجاع، انگیزه‌ای برای به اشتراک گذاشتن ایردراپ با افراد بیشتری را ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد در مورد یک پروژه ایردراپ از طریق لینکی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، مطلع می‌شوند.

به دو دلیل استارت‌آپ‌های بلاک چین و پروژه‌های دیگر ایردراپ معتبر را برگزار کنند: اولین مورد، تبلیغات برای ICO یا فروش توکن فیچر است. Airdrops اغلب اولین مرحله از یک کمپین بازاریابی گسترده‌تر است که برای ایجاد سر و صدا اولیه، حول یک پروژه آینده‌دار هستند. پاداش‌های ارجاع نیز به مردم انگیزه می‌دهد تا اخبار را منتشر کنند که این امر باعث ایجاد تبلیغات کم هزینه می‌شود. ثانیاً، airdrop یک راه عالی برای ایجاد یک جامعه حول یک پروژه است، حتی اگر ICO نداشته باشد.

ایردراپ‌ها چقدر سود دارند؟‌

یک ایردراپ معتبر می‌تواند بسیار سودآور باشد، البته این موضوع همیشگی نیست. طبق تجربه کاربران توانسته‌اند بیش از ۲۴۰۰ PRL پاداش دریافت کنند که در نهایت ارزش آن به بیش از ۵ دلار در هر توکن رسید. همچنین از ایردراپی که از Polymath دریافت کرده بودند، حدود ۲۵۰ POLY گرفتند که ارزشش بین ۹۰ تا ۲۰۰ دلار بود. با این حال، اغلب اوقات، مقدار توکن‌هایی که دریافت می‌شود به قدری کم است که ارزش آن را ندارد تا آن را به صرافی ارسال کنید. بسیاری از توکن‌ها نیز هرگز ارزشی نخواهند داشت، به این دلیل که پروژه جدی نبود یا شکست می‌خورد. در چنین شرایطی بحث بررسی و تحقیق اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخی پروژه‌ها ممکن است کلاهبرداری باشند.

چرا کلاهبرداران یک ایردراپ جعلی اجرا می‌کنند؟

کلاهبرداران می‌توانند از یک ایردراپ جعلی به چند روش سود ببرند. می‌توانند اطلاعات شما را بدزدند و از آن استفاده کنند یا می‌توانند از آن برای ثبت نام حساب‌های ربات برای مواردی مانند airdrops استفاده کنند. برخی ممکن است برای کسب کوین بیشتر، در فرم یا با ایمیل درخواست کمک مالی کنند. برخی تا حد ایجاد یک وب‌سایت شبیه‌سازی پیش می‌روند و کلید خصوصی شما را می‌خواهند. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نباید کلید خصوصی را در اختیار دیگران قرار دهید مگر اینکه دیگر نخواهید ارز دیجیتال داشته باشید.

در ادامه سرنخ‌هایی برای نحوه تشخیص ایردراپ معتبر را معرفی می‌کنیم.

راه‌های شناسایی ایردراپ کلاهبرداری

در زیر راه‌های شناسایی ایردراپ‌های کلاهبرداری و سایت اسکم آمده است.

