سرمایه گذاری

مقایسه دلار و تتر؛ دلار کاغذی بخریم یا تتر

ارزش پول به دلیل عواملی نظیر تغییر سیاست‌های مالی هر کشور، دائماً در نوسان است. همین مسئله موجب شده که بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در ارزهای ملی کشورهای مختلف را ترجیح داده و از نوسانات بازار سود دریافت کنند. اما از زمانی که استیبل کوین تتر (USDT) معرفی شد، سرمایه‌گذاران با چالش جدیدی برای مقایسه دلار و تتر و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری روی یکی از این دو ارز مواجه شده‌اند.

با توجه به خدمات و مزیت‌های ارزهای دیجیتال نظیر کارمزد اندک، تمرکززدایی و مداخله نداشتن شخص ثالث، نمی‌توان از اهمیت و محبوبیت تتر در بازارهای جهانی و برنامه‌های کلان اقتصادی چشم‌پوشی کرد. بسیاری از افراد برای حفظ ارزش دارایی خود ترجیح می‌دهند، به‌جای خرید دلار کاغذی که امنیت کمتری دارد، ارز دیجیتال تتر را خریداری کنند. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های مختلفی برای خرید تتر وجود دارد. به عنوان مثال سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق صرافی والکس، به سادگی و در عرض چند دقیقه به ایمن‌ترین شیوه ممکن میزان تتر مورد نظر خود را خریداری کنند. اما ماهیت تتر چیست؟ بهتر نیست به‌جای خرید اسکناس دلار، ارز دیجیتال آن را نگه دارید؟ در این مقاله از والکس به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و  هر نکته‌ای که لازم باشد در مورد مقایسه دلار و تتر بدانید را بررسی می‌کنیم.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

معرفی ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر توسط “Tether Limited” در سال ۲۰۱۴ به‌منظور پرکردن شکاف بین بازار کریپتو و ارزهای فیات منتشر شد. برای اولین‌بار، ارز دیجیتال تتر به کاربران امکان دسترسی به دلار آمریکا مبتنی بر بلاکچین را داد. ارز دیجیتال تتر یک استیبل کوین است؛ یعنی دارای پشتوانه است و ارزش ثابتی دارد. به‌ازای هر واحد ارز تتر که در چرخه بازار وجود دارد، ۱ دلار آمریکا در صندوق‌‌های ذخیره نگه‌داری می‌شود. تتر اما بسیاری از ویژگی‌های رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم مانند نوسانات قیمتی را ندارد.

ارز دیجیتال تتر را می‌توان بدون نیاز به هیچ مجوزی به هر فردی در دنیا با سرعت بالا و هزینه‌ای کمتر ارسال کرد؛ مسئله‌ای که در مقایسه دلار و تتر، یک مزیت بزرگ برای این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. پس از انتشار این رمزارز، صدها جفت معامله ارزهای دیجیتال به مرور در صرافی‌ها درج و فهرست‌بندی شدند و کار را برای رشد این رمزارز مهیا کردند. در حال حاضر بیش از ۶۸ میلیارد توکن USDT در اکثر بلاکچین‌های اصلی از جمله بیت کوین، اتریوم، ایاس، الگورند و ترون در گردش است. تتر محبوب‌ترین جفت معاملاتی در بازار کریپتوکارنسی است که می‌توان از آن در صرافی‌ها برای خرید یا مبادله صدها ارز دیجیتال دیگر استفاده کرد.

ارز دیجیتال تتر که به‌عنوان دلار دیجیتالی نیز از آن یاد می‌شود، به‌تمامی کاربران این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های خود را ارزان و سریع انجام دهند و از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز سود کسب کنند. همچنین راهی برای بازرگانان ایجاد کرده تا با استفاده از تتر، بدون پرداخت مالیات و همچنین ریسک‌های موجود در بازار، نقل و انتقالات مالی خود را انجام دهند. برخی از افراد نیز که نمی‌خواهند کسی متوجه دارایی آن‌ها شود، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز تتر، ترجیح می‌دهند که این ارز دیجیتال را خریداری کنند.

