مقالات اقتصادی

تاثیر آمار اشتغال آمریکا بر بازارهای مالی و تحلیل آن

همانطور که می‌دانید، بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا متعلق به ایالات متحده است؛ بنابراین تاثیر آمار اشتغال آمریکا نه تنها در این کشور، بلکه در انواع بازارهای مالی هم مشهود خواهد بود. برای مثال داده‌های اشتغال آمریکا می‌توانند نشانی از وضعیت مناسب یا نامناسب اقتصاد آمریکا باشند که در نهایت می‌تواند به افزایش یا کاهش ارزش دلار منجر شود. در این مقاله تاثیر نرخ بیکاری آمریکا (US Unemployment Rate) روی بخش‌های مختلف اقتصاد و همچنین رابطه‌ای که این نرخ با شاخص‌هایی مانند اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک دارد، را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آمار اشتغال یا نرخ بیکاری آمریکا چه اهمیتی دارد؟

نرخ بیکاری آمریکا

اداره آمار کار آمریکا (Bureau of Labor Statistics) می‌گوید زمانی که افراد بیکار باشند، دستمزد خود را از دست داده و اقتصاد نیز کالاها یا خدماتی که ممکن بود توسط آنها تولید شود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، قدرت خرید آنها نیز کاهش یافته و ممکن است دلیلی برای بیکار شدن افراد دیگر باشد. برای مثال در صورت کاهش قدرت خرید مردم برای خرید ارز دیجیتال، برخی صرافی‌ها ممکن است مجبور به تعدیل نیرو شوند. بنابراین اگر نرخ بیکاری کنترل نشود، اثر دومینویی (Domino Effect) آن در کل اقتصاد (و شاید حتی در قیمت بیت کوین) دیده خواهد شد.

جالب است بدانید تقریبا ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GPD) آمریکا مربوط به مخارج مصرف‌کنندگان است. این نوع وابستگی به مصرف‌کنندگان باعث شده که اقتصاد آمریکا به شدت تحت تاثیر نرخ بیکاری قرار داشته باشد.

نرخ بیکاری پایین و رشد نرخ اشتغال، از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سلامت اقتصاد هستند که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند. برای مثال، این موضوع که نرخ بیکاری آمریکا از اوایل ۲۰۲۲ زیر ۴ درصد باقی مانده، باید مورد توجه قرار بگیرد.

فاکتور دیگری که ممکن است برای سرمایه‌گذار مهم باشد، گزارش اولیه ادعاهای بیکاری (Initial Jobless Claims) است. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر شده، تعداد افرادی که برای اولین بار برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند را نشان می‌دهد. گزارش اولیه ادعاهای بیکاری ژانویه ۲۰۲۳ به طور میانگین ۲۰۰ هزار عدد در هفته بود و در ماه ژوئن به ۲۵۰ هزار عدد در هفته رسید.

تاثیر آمار اشتغال آمریکا بر بازار سهام

همان‌طور که قبلا اشاره شد، تاثیر آمار اشتغال آمریکا در کل اقتصاد قابل مشاهده است و این یعنی بازار سهام هم شامل این موضوع خواهد شد. به طور کلی، هر چقدر تعداد افراد بیکار کمتر باشد، تقاضا برای کالا و خدمات شرکت‌های مختلف هم کمتر خواهد شد که در نهایت، می‌تواند به افت قیمت سهام منجر شود. سرمایه‌گذاران عموما به کسب و کارهای پرسود در اقتصادی با ثبات علاقه دارند؛ به همین خاطر، پس از به صدا درآمدن زنگ خطر توسط اندیکاتور‌هایی مانند نرخ بیکاری آمریکا، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت.

اگر نرخ بیکاری بالا باشد، فدرال رزرو آمریکا (Federal Reserve) ممکن است اقداماتی مانند کاهش نرخ بهره و عملیات بازار باز (OMO) را در پیش بگیرد. کاهش نرخ بهره، مردم را به قرض گرفتن و خرج کردن پول ترغیب می‌کند که موجب افزایش تقاضا برای کالا و خدمات شده و این موضوع نیز در نهایت به ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید منجر خواهد شد. در مقابل، پایین بودن نرخ بیکاری به معنای وضعیت مناسب اقتصاد است که سرمایه‌گذاران را به خرید دارایی‌های مختلف ترغیب می‌کند. در این شرایط، فدرال رزرو معمولا تا زمانی که رشد آمار اشتغال با سرعت مناسبی ادامه داشته باشد، دخالت خاصی انجام نخواهد داد.

تحلیل رابطه نرخ بیکاری آمریکا و بازار سهام

نرخ بیکاری آمریکا

داده‌های اشتغال آمریکا می‌توانند سرمایه‌گذاران را در شناسایی بهترین زمان خرید سهام یاری کنند. به طور کلی، قیمت سهام به هنگام کاهش نرخ بیکاری افزایش یافته و به هنگام افزایش این نرخ، افت می‌کند. البته باید افزود که ماجرا به یک رابطه ساده ختم نمی‌شود؛ زیرا رابطه بین نرخ بیکاری و بازار سهام بسیار پیچیده است و عوامل زیادی می‌توانند در آن تاثیرگذار باشند.

یکی از این عوامل، تورم است که می‌تواند به افزایش نرخ بهره منجر شود. افزایش نرخ بهره نیز معمولا به افزایش سود وام‌ها و کاهش تقاضا در بازار سهام منجر خواهد شد. این موضوع روی فعالیت تمامی‌ سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. برای مثال، افرادی که از روش معاملات مارجین (Margin Trading) استفاده می‌کنند، به هنگام قرض گرفتن پول برای سرمایه‌گذاری، باید سود بیشتری پرداخت کنند. علاوه بر این، هر چقدر نرخ بهره بیشتر باشد، قرض گرفتن پولی که برای معامله نیاز دارند نیز دشوارتر خواهد شد؛ زیرا بازار رونق سابق را نخواهد داشت.

علاوه بر این، احتمالا فعالیت سرمایه‌گذاران خرد هم کاهش خواهد یافت که دو دلیل اصلی دارد: اول این که علاقه برای سرمایه‌گذاری‌های امن‌تر مانند اوراق قرضه یا حساب پس‌انداز بانکی بیشتر می‌شود و دوم این که افزایش نرخ بهره روی هزینه‌های کارت‌های اعتباری و مسکن (Mortgage) تاثیر می‌گذارد و در نتیجه، میزان بدهی‌ها افزایش پیدا می‌کند. این یعنی بخش بیشتری از درآمد ماهانه مردم صرف پرداخت بدهی شده و قدرت سرمایه‌گذاری آنها نیز کاهش می‌یابد.

رابطه نرخ بیکاری آمریکا و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰

شاخص S&P 500

رابطه بین نرخ بیکاری آمریکا و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ معکوس است؛ با افزایش این نرخ، شاخص S&P 500 رشد کرده و با کاهش این نرخ، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ افت می‌کند. البته این رابطه همیشه رعایت نمی‌شود و شاید در چارت‌های سالانه هم قابل دیدن نباشد. گاهی اوقات شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ پیش از به اوج رسیدن نرخ بیکاری سقوط می‌کند و زمانی که نرخ بیکاری به اوج می‌رسد، روند صعودی بازار از قبل آغاز شده است.

برای درک بهتر ماجرا می‌توان وضعیت سال ۲۰۲۰ را در نظر گرفت. در آن سال شاخص S&P 500 تقریبا ۱۶ درصد افزایش داشت، در حالی که در همین بازه زمانی، نرخ بیکاری به خاطر پاندمی‌ کرونا به سرعت افزایش یافته و بازار در حال تجربه یک روند نزولی شدید بود. در مثالی دیگر، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ که نرخ بیکاری آمریکا به آهستگی در حال افزایش بود، بازده شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ هم به تناسب در حال کاهش بود.

رابطه نرخ بیکاری آمریکا و شاخص نزدک

شاخص نزدک

رابطه نرخ بیکاری آمریکا و شاخص نزدک معکوس بوده و افزایش یکی معمولا به معنای کاهش دیگری است. البته شاخص نزدک عمدتا از سهام شرکت‌های فناوری تشکیل شده و تاثیر آمار اشتغال آمریکا بیشتر در آن حس می‌شود. سهام شرکت‌های فناوری معمولا رشد سریعی را تجربه می‌کنند و در نتیجه به هنگام کند شدن چرخه اقتصاد، صدمه بیشتری به آنها وارد می‌شود. البته زمانی که روند صعودی جدید آغاز شود، نزدک رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

طی دوران رکودی ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، میانگین سقوط سالانه شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک به ترتیب ۱۵ و ۳۵ درصد بود. طی ۳ سال بعدی، شاخص S&P 500 به طور میانگین ۱۳ درصد و شاخص نزدک به طور میانگین ۲۰ درصد در سال افزایش پیدا کرد.

آیا پیش‌بینی وضعیت بازار از طریق نرخ بیکاری آمریکا ممکن است؟

داده‌های اشتغال آمریکا میزان سلامت بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را به ما نشان می‌دهند و به همین خاطر، تاثیر آن بر بازار سهام غیر قابل انکار است. به طور کلی، هر زمان نرخ بیکاری آمریکا افزایش پیدا می‌کند، سقوط بازار سهام (به علت کاهش قدرت خرید مردم) محتمل است. البته در حالی که تاثیر آمار اشتغال آمریکا بر بازار سهام اهمیت بالایی دارد، نباید به تنهایی آن را ملاک انتخاب زمان خرید یا فروش سهام دانست. سرمایه‌گذاران باید با توجه به تغییرات آمار اشتغال و همچنین با زیر نظر داشتن سیاست‌های فدرال رزرو و فاکتورهای مختلفی مانند نرخ تورم، برای پیش‌بینی وضعیت بازار اقدام کنند.

شما تا چه حد داده‌های اشتغال آمریکا را بر تعیین وضعیت بازارهای مالی موثر می‌دانید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا