مقالات ارز دیجیتال

دلار دیجیتال چیست؟ تفاوت آن با دلار فیزیکی و نحوه خرید و فروش آن

افرادی که تا کنون فعالیت قابل توجهی در بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند به احتمال زیاد با دلار دیجیتال آشنایی دارند. دلار دیجیتال مفهومی معلق بین معنای ارز دیجیتال و دلار فیزیکی است. به عبارت دیگر، دلار دیجیتال نوعی ارز دیجیتال است که توسط فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا پشتیبانی و حمایت می‌شود و ارزشی برابر با ارزش دلار فیزیکی دارد. بسیاری از متخصصان حرفه‌ای در زمینه ارزهای دیجیتال از دلار دیجیتال به عنوان اتفاقی نوین در اقتصاد آمریکا یاد می‌کنند. ضمن اینکه معرفی مفاهیم هیجان‌انگیز و جدیدی مثل استیبل کوین، دلار دیجیتال و… در دنیای کریپتوکارنسی اصلا چیز عجیبی نیست.

دلار دیجیتال روشی برای برقراری عدالت بین مردم آمریکا است. با همه‌گیری و رشد دلار دیجیتال، تمام افراد می‌توانند در اقتصاد کشور تأثیر داشته باشند و برای انجام پرداخت‌ها و مبادلات، نیازی به سیستم‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و… نخواهد بود. به عبارتی افرادی که حساب بانکی ندارند نیز می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. در ادامه این مطلب به سؤالاتی مثل دلار دیجیتال چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی‌های اصلی آن را بررسی خواهیم کرد.

معرفی دلار دیجیتال

یکی از اتفاقاتی که تا حد زیادی بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر خود قرار داد، معرفی دلار دیجیتال آمریکا بود. ارائه نسخه دیجیتالی دلار آمریکا ساختار پول و سیستم مالی را در جهان تغییر داد. دلار دیجیتال فقط از طریق وسایل و ابزار دیجیتالی مورد معامله قرار می‌گیرد و هرگز شکل فیزیکی به خود نخواهد گرفت.

سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که دلار دیجیتال چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دیگر دارد؟ در این راستا باید به این نکته اشاره کرد که ارزهای دیجیتال دارایی‌های غیرمتمرکزی هستند که نسبت به ارزهای سنتی کاملا متفاوت رفتار می‌کنند. در صورتی که دلار دیجیتال توسط فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا حمایت و پشتیبانی می‌شود و ارزش آن برابر با ارزش دلار فیزیکی است.

چگونه دلار دیجیتال بیت کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

برای اینکه سرمایه‌داران بتوانند به ارزهای مختلف اعتماد کنند باید پشتوانه آن‌ها را بدانند. برای مثال بررسی پشتوانه ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در دنیای کریپتوکارنسی امری طبیعی و ضروری است. دلار آمریکا نیز با پشتوانه طلا در حال رشد و فعالیت است. حال اینکه دلار دیجیتال چه تأثیری می‌تواند روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بگذارد، خود به تنهایی می‌تواند موضوع جالب و البته مهمی باشد.

با وجود اینکه سال‌های زیادی از ارائه ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین می‌گذرد، باز هم افراد زیادی هستند که فضای معاملات مربوط به این رمز ارزها برایشان گیج کننده است. اما در مقابل درک دلار دیجیتال برای عموم مردم بسیار ساده‌تر است. زیرا کاملا شبیه به پول‌های سنتی عمل می‌کند. ضمن اینکه آشنایی افراد عامه با دلار دیجیتال، می‌تواند زمینه آشنایی آن‌ها با دنیای کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال دیگر را نیز فراهم کند.

دلار دیجیتال بدون نیاز به حساب بانکی

مقایسه خرید و فروش دلار دیجیتالی و فیزیکی

اگر با مفهوم کلی دلار دیجیتال و دلار فیزیکی آشنا باشید، آشنایی با روش خرید و فروش آن‌ها نیز کار چندان سختی نیست. دلار فیزیکی که مانند هر ارز فیات دیگری توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی می‌شود روش‌های خرید و فروش آسانی دارد. از طریق تمام دستگاه‌های خودپرداز، چک و… این امکان برای کاربران وجود دارد. اما برای خرید و فروش دلار دیجیتالی فقط در فضای اینترنت می‌توانید فعالیت کنید. به طور معمول قیمت دلار فیزکی با دلار دیجیتال تفاوت‌هایی دارد شما می‌توانید با استفاده از ماشین حساب ارز دیجیتال، این تفاوت قیمت را محاسبه کنید.

تا سال ۲۰۱۰ بیشتر از نیمی از تراکنش‌های مالی آمریکا توسط پول نقد انجام می‌شد. این مقدار تا سال ۲۰۲۰ به ۲۸ درصد کاهش یافت. این موضوع از بسیاری از جهات خوب است. اما از زاویه‌ای دیگر به معنای تکیه بیشتر اقتصاد کشور به شرکت‌های خصوصی مثل بانک‌ها، پردازشگرهای پرداخت، شرکت‌های کارت‌های اعتباری و… است. این موضوع باعث می‌شود تا شکاف طبقاتی عظیمی بین مردم جامعه ایجاد شود. زیرا کارمزدهایی که این شرکت‌ها دریافت می‌کنند معمولا زیاد بوده و ضربه سنگینی به قشر ضعیف وارد می‌کند.

تمام این موارد باعث شد تا فدرال رزرو آمریکا Federal Reserve به فکر ارائه نسخه دیجیتال پول خود باشد. در این صورت تمام پرداخت‌ها بدون کارمزد های سنگین و بدون تاخیر انجام خواهد شد و افرادی که فاقد حساب بانکی هستند نیز وارد چرخه اقتصاد کشور خواهند شد.

دلار دیجیتال

ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پشتوانه یک ارز می‌تواند تعیین کننده میزان اعتماد افراد به آن ارز دیجیتال باشد. در همین راستا ارزهای دیجیتالی مثل تتر، دای، دلار بایننس و… که با پشتوانه دلار آمریکا ارائه شده‌اند از امنیت خوبی برخوردار هستند و معمولا جزو ارزهای دیجیتال قابل اعتماد شناخته می‌شوند.

نقاط قوت دلار دیجیتال

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دلار دیجیتال این است که ارزش آن همیشه برابر با ارزش دلار فیزیکی است. به همین منظور دیگر نگران افت قیمت، بی‌ارزش شدن آن، ناتوانی در معامله با آن و مشکلاتی این چنینی نخواهید بود. زیرا این دلار توسط فدرال رزرو آمریکا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این ارز این است که نقل و انتقال بین‌المللی آن نسبت به دلار فیزیکی مقرون به‌صرفه‌تر است. همچنین شما می‌توانید همیشه و حتی در زمان‌های خارج از ساعات بانکی نیز معاملات مورد نظر خود را انجام دهید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت دلار دیجیتال این است که بدون نیاز به حساب بانکی به آن دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این بازپرداخت‌های مالیات و سایر پرداخت‌های مربوط به دولت به شکل کارآمدتری انجام می‌شود. ضمن اینکه پرداخت‌های انجام شده از طریق این ارز سرعت بیشتری دارند.

نقاط ضعف دلار دیجیتال

یکی از نگرانی‌هایی که درباره این ارز و به طور کلی تمام ارزهای دیجیتال وجود دارد، امنیت آن‌ها است. از آنجایی که نسخه فیزیکی از آن‌ها در دستان شما نیست، ممکن است نگرانی‌هایی از این بابت وجود داشته باشد که امری طبیعی است. برای مثال هک کردن یک سیستم دیجیتال برای یک هکر کار چندان سختی نیست و اتفاقا سرقت‌های آنلاین ریسک کمتری برای سارقان دارد. به همین دلیل است که خطراتی مثل هک شدن همیشه در کمین سیستم نگهداری دلار دیجیتال خواهد بود. هر چند این ارز توسط دولت آمریکا و بانک مرکزی آن حمایت می‌شود.

ضمن اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های منفی دلار آمریکا، یادگیری کار کردن با آن و به عبارتی کاربری نسبتا پیچیده آن نسبت به دلار فیزیکی است که البته با جا افتادن بیشتر آن در بین مردم، این مشکل نیز حل خواهد شد.

تفاوت دلار الکترونیکی و دلار دیجیتالی چیست؟

بعضی از افراد به اشتباه دلار دیجیتالی و دلار الکترونیکی را یکسان می‌دانند. در صورتی که این دو مفهومی کاملا متفاوت دارند. برای مثال کشور آمریکا را تصور کنید. اکثر سرمایه مردم آمریکا به شکل دلار الکترونیکی در بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی در گردش است و فقط بخش کمی از سرمایه کلی کشور به شکل دلار فیزیکی بین مردم دست به دست می‌شود.

اما دلار دیجیتال مفهوم کاملا متفاوتی دارد. این دلار، ارزی است که نسخه فیزیکی آن وجود ندارد و فقط در فضای اینترنتی و دیجیتالی امکان انجام معامله با آن وجود دارد. به عبارتی اصلی‌ترین تفاوت دلار دیجیتالی و دلار الکترونیکی در این است که دلار الکترونیکی به روشی آسان امکان تبدیل شدن به پول فیزیکی را دارد اما دلار دیجیتال اینگونه نیست.

چه چیزی بر قیمت دلار دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

برای درک اینکه چه چیزی بر قیمت دلار دیجیتال تأثیر می‌گذارد، به سه عامل اصلی اشاره می کنیم.

 عرضه و تقاضا

هنگامی که ایالات متحده محصولات و خدمات را به خریداران خارج از کشور می‌فروشد، این خریداران باید با استفاده از دلار آمریکا هزینه این کالاها و خدمات را بپردازند. برای پرداخت هزینه این کالاها و خدمات با استفاده از دلار آمریکا، ابتدا باید این ارز را با تبدیل به ارز ملی خود به دلار آمریکا خریداری کنند.

با انجام این کار، این خریداران به طور موثر دلار آمریکا را خریداری می‌کنند، بنابراین تقاضا برای این ارز افزایش می‌یابد. هنگامی که تقاضا افزایش می‌یابد، عرضه کمتری وجود دارد که منجر به افزایش ارزش دارایی به خصوص دارایی دیجیتال در تقاضا می‌شود.

احساسات بازار و روانشناسی

امروز بازار  دلار چگونه به نظر می‌رسد؟ این سوال نه تنها هر اقتصاد محلی و ملی را هدایت می‌کند، بلکه بر اقتصاد منطقه‌ای و جهانی نیز تأثیر می‌گذارد. در واقع، بسیاری از امپراتوری‌های تجاری صرفاً برای پاسخ به این سؤال ساخته شده‌اند.

پس چرا مردم روی احساسات بازار وسواس دارند؟ زیرا اگر بازار احساس رکود کند، نشان می‌دهد که اقتصاد در حال ضعیف شدن است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مصرف کننده در اقتصاد مذکور ممکن است کاهش یابد و اعتماد سرمایه‌گذاران ممکن است سقوط کند.

هنگامی که اعتماد سرمایه گذار کاهش می‌یابد، ممکن است سهام یا اوراق قرضه ایالات متحده فروخته شود و این سرمایه گذاران ممکن است تصمیم بگیرند که دلارهای آمریکایی خود را بفروشند و آن را به ارز محلی خود یا برخی کالاهای دیگر مانند طلا تبدیل کنند، بنابراین ارزش دلار ایالات متحده کاهش می‌یابد.

عوامل فنی و اساسی

بسیاری از عوامل دیگر، چه انسانی و چه غیر انسانی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت دلار آمریکا و متعاقباً قیمت USDT تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تحلیلگران انتشار آمار و گزارش‌های دولتی را از نزدیک دنبال می‌کنند تا سلامت یک اقتصاد و چشم انداز آینده آن را تعیین کنند.

پرداخت‌ سریع و کم هزینه با دلار دیجیتال

دلار دیجیتالی، معجزه‌ای در بازارهای مالی

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا همان دلار دیجیتال آمریکا در نگاه اول کاملا شبیه به دلار فیزیکی است و پرداخت‌های آن شبیه پرداخت‌های کارت‌های اعتباری به نظر می‌رسد. در صورتی که این گونه نیست و به همین دلیل است که ممکن است افراد زیادی شروع به مخالفت با آن کنند. زیرا رشد و پیشرفت آن در بازارهای مالی مختلف ممکن است به بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال ضربه‌ای سنگین وارد کند.

با تمام این موارد نباید مزایا و ویژگی‌های مثبت این ارز را نادیده بگیرید. پشتیبانی و حمایت از پول دیجیتال به هزاران هزار فردی که گرفتار بحران‌های مالی در کشور هستند کمک خواهد کرد و چرخه اقتصاد را به سمت درست و موفقی هدایت می‌کند. همچنین بسیاری از هزینه‌های جانبی مثل هزینه‌های پستی، هزینه‌های تحویل پرداخت و… نیز به حداقل می‌رسد. ضمن اینکه افرادی که به حساب‌ها و سیستم بانکی دسترسی ندارند نیز در سرعتی باورنکردنی می‌توانند پرداخت‌های خود را انجام دهند.

با گسترش و شیوع ویروس کرونا، بسیاری از افرادی که با این سیستم مخالف بودند بیش از پیش به لزوم پیشرفت دلار دیجیتال در بازارهای مالی پی بردند. زیرا با استفاده از این سیستم، تمام پرداخت‌ها و مبادلات به روش‌های دیجیتالی انجام می‌شود و این موضوع تا حد زیادی به کاهش قدرت انتقال ویروس و میکروب بین افراد جلوگیری می‌کند.

ویرایش شده توسط مسعود فاضل

سوالات متداول

آیا دلار دیجیتال رقیب بیت کوین است؟

خیر، تتر برای کمک به کاربران با نقدینگی خود در شبکه بیت کوین طراحی شده است.

آیا خرید دلار دیجیتال به صرفه است؟

یکی از راه‌های حفظ ارزش ریال نسبت به تورم، سرمایه‌گذاری روی دلار است و دلار دیجیتال راه مناسب و آسان‌تری را برای خرید و فروش نسبت به دلار فیزیکی دارد.

چرا دلار دیجیتال با دلار فیزیکی تفاوت قیمت دارد؟

دلار دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ جهانی دلار در پلتفرم‌ها معامله می‌شود. اما دلار فیزیکی بر اساس قوانین بانک مرکزی هر کشور و موارد دیگر قیمت‌گذاری می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شایان کریمی
شایان کریمی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر سوالم اینه که کسی که این نوع ارز رو داره و داخل ولت هستش اما اون ولت اکتیو نیست که استفاده کنه می‌تونه این دلار رو با قرارداد به کسی بفروشه و انتقال بده به حساب خریدار و پول یا دلار فیزیکی دریافت کنه؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  شایان کریمی

سلام و عرض ادب
منظور شما از اکتیو نبودن ولت چیست؟ اگر به هر دلیلی قادر به انجام تراکنش نباشید و یا به کلیدهای خصوصی کیف پول خود دسترسی نداشته باشید، رمزارز شما قابل انتقال و نقد پذیر نبوده و شخص دیگری هم قادر به استفاده از آنها نیست.

دکمه بازگشت به بالا