مزایا سرمایه گذاری در تتر

تتر به عنوان یک پول بین‌المللی نوظهور، مزایای فراوانی را به ارمغان آورد. برخی از مهم‌ترین مزایای این دارایی عبارت‌اند از:

  • سرعت بالا: با استفاده از تتر انتقالات مالی برای هر فردی در شبکه‌های غیرمتمرکز، سریع و ارزان انجام می‌شود.
  • بدون نرخ تورم: ارزش این توکن همیشه برابر ۱ دلار آمریکا است. چنانچه بر اثر تورم یا عوامل دیگر قیمت دلار تغییر کند، قیمت تتر نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل نرخ تورم در آن صفر است.
  • خرید و فروش ۲۴ ساعته: در تمامی ساعات شبانه‌روز امکان خریدوفروش وجود دارد و هر زمان که تمایل به معامله داشته باشید، می‌توانید تتر خود را به قیمت روز بفروشید.
  • کمک به اکوسیستم مالی: تتر به سیستم‌عامل‌های رمزنگاری شده کمک می‌کند تا پلتفرم خود را ارتقا دهند و ارزهای فیات را بر روی شبکه سیستم‌عامل خود راه‌اندازی کنند.
  • قابلیت تبدیل سریع: تبدیل تتر به سایر ارزهای دیجیتال راحت است.
  • کارمزد پایین: نقل و انتقالات تتر بین کیف پول‌های پشتیبان تتر رایگان است اما برای تبدیل آن به ارز فیات یا ارزهای دیجیتال دیگر باید مقداری از دارایی خود را به‌عنوان حق سرویس یا کارمزد به پلتفرم معاملاتی پرداخت کرد.
  • امنیت بالای تراکنش: شفافیت و امنیت بالای استیبل کوین تتر به همراه عدم محدودیت در خرید و فروش آن از دیگر مزایای USDT در هنگام مقایسه دلار و تتر است.

معایب سرمایه گذاری در تتر

تتر از جمله ارزهای دیجیتالی است که در چند سال گذشته حواشی متعددی را پشت سر گذاشته است و مهم‌ترین آن، عدم شفافیت حاکم بر فعالیت‌های شرکت عرضه‌کننده این رمزارز است. اگرچه تا به امروز مشکل خاصی برای این توکن به وجود نیامده؛ اما به هر حال عدم شفافیت در عملکرد یک رمزارز در آینده ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

ارز فیات یا دلار کاغذی چیست؟

آشنایی با ارز فیات

ارز فیات همان اسکناس‌های کاغذی هستند که در خریدهای روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود. پول فیات واحد پولی هر کشور است که بر خلاف باورهای رایج مردم که تصور می‌کنند پشتوانه آن طلا و نقره موجود در خزانه‌داری است، هیچ پشتوانه‌ای ندارد. اعتبار این پول بسته به ثبات اقتصادی کشور آن و میزان عرضه و تقاضای جامعه‌ای است که از آن استفاده می‌کنند. واحد پول آمریکا، دلار است که یکی از مهم‌ترین ارزهای ذخیره دنیا محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد در ایران برای حفظ ارزش دارایی خود، سرمایه خود را به دلار تبدیل می‌کنند. اخبار سیاسی داخلی و خارجی باعث تغییر نرخ ارز در ایران می‌شوند. به همین دلیل، خرید دلار به یکی از اهداف سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. برای خرید دلار باید به صرافی‌های مجاز به صورت حضوری و در ساعاتی مشخص از روز مراجعه کنید؛ نکته‌ای که در مقایسه دلار و تتر قابل تأمل است.