نشانه‌های شناسایی ایردارپ نامعتبر
  1. کوینی که به درستی ثبت شده و اصالت دارد و درباره آن شنیده‌اید و در coinmarketcap فهرست شده است؛ اگر قبلاً نام کوین را شنیده‌اید، زنگ خطر باید در ذهن شما به صدا درآید و قبل از پر کردن فرم باید کمی تحقیق کنید. EOS، Tron و VeChain همگی ظاهراً در ماه فوریه ایردراپ داشتند. آنها در حال حاضر #۹، #۱۴ و #۱۷ در CMC هستند. آیا فکر می‌کنید این کوین‌ها به کمک بیشتری در بازاریابی نیاز دارند و می‌خواهند این توکن‌های با ارزش را به شما بدهند؟
  2. ایردراپ از کانال‌های رسمی لینک نشده است؛ حتما وب‌سایت رسمی یا حساب رسانه اجتماعی که به آن لینک داده شده است را چک کنید. یک ایردراپ معتبر باید یکی از این کانال‌ها را داشته باشد. برای مثال Stellar قبلاً موفق بود و سال گذشته یک airdrop داشت، اما آیا می‌توانید اطلاعاتی را در وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی آن‌ها پیدا کنید؟
  3. از حساب‌های جدید ارسال شده باشد؛ اگر پروژه جدید باشد، باید حسابی که آن را معرفی کرده است، سابقه فعالیت داشته باشد. مراقب حساب‌های جدید Bitcointalk، Facebook و Twitter باشید.
  4. ایردراپ یک فرم گوگل باشد؛ بسیاری از ایردراپ‌های قانونی از طریق فرم‌های Google راه‌اندازی می‌شوند، اما اکثر پروژه‌های باکیفیت ایردراپ، پاداش‌ها را در وب‌سایت خود نگه می‌دارند.
  5. اشتباهات گرامری و املایی؛ مطمئناً برخی از پروژه‌ها در نقاطی از جهان هستند که انگلیسی آن‌ها خیلی قوی نیست. پروژه‌های ۱۰۰ کوین برتر که بررسی کنید متوجه می‌شوید مشکلات گرامری و املایی ندارند.
  6. درخواست کمک‌های مالی کنند؛ هرگز به یک ایردراپ کمک مالی نکنید؛ این حالت فراتر از یک ICO است. شاید این کار قانونی به نظر بیاید ما تجربه ثابت کرده است که اکثر پروژه‌های امن با ایردراپ معتبر ICO خود را از طریق وب‌سایت خود اجرا می‌کنند و نه برخی از فرم‌های Google یا کانال‌های بی‌نام و نشان.
  7. از IPهای شناخته شده استفاده می‌کنند؛ اگر ادعا کردند که با برندهای معتبر یا شرکت معروف در ارتباط هستند، در این صورت با پروژه کلاهبرداری یا کم ارزش طرف هستید.
  8. هیچ راهی برای برداشت پاداش بدون خرید وجود ندارد؛ گاهی اوقات در سایتی ثبت نام می‌کنید و تعداد زیادی توکن «رایگان» می‌گیرید. اما نمی‌توانید حتی یک کوین آن را داشته باشید، مگر اینکه خودتان یا معرف‌هایتان توکن‌هایی را در ICO خریداری کنند. در این‌صورت باید شک کنید که این پروژه باید کلاهبرداری باشد.
پرداخت جهت برداشت کوین‌ها در ایردراپ نامعتبر
  1. وعده مبالغ چشمگیری را می‌دهند؛ در پروژه‌های کلاهبرداری، اغلب مبلغی چشمگیر در قالب بیت کوین یا دیگر رمز ارزهای معتبر به شما وعده داده می‌شود. باید بگوییم متأسفانه شما هیچ یک از آن کوین‌های شیرینی که به شما قول داده‌اند را نخواهید دید.
  2.  حس خوبی ندارید؛ اگر احساس می‌کنید که پروژه قانونی نیست، در وب‌سایت عضو نشوید یا فرم را پر نکنید. شاید چند دلار را از دست بدهید، اما  گرفتار فیشینگ یا کلاهبرداری نمی‌شوید. هرگز به احساس خود شک نکنید.

بررسی ۴ مورد از سایت‌های ایردراپ برای ارزهای دیجیتال

در ادامه لیستی از بهترین سایت‌های ایردراپ برای بررسی پروژه‌های قانونی آمده است.

۱.       CoinMarketCap

 CoinMarketCap برای معرفی ایردراپ معتبر

CoinMarketCap، یک وب‌سایت ردیابی قیمت برای دارایی‌های دیجیتال است که در سال ۲۰۱۳ توسط براندون چز (Brandon Chez) تأسیس شد و به سرعت به یکی از قابل اعتمادترین منابع برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال تبدیل شد. همچنین منبعی برای اطلاع از اخبار، تجزیه و تحلیل قیمت، اعتبارسنجی پروژه‌های رمزارزی و مقایسه دارایی‌های دیجیتال است.

از نظر سطح اعتماد، CoinMarketCap توسط بسیاری از رسانه‌های بزرگ از جمله بلومبرگ و CNBC قابل استناد و اعتماد معرفی شده است.

هر کوین یا توکن لیست شده در وب‌سایت شامل اطلاعاتی است که باید کاربران از آن مطلع باشند. این اطلاعات شامل آدرس قرارداد توکن‌ها، وب‌سایت و قیمت لحظه‌ای است. همچنین نشان می‌دهد که آیا توکن ردیابی می‌شود یا خیر.

در فهرست کمپین‌های ایردراپ CoinMarketCap، سه دسته را می‌بینید: ایردراپ‌های مختومه، درحال جریان و آینده. لیست درحال جریان مربوط به ایردراپ‌هایی است که کاربران می‌توانند در آن شرکت کنند. ایردراپ‌های آینده جهت اطلاع از زمان اجرای آن آمده است که با قرار دادن آن در واچ لیست می‌توان ساعت‌ها قبل، از شروع آن مطلع شد.

بنابراین، هنگامی که به دنبال یافتن یک ایردراپ معتبر هستید، CoinMarketCap را بررسی کنید.

۲. Airdrops.io

Airdrops مخزن رایگانی از ایردراپ های معتبر است. Airdrops.io لیست خود را به شش دسته تقسیم می‌کند: جدیدترین، داغ‌ترین، معلق، بالقوه، ایردراپ‌های DeFi و ایردراپ‌های غیرقابل تعویض توکن (NFT). این وب‌سایت حجم عظیمی از ایردراپ معتبر در صفحه خود دارد. البته با اطمینان بیشتر می‌توانید سایت CoinMarketCap را نیز چک کنید.

برای اطلاع از آخرین یا ایردراپ‌های آینده در خبرنامه عضو شده تا اعلان‌های airdrop را در ایمیل‌های خود دریافت کنید.

۳.        Airdrop Alert

Airdrop Alert جهت مشاهد ایردراپ‌های معتبر

Airdrop Alert یک منبع رایگان است که لیست ایردراپ‌ها و هدایای قانونی را ارائه می‌دهد. مورتن کریستنسن (Morten Christensen) این پلتفرم را به عنوان اولین پلتفرم برای ایردراپ کریپتو تأسیس کرد، هدفش این بود که به علاقه مندان ارزهای دیجیتال کمک کند تا از ایردراپ‌های کلاهبرداری و هدایای آنها اجتناب کنند.

با این حال، این یک رویه رایج در بین علاقه مندان به ارزهای دیجیتال است که همیشه قبل از انجام هر کمپین ایردراپ، تحقیقات شخصی خود (DYOR) را انجام دهند. Airdrop Alert ویژگی‌های مشابهی را با CoinMarketCap و Airdrops.io  دارد. فهرستی غنی از کمپین‌های ایردراپی دارد که به دسته‌بندی‌های DeFi، NFT ، ایردراپ‌های تازه، Featured Airdrops، Exclusive Airdrops و ایردراپ آتی طبقه‌بندی شده‌اند.

مانند CoinMarketCap، این وب‌سایت نیز ایردراپ‌های گذشته را فهرست می‌کند. جدا از ایردراپ‌های کریپتو، Airdrop Alert به تازه واردان رمزارز کمک می‌کند تا همه چیز را در وبلاگ این سایت بیاموزند. اگر می‌خواهید اخبار airdrop را در ایمیل خود دریافت کنید، می‌توانید در خبرنامه آنها عضو شوید.

۴. AirdropKing.io

Airdrop King لیستی از ایردراپ ها معتبر و تحقیق شده‌ای را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا به آسانی در کسب درآمد در بازرا کریپتو را تجربه کنید. برخلاف سه مورد دیگر، Airdrop King رتبه‌بندی‌ای برای هر مورد ارائه و اطلاعات کافی را برای یافتن بهترین ایردراپ معتبر نشان می‌دهد.

شما به راحتی می‌توانید ارزش (تخمین قیمت) هر ایردراپ منتشر شده در سایت را ببینید و در خبرنامه آن عضو شوید. اگر از تلگرام استفاده می‌کنید، می‌توانید به انجمن با بیش از ۱۰۰۰۰۰ عضو کانال آنها بپیوندید و اعلان‌های airdrop را دریافت کنید.

بررسی انواع ایردراپ‌های نامعتبر در دنیای واقعی

چیزی که زمان ورود به دنیای ایردراپ‌ها باید در نظر گرفت این است که مثل هر زمینه دیگری کلاهبرداری‌هایی نیز در این فضا اتفاق می‌افتد. در زیر، رایج‌ترین کلاهبرداری‌های airdrop را که با آن برخورد کرده‌ایم، راه‌های شناسایی ایردراپ کلاهبرداری و اجتناب از آنها را توضیح می‌دهیم.

دامپ ایردراپ

همه ایردراپ‌ها بر ارزش جامعه متمرکز نیستند و نمی‌توان گفت ایردراپ معتبری است. در Dump airdrop، هدف توسعه‌دهندگان این است که در کوتاه‌مدت یک توکن ایجاد کنند تا مردم هنگام ورود به صرافی‌ها مشتاق خرید آن باشند. هنگامی که تعداد زیادی از افراد را جذب کردند به یک‌باره ناپدید می‌شوند و پروژه غیرفعال می‌شود. مسلماً، این یک کلاهبرداری مستقیم نیست زیرا توکن واقعی است. با این حال، هدف ایجاد شرایطی است که توسعه‌دهندگان از دور‌انداختن توکن‌هایی که برنامه‌ای برای توسعه بیشتر آن ندارند بتوانند سود ببرند.

یک نمونه عالی از dump airdrop ،پروژه EDOGE در سال ۲۰۱۷ بود. توسعه دهندگان EDOGE ادعا کردند که سعی دارند با ایجاد نسخه‌ای در بلاک چین اتریوم، جان تازه‌ای به Dogecoin بدهند. این پروژه ۵ میلیون EDOGE را برای کسانی که برای ایردراپ ثبت نام کردند، ارسال کرد. توسعه‌دهندگان در ایجاد اعلان موفق شدند، اما صرافی‌های ضرب توکن متوجه شدند که توکن‌های گیرندگان airdrop قفل شده است، به این معنی که قادر به ارسال آنها نیستند. در همین حال، صدها میلیون EDOGE در صرافی‌های متعدد دراپ می‌شد. احتمال قوی این بود که توسعه‌دهندگان تمام توکن‌هایی را که برای خود نگه داشته بودند، بفروشند و باعث شد قیمت EDOGE به سرعت کاهش یابد تا جایی که عملاً بی‌ارزش شد. این پروژه کنار گذاشته شد و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن حذف شدند.

تشخیص یک ایردراپ معتبر ممکن است سخت باشد، اما یک روش خوب این است که کمی زمان برای مطالعه مطالب وب‌سایت و وایت پیپر پروژه صرف کنید. به طور معمول، کسانی که پشت صحنه یک ایردراپ نامعتبر هستند، زمان زیادی را برای هیچکدام صرف نمی‌کنند که این خود سطحی بودن آنها را نشان می‌دهد.

کلاهبرداری با کلید خصوصی

کلاهبرداری ایردراپ‌هایی که کلید خصوصی می‌خواهند

کلاهبرداری‌های کلید خصوصی، ایردراپ‌هایی هستند که کاملا جعلی هستند. آنها طراحی شده‌اند تا شما را فریب دهند و کلید خصوصی‌تان را بگیرند. یک airdrop قانونی فقط کلید عمومی کیف پول شرکت‌کنندگان را می‌خواهد. اما یک ایردراپ جعلی، کلید خصوصی کیف پول شما را نیز طلب می‌کند. کسانی که نمی‌دانند کیف پول رمزارز چگونه کار می‌کند یا اینکه به افراد حاضر در فضای اینترنت اعتماد دارند، به احتمال زیاد قربانی این کلاهبرداری می‌شوند.

اجتناب از این کلاهبرداری ساده است «به هر دلیلی کلید خصوصی خود را ندهید» اگر زمانی این درخواست از شما شد کافی است آن را نادیده بگیرید؛ چون حتما و قطعا با یک کلاهبردار روبرو هستید. دلیلی وجود ندارد که تیم مقابل برای ارسال پاداش ایردراپ به کلید خصوصی نیاز داشته باشد.

ترولینگ اطلاعات

نوع دیگری از ایردراپ کلاهبرداری برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی طراحی شده‌اند یا برای فروش به اشخاص ثالث جهت تلاش‌های فیشینگ در آینده ایجاد می‌شوند. این کلاهبردارها ادعا می‌کنند که توکن‌هایی پاداش می‌دهند اما پروژه‌ها جعلی هستند. هدف این است که آدرس ایمیل، آدرس کیف پول، اطلاعات رسانه‌های اجتماعی و غیره را دریافت کنند. اگرچه این کلاهبرداری‌ها خطرناک‌تر از کلاهبرداری‌های کلید خصوصی نیستند، اما همچنان باید بسیار هوشیارانه عمل کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از ایردراپ ترولینگ اطلاعات، تحقیق در مورد پروژه‌ای است که مثلا پشتوانه آن است. اکثر آنها حتی یک وب‌سایت ندارند، چه برسد به اینکه یک وایت پیپر یا حسابی رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.

طعمه و سوئیچ

کلاهبرداری ایردراپ از طریق طعمه و سوئیچ

در این مورد، ممکن است از شما خواسته شود که در ایردراپ همکاری ثبت نام کنید. واقعیت این است که اینها شریک نیستند. فرم ایردراپ صرفاً یک روش هوشمندانه برای یک کلاهبردار برای ایجاد ارجاع است. نسخه دیگری از این کلاهبرداری از شما می‌خواهد که در یک صرافی رمزارز خاص ثبت نام کنید تا کلاهبردار بتواند از ارجاع سوء استفاده کند. نسخه دیگری سعی می‌کند شما را به پیوستن به گروه‌های مخرب که اغلب در تلگرام هستند، وادار کند. اشتراک همه این موارد ایجاد یک ایردراپ جعلی است و فرم فقط راهی برای ثبت نام شما در کانال‌های مختلف است.

کلاهبرداری با طعمه و سوئیچ هیچ هزینه‌ای ندارد، اما اتلاف وقت آن آزار دهنده است. همچنین تشخیص آنها ممکن است دشوار باشد؛ زیرا ایردراپ‌های قانونی از شما می‌خواهند که به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آنها بپیوندید یا در وب‌سایتشان ثبت نام کنید. این نوع ایردراپ از شما می‌خواهد که در پروژه‌های دیگر ثبت نام کنید، حساب کاربری در صرافی‌ها بسازید، یا به یک discord یا گروه بپیوندید.

نمونه ای از ایردراپ‌های جعلی در دنیای واقعی

در ادامه جدولی از این ایردراپ‌های نامعتبر آمده است.

نام ایردراپ نامعتبرکانال ارتباطینوع کلاهبرداری
Flashblockکانال تلگرام و ایمیلسرقت کلید خصوصی
Atomicوب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی
ZillowBlockchainکانال تلگرامسرقت کلید خصوصی
Golem Official botربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
Cube Communityکانال تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
Quant Airdrop botربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
Hydro Airdropفرم گوگلدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
RChainربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
GINcoinربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
EOSربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
DigixGlobalربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
Radiumربات تلگرامدرخواست کمک مالی برای دریافت توکن
TUBIGوب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی
Falcon Projectوب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی
GP Pharmوب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی
Pheonex Blocksوب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی
Mining 24وب‌سایت و ایمیلسرقت کلید خصوصی

آیا کیف پول ایردراپ معتبر را شناسایی می‌کند؟

کاربرانی که از کیف پول‌های معتبر مانند متاماسک برای نگهداری دارایی توکن خود متکی هستند، مستعد این حمله نیستند، زیرا این والت‌ها همیشه روی عدم شناسایی خودکار توکن‌های ناشناخته موضع قاطعانه‌ای داشته‌اند و فقط توکن‌هایی را شناسایی می‌کنند که سطح بالایی از اعتبار را داشته باشند.

اما مشکل زمانی شروع می‌شود که کاربران به سایت‌ها و کیف پول‌های دیگری می‌روند که هر توکنی را در بلاک چین با نامی که نویسنده توکن انتخاب کرده را نشان می‌دهند. این توکن‌ها مانند توکن‌های معمولی رفتار نمی‌کنند و زمانی که کاربران سعی می‌کنند آنها را تعویض کنند، خطایی نمایش داده می‌شود که کاربر را برای کمک به یک سایت فیشینگ هدایت می‌کند.

این حمله به چندین رفتار کاربر متکی است:

  • کاربرانی که کاوشگرهای بلوک را برای موجودی توکن بررسی می‌کنند.
  • کاوشگرها را بلاک می‌کنند تا هر توکنی را که ضرب شده است را شناسایی و نمایش دهند (هرکسی می‌تواند توکنی به نام هر چیزی را ضرب کند و نام توکن به‌هیچ‌وجه امنیت ندارد).
  • کاربران انتظار دارند که یک توکن شناسایی شده ارزش داشته باشد یا سایت‌هایی که قیمت‌های AMM را به‌عنوان اوراکل قیمت ارائه می‌کنند.
  • کاربران به تحقیقات خود اعتماد می‌کنند و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند یا حتی عبارات بازیابی مخفی خود را به سایت‌های مرتبط با آن توکن‌ها می‌دهند.
  • کاربرانی که به دنبال علت انجام نشدن تراکنش هستند و معتقدند که پیام خطای ارائه شده نشان‌دهنده اطلاعات معتبر است.

کیف پول‌های معتبر روی مؤثرتر و قابل‌اعتمادتر کردن تشخیص توکن کار می‌کنند، لیست تشخیص خودکار را می‌توان از منابع متعدد جمع می‌کند. همچنین ایردراپ‌های جعلی شناسایی شده را مسدود کرده  و در تلاش هستند تا به کاربران اجازه دهند راحت‌تر در توکن مورد اعتماد خود مشترک شوند و آن را به اشتراک بگذارند.

آیا شرکت در ایردراپ عاقلانه است؟

علیرغم اخطارهایی که در بالا ذکر شد، airdrops یک راه سرگرم کننده برای ورود به جهان ارزهای دیجیتال و کشف پروژه‌های جدید بلاک چین است که می‌تواند بسیار سودآور باشد. توصیه ما این است که توکن‌های airdrop که این شانس را دارند تا ارزش کافی برای فروش با مقدار مناسبی از BTC یا ETH داشته باشند را نگه دارید. همچنین توصیه می‌کنیم به پروژه پشت صحنه ایردراپ نگاهی بیندازید تا ببینید آیا شانس موفقیت دارد یا خیر این راهی عالی برای تشخیص ایردراپ معتبر است. اگر پروژه واقعاً ناامیدکننده و ناامن به نظر برسد، مهم نیست که چقدر توکن می‌دهد، از شرکت در آن صرف نظر کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نادر پروانه
نادر پروانه
1 ماه قبل

مطلب سودمندی بود،من دیروز فریب یک ایردراپ قلابی MBOX در تلگرام را خوردم و ازم خواستن مبلغ هفده دلار برایشان بفرستم تا به قول خودشان ایردراپی که ۳۵۰ $ دلار ارزش داشت برام بفرستین ،فرستادن پول همان و انکار کانال تلگرامی MBOX همان که پول به دست ما نرسیده. با تشکر فراوان.

برزو نوروزی
برزو نوروزی
3 ماه قبل

سلام برای من ایردراپ ۷۰۰Mشیبا آمده دست روی عکس میزنی جلو میروی به آدرس کیف پول خودم اتریوم میرسم share کردم دوباره لینک رابازکردم نشد.

دکمه بازگشت به بالا