مزایا سرمایه گذاری روی دلار کاغذی

هرچند که دلار کاغذی یک ارز سنتی‌تر نسبت به تتر به شمار می‌رود، اما با این حال این دارایی نیز مزایای خاص خود را نسبت به رقیب نوظهور خود دارد. برخی از مزایای سرمایه‌گذاری و ذخیره دارایی به صورت دلار فیزیکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • دسترسی سریع: دلار فیزیکی می‌تواند همیشه و همه‌جا در دسترس شما باشد! بر خلاف تتر، برای استفاده از این دارایی نیازمند اینترنت و پیچیدگی‌های اتصال به کیف پول دیجیتال نخواهید بود.
  • سطح ایمنی فیزیکی: امروزه کیف پول‌های دیجیتال نرم‌افزاری همواره در معرض خطر هک شدن قرار دارند. هرچند که در ادامه، کیف پول‌های سخت‌افزاری تا حد زیادی این مشکل را برطرف کردند؛ اما در نهایت حفاظت از دلارهای کاغذی در یک مکان ایمن نظیر بانک یا گاوصندوق ضدسرقت، همواره امنیت بالاتری را به همراه دارد.
  • پیچیدگی کمتر: دلار فیزیکی همانند پول‌های سنتی قابل خرج است. برای استفاده از این پول نیازی به پیچیدگی‌های مربوط به کلیدهای خصوصی و عمومی و انتقال وجه نخواهید داشت.
  • تبدیل سریع به سایر ارزها: در حال حاضر در کشور ایران، روش‌های محدودی برای تبدیل تتر به دلار یا سایر ارزهای فیزیکی وجود دارد؛ اما شما می‌توانید در هر صرافی دلخواهی، در کمتر از چند دقیقه دلارهای فیزیکی را بدون دردسر به سایر ارزهای فیات تبدیل کنید.
  • امنیت روانی: ارزهای دیجیتال علی‌رغم تمام مزایای خود، همواره با تهدیدهای عجیبی نظیر از بین رفتن همیشگی و یک شبه مواجه‌اند. هرچند که این مسئله احتمال نزدیک به صفر دارد؛ اما با در اختیار داشتن دلار فیزیکی همین احتمال بسیار ناچیز نیز شما را آزار نخواهد داد!

معایب سرمایه گذاری روی دلار کاغذی

  • یکی از اصلی‌ترین وجوه تفاوت دلار فیزیکی با تتر این است که خرید آن سختی‌های مراقبت در برابر خطراتی نظیر گم‌شدن، آسیب‌دیدن و سرقت را برای خریدار به همراه دارد.
  • به دلیل آنکه این پول‌ها را می‌توان نامحدود چاپ کرد، امکان ایجاد تورم از این طریق همیشه وجود دارد.
  • نقل‌وانتقال دلار اسکناسی را حتماً باید به‌صورت حضوری انجام دهید.

 مقایسه مزیت های تتر در مقابل دلار کاغذی

مقایسه تتر در مقابل دلار کاغذی

اگر استراتژی سرمایه‌گذاری شما برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن سرمایه‌تان خرید دلار است، بهتر است آن را با خرید تتر به‌عنوان پول دیجیتال جایگزین کنید. در ادامه به مقایسه دلار و تتر می‌پردازیم و نگاهی به مزیت‌های پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیای کریپتو خواهیم داشت.

تفاوت دلار فیزیکی با تتر از لحاظ امنیت

نگه‌داشتن مقدار زیادی اسکناس دلار در خانه و گاوصندوق بسیار خطرناک است. احتمال به سرقت رفتن دارایی شما وجود دارد و علاوه بر مال، جان شما نیز همیشه در خطر است. در مقابل، ارز دیجیتال تتر اصلاً وجود فیزیکی ندارد و امکان سرقت آن به شکل عادی وجود ندارد. ارز تتر به‌صورت دیجیتالی است و پس از خرید آن را به کیف پول دیجیتال خود منتقل می‌کنید. این کیف پول می‌تواند در قالب یک اپلیکیشن موبایل، افزونه مرورگر و یا یک قطعه سخت‌افزاری باشد. افرادی که حجم بالایی سرمایه در قالب تتر نگه‌داری می‌کنند، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند. این والت‌ها مانند یک فلش بسیار کوچک هستند و مخفی کردن آن‌ها نسبت به دلار اسکناسی بسیار راحت‌تر است. حتی اگر سارقان بتوانند والت سخت‌افزاری شما را به سرقت ببرند، قادر به انتقال دارایی شما نیستند. در مقایسه دلار و تتر از منظر امنیت، اگر نگران امنیت دارایی خود هستید، خرید تتر را پیشنهاد می‌کنیم.

مقایسه دلار و تتر برای حواله‌ های بین‌المللی

امروزه بسیاری از نقل و انتقالات و حواله‌های بین‌المللی با استفاده از تتر انجام می‌شود؛ در حالی که بسیاری از افراد به ارزهای دیجیتال اعتقادی ندارند. تصور کنید می‌خواهید برای یکی از دوستان خود در کشور دیگری، مبلغی پول ارسال کنید. انجام این کار از طریق سیستم بانکی و حواله‌های سنتی چند روز زمان می‌برد، اما انتقال تتر فقط در چند ثانیه انجام می‌شود. به همین دلیل این رمزارز در مقایسه دلار و تتر یک برنده است و به یکی از پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا تبدیل شده‌است.

مقایسه دلار و تتر در محدودیت خرید

ذخایر دلاری در کشور ما با محدودیت‌هایی مواجه است و هر فردی می‌تواند سقف مشخصی دلار اسکناسی بخرد. اما چنین محدودیتی برای تتر وجود ندارد. این مزیت به دلیل دیجیتالی بودن این رمزارز محبوب نسبت به ارز فیات است. به همین جهت پروسه خرید و فروش تتر در مقابل دلار کاغذی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود. برای انجام این کار کافیست در صرافی والکس ثبت نام کنید و پس از واریز پول، خرید خود را انجام دهید.

مقایسه دلار و تتر در فرصت آربیتراژ

بررسی دلار و تتر در آربیتراژ

در برخی از صرافی‌ها که مبادلات ارز تتر در آن‌ها انجام می‌شود، اندکی اختلاف قیمت مشاهده می‌شود. این وضعیت برای فعالان بازار، فرصتی را فراهم می‌کند تا ارز تتر را از صرافی‌ای که قیمت آن پایین‌تر است، بخرند و در صرافی‌ای که قیمت آن بالاتر است، بفروشند. بدین ترتیب این تفاوت قیمت درآمد آن‌ها را افزایش می‌دهد. اما در دلار کاغذی این فرصت بسیار کم رخ می‌دهد. به همین دلیل انگیزه کافی برای خرید آن وجود ندارد. آربیتراژ کردن تتر به دلیل ثبات قیمت بهتری که دارد، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد در بازارهای دیجیتالی نیز  کسب سود از نوسان قیمت تتر است.

عدم امکان جعل تتر در مقایسه با دلار

در مقایسه دلار و تتر، یکی از مزیت‌های مهم تتر این است که امکان تقلبی بودن دلار وجود دارد و برای تشخیص جعلی نبودن آن، به دانش و صرف زمان زیادی نیاز است. در مقابل، هر کدام از واحدهای تتر یک دارایی رمزنگاری شده‌اند. ارز دیجیتال تتر بر روی بلاکچین قرار می‌گیرد و هویت آن همیشه محفوظ و تغییرناپذیر خواهد بود.

مقایسه دلار و تتر در بازار معاملات

تفاوت دلار فیزیکی با تتر در زمان و مکان معاملات کاملاً مشخص است. در خرید ارزهای فیات محدودیت‌هایی وجود دارد و مجبور خواهید بود به صرافی‌هایی مراجعه کنید که ساعت کاری محدودی در طول روز دارند. همچنین در ایام تعطیل رسمی نمی‌توانند خدماتی را ارائه دهند. در حالی که خریدوفروش ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان‌پذیر است. بازار کریپتو هیچ تعطیلی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید معاملات خود را انجام دهید؛ بنابراین هیچ موقعیت فروش یا خریدی را از دست نخواهید داد.

تبدیل تتر به دلار کاغذی

در صورتی که قصد تبدیل تترهای خود به دلار کاغذی و فیزیکی را داشته باشید، روش‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. البته در حال حاضر برخی از این روش‌ها تنها در کشورهای محدود و به صورت آزمایشی در حال اجرا هستند؛ با این حال یک سرمایه‌گذار هوشمند، همواره می‌تواند راهی برای تبدیل دارایی‌های خود به شکل‌های مختلف پیدا کند! برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

مراجعه به صرافی‌های فیزیکی

در حال حاضر برخی از صرافی‌ها امکان تبدیل تتر به دلار را فراهم کرده‌اند. در این روش تنها کافی است به یک صرافی مراجعه کرده و پس از انتقال تتر به آدرس کیف پول، معادل مبلغ انتقال خود دلار کاغذی دریافت کنید. در حال حاضر قانون مشخصی برای این مسئله در صرافی‌های رسمی کشور ایران وضع نشده است؛ اما با کمی پرس‌وجو می‌توانید چنین خدماتی را از صرافی‌های متمرکز دریافت کنید. البته توصیه می‌کنیم که به منظور حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال و سرمایه خود، به هیچ وجه به افراد ناآشنا و صرافی‌های نامعتبر برای تبدیل تتر به دلار اعتماد نکنید.

استفاده از دستگاههای ATM کریپتو

در حال حاضر در برخی از کشورهای قاره آمریکا و اروپا، دستگاه‌های خودپرداز (ATM) ویژه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده است. اساس کار این دستگاه‌ها، اتصال به کیف پول و تبدیل آنی ارزهای دیجیتال به فیات و پول‌های سنتی است. در این روش شما به سادگی می‌توانید با استفاده از یک دستگاه ATM مخصوص، به کیف پول خود دسترسی داشته و مقدار تتر مورد نظر خود را تعیین کنید. پس از انجام پردازش، دستگاه خودپرداز به میزان تعیین شده شما، دلار کاغذی یا هر ارز فیات موجود را تحویل خواهد داد.

دلار کاغذی بخریم یا تتر ؛ سود کدام بیشتر است؟

مهم‌ترین مسئله اقتصادی در کشورمان، شرایط تحریم و تورم سالانه بیش از ۴۵ درصد است. در چنین شرایطی، موضوع حفظ ارزش سرمایه و امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی با حداقل سرمایه بسیار حیاتی است. به همین دلیل بهتر است دارایی خود را به ارزی مانند دلار تبدیل کنیم که ثبات نسبتاً خوبی در بازارهای جهانی دارد. از آنجایی‌ که نگه‌داری از دلار فیزیکی به امنیت و مکانی مناسب نیاز دارد، بهترین راه سرمایه‌گذاری خرید ارز دیجیتال تتر است. شما به‌راحتی می‌توانید با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و نصب کیف پول مناسب، معاملات تتری خود را در طول شبانه‌روز انجام دهید.

در مقایسه دلار و تتر، کدام یک را پیروز می‌دانید؟ به نظرتان کدام تفاوت دلار فیزیکی با تتر اهمیت بیشتری دارد؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۷

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
mehdi sadeghi
mehdi sadeghi
1 سال قبل

سلام آیا ممکن است روزی رمز ارزتتر ازبین برود؟؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  mehdi sadeghi

سلام
وقت شما به خیر
تتر یک ارز دیجیتال است که به گفته شرکت پشتیبان خود، به ازای هر توکن خود یک دلار فیزیکی را ذخیره کرده است. این ادعا مهمترین دلیل برای تثبیت قیمت تتر است و اگر روزی خلاف این ادعا مشخص شود، جفت بودن قیمت تتر با دلار از بین میرود. به هر حا هر چند احتمال وقوع این قضیه بسیار کم است اما توجه داشته باشید که هیچگونه قطعیتی در بازار رمزارزها وجود ندارد. پیشنهاد میکنم در این خصوص مقاله زیر هم مطالعه کنید:
تفاوت دلار دیجیتال با دلار فیزیکی
سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا